8.0
امتیاز

نکات مثبت

  • امکان دیدن مناظر تنگه بسفر از فراز برج وجود دارد.
  • وجود کافه و رستوران در دل برج دختر
  • دنج بودن این جزیره حس بسیار خوبی را به مسافران منتقل می‌کند.
  • یک جاذبه تاریخی و مهم استانبول محسوب می‌شود.

نکات منفی

  • فاقد امکانات رفاهی و تفریحی است.
  • برای ورود به رستوران باید هزینه ورودی پرداخت کنید.
  • بدون رزرو معمولا نمی‌توان به رستوران برج دختر استانبول مراجعه کرد.
  • برای دسترسی باید از قایق استفاده کنید.

استانبول یکی از دیدنی‌ترین شهرهای توریستی تمام جهان محسوب می‌شود که خوشبختانه در نزدیکی ایران قرار دارد. این شهر زیبا دارای جاذبه‌های تفریحی، تاریخی و فرهنگی مختلفی بوده و به همین خاطر طرفداران بسیاری را جذب خود کرده است. آنقدر تنوع جاذبه‌های این شهر زیاد است، که شاید طی یک سفر کوتاه، حتی نتوانید نیمی از آنها را هم ببینید. اما هر بار که به تنگه بسفر، این جاذبه طبیعی زیبا خیره می‌شوید، جزیره‌ای کوچک نگاه شما را به خود جذب می‌کند که برجی بسیار غریب در آن قرار گرفته است. این برج زیبا و تاریخی، برج دختر استانبول نام دارد و یکی از زیباترین جاذبه‌های این شهر به شمار می‌آید. با سفرزون همراه باشید تا این برج را بهتر بشناسید:

saadatrent

معرفی کامل برج دختر استانبول

برج دختر استانبول یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر است که بسیاری از گردشگران کنار آن حداقل یک بار عکس یادگاری گرفته‌اند. قدمت این برج بیش از هزار سال بوده و تاریخچه ساخت آن به دوران حکومت بیزانس باز می‌گردد. یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت برج دختر استانبول، جزیره‌ای است که در تمام طول این سال‌ها میزبان این برج افسانه‌ای بوده است. این جزیره در فاصله نسبتا کمی از ساحل قرار دارد و با شنای سریع هم می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. اما با این حال انگار به کل، از خاک استانبول فاصله گرفته؛ دقیقا شبیه به کسی است که در حضور جمعی بزرگ، تنها مانده و در خود فرو رفته است. به همین خاطر، غروب در کنار برج دختر منظره‌ای بسیار عاشقانه و البته غمگین را خلق می‌کند.

این برج در طی این هزار سال، داستان‌های زیادی را به خود دیده است. در طول تاریخ، برج دختر کاربرد‌های مختلفی داشته و از روش‌های متفاوتی به مردم ترکیه خدمت کرده است. این روزها هم که دیگر برج دختر دوران بازنشستگی خود را سپری می‌کند و جان خسته‌اش تبدیل به فضایی زیبا برای استراحت گردشگران و میل کردن یک غذای خوشمزه در منظره بی‌نظیر بسفر شده است. این برج تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و افسانه‌های مختلفی را در مورد آن روایت می‌کنند. افسانه‌هایی که برخی از آنها آنقدر زیبا و شنیدنی هستند که تمایل داریم در ذهن‌مان به آنها جامه واقعیت بپوشانیم و تلاش می‌کنیم به صورت یک داستان واقعی آنها را مجسم کنیم.

برج دختر استانبول

 

تاریخچه برج دختر

برج دختر استانبول
برج دختر

برج دختر استانبول در گذر زمان:

جالب است بدانید که برج دختر در دوره‌های مختلف زمانی، کاربرد‌های بسیار متفاوتی داشته است. حالا می‌خواهیم برگ تاریخ این برج را با هم کمی ورق بزنیم و ببینیم که این برج پیر و تنها، چه سرنوشتی را تا به امروز تجربه کرده است.

برج دختر استانبول در گذر زمان

امپراتوری روم شرقی

برج دختر استانبول در دوران امپراتوری بیزانس یا همان روم شرقی ساخته شد. برخی بر این باور هستند که این برج برای امپراتوری، حکم محل دیده بانی را داشته و برخی دیگر اعتقاد دارند که مکان این برج یک ملک شخصی بوده و از این طریق آن را به افسانه‌های مختلف باستانی ارتباط می‌دهند.

