کمتر جاذبه‌ای می‌توان یافت که هم حسی از تاریخ با خود داشته باشد و هم شور و حال زندگی روزمره را! اما بازارهای سنتی این‌گونه اند و همواره محبوب و دوست داشتنی؛ چه برای ساکنین شهر و چه برای گردشگران. بازار تجریش تهران هم یکی از همان محبوب‌های دوست داشتنی در قلب شمیرانات تهران است و همیشه توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. در گشت و گذار امروزمان سری به بازار تجریش تهران می‌زنیم تا هم برای خریدهای عید برنامه ریزی کنیم و هم با گرفتن انرژی مثبت به استقبال سال نو برویم. با سفرزون همراه باشید.

saadatrent
بازار تجریش تهران
بازار تجریش تهران

بازار بزرگ تجریش یکی از بهترین و جذاب‌ترین بناهای تاریخی تهران است که از یک طرف به میدان تجریش و از سمت دیگر به امام‌زاده صالح و کوچه‌ پس کوچه‌های اطراف آن محدود می شود. بازار تجریش که بازار تاریخی شمیران محسوب می شود همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده و به صورت سرپوشیده دو محله سرپل و تجریش را به هم وصل می‌کند. امامزاده صالح از مراکز عمده مذهبی در شمال تهران بوده که نقش بسیار مهمی در شکل گیری این بازار و تکیه تجریش داشته است.

تجریش ؛ قلب شمیرانات تهران

 محله تجریش از جمله محلات قدیمی و مرکزی شمیرانات، در منطقه ۱ شهرداری تهران قرار دارد. بزرگ‌‌ترین آبادی اطراف تهران که سریع تر و پرشتاب‌تر از سایر آبادی‌های پیرامون تهران در دل شهر جای گرفت و به سرعت هم جذاب شد، تجریش یا شمیران است. شمیرانات دارای گذشته‌ای طولانی نیست، از زمانی که تهران به‌عنوان پایتخت انتخاب شد، شمیران به علت آب و هوا و باغ‌های فراوانش به‌صورت تفریحگاه مردم درآمد. امروزه هم میدان تجریش به‌دلیل وجود امامزاده صالح و بازار تجریش، پررفت‌ و‌ آمدترین میدان شمال شهر است.

بازار تجریش ؛ قدیمیترین بازار شمال تهران

وروردی بازار بزرگ تجریش

 بازار بزرگ تجریش قدیمی‌ترین بازار شمال تهران است که علاوه بر زیبایی‌های معماری و بصری، نیازهای روزانه و بعضاً خاص مراجعین را برطرف می‌کند. حضور متمرکز انواع و اقسام مغازه‌ها و فروشگاه‌ها که همگی کالاهای متفاوتی می‌فروشند جالب توجه است. این بازار دارای راهروها و انشعابات بزرگ و کوچکی است که به وسعت و گستردگی آن می‌افزاید. بازار تجریش مغازه‌های بسیاری را در خود جای داده و جالب اینکه نام مغازه‌ها با کاشی‌کاری بر سر در آنها حک شده است. با توجه به نزدیکی به دربند و کاخ‌های سعدآباد و نیاوران و قرار گرفتن در جوار حرم امامزاده صالح، این بازار تاریخی همه روزه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

تکیه تجریش

تکیه تجریش
تکیه بزرگ تجریش

این بازار همانند تمامی بازارهای سنتی دارای مسجد و تکیه بوده و از سوق‌های کوچکی تشکیل شده‌ است. تکیه بزرگ تجریش که یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌های شهر تهران محسوب می‌شود، در قلب این بازار واقع‌شده است. این تکیه سابقه‌ای حدود ۲۰۰ ساله دارد و به زمان قاجار برمی‌گردد و مراسم عزاداری‌‌های ماه محرم و دهه فاطمیه به‌صورت باشکوه در آن برگزار می‌شود. بازار میوه و تره‌بار در محل تکیه بازار برپا است و بسیاری از میوه‌ها و سبزیجاتی را که در بعضی فصول در جاهای دیگر تهران پیدا نمی‌شود، در اینجا می‌توان یافت.

خرید در بازار تجریش

در راسته این بازار که از امامزاده صالح تا سر پل ادامه دارد، می‌توانید به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا کنید! سبزی و میوه‌هایی تازه با رنگ و لعاب جذاب، ترشی و شورفروشی، عطاری‌، خرازی، خشکبار و صنایع‌دستی، لباس و کفش، پارچه، تسبیح و انگشتر و هر آنچه که فکرش را بکنید، پیدا می‌شود. جالب است که در اینجا می‌توانید کالاهای قدیمی، لوکس و مدرن را هم‌زمان تهیه کنید.

اما شاید جذاب‌ترین بخش بازار که شامل کلی رنگ و عطر و طعم است قسمت مربوط به مواد غذایی و میوه‌جات و سبزی‌ها آن باشد. هر آنچه را که در آشپزخانه نیاز داشته باشید و یا هوس خوردن آن را دارید در اینجا می‌توان یافت. از سبزی‌ها و خوراکی‌های محلی گرفته تا میوه‌جات و خوردنی‌های کمیاب خارجی؛ همگی در رنگ‌های متنوع و بسته‌بندی‌های بهداشتی در اختیار شماست.

مغازه‌های فروش تسبیح و مهر و جانماز با بوی عودهای مغازه‌های کناری و نوری که از سقف گنبدی ساطع می‌شود فضای دل‌انگیز و عرفانی به این قسمت از بازار می‌دهد. علاوه بر آن تعداد مغازه‌های طلا و جواهر و حتی نقره فروشی در این بازار کم نیستند و انواع و اقسام ویترین‌های زرد و پرنور در طول مسیر چشمک می‌زنند.

طعم خوراکیهای بی نظیر در اطراف بازار تجریش

هر موقع از روز و شب که باشد همیشه رستوران‌ها و ساندویچ‌های بازار پذیرای شما هستند و اگر با کوچه و پس‌کوچه‌های کناری بازار آشنا باشید، کافه‌ها و قهوه‌خانه‌های سنتی و نیمه مدرن آنجا را کشف خواهید کرد.

رستوران باغچه تجریش

این بازار معروفیت خود را مدیون سمنوها، ترشی‌ها و نوبرانه‌‌های هر فصل نیز هست. شب‌های آخر سال صف‌های طویل خرید سمنو یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های این مکان است.

دسترسی

آدرسش نقشه بازار تجریش تهران روی نقشه گوگل

 برای رسیدن به بازار تجریش می‌توان از مترو تهران استفاده کرد. آخرین ایستگاه خط یک مترو، یعنی ایستگاه تجریش از قطار پیاده شده و از خروجی جنوبی ایستگاه با پنج دقیقه پیاده‌روی در خیابان شهرداری به سمت غرب به ورودی اصلی بازار برسید.

همچنین می‌توانید از تاکسی‌هایی که از تمام نقاط شهر مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می‌کنند استفاده کنید.

اگر قصد سفر با اتوبوس به بازار تجریش را دارید می‌توانید از خط BRT راه‌آهن-تجریش استفاده کنید.

 شب‌ها و روزهای آخر سال حال و هوای عید را بیشتر از هر جای دیگر می‌توان در این بازار تاریخی دید و شنید. قدم زدن در این بازار زیبا به همراه زیارت امام زاده صالح (ع) حتما روزی خاطره انگیز را رقم می زند.

 


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور تهران گردی

برای مشاهده‌ی تورهای تهران گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.