حتما وقتی بحث سفر به آمستردام پیش می‌آید، خیلی‌ها فکر می‌کنند که باید بی‌خیال ماجراجویی ذائقه‌ای بشنود. آخر مگر شهری مثل آمستردام چه غذایی ویژه‌ای می‌تواند داشته باشد؟ اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، باید بگوییم سخت در اشتباهید. آمستردام یک پایتخت اروپاییِ پر جوش و خروش و چند فرهنگی ‌است، پس قطعا شانس بسیار بالایی خواهید داشت که هر روز و شب غذایی هیجان‌انگیر که دهان را آب می‌اندازد را امتحان کنید. اگر مسافر آمستردام هستید، با سفرزون همراه باشید تا ۹تا از بهترین رستوران های آمستردام را که بهترین غذاهای هلند را سرو می‌کنند، به شما پیشنهاد دهیم.

saadatrent

حتی اگر حالا حالاها هم آمستردام نخواهید رفت، توصیه می‌کنیم لذت خواندن این متن خوشمزه را از دست ندهید.

۹. پنکیک ؛ پیش‌غذایی که در آمستردام غذای اصلی است

یکی از معروف‌ ترین غذاهای آمستردام Pancakes در بهترین رستوران های آمستردام
یکی از معروف‌ ترین غذاهای آمستردام Pancakes در بهترین رستوران های آمستردام

پنکیک دوچ (پانه‌کوئکن) به‌‌راحتی آماده و پخته می‌شود. این پنکیک با انواع سبزیجات، پنیرها، بیکن، موز یا سس شکلات سرو می‌شود. پنکیک هلندی از پنکیک‌های آمریکایی نازک‌ترند، اما مانند کرپِ فرانسوی هم قطور نیست. هلندی‌ها معمولا پنکیک را به‌عنوان غذای اصلی سرو می‌کنند. هچنین، پنکیک جزو حذف‌نشدنی مهمانی‌های کودکان است.

کجا پنکیک بخوریم؟

انتخاب بهترین رستوران های آمستردام برای بهترین پنکیک هلندی کمی سخت است. رستوران «پنکیک بیکری» جایی‌ست که در آن پنکیک‌های بزرگ و پر و پیمانی سرو می‌شود. منوی این رستوران به‌قدری وسیع است که هر فردی با هر سلیقه‌ای از آن‌جا راضی و خوشحال بیرون خواهد آمد. این رستوران در یک انبار قرن هفدهمی قرار دارد که یکی از بهترین رستوران های آمستردام می باشد.

این ساختمان هنوز بسیاری از ویژگی‌ها قدیمی خود را دارد: دیوارهای آجری حفظ شده‌اند و الوارهای سقف‌ها هم چوبی‌اند. غذا خوردن در چنین فضایی، به سفری در زمان همراه با طعم لذت‌بخش پنکیک می‌ماند.

۸. سیب‌زمینی سرخ‌کرده ؛ دوست داشتنی و خاص

اگر عاشق Fries هستید آمستردام شهر محبوب شماست
اگر عاشق Fries هستید آمستردام شهر محبوب شماست

اگر عاشق سیب‌زمینی سرخ‌کرده هستید، در آمستردام باید آن را امتجان کنید. اگر بخواهید یک تجربه‌ی اصیلِ هلندیِ سیب‌رمینی خوری داشته باشید، «سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ی جنگی» سفارش دهید. این سیب‌زمینی همراه با مایونز هلندی (کرمی‌تر و شیرین‌تر از مایونز‌های معمولی است)، پیاز خام و سس ساتی اندونزیایی (یک نوع سس بادام‌زمینیِ تند) سرو می‌شود.

کجا سیب‌زمینی سرخ‌کرده بخوریم؟

بهترین رستوران های آمستردام  برای خوردن سیب‌زمنی سرخ کرده بدون شک، رستوارن «ولیمینکز» است. دنیایی از سس‌های متنوع به علاوه‌ی قیمت مناسب، این مکان را به یکی از پرطرفدارترین رستوران‌های هلند تبدیل کرده است. اگر به آنجا سر زدید، از صف طولانی نترسید و راه کج نکنید. زیرا سرویس‌دهی سریع یکی از ویژگی‌ها مثبت آن‌جاست.

۷. کروکت ؛ به تردترین بافت گوشتی دنیا، سلام کنید!

Croquettes (Krokets) یکی از معروف ترین غذاهای آمستردام و هلند است
Croquettes (Krokets) یکی از معروف ترین غذاهای آمستردام و هلند است

کروکت هلندی بافت شگفت‌انگیزی دارد: بیرونش ترد و چیپسی است و درونش بسیار نرم و پنیری. کروکت سنتی، از پس‌مانده‌های گوشت تهیه می‌شد. این غذا در طول جنگ جهانی دوم بسیار پرطرفدار بود. کروکت امروزی معمولا بسقابی مملو از گوشت گاو با دورچین میگو و سبزیجات است.