امپراتوری عثمانی

در دوران عثمانی، از این برج برای جمع آوری مالیات کشتی‌های تجاری و به عنوان فانوس دریایی استفاده می‌شد. همچنین جالب است بدانید که از بالای این برج، دیده بانی انجام می‌شد تا در صورت بروز مشکل، از ساحل دفاع کنند. همچنین در سال ۱۸۳۰، همزمان با وقوع اپیدمی وحشتناک وبا در دنیا، از این برج به عنوان یک بیمارستان مخصوص قرنطینه و همچنین ایستگاه رادیویی استفاده کردند.

جمهوری ترکیه

در سال ۱۹۲۲، همزمان با جنگ استقلال، جمهوری ترکیه به شکلی که امروز شاهد آن هستیم، به وجود آمد. در سال ۱۹۶۴، این ساختمان به وزارت دفاع ترکیه واگذار شد و حدود ۱۸ سال در تصرف این وزارتخانه بود. پس از ۱۸ سال، این برج را به شرکت‌های دریایی واگذار کردند. این برج تا همین چند سال پیش تحت تصرف شرکت‌های کشتی‌رانی بود تا زمانی که دولت ترکیه تصمیم گرفت آن را تبدیل به یک جاذبه گردشگری و توریستی کند.

امروزه این برج کهنه به صورت کامل بازسازی شده و رستورانی زیبا، گرم و صمیمی را در دل خود جای داده است. بسیاری از گردشگران با قایق به عیادت این برج خسته می‌آیند و همزمان با تماشای منظره بی‌نظیری از تنگه بسفر، وعده‌ای غذای خوشمزه را نیز نوش جان می‌کنند. تماشای غروب بسفر در بالای این برج کهنه واقعا دیدنی، رمانتیک و کمی دلگیر است.

افسانه های برج دختر استانبول

واقعا که ما انسان‌ها موجودات عجیبی هستیم. در خیالات خود شخصیت‌های افسانه‌ای را ایجاد کرده و در مورد آنها داستان‌های اساطیری بیان می‌کنیم. آنقدر به این داستان‌ها پر و بال می‌دهیم که در ذهنمان جامه واقعیت بر تن می‌کنند. شاید افسانه‌ها از این دیدگاه کمی عجیب به نظر برسند اما باز هم همه ما از شنیدن افسانه‌های مختلف لذت می‌بریم و از این طریق می‌توانیم در مورد فرهنگ یک تمدن قدیمی اطلاعات بسیار زیادی را به دست آوریم. بد نیست بدانید که در مورد برج دختر استانبول سه افسانه متفاوت وجود دارد که یکی از دیگری جالب‌تر و شنیدنی‌تر هستند. پس با ما همراه باشید تا کمی در مورد این افسانه‌ها بیشتر بدانید. بلکه با این کار هنگام بازدید از برج دختر، افسانه‌ها را در ذهن خود مرور کنید و ببینید کدام یک به واقعیت نزدیک‌تر هستند.

  • افسانه بطال

بطال نام یکی از دلاورهای عرب بود که برخی از داستان‌نویسان، از او به عنوان یکی از دلاورهای ترک در دوره عثمانی نیز یاد می‌کنند. بطال جنگنده‌ای بسیار نامی و خوش آوازه بود که دولت عثمانی اکثر کشور گشایی‌های خود را مدیون او می‌دانست. روند مبارزات بطال تا جایی ادامه داشت که تا نزدیکی استانبول پیش آمده بود. با این خبر، امپراتور روم شرقی، از ترس اینکه بطال آسیبی به خانواده او وارد نکند، خانواده و دخترش را عازم برج دختر کرد. اما غافل از این بود که بطال عاشق دختر او شده است.

بطال در طی یک حمله ناگهانی خودش را به استانبول رساند، دخترک را سوار بر اسب کرد و گریخت. نکته جالب توجه در مورد این افسانه آن است که پس از دور شدن بطال، پادشاه امپراتوری روم شرقی متوجه دزدیده شدن دختر شد و به همین خاطر است که این برج را، برج دختر نامیده‌اند. از طرف دیگر، حتی در فرهنگ مردم ترکیه وقتی کسی بی درنگ و بدون برنامه ریزی قبلی کاری را با موفقیت انجام می‌دهد، او را به بطال نسبت می‌دهند.

