مدت زمان پیشنهادی -2 دقیقه
ساعت بازدید 00:00 - 00:00
آدرس <p>تهران، خیابان فخرآباد، کوچه پارک امین&zwnj;الدوله</p>
قیمت بلیط به ریال رایگان

عمارت کوشک فخرالدوله

 

عمارت کوشک فخرالدوله مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان فخر الدوله، خیابان بهارستان، خیابان قائن واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقعیت فعلی بنا: کوشک فخرالدوله در تهران، میدان بهارستان، خیابان قائن، کوچه پارک امین الدوله واقع شده است.

تاریخچه بنا پارک و عمارت امین الدوله در گوشه شمال شرقی حصار جدید تهران در آغاز سده چهاردهم هجری توسط حاج میرزا علی خان امین الدوله ایجاد گردید. این پارک که در نزدیکی دروازه شمیران قرار داشت از پارکهای بزرگ و مصفای تهران قدیم به شمار می آید امین الدوله دارای مناسب مختلف در دوره ناصری بود و در دوره مظفرالدین شاه گذشته از رسیدن به مقام صدراعظمی‎ دختر شاه را برای پوشش گرفت. او را باید از مردان ثروتمند دوره قاجار به شمار آورد. از اقدامات مفید او تاسیس کارخانه کهریزک،کارخانه کبریت سازی در الهیه – تاسیس مدرسه رشدیه و سازمان پست به شیوه جدید است.

عمارات فوق الذکر در داخل باغ به شکل کوشک که از نظر فرم و فضای معماری با سایر ابنیه هم زمان خود نظیر کوشک احمد شاهی (نیاوران)- کوشک قوام السلطنه (موزه آبگیر فعلی) – کوشک سردار اسعه ساخته شده بود و در حال حاضر در میان مجتمع آموزشی فرهنگی روشنکر بصورت متروکه قرار دارد. از این بنا در بعضی مواقع بعنوان انبار استفاده می شود. این بنا به روایت در نقشه مهندس عبدالعفار در گوشه شمال شرقی حصار دارالخلافه ناصری به نام پارک امین الملک مشخص شده. عادت به نام بانو فخرالدوله که از زنان مشهور دوره قاجار و منشاء خدمات عام المنفعه بوده است. منسوب می باشد وی در ضلع شمالی این ساختمان در خیابان فخر آباد مسجد فخرالدوله و مجری در خیابان ولیعصر به نام مسجد فخریه ساخته است با توجه به مشخصات بنا این عمارت مربوطبه اواخر دوره ی قاجار می باشد.

مشخصات بنا این بنا به شکل کوشک ساخته شده و دارای دو طبقه و یک تالار در نیم طبقه دوم می باشد پلکان در قسمت شمالی بنا قرار دارد و فضاها در اطراف این پلکان قرار گرفته. اسکلت بنا از آجر است و روکش نما از آجرهای قالبی می باشد، متاسفانه در مرمتهای مربوط، عملیات اشتباهی در نما انجام شده که به این بنا لطمات زیادی وارد ساخته. در سالهای جنگ تحمیلی نیز بعلت برخورد موشک در کنار آن و موج انفجار، صدماتی به بنا وارد شده که قابل حرکت است.

 

 

 

 

 

برای نظر دادن کافیست وارد شوید