8.0
امتیاز

نکات مثبت

  • قدمت زیاد
  • امکانات رفاهی مناسب
  • استراحتگاه
  • زیبایی فوق‌العاده دیدنی
  • نزدیکی به حرم و بازار مشهد

نکات منفی

  • نداشتن پارکینگ اختصاصی

مشهد یکی از شهرهای جذاب و توریستی ایران است. این شهر آنقدر جاذبه و دیدنی را درون خود جای داده که امروزه به یکی از محبوب‌ترین شهرهای گردشگری تبدیل شده است. علاوه‌بر کاربری زیارتی این شهر، بخش سیاحتی آن نیز بسیار مورد توجه است و هر ساله عده زیادی از گردشگران برای تفریح در مکان‌های مختلف مشهد، به این شهر بزرگ سفر می‌کنند. اگر بخواهیم از میان دیدنی‌های جذاب و پرطرفدار مشهد، یکی را به شما معرفی کنیم، قطعا آن گزینه، باغ ملی مشهد است.

saadatrent

این باغ کهن و قدیمی در مرکز شهر مشهد، یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی این شهر به شمار می‌رود که هر روزه عده زیادی از گردشگران و ساکنان مشهد، از آن دیدن می‌کنند. این باغ در مشهد، یکی از اصلی‌ترین مکان‌های گردشگری شهر است که با شهرت فراوان خودش، به عنوان یک جای دیدنی محبوب معرفی می‌شود. اگر دوست دارید این باغ زیبا در مشهد را بشناسید و با ویژگی‌های خاص آن آشنا شوید، در ادامه با سفرزون همراه باشید:

باغ ملی مشهد کجاست؟

باغ ملی در شهر زیبای مشهد، اولین پارک ملی این شهر به شمار می‌رود که در کنار خیابان امام خمینی و در مجاورت بازار جنت قرار گرفته است. این باغ در گذشته اهمیت فراوانی داشته و به دلیل نزدیکی به ارگ حکومتی مشهد، جایگاه بالایی داشته است. درختان زیبای این باغ از طریق آب رکن‌آباد آبیاری و عامل مهمی در سرسبزی و جذابیت باغ ملی محسوب می‌شدند.

در گذشته این پارک محلی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و از رونق بالایی برخوردار بوده است.

اگر به مشهد سفر کنید، پارک‌های جدیدتر و بزرگتری را می‌بینید که از نظر زیبایی جزو پارک‌های برتر شهر به شمار می‌روند؛ اما باید بدانید این باغ که امروزه به صورت یک پارک محلی وجود دارد، همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است. با سفر به این شهر جذاب و دیدنی، می‌توانید از باغ ملی دیدن کنید و از زیبایی‌های فراوان و چشم‌نواز آن لذت ببرید.

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد
باغ ملی مشهد

تاربخچه باغ ملی مشهد

باغ ملی در شهر زیبای مشهد، تاریخچه‌ای شنیدنی دارد. این باغ در ابتدا، یک باغ شخصی و در اختیار حکام خراسان بوده است. پس از گذشت چند سال از احداث باغ ملی، مظفرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۸۰ هجری قمری، آن را به شخصی به نام حاج کاظم ملک‌التجار هدیه داد که سال‌ها بعد از مرگ او، این باغ وراث حاج کاظم رسید و در سال ۱۳۰۰ خورشیدی نام باغ ملی بر روی آن نهاده شد. ۴۵ سال بعد، یعنی در سال ۱۳۴۵، حسن ملک، این باغ را وقف کرد و سپس به شهرداری منطقه ۸ واگذار شد.

همانطور که گفته شد، این باغ از طریق آب رکن آباد آبیاری می‌شد و درواقع قنات رکن آباد که جزو قنات‌های مشهور مشهد نیز هست، از میان باغ ملی می‌گذشت. با گذشت حدود ۱۰۰ سال از احداث این باغ، همچنان یکی از جذاب‌ترین مکان‌های مشهد و دوست داشتنی‌ترین جاهایی است که مردم آنجا را برای ساعاتی تفریح و گردش انتخاب می‌کنند.

اگر به مشهد سفر می‌کنید، حتما از این باغ جذاب و دیدنی ۱۰۰ ساله دیدن و در میان درختان انبوهش نفسی تازه کنید و یا چند ساعتی را زیر سایه درختانش استراحت کنید.

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد
باغ ملی مشهد

دیدنی‌های اطراف باغ ملی مشهد

این باغ رویایی و تماشایی، درست در مرکز شهر مشهد و در میان شلوغ‌ترین خیابان شهر قرار دارد. با یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای،می‌توانید به راحتی از باغ به حرم مطهر رضوی برسید. همچنین مسجد و صحن گوهرشاد و موزه حرم مطهر رضوی در حرم  امام رضا، به این باغ نزدیک است. اگر قصد دارید پس از گشت و گذار در باغ ملی، به بازار رضا بروید و در میان عطر هل و زعفران غرق شوید، می‌توانید به راحتی و با فاصله کوتاهی از باغ ملی به آنجا برسید.

