مدت زمان پیشنهادی 30 دقیقه
ساعت بازدید 09:00 - 18:00
آدرس تهران، تهران، خیابان ۱۵خرداد، کوچه امام زاده یحیی، کوچه ابوالقاسم، پلاک ۴۶
قیمت بلیط به ریال نامشخص

سرای کاظمی

سرای کاظمی یا «خانه موزه تهران قدیم» از خانه‌های قدیمی تهران متعلق به میرزا سید کاظم پسر سید میرزاهدایت الله تفرشی بود که در سال 1226 قمری در اوایل پادشاهی شاه قاجار به خدمت دولت درآمد. میرزا به جمع و خرج و اسقاط و عمل شترخانه و قاطرخانه رسیدگی می‌کرد.

این بنای تاریخی 100 ساله در محله‌ی چاله میدان قدیم در همسایگی امام زاده یحیی است و از لحاظ معماری دارای ارزش تاریخی بسیاری است. طرح و شکل کلی بنا در اواخر دوران قاجار شکل گرفته و در دوران پهلوی اول تکمیل شده است و همانند تمام خانه‌های قدیمی ایرانی دارای فضای بیرونی، اندرونی، مطبخ، اصطبل و آب انبار است.

در حال حاضر کاربری آن به دست شهرداری تهران است و در قالب پروژه‌ای در قالب مردم شناسی از آن استفاده می‌شود. و گاهی رویدادهای خاصی در آن برگزار می‌کنند که در این مواقع اجازه بازدید به عموم نمی‌دهند. اگر تمایل دارید حتما از بنای داخلی سرای کاظمی دیدن کنید بهتر است از تورهایی استفاده کنید که بازدید این بنا در برنامه تور آنها باشد.

فضای داخلی سرای کاظمی با گیلویی تالار و بخاری‌های گچ بری‌شده تزئین شده‌است. زیباترین جای عمارت کاظمی ارسی‌‌های زیبای طرفین تالارها هستند. ارسی‌‌ها از گره‌ چینی‌‌های مفصل و پرنقش‌ونگار با انواع شیشه‌های الوان در سطوح خارجی تزیین‌شده و در فضای داخلی کار لندن کاری (نقاشی پشت شیشه) به زیباترین وجه، پارتیشن‌‌های نقش دار مجللی را ساخته‌اند و در کل بادگیرها و تزیینات بیرونی و نمای زیبای آجری و پنجره‌های ارسی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد معماری این ساختمان است.

برای نظر دادن کافیست وارد شوید