در پایتخت نقطه‌هایی هست که خیلی از تهرانی‌ها و حتی غیرتهرانی‌هایی که در این شهر دانشجو بوده‌اند با آن خاطره دارند و حتی می‌توان گفت این نقطه‌ها جزء خاطره‌ جمعی ما هستند. یکی از این نقطه‌ها بلوار کشاورز تهران است که شروعش از میدان ولیعصر و پایانش در خیابان دکتر قریب است. این بلوار زیبا و خاطره‌انگیز داستان‌های زیادی دارد از روزگاری که نهر کرج نامیده می‌شد، تا وقتی نامش به بلوار الیزابت تغییر کرد، و تا امروز که به عنوان بلوار کشاورز شناخته می‌شود. برای خواندن قصه بلوار کشاورز تهران با ما در مجله سفرزون همراه شوید.

saadatrent

 

بلوار کشاورز تهران
بلوار کشاورز تهران

بلوار کشاورز تهران ، از نهر کرج تا بلوار الیزابت

بلوار کشاورز تهران
بلوار کشاورز تهران

بلوارها که امروز جزء جدانشدنی شهرها هستند و شهرها را بدون آنها نمی‌توانیم تصور کنیم، عمرشان کمتر از ۲۰۰ سال است. در واقع ایجاد بلوارها همزمان بود با شروع شهرسازی مدرن و خیابان‌های جدید که با گذرها و معبرهای قدیمی فرق داشتند. این بلوارها نقش شریان‌های شهر را بازی می‌کردند که رفت‌وآمد از طریق آنها ممکن می‌شد. بلوار کشاورز هم چنین داستانی را پشت سر گذاشته است.

بلوار کشاورز تهران
بلوار کشاورز تهران

نهری که در وسط بلوار جاری است در گذشته نهر کرج نامیده می‌شد و موقعیت جغرافیایی آن دقیقا مطابق با بلوار فعلی است. نهر کرج رود کوچکی بود که از رودخانه‌ بزرگ کرج مشعب و در زمین‌های بهجت‌آباد که بلوار کشاورز تهران هم جزئی از آن است جاری می‌شد و از آنجا به سمت دارالخلافه می‌آمد. منطقه‌ی بهجت‌آباد تا اواخر دوره‌ قاجار جزو محدوده‌ پایتخت به حساب نمی‌آمد. تا قبل از اینکه پایتخت لوله‌کشی آب شود، آب موردنیاز برای نوشیدن و همین‌طور کشاورزی از نهر کرج تأمین می‌شد.


برای دریافت راهنمای سفر به تهران کلیک کنید.


بلوار کشاورز ، یکی از اولین بلوارهای ایران

بلوار کشاورز تهران
بلوار کشاورز تهران

بلواری که امروز با نام کشاورز می‌شناسیم، در دوره‌ی پهلوی اول ساخته شد زمانی که منطقه ۶ تهران تازه داشت شکل می‌گرفت و یکی از اولین بلوارهای ایران است. این بلوار از همان اولین روزهای ساخته‌شدنش که آب کرج نامیده می‌شد، به‌‌دلیل وجود رودخانه و سبزی و درخت آخر هفته‌ها محل تفریح و گردش تهرانی‌ها بود؛ بعدها به بلوار الیزابت تغییر نام داد و چند کافه و رستوران معروف مثل کوچینی در آن راه افتاد. این خیابان بعد از انقلاب اسلامی به بلوار کشاورز تغییر نام داد، دلیل این نام جدید هم ساختمان قبلی وزارت کشاورزی و ساختمان فعلی قوه قضاییه بود که در جوار بلوار قرار داشت.

بلوار کشاورز تهران به خاطر گذشته‌اش از نظر تاریخی و ملی اهمیت دارد و از سال ۱۳۹۴، بعد از تلاش‌ زیاد و طولانی، در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد.

