8.5
امتیاز

نکات مثبت

  • بازاری با ارزش فرهنگی و تاریخی
  • یک گالری سرپوشیده از هنر نقاشی و کاشی‌کاری
  • قرار داشتن در قلب میدان نقش جهان و دیدنی‌های اصفهان
  • سرزنده بودن و رونق داشتن بازار
  • تجربه خرید‌ اجناس و خوراکی‌های سنتی

نکات منفی

  • کهنه شدن برخی از نقاشی‌های دیواری و نیازبه مرمت بخش‌هایی از بنای بازار

بازار‌های سنتی از جمله جاذبه‌های ناب ایرانی هستند که در کمتر جایی از جهان یافت می‌شوند. برخی از این بازار‌ها چنان هنرمندانه ساخته می‌شوند و با ظرافت تزئین می‌گردند که دست کمی از موزه‌ها و گالری‌های تاریخی ندارند. اصفهان که شهر هنر و زیبایی‌های بی‌بدیل است، نمونه بی‌مثالی از این بازار‌های زیبا را میزبانی می‌کند. بازار قیصریه اصفهان واقع در میدان نقش جهان، یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین بازار‌های سنتی ایران است که از دیرباز مورد تحسین جهانگردان مشهور قرار گرفته است. این بازار که یادگاری از دوران شکوهمند صفوی در اصفهان است نمونه اعلایی از نفوذ هنر به زندگی روزمره مردمان به شمار می‌آید که تا امروز نیز این کارکرد خود را حفظ کرده است. با سفرزون همراه باشید تا به اتفاق گشتی در این بازار مشهور بزنیم.

saadatrent

 

آشنایی با بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه از معروفترین بازارهای تاریخی ایران است که به بازار شاهى هم شهرت دارد. این بازار از سردر قیصریه در شمال میدان امام  شروع شده و به بازار چیت‌ساز‌ها و از آنجا به بـازار دارالشفا منتهى می‌شود. این بازار از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین مراکز خرید و فروش در دوران صفویه بوده است. امروزه بازار قیصریه یکی از مراکز مشهور صنایع دستی است. این بازار بخشی از بازار بزرگ سرپوشیده اصفهان است و در هر بخش آن کالای ویژه‌ای فروخته می‌شود. از فرش، صنایع دستی ریز و درشت، پارچه و زیورآلات گرفته تا البسه و ادویه‌جات و خوراکی‌‌های سنتی همه و همه در بازار تاریخی قیصریه اصفهان یافت می‌شود.

بازار قیصریه
بازار قیصریه
بازار قیصریه

تاریخچه بازار قیصریه

تاریخ احداث بازار قیصریه به سال ۱۰۲۹ هجری قمری باز می‌گردد. زمانی که شاهان قدرتمند صفوی به عظمت هرچه بیشتر ایران می‌اندیشیدند و روز به روز به شکوه و رونق اصفهان می‌افزودند. بازار قیصریه یا شاهی که در دوره صفویه مرکز فروش پارچه‌های گرانبها بوده، به عنوان یک بازار بین المللی در آن زمان شناخته می‌شد، به گونه‌ای که شرکت‌های تجاری خارجی نیز در آن حجره‌هایی داشته‌اند. جهانگردان مشهوری مانند ناصر خسرو و شاردن به توصیف این بازار پرداختند. آن‌ها علت انتخاب این نام را شباهت این بنای تاریخی به قیصریه در آسیای صغیر(ترکیه امروزی) می دانستند. این بازار بخش اصفهان جدید دوره صفویه را به شهر سلجوقی آن روزگار که در حال حاضر به میدان قیام تغییر نام پیدا کرده، متصل می‌کرده است. در این بازار دکان‌هایی وجود دارد که از ۴۰۰ سال قبل تا امروز به عرضه تنها یک نوع کالا مبادرت کرده‌اند.

