مدت زمان پیشنهادی 60 دقیقه
ساعت بازدید 09:00 - 19:00
آدرس کاشان، خیابان علوی
قیمت بلیط به ریال 3000 تومان

حمام سلطان امیر احمد

این بنای تاریخی یکی از مهم‌ترین جلوه‌های معماری در شهر کاشان است. گچ‌بری‌ها و معماری داخلی بنا شکلی منحصر‌به‌فرد و خاص دارد. گفته می‌شود که این حمام در دوران سلجوقیان ساخته شده است. ورودی، بخش گرمابه، سردابه و بخش سربینه از مهم‌ترین فضاهای «حمام سلطان امیر احمد» است. پشت‌بام گنبدی حمام نیز از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این جاذبه است. از روی این بام شما می‌توانید نمایی پانوراما از شهر کاشان را ببینید.

تاریخچه حمام سلطان امیراحمد

در گذشته هر شهر دارای 5 عنصر اصلی شامل مسجد، بازار، خانه، حمام و آب انبار بود و بر این اساس می توان حمام سلطان امیراحمد را یکی از عناصر مهم شهر به شمار آورد. با توجه به متون به جا مانده از دوران مختلف تاریخی، در همه دوره های اسلامی، حمام های عمومی فراوانی، در شهرها وجود داشتند؛ به طوری که از حیث تعداد و اهمیت با مساجد قابل مقایسه بودند.

شواهد و آثار به دست آمده از این حمام، پیشینه آن را به دوران سلجوقیان نسبت می دهند؛ اما سربینه حمام -که بعدا در مورد آن سخن خواهیم گفت- از دوران قاجار بر جای مانده است. به طور کلی آثار به جای مانده پس از زلزله ویرانگر سال 1150 خورشیدی، قدمت این حمام را دوران سلجوقیان نشان می دهند و این در حالی است که بنای سربینه چیز دیگری می گوید. برخی بر این باورند که حمام فعلی در زمان قاجاریه و در سال ۱۲۹۲ هجری قمری (حدود 1254 خورشیدی) بر روی خرابه های حمام قدیمی ساخته و حمام کوچکی به مجموعه‌ آن اضافه شده است.

حمام های تاریخی کاشان، در دوران صفوی در زمره آثاری بودند که مورد ستایش جهانگردان داخلی و خارجی قرار گرفتند. شاردن، جهانگرد معروف فرانسوی درباره آنها چنین می گوید:

گرمابه های کاشان فوق العاده عالی، خوب و تمیز هستند.

سابقه مرمت و بازسازی

در سال ۱۳۷۵ خورشیدی بود که به همت هیات امنای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی کاشان و عنایت مهندس محلوجی، وزیر وقت صنایع و معادن، این بنا توسط شهرداری کاشان خریداری شد. پروژه ای تحت عنوان بازسازی و مرمت حمام تاریخی سلطان امیراحمد به سرپرستی جناب آقای مهندس مهدی هوشمندی نژاد و همکاری استاد سید علی اکبر حلی و مرحوم دکتر افسری صورت گرفت تا حمام از تخریب حفظ شود. این حمام برای مدتی به عنوان سفره خانه و قهوه خانه سنتی تغییر کاربری داد؛ اما امروزه به عنوان موزه تحت پوشش سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان قرار دارد.

برای نظر دادن کافیست وارد شوید