مدت زمان پیشنهادی 60 دقیقه
ساعت بازدید 08:00 - 12:00
آدرس مشهد- خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی یا در انتهای خیابان اندرزگو (خسروی نو) اندرز گوی ۱۳، انتهای بازار بزرگ ( بازار فرش فروش‌ها )
قیمت بلیط به ریال 500 تومان

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک مربوط به دوره صفویه است و در مشهد، ابتدای بازار بزرگ، جنب مسجد شاه واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت۱۳۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در شهر مشهد و در راسته بازار بزرگ و نزدیک به مسجد هفتاد و دو تن امروزی فضای حمام قدیمی مهدی قلی بیک بنای یکی از امرای تیموری معروف به مسجد قرار دارد که به سال ۱۰۲۷ قمری ساخته شده‌است. این حمام مجموعه‌ای از فضاهای متعدد بوده و بزرگترین و زیباترین بخش آن بخش بینه حمام با هشت ستون و تزئینات نقاشی است.

این بنا وقف آستان قدس رضوی گردید که پس از مرمت و بازسازی در سال ۱۳۸۵ش به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داد. در این موزه اشیایی از قبیل لوازم مورد نیاز در حمام‌های قدیمی، انواع سماورهای ذغالی، قندیل، ظروف مختلف، آبخوری، بخش نمایشگاه عکس قدیم و مردم‌شناسی به نمایش درآمده است.فیلمی دربارهٔ حمام در سال ۱۳۸۹ به کارگردانی علی حسن‌زاده ساخته شده‌است

حمام مهدی قلی بیک مشهد در مجموع از ۷ بخش سربینه یا رختکن، بخش های سربینه و غرفه های آن ، هشتی یا میاندر، گرمخانه، تون ( گلخن یا آتش‌خانه )، چاله حوض و موزه مردم شناسی تشکیل شده که هر کدام کارآیی متفاوتی دارند.

برای نظر دادن کافیست وارد شوید