بازار قیصریه اصفهان
بازار قیصریه

سردر بازار قیصریه اصفهان

سردر بازار قیصریه، که در مقابل مسجد جامع عباسی در شمال میدان نقش جهان قرار گرفته، سردرى قوسی شکل با کاشی‌کارى مجلل و نقاشی‌های شکوهمند صفوی است که ورودی بازار قیصریه محسوب مـی‌شود. مقرنس کاری‌های زیبا و نقاشی و کاشی‌کاری‌های نفیس این سر‌در تاریخی را بسیار جذاب کرده است. در سردر ورودی بازار بزرگ قیصریه، چند تابلوی نقاشی وجود دارد که در قسمت بالایی آن دو مرد تیرانداز با نیم تنه ، شیر یا ببر و دم اژدها بر کاشی معرق که بیانگر صورت فلکی اصفهان است، به چشم می‌خورد. در دو طرف این سردر ، دو سکوی وسیع وجود دارد که در روزگار قدیم محل بساط زرگران و جواهر فروشان بود و از این محل برای فروش محصولات خود استفاده می کردند.

سقف داخلی سردر از کاشی‌هایی به رنگ آجری، گلبهی و سرمه ای بسیار خوش رنگ با طرح های اسلیمی به صورت مقرنس، تشکیل شده است که باعث خیره شدن نگاه‌ها به این طراحی زیبا می‌شود. در زمان حکومت قاجار و در روزگاری که مسعود میرزای ظل السلطان حاکم اصفهان بود در بخش‌های سردر قیصریه تغییراتی اعمال شد و یک حاشیه کاشی کاری نیز در امتداد سه جانب سردر اضافه گردید.  سـردر بازار قیصریه یک ورودی باشکوه و اصیل به میدان نقش جهان است که دید و منظره فوق‌العاده این میدان را تکمیل کرده است.

بازار قیصریه اصفهان
بازار قیصریه
بازار قیصریه اصفهان
بازار قیصریه

معماری بازار قیصریه اصفهان

بـازار قیصریه از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بازارهاى اصفهان با معماری فوق‌العاده است. بازار قیصریه اصفهان راسته‌ای دو طبقه و به صورت کاملاً مسقف است. بر روی سقف گنبدهایی تعبیه شده است و در انتهای گنبدها نورگیرهایی برای تأمین روشنایی و تهویه‌ی هوا در نظر گرفته شده است. این بازار زیبا چهارسویی بسیار چشم‌نواز با طاقی گنبدی دارد که در دو طبقه بنا شده و با اشکالی هندسی آراسته شده است. چهار سو از جنوب به بازار شاهی، از شمال به تیمچه ضرابخانه و از شرق به ضرابخانه سلطنتی منتهی می شده است. ضرابخانه هم اکنون به عنوان بانک مشغول به کار است.

در غرب چهارسو کاروانسرای شاهی قرار دارد که به دستور شاه عباس ساخته شده است. این کاروانسرا هشت ضلعی هم اکنون در میان بازاریان به عنوان سرای ملک التجار شهره است و به عنوان انبار کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. تیمچه ضراب خانه یکی از بخش های بازار قیصریه است که هم اکنون به فروش زیورآلات و همچنین صنایع دستی نفیس اصفهان مشغول است. راسته بازار قیصریه در دو طبقه مرتفع ساخته شده که طبقه بالا به امور دفتری و بازرگانی اختصاص داشت و در طبقه پایین مغازه‌های اصناف گوناگون در کنار هم مستقر بوده‌اند. از این بازار بزرگ و مجلل بازارهای دیگری منشعب می‌شدند و برخی از آن‌ها هنوز هم فعال بوده و به مشاغل مختلف اختصاص دارند.

بازار قیصریه
بازار قیصریه
بازار قیصریه
بازار قیصریه
بازار قیصریه
بازار قیصریه

بازارهای قیصریه

بازار عربان،‌ بازار هارونیه، نیم آورد گلشن، مخلص، سماور سازها و مقصودبیک از دیگر بازارهای قیصریه هستند. ‌ چند تیمچه و سرا نیز از دیرباز در بازار قیصریه وجود داشتند که هم‌اکنون نیز برخی از آن‌ها فعالند. معروف‌ترین آن‌ها شامل سرای خانی، سرای آقا، سرای اردستانی‌ها، سرای میر اسماعیل و غیره می‌شود. در طول راسته بازار مسقّف قیصریه، مساجدی از قبیل مسجد خیاط‌ها، مسجد نو، مسجد ذوالفقار، مسجد شیشه، مسجد خارجی و مساجد دیگری به فعالیت‌های مذهبی می‌پرداختند.