صحن گوهرشاد
صحن گوهرشاد

امکانات باغ ملی مشهد

  • در باغ ملی مشهد انبوهی از درختان کهن و قطور و همچنین گل‌کاری‌های زیبا و جذاب را می‌بینید که از حیث چشم‌نوازی مثال ندارند. قدمت این درختان به چندین سال می‌رسد و زیبایی و شکوه هر کدام دیدنی است.
  • فواره‌های میان حوض آبی‌ رنگ پارک، حس طراوت و تازگی را در شما زنده می‌کند و خصوصا به شب‌های تابستان، جلوه ماندگاری را می‌بخشد.
  • درون این باغ، استراحتگاه کوچکی نیز وجود دارد که مسافران برای رفع خستگی و چند ساعت استراحت از آن استفاده می‌کنند.
  • در میان باغ بی‌نظیر این شهر، تندیسی از مشاهیر و بزرگان علم، ادب و عرفان دیده می‌شود که بسیار هنرمندانه ساخته شده‌اند و شما را با ویژگی‌ و فعالیت‌های ارزنده آن‌ها آشنا می‌کند.
  • در ورودی باغ مجسمه‌ای شخصی در کنار یک شهر فرنگ هیجان‌انگیز قرار دارد که با تماشای آن به دوران شیرین کودکی پرتاب می‌شوید و حس خاطره بازی بی‌نظیری به شما دست می‌دهد.
  • باغ ملی مشهد در سال ۱۳۸۲، مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و هر ساله نیز به این باغ رسیدگی‌های لازم صورت می‌گیرد. باغ ملی مشهد بهترین مکان برای قرارهای دوستانه و یا پیک‌نیک‌های خانوادگی است که می‌تواند روزهای تعطیلتان را پر کند و خاطره‌ای به یاد ماندنی را برایتان به وجود آورد.
باغ ملی مشهد
باغ ملی مشهد

بهترین زمان بازدید

مشهد از جمله شهرهایی است که زمستان‌های سرد و خشکی دارد. بیشتر افرادی که قصد سفر به مشهد را دارند، به دلیل سرمای زیاد، فصل زمستان را انتخاب نمی‌کنند.

باغ ملی مشهد در فصل بهار و تابستان به اوج زیبایی خود می‌رسد. درختان بلند باغ با سرسبزی و زیبایی بی‌نظیرشان در این دو فصل خودنمایی  و گل‌های باغ با جذابیت فوق‌العاده‌شان جلوه‌گری می‌کنند. اگر در فصل پاییز نیز به این باغ بروید، رنگ‌های زرد و نارنجی درختان و برگ‌های ریخته بر روی زمین می‌تواند چشمتان را از زیبایی پر کند.

در سفر به شهر بزرگ‌ مشهد، حتما باغ زیبای ملی را از نزدیک ببینید و از زیبایی‌های بی‌نظیر آن لذت ببرید.

باغ ملی مشهد

اطلاعات بازدید از باغ ملی مشهد

ساعات بازدید: همه روزه،۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس دقیق باغ ملی مشهد : مشهد، خیابان امام خمینی (ره) (ارگ)، مجاور خیابان جنت.

باغ ملی مشهد

مسیر دسترسی به باغ ملی مشهد

برای رفتن به باغ ملی و تماشایی مشهد، می‌توانید با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی از حرم مطهر رضوی، به پارک برسید. اگر می‌خواهید با ماشین به این منطقه از شهر بروید، باید در یکی از خیابان‌های اطراف باغ پارک کنید و با فاصله کوتاهی به این باغ برسید.

همچنین اتوبوس‌های شهری نیز می‌توانند از مکان‌های مختلف شهر شما را به این نقطه از مشهد برسانند.

موقعیت باغ ملی مشهد روی نقشه گوگل

شما برای ما بنویسید

نظر شما درباره این باغ کهنه صدساله چیست؟ آیا تا به حال در این باغ و در میان درختان انبوهش قدم زده‌اید؟ به نظر شما چه جاهای کهن و تاریخی دیگری در مشهد وجود دارد که می‌توان آن‌ها را یکی از پرطرفدارترین مکان‌های شهر نامید؟ سفرزون مشتاقانه منتظر شنیدن تجربه‌ها و نکات ارزشمند شما درباره باغ ملی مشهد است. آن‌ها را با ما و دیگر دوستان سفرزونی‌تان به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های مشهد کلیک کنید.