گروه اجتماعی ــ معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: بر اثر آتش سوزی بازار تبریز در چند روز گذشته بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان خسارت دیده است، این برآورد مربوط به بنای بازار است و خسارت وارد شده به کالای کاسبان بازار نیز باید جداگانه محاسبه شود.

saadatrent

به گزارش سفرزون ، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان، محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی کشور که روز جمعه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه برای بازدید از بازار تاریخی تبریز به این شهر سفر کرده است، اظهار کرد: علت آتش‌سوزی بازار در دست بررسی است و آتش‌نشانی فردا علت را اعلام می‌کند.

وی تصریح کرد: از ۲۷۰ هزار مترمربع فضای بازار تاریخی تبریز، ۲۵۰۰ مترمربع زیربنا‌(دو طبقه) سرای ایکی قاپیلی دچار حریق شده است، این سرا دارای پنج دالان است که دو دالان میانی و سقط فروشان طعمه آتش شده است.

طالبیان با اشاره به آتش‌سوزی ۱۰ سال قبل بازار تاریخی تبریز ادامه داد: خوشبختانه قسمت‌هایی که پس از آتش‌سوزی قبلی مرمت شده بود سالم مانده است، استفاده از آجر در این بخش‌های مرمت‌شده باعث خسارت و آسیب کمتر شد اما در بخش‌هایی که از آهن و چوب استفاده شده بود، سقف ریزش داشته است.

معاون میراث‌فرهنگی اضافه کرد: حدود ۱۱۳ واحد تجاری در آتش سوزی بازار تبریز آسیب جدی دیده است، ما برای این اثر تاریخی غیر از رفع خطر، آواربرداری و نقشه اجرایی، نیازمند بازسازی و تعمیر زیرساخت‌ها و تأسیسات الکتریکی هستیم.

وی ادامه داد: مقرر شده است اداره‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی، دفتر فنی معاونت میراث‌فرهنگی استان و پایگاه میراث جهانی بازار تاریخی تبریز، جزئیات اجرایی مرمت و احیای سرای ایکی قاپیلی را تهیه کنند و براساس یک تفاهم‌نامه میان بازاریان یا هیأت‌امنای سرای ایکی قاپیلی، شهرداری تبریز، اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، اداره برق تبریز و آتش‌نشانی، تکلیف هر دستگاه در بازسازی و مرمت این بخش از بنای تاریخی بازار تبریز مشخص شود.

طالبیان اظهار کرد: با توجه به اقدامات خوبی که پس از آتش‌سوزی ۱۰ سال قبل در بازار تاریخی تبریز صورت گرفته بود، خاموش کردن آتش ۴ ساعت طول کشید این در حالی است برای آتش سوزی قبلی دو روز زمان صرف شد.

معاون میراث فرهنگی گفت: بازار تاریخی تبریز بر اثر آتش سوزی شب گذشته بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان خسارت دیده است، این برآورد مربوط به بنای بازار است و خسارت واردشده به کالای کاسبان بازار نیز باید جداگانه محاسبه شود.

طالبیان با اشاره به اینکه مأموران یگان حفاظت آذربایجان‌شرقی خبر آتش سوزی بازار تبریز را به آتش‌نشانی داده‌اند، تصریح کرد: خوشبختانه مشارکت اجتماعی و تشریک مساعی در بین بازاریان و کاسبان بازار تاریخی تبریز وجود دارد و به زودی شاهد آغاز مرمت و احیای سرای ایکی قاپیلی خواهیم بود.»

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های ارزنده مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی، فرمانده یگان حفاظت استان و مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تاریخی تبریز از همان لحظات اول در محل حضور داشتند و اقدامات لازم را به انجام رساندند، در حال حاضر سرا و دالان‌های آسیب دیده در حال تخلیه هستند، شهرداری تبریز تخلیه و آواربرداری بازار را بر عهده دارد و بلافاصله مراحل رفع خطر و مرمت با نظارت سازمان میراث فرهنگی آغاز خواهد شد.