بلوار نوستالژیک پایتخت

بلوار کشاورز تهران
بلوار کشاورز تهران

این بلوار ۲/۲ کیلومتری شرقی-غربی از میدان ولیعصر شروع می‌شود و ابتدای خیابان دکتر غریب به پایان می‌رسد. در طول مسیر بلوار زیبا و چشم‌نواز کشاورز، خیابان‌های فلسطین، حجاب، وصال شیرازی، قدس، ۱۶ آذر، کارگر و جمالزاده و پارک لاله قرار دارند که هر کدام از اینها برای تهرانی‌ها خاطره‌انگیزند؛ حتی آنهایی که ساکن پایتخت نیستند ولی دانشجوی دانشگاه تهران بوده‌اند، بارها و بارها از این خیابان‌ها گذر کرده‌اند و در بلوار کشاورز و پارک لاله قدم زده‌اند. به جز این‌ها، وجود چند بیمارستان معروف مثل پارس، ساسان، یاس سپید و آریا باعث شده که این بلوار به نوعی یکی از مراکز درمانی پایتخت هم باشد.

بلوار کشاورز تهران
بلوار کشاورز تهران

علاوه بر این، نزدیک بلوار کشاورز موزه‌های معروفی مثل موزه فرش و موزه هنرهای معاصر و مراکز فرهنگی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دارد که باعث شده اینجا یکی از پاتوق‌های علاقه‌مندان گشت‌وگذارهای فرهنگی باشد و البته وجود بازارچه خوداشتغالی هم در پرطرفدار بودن این بلوار جذاب بی‌تأثیر نیست.

در بلوار کشاورز تهران چند رستوران و هتل معروف خاطره‌انگیز مثل رستوران شاندرمن و هتل بلوار وجود دارند که چند نسل تهرانی‌ها با آن‌ها خاطره دارند و هنوز هم پرطرفدارند و تازگی‌ها هتل اسپیناس به جمع آن‌ها اضافه شده که یکی از مجلل‌ترین هتل‌های تهران است و بیشتر جشن‌ و سمینار در آن برگزار می‌شود و محل اقامت مهمان‌های خارجی است.

بلوار کشاورز تهران
بلوار کشاورز تهران

در خیابان‌های اطراف بلوار که به محدوده‌ی دانشگاه تهران و خیابان انقلاب منتهی می‌شوند، کلی کافه و کتاب‌فروشی جذاب و هیجان‌انگیز وجود دارد که خیلی از آنها مثل کافه باکارا پاتوق دانشجویان دانشگاه تهران هستند.

موقعیت بلوار کشاورز روی نقشه گوگل

بلوار کشاورز در همه فصل‌های سال زیبا و دلپذیر است. حتی در روزهای بارانی پاییز یا روزهای برفی زمستان. فصل بهار وقتی درختان پر از شکوفه می‌شوند و جوی آن از آب پر می‌شود، زمان بسیار خوبی برای قدم زدن در بلوار است.

آدرس و مسیر دسترسی : بلوار کشاورز در مرکز شهر تهران قرار دارد. اما بهترین کار این است که خودتان را به میدان ولیعصر برسانید و از آنجا به بلوار کشاورز بروید. از بیشتر نقاط تهران تاکسی و اتوبوس برای میدان ولیعصر وجود دارد. یک ایستگاه مترو هم در این میدان وجود دارد.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعت

قیمت بلیت : رایگان

بلوار کشاورز تهران
بلوار کشاورز تهران

سفرزونی‌های عزیز، شما هم برایمان از تجربه‌ی گشت‌وگذار در بلوار کشاورز تهران بنویسید. آیا دوست دارید باز هم این تجربه را تکرار کنید؟ اگر تا به حال به بلوار کشاورز نرفته‌اید دوست دارید در گردش آخر هفته‌تان به اینجا بروید؟ به نظرتان چه چیزی بلوار کشاورز را از دیگر بلوارهای تهران متمایز می‌کند؟


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تهران کلیک کنید.