  • افسانه لیندر و هیرو

افسانه لیندر و هیرو آن داستانی نیست که در انتهای آن احساس خوشحالی کنید. هیرو نام دخترکی زیبارو بود که در استانبول کنونی زندگی می‌کرد. او به خاطر اینکه بتواند پاک دامنی خود را از شر مردان حفظ کند، به برج دختر پناه برد و خودش را در آنجا محبوس کرد. روزها پشت هم سپری می‌شدند تا اینکه روزی دخترک به صورت کاملا اتفاقی، از پنجره مردی را دید که با قایق از کنار جزیره می‌گذشت. این مرد کسی جز لیندر نبود. هیرو یک دل نه صد دل عاشق لیندر شد اما با نفس خود مبارزه می‌کرد تا آتش عشق بر او غلبه نکند.

لیندر نیز هر شب، زمانی که شهر به خواب می‌رفت، تا جزیره شنا می‌کرد تا بتواند دل هیرو را به دست آورد. در نهایت عشق بر هیرو پیروز می‌شود و او تن به این عشق نافرجام می‌دهد. هر شب هیرو برای اینکه لیندر در تاریکی دریا گمراه نشود، آتشی در جزیره روشن می‌کرد. اما شبی دریا طوفانی شد و باد آتش را خاموش کرد. لیندر نیز در طوفان غرق شد و هیرو شب را تا صبح منتظر ماند. اما صبح با جسد بی‌جان لیندر مواجه شد و از شدت غم، خود را از بالای برج به پایین پرت کرد و جان باخت.

  • داستان شاهزاده و نیش مار

داستان شاهزاده و نیش مار شباهت زیادی به داستان زیبای خفته دارد! در این افسانه، یک غیب گو این چنین پیش بینی می‌کند که یک مار دخترک زیباروی پادشاه را در جشن تولد ۱۸ سالگی اش نیش می‌زند و در اثر همین نیش، دخترک جان خود را از دست می‌دهد. به همین خاطر پادشاه دستور می‌دهد تا دخترش را به برج دختر برده و در آنجا از او مراقبت کنند. زیرا مار نمی‌تواند از آب عبور کند و در آنجا او از گزند هر ماری در امان خواهد بود.

او تا ۱۸ سال به خوبی و خوشی در این برج زندگی می‌کند. پدر نیز در جشن تولد ۱۸ سالگی دخترک، با سبدی پر از میوه‌های خوشمزه به دیدار وی می‌رود. اما غافل از اینکه مار افعی خطرناکی در سبد میوه پنهان شده است. زمانی که پدر سبد میوه را به دخترک می‌دهد، مار حمله کرده و دخترک در آغوش پادشاه جان می‌دهد.

برج دختر استانبول

برگزاری انواع جشن در برج دختر استانبول

شاید تعجب کنید اگر بدانید که امکان برگزاری انواع جشن‌های عروسی و شادی در برج دختر وجود دارد! رستوران برج دختر حدود ۲۲۰ نفر ظرفیت داشته و این امکان را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند تا مراسم‌های خود را داخل این برج زیبا برگزار کنند. برای رزرو برج دختر نیازی نیست که ملیت ترک داشته باشید. پس اگر به دنبال یک مکان خاص برای برگزاری مراسم عروسی، تولد و یا حتی جلسات کاری خود می‌گردید، برج دختر استانبول می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

برج دختر استانبول
برج دختر استانبول

امکانات برج دختر

در برج دختر استانبول خبری از امکانات لوکس و تجملاتی نیست. البته این جزیره آنقدر وسعت کمی دارد که اصلا نمی‌توان امکانات خاصی را در آن تدارک دید. اما شما می‌توانید از کافه و رستوران برج دختر استفاده کنید و بر فراز آن شاهد مناظر زیبای تنگه بسفر باشید.

برج دختر استانبول

جاذبه های اطراف برج دختر

جالب است بدانید که شما می‌توانید با یک برنامه ریزی دقیق، همزمان با برج دختر از چندین جاذبه مختلف بازدید کنید و هزینه کرایه رفت و برگشت کمتری را بپردازید.

کاخ توپکاپی

رستوران و کافه برج دختر استانبول

همانطور که اشاره کردیم، مدتی است که برج دختر را تبدیل به رستورانی دنج و دیدنی کرده‌اند. بسیاری از گردشگران با قایق، خود را به این برج می‌رسانند تا بتوانند با منظره بسیار زیبای تنگه بسفر، غذایی خوشمزه را در آرامش و سکوت میل کنند. در حقیقت با این کار شما می‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید. این یعنی هم از مناظر طبیعی تنگه بسفر لذت ببرید، هم یک غذای خوشمزه نوش جان کنید و هم از یک جاذبه تاریخی و دیدنی استانبول دیدن نمایید. این رستوران در سه وعده صبحانه، نهار و شام پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. البته باید بدانید که این رستوران در اکثر مواقع بسیار شلوغ است و حتما باید پیش از مراجعه، میز خود را رزرو کنید.