کجا کروکت بخوریم؟

رستوران «سالن ِون دوبن» قطعا بهترین رستوران های آمستردام برای امتحان کردن یک کروکت کاملا اصیلِ هلندی است. این مکان بین خود اهالی آمستردام هم بسیار پرطرفدار است و مکانی بسیار راحت و خودمانی به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید واقعا مثل یک دوچ واقعی کروکت بخورید، آن را همراه با یک لیوان شیر سفارش دهید.

۶. استامپ‌پات ؛ گل سرسبد بهترین رستوران های آمستردام

Stamppot غذای منحصربه‌فرد هلند است و خوردنش لذت فوق‌العاده‌ای دارد
Stamppot غذای منحصربه‌فرد هلند است و خوردنش لذت فوق‌العاده‌ای دارد

هلندی‌ها به هیچ عنوان زمستان را بدون این غذا سر نمی‌کنند. این غذا معمولا از پوره‌ی سیب‌زمینی همراه با سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج و آندیو تشکیل می‌شود. بسیاری وقت‌ها سوسیس دودی هم تنگش می‌گذارند. مطمئن باشید این غذا با هر سلیقه‌ای جور است. با این‌که در قدیم استامپ‌پات غذای فقرا بود، اما امروزه تمام خانواده‌های هلندی با ذوق فراوان آن را نوش جان می‌کنند.

کجا استامب‌پات بخوریم؟

در رستوران «مادرها» استامپ‌پاتِ اصیلِ خانگی سرو می‌شود. در مادرها، سوسیس دودی، بیکن، سبزیجات گریل‌شده و پنیر فتا هم کنار بشقاب‌تان پیدا خواهید کرد.

همان‌طور که از اسمش بر می‎آید در این رستوران ارزش زیادی برای مادرها قائل‌اند. شما می‌توانید عکسی از مادرتان را به کارکنان رستوران بدهید تا در مجموعه‌ی باارزش عکس دیگر مادران اضافه کنند.

۵. هرینگ ؛ ماهی‌های خام و لذیذ همراه با سبزیجات

Herring غذایی‌ست که شاید زیاد از آن خوش‌تان نیایید اما محبوب دل هلندی‌هاست
Herring غذایی‌ست که شاید زیاد از آن خوش‌تان نیایید اما محبوب دل هلندی‌هاست

هرینگِ شورِ لزج که بوی تند ماهی می‌دهد احتمالا جزو لیست غذاهای محبوب همه نیست. اما برای هلندی‌ها هرینگ فقط یک میان‌وعده‌ی ناخوشایند نیست، بلکه یک روش زندگی‌ست. در تمام شهر، ماهی‌فروش‌ها معمولا هرینگ‌های خوشمزه‌ای همراه با یک عالمه پیاز خام می‌فروشند. بهترین روش خوردن آن این‌طور است: دم ماهی را بگیرید، سرتان را عقب ببرید و در یک آن همه‌‌اش را ببلعید.

کجا هرینگ بخوریم؟

در تمام خیابان‌های آمستردام هرینگ پیدا می‌شود. اما «استابز هرینگ» دکه‌ی چوبی‌ایست نزدیک ایستگاه مرکزی آمستردام. این دکه سال‌هاست که به آمستردامی‌ها از نسل‌های مختلف، هرینگ خوشمزه می‌دهد. حتما به آن‌جا سر بزنید.

۴. پای سیب ؛ غذای جادویی هلندی ها

Apple pie (appeltaart) از بهترین غذاهای هلند که نباید از دستش بدهید
Apple pie (appeltaart) از بهترین غذاهای هلند که نباید از دستش بدهید

همان‌قدر که آشپزی در هلند قدمت دارد، پای سیب هم تاریخ دارد. در واقع پای سیب جزو دسرهای سنتی و از بهترین غذاهای هلند است. پای سیب از قدیم در خانه‌ی هر هلندی پخته می‌شد. معمولا هلندی‌های پای سیب را در ظروف گرد درست می‌کردند و روی آن را با برش‌های نازک خمیر چهارخانه تزئین می‌کردند.

این شیرینی همراه با بستنی یا خامه‌ی هم‌زده سرو می‌شد. البته به کار بردن فعل گذشته به معنای منسوخ شدن این عادات نیست، برعکس هلندی‌های هنوز بر تداوم سنت‌های پای سیب خوری اصرار دارند. در تمامِ هلند، یک بعد از ظهر خوب بدون پای سیبِ خامه‌دارِ چهارخانه کامل نمی‌شود.

