باغ‌های ایرانی بهشتی‌هایی هستند که عمارت‌های بزرگ را در آغوش کشیده‌اند. شیوه‌ی ساخت و طراحی باغ‌های ایرانی در دوره‌های مختلفی اهمیت داشته‌اند. رفته رفته باغ‌سازی در ایران کمتر شد. نمی‌توان از نمونه‌های عالی این هنر چشم‌پوشی کرد. از زیباترین باغ‌ها ایرانی باید به باغ عفیف آباد اشاره کرد.

saadatrent

شیراز که تابلوی بی‌نقص معماری و هنر ایرانی است بسیاری از این باغ‌ها در جانش ریشه دارند. عفیف آباد باغی است که از جهت گل‌آرایی در لیست بهترین‌ها قرار دارد. برای اینکه بیشتر با جزئیات و پیشینه‌ی این باغ آشنا شوید با سفرزون باشید. در کنار هم به شیراز سفر می‌کنیم و گشتی در عمارت عفیف آباد می‌زنیم.

تاریخچه باغ عفیف آباد

عفیف آباد قدیمی‌ترین باغ شیراز است. در روزگار صفوی این باغ مورد استفاده بوده است. پس از آن در عصر قجر میرزا علی خان قوام الملک این باغ را خریداری کرد. قوام الملک تغییرات بسیاری در این باغ ایجاد کرد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ساخت عمارت اشاره کرد. همچنین بخش عمده‌ای از گل آرایی و طراحی باغ نیز در همان زمان انجام شد. سپس قوام دوم یک قنات خریداری کرد تا آبیاری باغ راحت انجام شود.

باغ عفیف آباد

در پایان حکومت قاجار بود که باغ را به عفیفه خانم، خواهرزاده قوام واگذاری کردند. عفیفه نقشی کلیدی در مصفا کردن باغ داشت. این خانم به نوسازی باغ پرداخت. اقدامات اون آنقدر گسترده بود که باغ گلشن را عفیف آباد نامیدند.

با روی کار آمدن حکومت پهلوی وارثین باغ آن‌را به فرح پهلوی و محمدرضا شاه هدیه کردند. در سال ۱۳۴۰ بود که ارتش باغ را خریداری کرد. پس از انقلاب باغ به ارتش جمهوری اسلامی  واگذرا شد. هم‌زمان با روز ارتش در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۷۰، باغ عفیف آباد به موزه نظامی شماره ۲ کشور تبدیل شد. در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۵۱ نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ورود به باغ عفیف

باغ عفیف آباد

وقت آن است که از دیوار آجری که اطراف باغ است عبور کنیم. ورودی باغ عفیف آباد دری چوبی است. بر فراز این در نقش دو شیر به چشم می‌خورد. شیرهایی که در مقابل هم قرار دارند. شیرهای با یک دست تاجی و با دست دیر گویی را نگه‌می‌دارند.

با عبور از ورودی در یک دالان قرار می‌گیریم. از این طریق به محوطه‌ی اصلی وارد می‌شویم. در دو سمت دالان دو اتاقک قرار دارند که مخصوص نگهبانی هستند. حالا وارد محوطه‌ی وسیع باغ می‌شویم. عفیف آباد وسعتی حدود ۱۲۷۰۰۰ متر مربع دارد.

اولین چیزی که نظرمان را جلب می‌کند؛ حوض مستطیلی بزرگی است که در مقابل عمارت دارد. همچنین فواره بزرگ آن خودنمایی می‌کند.

گشتی در گلشن شیراز

باغ عفیف آباد

از کنار حوض که عبور می‌کنیم خنکای آن روح مارا تازه می‌کند. اطراف حوض را گل‌ها و درختان زیبا فراگرفته‌اند. گل‌آرایی عفیف آباد را یکی از نمونه‌های باارزش در باغ‌های ایرانی می‌دانند. آنچه که شما در تمام مدت حس می‌کند روح و فضای سنتی باغ است.