صبحانه از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ ظهر سرو می‌شود و می‌توانید از نسیم دل انگیزی که بر روی دریا می‌وزد لذت ببرید و طعم یک صبحانه ترکی را زیر زبان خود بچشید. نهار از ساعت ۱۳ ظهر به بعد سرو می‌شود و البته رستوران در این وعده نسبت به غروب خلوت‌تر است. بهترین زمان و البته شلوغ‌ترین موقع مراجعه به رستوران برج دختر استانبول را می‌توان غروب دانست. در این لحظه شما می‌توانید شاهد صحنه تماشایی غروب خورشید در تنگه بسفر باشید. این منظره بسیار رویایی و خیره کننده است و می‌تواند تبدیل به یکی از لحظات خاطره انگیز سفر شما به استانبول شود. از ساعت ۲۰:۱۵ به بعد سرو شام انجام می‌شود و علاوه بر شارژ شام، باید هزینه‌ای معادل ۱۷۰ تا ۲۰۰ لیره نیز بابت ورودیه پرداخت کنید. این هزینه برای صبحانه در روزهای معمولی ۵۰ لیره و در روزهای آخر هفته ۸۰ لیره است.

برج دختر استانبول
رستوران و کافه برج دختر استانبول

بهترین زمان بازدید از برج دختر استانبول

این برج در هر فصل زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد و نمی‌توان بهترین زمان بازدید از آن را مشخص کرد. در فصل بهار می‌توانید شاهد سرسبزی مناظر طبیعی اطراف بسفر باشید و از هوای دل انگیز بهاری نیز لذت ببرید. در تابستان تلالو خورشید بر دریا مناظری خیره کننده را شکل می‌دهد. پاییز هم که هر سال دست به کار می‌شود و این بوم نقاشی را با هزاران رنگ مختلف تزئین می‌کند. اما در زمستان با بارش برف، منظره برج دختر از همیشه دلگیرتر است. شاید با مرور افسانه‌های غم‌انگیزی که در مورد برج دختر بیان می‌کنند، شما نیز بتوانید حس عاشقانه و شاعرانه موجود در فضای برج را حس کنید. اما به صورت کلی بازدید از برج دختر استانبول در هر چهار فصل توصیه می‌شود.

اطلاعات بازدید از برج دختر استانبول

ساعت بازدید: شنبه‌ها و یک شنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸:۴۵ عصر برای صبحانه و نهار، و ۲۰:۱۵ تا ۲۴ بامداد برای سرو شام / سایر روزهای هفته از ۹:۱۵ صبح تا ۱۸:۴۵ غروب برای صبحانه و نهار

هزینه ورودی موزه: ۲۵ لیره

ورودی رستوران: صبحانه ۵۰ تا ۷۰ لیره / شام ۱۷۰ تا ۲۰۰ لیره

آدرس برج دختر استانبول: Salacak Mahallesi, Üsküdar, Istanbul, Turkey

آدرس برج دختر در نقشه گوگل

 

مسیرهای دسترسی به برج دختر استانبول :

خوشبختانه مسیرهای دسترسی به برج دختر بسیار ساده است. شما می‌توانید خودتان را به میدان تکسیم رسانده و از آنجا با مترو یا اتوبوس به ایستگاه Üsküdar بروید. سپس باید به ساحل اسکودار رفته و منتظر قایق‌هایی باشید که شما را به برج دختر می‌رسانند.

شماره تماس: +۹۰۲۱۶۳۴۲۴۷۴۷

برج دختر استانبول
برج دختر استانبول

خب سفرزونی عزیز، حالا نوبت شماست. نظر شما در مورد برج دختر چیست؟ آیا این کار درستی است که از آثار باستانی و تاریخی به عنوان رستوران استفاده کنند؟ قطعا این مسئله در ایران نیز به کرات دیده می‌شود. از طرف دیگر به ما بگویید که از نظر شما کدام افسانه در مورد برج دختر استانبول، بیشتر به واقعیت نزدیک است؟ نظرات خود را با در میان بگذارید. فراموش نکنید که نظرات شما قوت قلب ماست.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های استانبول کلیک کنید.