کجا پای سیب بخوریم؟

روی کانال سنگل، کافه‌ی کوچکی با نام «سنگل ۴۰۴» وجود دارد که بهترین پای سیب‌های دنیا را سرو می‌کند. این کافه طراحی داخلی خیلی خاصی ندارد، اما پای سیب‌اش آمستردامی‌ها را هر هفته به آن‌جا می‌کشاند. سنگل ۴۰۴ برش‌های بزرگی از پای سیب‌هایی که با برش‌های سیب‌ ترد و برشته، دارچین فراوان و کشمش تزئین شده است و در انتظار شما نشسته‌اند.

۳. سیروپ وافل ؛ یکی از بهترین غذاهای هلند

Stroopwafels ترکیبی از همه‌چیزهایی است که دوست دارید با چایی یا قهوه‌ی داغ بخورید
Stroopwafels ترکیبی از همه‌چیزهایی است که دوست دارید با چایی یا قهوه‌ی داغ بخورید

یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های آمستردام «استروپ وافل» یا همان وافل همراه با سیروپ خودمان است. قدیمی‌ترین دستور طبخ این شیرینی-غذا مربوط به شخصی به نام «گرارد کامفیوسن» است. او یک نانوایی در شهر گودا داشته و اولین وافل دنیا را در سال ۱۸۴۰ اختراع کرد. امروز، وافل، همراه با چای یا قهوه، یکی از محبوب‌ترین صبحانه‌ها، عصرانه‌های و از بهترین غذاهای هلند به حساب می‌آید.

کجا وافل بخوریم؟

وافل اصل را در دکه‌ای در بازار «آلبرت کاپسرات» می‌توانید پیدا کنید. آن‌جا وافل بیرون‌بر طبخ می‌شود. دو عدد وافل نازک و برشته که مثل ساندویچ در هم پیجیده شده‌اند همراه با سیروپ کارامل گزینه‌ی وسوسه‌انگیزی است.

در آلبرت کاپسرات وافل داغ و تازه به شما می‌دهند و شک نکنید بعد از یک گاز از آن اعتراف خواهید کرد که این وافل یکی از خوشمزه‌ترین چیزهایی‌ست که در تمام عمرتان خورده‌اید.۸٫

۲. برانچ ؛ کافه های هلند را با برانچ امتحان کنید

Brunch یکی میز صبحانه بی سر و ته از خوشمزگی‌ست
Brunch یکی میز صبحانه بی سر و ته از خوشمزگی‌ست

از تمام کافه‌های کوچک بگیرید تا رستوران‌های شیکی که روی قایق‌ها غذا سرو می‌کنند، در آمستردام همه‌جا برانچ پیدا می‌شود. اصولا برانج‌خوری به یکی از سنت‌های آخر هفته در این شهر بدل شده است. با توجه به تنوع غذاها، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که در منوهای برانج وجود دارد، ساعات سرو برانچ در آمستردام یکی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین زمان‌های برای پرسه‌زنی در رستوران‌ها و لم دادن در کافه‌ها محسوب می‌شود. این بشقاب بزرگ با طیف گسترده‌ای از غذاها، از تخم مرغ و آووکادو به پنکیک و فرنی را شامل می‌شود.

کجا برانچ بخوریم؟

برای کشف کانال‌ها سحرانگیز آمستردام، هیچ برنامه‌ای جذاب‌تر از همراهی با لقمه‌های محشر برانچ نیست. پس حتما  به «قایق برانچ جی اس» سر بزنید. منوی وسیع و اشتهاآورد، کوکتل‌های کلاسیک و تازه‌ترین موادغذایی مورد استفاده، در حالی‌که در مسیرهای آبی آمستردامِ زیبا شناوراید، بهترین خاطره‌ی هلندی را برای شما رقم خواهد زد.

۱. قهوه ؛ طعم و بویی که هیچ‌جا امتحانش نکرده‌اید

Coffee را در هلند و آمستردام امتحان کنید
Coffee را در هلند و آمستردام امتحان کنید

آمستردام به قهوه زنده است. هلندی‌ها قهوه‌ی تلخ را بیشتر ترجیح می‌دهند. به طور متوسط هر هلندی نزدیک نه کیلوگرم قهوه در سال مصرف می‌کند. به همین جهت، آمستردام پر از انواع کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و دکه‌هاست تا هر معتاد به قهوه‌ای راضی و خوشنود بماند.

کجا قهوه بنوشیم؟

مثل یک هلندی اصیل در آمستردام «قهوه‌ی اشتباه» سفارش دهید. این نام‌گذاری به‌دلیل این است که سهم ۵۰ درصدی قهوه و شیر در آن به کمی بیش‌تر از ۵۰ درصد به نفع شیر تغییر پیدا کرده است. قهوه‌ی اشتباه را از رستوران «قهوه و نارگیل» بگیرید. آن‌جا یک سینمای بازسازی شده با فضای هنری‌ست که بهترین غذاهای هلند ، نوشیدنی‌ها، شیرینی‌ها را ارائه می‌دهد.