هلند کشوری اروپایی در قلب قاره‌ی سبز است که به گل‌های لاله و نقاش‌های جهانیش معروف شده است. شاید به همین خاطر است که در طول سال‌های اخیر تعداد زیادی از ایرانیان ترجیح داده‌اند زندگی خود را در آن‌جا ادامه دهند. اقامت در هلند ، کشور رنگ‌ها و زیبایی‌هاست که رفاه و آسایش و آرامش را برای شهروندانش به ارمغان می‌آورد. کشوری امنی که در تمامی شهرهایش استانداردهای بالایی در ارائه خدمات شهروندی دارد و فرصت‌های شغلی زیادی همچون آلمان برای مهاجران ایجاد کرده است. سفرزون در ادامه برای‌تان مهم‌ترین روش‌های اقامت در هلند را آورده‌ است. با ما همراه شوید.

saadatrent

هلند را بهتر بشناسیم

هلند کشوری زیبا و استثنایی با استانداردهای بالای اروپایی برای زندگی و اقامت
هلند کشوری زیبا و استثنایی با استانداردهای بالای اروپایی برای زندگی و اقامت

هلند یکی از بازماندگان حکومت‌های پادشاهی اروپاست که موقعیت استثنایی در این قاره دارد. این کشور اروپای غربی با دسترسی به آب‌های آزاد شمال ، موقعیت مناسبی برای حمل و نقل و صادرات دریایی کالاهای تولید اروپا دارد. به همین دلیل است که امروز بندر «روتردام» یکی از بزرگ‌ترین بندرهای تجاری اروپا و دنیاست.

آب و هوای هلند

آب و هوای هلند سرد و مرطوب است و اکثرا بارانی است
آب و هوای هلند سرد و مرطوب است و اکثرا بارانی است

هلند آب و هوایی بارانی و شبیه به انگلستان دارد. زمین‌های کشاورزی در این کشور پست و پایین‌تر از ارتفاع دریاست و به همین دلیل در مناطق مختلف آن نهرهای مخصوص برای سهولت در حمل و نقل آبی و جلوگیری از سیل ساخته‌اند. این نهرها حال و هوایی منحصربه‌فرد ه این کشور و شهرهای آن به‌خصوص آمستردام (پایتخت) داده است. جالب است بدانید بسیاری شهروندان هلندی دوست دارند در قایق‌های خودشان زندگی کنند و از قایق‌‌ها به‌عنوان خانه‌ای روی آب استفاده می‌کنند. به همین دلیل در شهرهای مختلف چون آمستردام و روتردام وقتی از کنار نهری رد می‌شوید با انبوه قایق‌های منظم، زیبا و رنگارنگ مواجه می‌شوید که در کنار خشکی پهلو گرفته‌اند و در آن مردم به زندگی، مهمانی و خوشگذرانی مشغولند؛ گاهی حتی پیرمرد یا پیرزنی را می‌بینید که که به گل‌های روی قایق‌شان آب می‌دهند.

 زبان مردم هلند

زبان هلندی‌ها، هلندی (Dutch) است که ترکیبی از زبان آلمانی و کمی فرانسوی است، اما فهمش برای آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها سخت است. البته اکثر هلندی‌ها زبان انگلیسی را بلد هستند و از آن در مکالمات روزمره استفاده می‌کنند. یاد گرفتن زبان هلندی برای کسانی که تا اندازه‌ای آلمانی بلد باشند بسیار آسان است و می‌توان با کمی تلاش آن را آموخت.

اقامت در هلند چگونه و چطور؟

هلند کشور بسیار زیبایی‌ست و هرساله تعداد زیادی از افراد تقاضای اقامت در هلند را می‌دهند
هلند کشور بسیار زیبایی‌ست و هرساله تعداد زیادی از افراد تقاضای اقامت در هلند را می‌دهند

برای اقامت در هلند مانند بسیاری از کشورهای اروپایی ابتدا باید اقامت موقت یکساله بگیرید و پس از چند سال تمدید آن اقدام به دریافت اقامت دائم کنید. برای درک کامل‌تر از اقامت در هلند سفرزون انواع روش‌های دریافت اقامت در هلند به‌صورت یکساله را توضیح داده است. هر کدام از این روش‌ها هزینه‌ها، معایب و مزایای خودشان را دارند.