ابعاد باغ حدود ۵۰۰ در ۲۵۰ متر است و در تمام مسیرهای آن، درختان سرو و کاج و چنار، بید، عرعر و… به چشم می‌آیند. در همین مسیر درختان میوه با رنگ‌های خود جادو می‌کنند. درخت انار، نارنج، پرتقال و… در کنار آب‌نماها جلوه‌ای زیبا دارند. جلوه‌ی عمارت که در آب حوض می‌درخشد ما را به سمت خود می‌کشد.

 عمارت باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد

عمارت عفیف آباد ساختمانی است با تزئینات چشمگیر. این بنا در ۲ طبقه ساخته شده است و ۳۰ اتاق و تالار دارد. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر فضای داخلی عمارت استفاده از چوب است.درها و سقف اتاق‌های عمارت عفیف همگی چوبی هستند با زئینات عالی.

باغ عفیف آباد

گرداگرد طبقه‌ی اول را ستون‌هایی فراگرفته‌اند. پنجره‌‎های این بخش آنقدر زیاد است که فضای عمارت پر نور می‌کند. از هر اتاق عمارت که خارج شوید ایوان وسیعی دسترسی دارید. نمای اصلی عمارت باغ عفیف آباد در جبهه‌ی شرقی است.

باغ عفیف آباد

این نما نقش‌هایی از آئین تاجگذاری یکی از شاهان ساسانی را نمایش می‌دهد. کاشی‌های این تصویر بسیار خوش رنگ و چشمگیر هستند. در این اثر موبدی نقش شده که تاج شاهی را به شاهزاده تقدیم می‌کند. درست در مقابل این بخش عمارت حوضی قرار دارد.

آن‌سوی عمارت

در اصلی ساختمان در بخش شمالی است. از طریق مسیری پلکانی وارد تالار می‌شوید. اما از سردر عمارت غافل نشوید. این بخش چهارستون دارد که طرح سرستون‌های آن‌ از سرستون‌های تخت جمشید الهام گرفته شده. یکی از خیره کننده‌ترین بخش‌های ساختمان سقف چوبی ایوان است.

این سقف خیال انگیز با قطعات مختلف چوب تزئین شده است. این قطعات به‌شکل ۴ و۶ گوش هستند. روی چوب‌ها از رنگ و روغن استفاده شده تا جلوه‌ی آن‌را بیشتر کند. در همین بخش دو تراس بنا شده که هر کدام هشت ستون دارند.

 

ایوانی بزرگ و زیبا، بخش اصلی نمای شرقی عمارت را تشکیل می دهد که تمام طول بنا را به خود اختصاص داده است و نمای غربی بسیار ساده به نظر می رسد. در جنوب ساختمان نیز ایوانی دیده می شود که از نظرتزیینات به ایوان شمالی شباهت بسیاری دارد. در ایوان جنوبی دو ردیف پلکان شرقى-غربى وجود دارد که حیاط را به طبقه دوم وصل می‌کند.

طبقه اول موزه نظامی

طبقه اول عمارت باغ عفیف آباد به موزه نظامی اختصاص دارد. این بخش بزرگ‌ترین موزه‌ی اسلحه در خاورمیانه است. در این‌جا می‌توانید مجموعه‌ی کاملی از سلاح‌های سرد و گرم را ببینید. از دیگر ابزاری که در این موزه می‌توانید ببینید به انواع شمشیر، زره، نیزه، کلاه خود، سپر، انواع تفنگ‌های سرپر، سنگ چخماق، تفنگ‌های شکاری، تپانچه و انواع مسلسل را در این موزه می ببینید.

اما اگر بخواهیم  بخش بسیار مهم این قسم اشاره کنیم باید شما را به بازدید از تفنگ های متعلق به فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه، میرزاکوچک خان جنگلی و رزمندگان نهضت جنگل، رضاشاه و پسرش محمدرضا شاه، مسلسل رییس علی دلواری و توپ فتح علی شاه قاجار و ارابه حمل جنازه رضا شاه پهلوی، دعوت کنیم.

