کانادا با دشت‌ها و کوهستان‌های بی‌نظیر، شاخص‌های بالای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و سیستم بهداشتی و سلامتی کارآمد جزو مقصدهای مشهور و معروف مهاجرت در دنیاست. خیلی از ایرانی هم علاقه دارند به این کشور بروند و در آن‌جا زندگی تازه ای را شروع کنند به‌طوری که در حال حاضر چند میلیون ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند. ما در این مطلب از سفرزون قصد داریم شما را با شرایط اقامت در کانادا بیش‌تر آشنا کنیم. هر ساله جمعیتی بیش‌تر از ۲۰۰ هزار نفر مجوز اقامت دائم کانادا را دریافت‌ می‌کنند و به‌عنوان مقیم همیشگی کانادا در شهرها و استان‌های این کشور مهاجرخیز زندگی جدید خود را از سر می‌گیرند. اقامت دائمی به معنی بهره بردن از تمامی حقوق شهروندی آن کشور (به استثنای حق رای) است.

saadatrent

چگونه می توان ویزای اقامت در کانادا را دریافت کرد؟

افراد از طریق یکی از شش گزینه‌ی زیر می‌توانند برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند:

  1. مهاجرت به پشتوانه‌ی تجربه‌ی کاری و مهارت
  2. مهاجرت به قصد تجارت و فعالیت اقتصادی
  3. مهاجرت از طریق پذیرش‌های ایالتی
  4. مهاجرت به کمک عضوی از خانواده‌ی ساکن کانادا
  5. مهاجرت از طریق پذیرش استان کِبِک
  6. مهاجرت از طریق فرزند خوانده شدن

مهاجرت به پشتوانه‌ی تجربه‌ی کاری و مهارت

افراد می‌توانند از طریق امتیاز تجربه‌ی کاری و مهارت درخواست اقامت کنند. متقاضیان بر مبنای سطح تحصیلات، کیفیت زبان، تجربه‌ی کاری، سن، سابقه‌ی استخدام و میزان منعطف بودن با محیط، سنجیده می‌شوند. فرد متقاضی در هر یک از پارامترهای گفته شده ارزیابی می‌شود و نمره‌ای کسب می‌کند. یک نمره‌ی کلی از مجموع این نمرات تعیین می‌کند که آیا شخص مورد نظر شرایط دریافت اقامت را دارد یا نه. نمره‌ی ترکیبی از بین صفر تا صد تعیین می‌شود و حداقل نمره‌ی مورد قبول ۶۷ است.

محاسبه‌ی نمره‌ی مهارت

این نمره تنها گزینه‌ی سنجش فرد برای درخواست اقامت در این دسته نیست. برای شهروندی و مهاجرت به کانادا، از طریق دنیای مهارت، عوامل دیگری هم تأثیر گذار است. اما به‌طور مثال یک بانوی ۲۵ ساله با سطح زبان انگلیسی عالی و درجه‌ی استادی، با حداقل ۲ سال سابقه‌ی کار در کشور مبدا و در حالی‌که همسرش در این کشور مشغول کار یا تحصیل باشد، امتیازی در حدود ۸۰ خواهد داشت. البته این تنها یک مثال است و امتیازدهی به عوامل مختلفی از زندگی و توانایی یک فرد بستگی دارد.

مهاجرت به قصد تجارت و فعالیت اقتصادی

اگر قصد دارید از طریق تجارت وارد این کشورها شوید و اقامت بگیرید، بهتر است بدانید این نوع از اقامت به سه دسته تقسیم می‌شود

سرمایه گذاری

در این شرایط لازم است که سرمایه‌گذار با مدارک معتبر، نوع کار و سرمایه‌گذاری خود را ثابت کند. هرچه میزان سرمایه‌ای که در نظر گرفته‌اید بیشتر باشد، احتمال اقامت دائمی شما بیشتر است. اما به طور معمول، کمترین میزان شروع سرمایه‌گذاری برای اقامت در کانادا حدود ۴۰۰ هزار دلار است. که البته علاوه بر آن شرایط دیگری نیز برای پذیرش وجود دارد.

کارآفرینی

کارآفرینان موظف هستند که سابقه‌ی مالکیت یک مجموعه، مدیریت یک کسب و کار و یا داشتن سهم یا درصدی از یک شرکت را برای اقامت در کانادا ارائه دهند. آن‌ها همچنین لازم است سرمایه‌ای به ارزش ۳۰۰ هزار دلار برای راه اندازی یک کسب و کار و امکان ایجاد حداقل یک شغل تمام وقت را داشته باشند. البته در نظر داشته باشید گرفتن اقامت دائمی در این مورد ممکن است بسته به کسب و کار شما تا ۳ سال طول بکشد.

ایجاد شغل آزاد یا خویش فرما

اقامت از این طریق کمتر اتفاق می‌افتد و تنها در صورتی ممکن است که تجربه، هدف و توانایی ایجاد یک کسب و کار در شما وجود داشته باشد. همچنین باید توانایی لازم برای ایجاد یک فرصت شغلی را برای خود داشته باشید. این فرصت می‌تواند شامل حضور در تیم‌های ورزشی، پیوستن به آکادمی‌های فرهنگ و هنر و یا خرید و مدیریت یک زمین کشاورزی باشد.