  • اقامت سرمایه‌گذاری و کارآفرینی

  • کارمندی و استخدام

  • تحصیلی و پذیرش از دانشگاه

  • تولد فرزند یا دریافت تابعیت برای فرزندان

  • پناهندگی

  • ازدواج


هرکدام از انواع اقامت‌های بالا نیازمند مدارک و شرایطی است که به‌طور کامل در مورد آن صحبت خواهیم کرد. پیش از آن باید بدانید که با اقامت در هلند امکان سفر به ۲۶ کشور اروپایی منطقه شینگن را خواهید داشت و عملا این فرصت را پیدا خواهید کرد که از رفاه، امکانات شهروندی و موقعیت کاری و وام‌های مختلف خرید مسکن بهره‌مند شوید.


نکته: افرادی که اقامت هلند ندارند می‌توانند در این کشور ملک بخرند، اما نمی‌توانند با خرید ملک صاحب اقامت شوند.


اقامت در هلند از طریق سرمایه‌گذاری و کارآفرینی

به‌دلیل هزینه زیادی اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در هلند معمولا از این روش استقبال نمی‌شود
به‌دلیل هزینه زیادی اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در هلند معمولا از این روش استقبال زیادی نمی‌شود

در این شیوه از اقامت در هلند باید بیش از یک میلیون یورو سرمایه‌ در این کشور سرمایه‌گذاری کرد و به پشتوانه‌ی آن کسب و کارتان به‌مدت ۵ سال به فعالیتش ادامه دهد و سوددهی داشته باشد. سوددهی کسب و کارها در هلند بر اساس ۳ شاخص تولید موقعیت شغلی، خلق نوآوری و تولید ارزش افزوده مالی ارزیابی می‌شود. در این ساختار سرمایه‌گذاری باید حداقل ۱۰ موقعیت شغلی ایجاد کرده و در طول هر سال بتواند افزایش سود داشته باشد، مگر آن‌که مشکلات اقتصادی کلان مانع از آن شده باشد.

در صورت نمره خوب در ارزیابی سالانه و تایید پس از ۵ سال پیاپی، اقامت موقت یکساله‌ی شما به اقامت دائم تبدیل می‌شود. یکی از موضوعات مهم در این روش تاسیس شرکت در هلند است که هزینه‌‌ای بالغ بر ۱۰۰ هزار یورو خواهد داشت و جزو ملزومات این روش است.

هزینه سرمایه‌گذاری: ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو


اقامت در هلند از طریق کارمندی و استخدام

اقامت کارمندی در هلند مورد توجه بسیاری از افراد تحصیل‌کرده در سراسر دنیاست
اقامت کارمندی در هلند مورد توجه بسیاری از افراد تحصیل‌کرده در سراسر دنیاست

روش دیگر اقامت در هلند و دریافت اقامت موقت یکساله پیدا کردن کار و استخدام شدن در شرکتی هلندی است. این کار اگرچه به‌نظر کمی سخت می‌رسد، اما بسیاری از مهاجران از همین روش توانسته‌اند اقامت در هلند را دریافت کنند. در این روش شما باید هلنداسپانسر پیدا کنید!

هلنداسپانسر چیست؟

هلنداسپانسر صاحب کسب و کاری در کشور هلند است که شرکتش به‌صورت رسمی تاسیس و به اداره مالیات این کشور مالیات پرداخت می‌کند. هلنداسپانسر از اداره کار و مهاجرت هلند مجوز استخدام مهاجران را دریافت کرده‌اند و از آن‌ها در کارهای تخصصی استفاده می‌کنند. کشور هلند سالانه افراد زیادی را برای کار در این کشور از جای‌جای اروپا دعوت می‌کند. این شرکت‌ها با قوانین کار برای افراد هلندی با مهاجران برخورد می‌کنند و باید حقوق و بیمه را بر اساس قوانین کار کشور هلند اعطا کنند.