یکی از بخش‌های چشمگیر معماری طبقه اول وجود آبنمای سنگی آن است. این آبنما با تزئینات و حجاری‌هایش نظر شما را جلب می‌کند.

طبقه دوم و تزئینات چشمگیرش

با عبور از پله‌ها به طبقه دوم می‌رسیم. این بخش را اتاق‌های تو در تو فرا گرفته‌اند. تالاری بزرگ که در میانه‌ی بنا است شما را دعوت می‌کند. این تالار مجلل سقفی با شکوه از چوب دارد. در این سقف طرح‌های مختلفی نقش شده است.

در دو بخش شمالی و جنوبی این تالار بزرگ بخاری‌هایی سنگی به چشم می‌خورند. دیوارها همگی دارای تزئیناتی گچی هستند و مقرنس کاری‌های آن‌ها چشمگیر است. نوری که از پنجره‌های متعدد رو به ایوان به تالار می‌تابد درخشندگی آن را دو چندان کرده‌اند.

موزه عبرت در این طبقه است. این موزه بخش‌های مختلفی دارد: اتاق های همایش، نشیمن، رختکن، مطالعه، پذیرایی و قمارخانه. وسایلی که در این قسمت به‌جا مانده‌اند همگی از خاندان‌های سلطنتی است.

 

بخش‌های دیگر باغ گلشن

از سایر بخش‌های مهم باغ عفیف آباد می‌توان به قهوه‌خانه سنتی و حمام خزینه‌ای اشاره کرد. این دو بخش قدیمی باغ عفیف آباد در کنار یکدیگر قرار دارند. حمام در بخش غربی ورودی باغ و پشت دیوار اصلی بنا شده است. این حمام شیوه‌ی سنتی خود را حفظ کرده و دو خزینه سرد و گرم دارد. بر دیوارهای حمام  نقش های برحسته ای شامل «فرهاد در کوه بیستون»، «دیدار مردم با خسرو پرویز ساسانی»، «صحنه ورود یوسف به جمع زنان مصری» به چشم می خورد.

قهوه خانه سنتی در همسایگی حمام است. این قهوه خانه معماری سنتی دارد و بنا از آجر ساخته شده. این قهوه خانه ۶ حجره‌ای در دل دیوارهایش قصه‌ها دارد. داستان‌هایی که با کاشی طرح شده اند. «داستان ضحاک و کاوه آهنگر»، «داستان زال و سیمرغ»، «نبرد رستم و سهراب»، «نبرد تهمتن و دیو سفید» و «نبرد رستم و اسفندیار» از این دست طرح‌ها هستند.

چطور به باغ عفیف آباد برویم؟

آدرس باغ عفیف آباد روی نقشه گوگل

آدرس: استان فارس، شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

زمان بازدید: همه روزه از ۰۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰

بهای بلیت: ۳۰۰۰ تومان برای ایرانی ها و ۲۰۰۰۰ تومان برای خارجی ها

باغ عفیف و خاطراتش

در بازدید از این باغ زیبا و ارزشمند مراقب محیط اطراف باشید تا به چیزی آسیب نرسد. باغ عفیف یکی از جاذبه‌های لذت‌بخش شیراز است. در این مکان به عکاسی بپدازید. با کرایه کردن لباس‌های خاص عکس یادگاری بگیرید. از طبیعت آن و درختان تنومند لذت ببرید. همچنین تزئینات بیرونی عمارت‌ها را نادیده نگیرید.

اگر گذرتان به این باغ افتاد برای ما سفرزونی‌ها از خاطرات خود بنویسید.

طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

تور شیراز

تور شیراز

برای مشاهده‌ی تور شیراز سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.