بازار قیصریه اصفهان
بازار قیصریه اصفهان

دیدنیهای اطراف بازار قیصریه اصفهان

خبر خوب اینکه بازار قیصریه در قلب دیدنی‌های اصفهان یعنی میدان نقش جهان قرار دارد. علاوه بر خود میدان و لذت بردن از زیبایی‌های آن، می‌توانید به دیدن سه بنای اصلی در سه ضلع متفاوت آن بروید: عمارت عالی‌قاپو، مسجد امام و مسجد زیبای شیخ لطف‌الله . بنای چهارم در ضلع چهارم خود بازار قیصریه است. به علاوه، عمارت چهلستون و مسجد حکیم هم از دیگر جاذبه‌های اطراف میدان قیصریه به شمار می‌روند.

دیدنی‌های اطراف بازار قیصریه
بازار قیصریه

اطلاعات بازدید از بازار قیصریه اصفهان

ساعات بازدید: همه روزه از ۸ صبح تا ۱۰ شب (حتی جمعه‌ها)

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه
بازار قیصریه
بازار قیصریه

مسیر دسترسی به بازار قیصریه اصفهان

برای دسترسی به بازار قیصریه فقط کافی است تا خود را به میدان نقش جهان اصفهان برسانید و به ضلع شمالی میدان بروید. اگر با وسیله شخصی سفر می‌کنید باید به میدان دروازه دولت در مرکز شهر رفته و از طریق خیابان سپه خود را به میدان امام برسانید. دسترسی به میدان امام از سمت چهارراه شکرشکن و خیابان حافظ هم امکان‌پذیر است. حتی می‌توانید از پارکینگ‌های خیابان حافظ هم برای پارک ماشین خود استفاده کنید. در صورت تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی نیز، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس میدان امام حسین، نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به میدان نقش جهان هستند.

بازار قیصریه اصفهان

 موقعیت بازار قیصریه اصفهان روی نقشه گوگل

امکانات و خدمات بازار قیصریه اصفهان

واضح است که بازار قیصریه همان کاربری بازار‌های دیگر را دارد: خرید. در این بازار می‌توانید انواع و اقسام اجناس و کالا‌های مورد نیاز را خریداری کنید. به خصوص اگر اهل استفاده از اجناس یا خوراکی‌های قدیمی هستید،‌ این بازار انتخاب خوبی برای شماست. زیور‌آلات، طلا و جواهر، پارچه و البسه، ادویه‌جات و خشکبار، تنها بخشی از اجناسی است که در قیصریه پیدا می‌کنید. به علاوه این بازار به راحتی به سایر بازار‌های دور‌تا‌دور میدان نقش جهان نیز راه دارد. به دلیل قرار گرفت بازار در دل میدان، می‌توانید از تمام امکانات میدان از قبیل سرویس‌ها، کافه‌ها و غذاخوری‌ها و همین‌طور پارکینگ‌های بیرون میدان نیز استفاده کنید.

بازار قیصریه
بازار قیصریه

بهترین زمان بازدید از بازار قیصریه اصفهان

میدان نقش جهان به قدری زیبا و دل‌فریب است که نمی‌توان بهترین زمان مناسب برای آن در نظر گرفت! هر فصلی برای بازدید از این میدان و بنا‌هایش از جمله بازار قیصریه، لطف خودش را دارد. اما در فصل‌های بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز، هوای اصفهان و به خصوص میدان نقش جهان چیز دیگری است.

بازار قیصریه
بازار قیصریه

آیا تا کنون در بازدید از میدان نقش جهان بازار قیصریه را هم دیده‌اید؟ نظرات خود را در این مورد با سفرزون در میان بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های اصفهان کلیک کنید.