کارفرمایان و صاحبان کسب و کار در هلند علاقه دارند که کارمندان فارغ التحصیل از دانشگاه‌های اروپایی را استخدام کنند و این جزو امتیازات در این کشور به‌حساب می‌آید. وقتی یک آگهی استخدام در هلند صادر می‌شود تا ۳ ماه برای افراد هلندی، پس از آن ۳ ماه برای بی‌کاران حوزه‌ی اتحادیه اروپا و در صورت یافت نشدن مورد مناسب برای نیروهای علاقه‌مند در تمامی جهان منتشر می‌شود. این استخدام در سایت‌های استخدامی اروپایی و تخصصی هر شغل قابل پیگیری است.

اقامت در هلند از طریق تحصیل و پذیرش در دانشگاه

اقامت تحصیلی در هلند یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های دریاقت اقامت در هلند است
اقامت تحصیلی در هلند یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های دریافت اقامت در هلند است

همان‌طور که گفته شد صاحبان کسب و کارها در هلند علاقه دارند که کارمندان خود را از دانشگاه‌های اروپایی استخدام کنند. بر این اساس اقامت تحصیلی در هلند بسیار مورد استقبال مهاجران قرار می‌گیرد. نکته جالب این‌که با داشتن اقامت تحصیلی می‌توان کار پاره وقت هم داشت و این مجوز از سوی اداره کار و مهاجرت هلند به شما داده می‌شود.

دانشگاه‌های هلند از جمله معتبرترین دانشگاه‌های جهان هستند و در رشته‌های فنی و هنری سرآمد دانشگاه‌های معتبر جهانی به‌حساب می‌‌آیند که بورد‌های تخصصی خاص خود را دارند. حداقل مدرک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های هلند، دیپلم است و افراد در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و پست دکترا پذیرفته می‌شوند.

هزینه‌های تحصیل در هلند

دانشگاه‌های هلند از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا و اروپا هستند
دانشگاه‌های هلند از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا و اروپا هستند

در دانشگاه‌های هلند به ۲ زبان آلمانی و انگلیسی تدریس می‌شود. اگر زبان انگلیسی شما در حد مناسب نباشد می‌توانید در کلاس‌های زبان آیلتس شرکت کنید، همین‌طور اگر کلاسی باز زبان آلمانی (معمولا علوم انسانی) را انتخاب کنید باید در دوره‌های زبان آلمانی B1 و B2 شرکت کنید.

هزینه تحصیل کارشناسی: ۸ تا ۱۱ هزار یورو (با اجازه‌ی کار پاره وقت ۱۰ ساعت)

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد: ۱۵ هزار یورو (با اجازه‌ی کار پاره وقت ۲۰ ساعت)

برای پذیرش در دوره دکترا یا پست دکترا باید آیلتس ۶٫۵ با رزومه تحصیلی خوب، مقاله و شرکت در کنفرانس داشته باشید تا بتوانید پذیرش دانشگاه را بگیرید و استادی را متقاعد کنید که در دانشگاه از تز شما حمایت کند. در این دوره می‌توانید اجازه کار پاره وقت داشته باشید، اما اکثر دوره دکترا و پست دکترا بورسیه می‌شوند.

نکته: برای اقامت تحصیلی باید ثابت کنید که هزینه‌های کافی برای تحصیل در هلند را دارید و همچنین حداقل ۵۰ درصد از واحدهای درسی را در هر ترم پاس کنید.

اقامت‌های دیگر

استانداردهای زندگی در کشور هلند بسیار بالاست
استانداردهای زندگی در کشور هلند بسیار بالاست

از انواع اقامت‌های دیگر می‌توان به ازدواج با شهروندان هلندی، به‌دنیا آوردن کودک در این کشور و پناهندگی نام برد. به‌طور کلی این روش‌ها به جز پناهندگی از روش‌هایی هستند که باید پیش از آن اقامت موقت گرفته شود و سپس اقدام به دریافت اقامت در هلند به‌صورت دائم کرد. در صورتی که فرزند تحت کفالت شما به اقامت دائم یا شهروندی دریافت کند، شما نیز با داشتن شرایط لازم می‌توانید این کار را انجام دهید. این انواع اقامت‌ها جزو شرایط خاص دریافت اقامت در هلند به‌حساب می‌آید و به مهاجران توصیه نمی‌شود.