در سفرزون بخوانید: اقامت در گرجستان ؛ جزئیات اقامت دائم و شهروندی


 مهاجرت از طریق پذیرش‌های ایالتی

اگر قصد کار کردن در کانادا را دارید و نتوانسته‌اید از طریق تخصص اقامت در کانادا را بگیرید، این راه حل دیگری برای شما است. پذیرش ایالتی به این معناست که شما می‌توانید یکی از ایالت‌های کم جمعیت را برای مهاجرت انتخاب کنید. شرط اصلی این اقامت داشتن اسپانسر در آن محل است. این اسپانسر می‌تواند از بستگان شما باشد. با دریافت ویزای ایالتی شما می‌توانید به مدت ۴ سال در آن منطقه زندگی و البته کار کنید. معمولا پس از گذشت دو سال و در صورتی که ۱۲ ماه از آن را به صورت تمام وقت کار کرده باشید، می‌توانید برای اقامت در کانادا اقدام کنید.

شرایط ویزای ایالتی

  • سن متقاضی باید کمتر از ۴۵ سال باشد
  • شغل انتخابی متقاضی باید از فهرست مشاغل مورد نیاز کشور کانادا انتخاب شود
  • متقاضی باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد ( برای آیلتس حداقل نمره‌ی ۶ و برای مهارت گفتگوی تافل حداقل نمره‌ی ۱۸ را کسب کرده باشد)

مهاجرت به کمک عضوی از خانواده‌ی ساکن کانادا

اگر یکی از اعضای خانواده‌ی شما مقیم کانادا است، به راحتی می‌توانید برای مهاجرت از او کمک بگیرید. حدود ۳۰ در صد از مهاجران امروزی توسط اعضای خانواده‌ی خود که مقیم کانادا هستند حمایت می‌شوند. البته توجه داشته باشید فرد مقیم کانادا موظف است برای دوره‌ای حدود ۳ تا ۱۰ ساله، حمایت مالی مهاجر را بر عهده داشته باشد.

مهاجرت از طریق فرزند خوانده شدن

شهروندان کانادا می‌توانند کودکانی را از کشورهای دیگر به فرزند خواندگی بپذیرند. این روند بسیار طولانی است و به دلیل حفظ حقوق بین المللی کودکان، مراحل سخت و پیچیده‌ای دارد. تصویب پذیرش یک کودک به رای اداره‌ی مهاجرت استانی، کنوانسیون لاهه و دفاتر حقوقی کشور مبداء کودک وابسته است. اگر کودکی به خانواده‌ای که دارای اقامت در کانادا هستند سپرده شود، آن‌ها مسئولیت حمایت بلند مدت از کودک را دارند.

مهاجرت از طریق پذیرش استان کِبِک

استان کبک دارای توافق نزدیکی با دولت فدرال کانادا برای انتخاب مهاجرانی است که بهترین شرایط برای اقامت در کانادا را دارند. اقدام از طریق کبک فرصت بهتری برای اخذ اقامت کارگران فصلی، کارگران دائمی، خانواده‌ها و دانش آموزان مهاجر است. البته نوع گزینش هر گروه متفاوت از دیگری است و پذیرش اولیه به معنی کسب اقامت دائم در کانادا نیست و به عوامل و گزینش‌های بعدی نیز بستگی دارد.

مراحل دریافت ویزای اقامت دائم در کانادا

برای اطلاع دقیق از روند دریافت ویزای اقامت دائم، بهتر است با نزدیک‌ترین کنسولگری، کمیسیون عالی یا سفارت کانادا تماس بگیرید. اما این فرآیند از مراحل زیر آغاز می‌شود.

۱- گواهی نامه‌ی پزشکی و مدارک ثبت احوال را ارائه دهید.

۲- فرم درخواست ویزای اقامت دائم را تکمیل و ارسال کنید.

۳- هزینه‌ی درخواست را پرداخت کنید.

۴- با نمایندگان مهاجرت مشورت کنید

مدارکی که ممکن است به آن‌ها احتیاج داشته باشید

۱- نسخه ها و ترجمه‌های رسمی اسناد کاربردی شامل مدارک تحصیلی، دیپلم‌ها و گواهی‌ها.

۲- اسناد شخصی و نامه‌های حاوی اطلاعات مرتبط

۳- تست ارزشیابی مهارت

۴- نتایج آزمون زبان

هزینه اقامت دائم در کانادا

هزینه‌های مربوط به ویزای اقامت در کانادا که به آن لندینگ فی نیز می‌گویند، توسط دولت فدرال کانادا از متقاضیان گرفته می‌شود. می‌توانید این مبلغ را به صورت آنلاین و یا از طریق مستر کارت پرداخت کنید. البته بهتر است بدانید هزینه‌ی افرادی که از طریق کبک اقدام به مهاجرت می‌کنند، کمی متفاوت از این‌هاست. اما به‌طور کلی هزینه‌های تعریف شده علاوه بر تست زبان، ارزیابی مدارک تحصیلی و مدیکال و ترجمه‌ی مدارک به چند دسته تقسیم می‌شوند.

انواع هزینه برای دریافت ویزا

فرم اصلی تقاضای اقامت ( اپلیکیشن فی)، حدود ۷۵ دلار

بازگشایی پرونده‌ی مهاجرتی متقاضی اصلی، حدود ۵۵۰ دلار

بازگشایی پرونده‌ی مهجرتی همسر متقاضی، حدود ۵۵۰ دلار

بازگشایی پرونده‌ی مهاجرتی برای همراه زیر ۱۹ سال، حدود ۱۵۰ دلار

بازگشایی پرونده‌ی مهاجرتی برای متقاضیان مهاجرت از طریق سرمایه گذاری حدود ۱۰۵۰ دلار

با توجه به تغییراتی که در فرآیند مهاجرت در حال انجام است، ممکن است میزان و یا نحوه‌ی پرداخت این مبالغ دچار تغییر و به روزرسانی شود. پیشنهاد ما به شما این است که اطلاعات به روزتر را از سفارت و کنسولگری‌ها درخواست کنید.