اگرچه برخی معتقدند که پاریس در حوزه هنر و خلاقیت دیگر در برابر برلین و نیویورک حرفی برای گفتن ندارد، اما هنوز هم جایی است برای نمایش هنر و کشف استعدادهای نو. به همین خاطر بهترین موزه های هنری پاریس هنوز هم تلاش می کنند که نمایشگر بهترین آثار هنری باشند و عموم مردم را به تماشای آن ها فرا بخوانند. موزه های پاریس خانه ی برخی از مجموعه های مهم هنری جهان هستند که از نظر تاریخی نیز اهمیت دارند. اگر به هنر علاقه دارید، حتما با این مطلب سفرزون همراه شوید که بهترین موزه های پاریس را با هم بشناسیم.

saadatrent

موزه لوور؛ در تاریخ قدم بزنید

Louvre Museum یکی از بهترین موزه های پاریس و البته جهان
Louvre Museum یکی از بهترین موزه های پاریس و البته جهان

حتما اولین قدم را که به پاریس بگذارید، اول دل‌تان می‌خواهد لور را ببینید که یکی از بهترین موزه های پاریس است. لوور که کاخی عجیب و غریب است و روزگاری منزل پادشاهان فرانسه بود امروزه به موزه‌ای بسیار باشکوه برای نمایش هنرهای زیبا تبدیل شده است. بازدید‌کنندگان از طریق حیاط این قصر و هرم شیشه ای آن که توسط لئو مینگ پی در سال ۱۹۱۷ طراحی شده وارد موزه می‌شوند.

موزه لوور بیش از ۳۰۰۰۰ اثر هنری را از دوران باستان تا هنر قرون وسطی به نمایش می‌گذارد و نقاشی‌هایی اروپایی از قرن پانزدهم تا قرن نوزدهم را در خودش جای داده است. دیدن تمامی آثار موجود در موزه با یکبار بازدید از آن غیر ممکن است، اما بازدید کنندگان می‌توانند بر بخش خاص از آن مثل مجسمه‌سازی کلاسیک، هنر رنسانس ایتالیا، یا نقاشی‌های قرن هفدهم فرانسه تمرکز کنند و یا بازدیدی از آثار برجسته‌ی موزه داشته باشند.

تابلوی مونالیزا در لوور

تابلوی مونالیزا معروف‌ترین اثر لئوناردو داوینچی و مهم‌ترین اثر موزه لوور پاریس
تابلوی مونالیزا معروف‌ترین اثر لئوناردو داوینچی و مهم‌ترین اثر موزه لوور پاریس

معروف ترین اثر موزه، تابلوی مونالیزا و یا لبخند ژکوند است که توسط لئوناردو داوینچی در بین سال های ۱۵۰۳ تا ۱۵۰۵ کشیده شد. برخی دیگر از شاهکارهای استثنایی این موزه عبارتند از مجسمه‌ی باستانی «ونوس د میلو»، یادبود پیروزی «ساموتراس» متعلق به دوره‌ی هلنی، نقاشی «جشن عروسی با شکوه» در کانیا اثر «ورونسا» متعلق به سال ۱۵۶۳، و نقاشی های آبرنگ روی گچ بوتیسلی. یکی دیگر از آثاری که حتما باید ببینید نقاشی «آزادی مردم را هدابت می کند» است که در سال ۱۸۳۱ و توسط «اوژن دلاکروا» کشیده شده و تصویری از خشونت انقلاب سال ۱۸۳۰ را نشان می‌دهد. لوور در بین موزه های پاریس از سایرین مشهورتر است.

یکی از بهترین راه‌ها برای بازدید از موزه‌ لوور و به‌دست آوردن اطلاعات درباره‌ی مجموعه‌های آن، ثبت‌نام در یکی از تورهای آن است. شما در این تور به گشت‌و‌گذار در موزه‌ی لوور خواهید پرداخت و از ۲ اثر «ونوس د میلو» و «مونالیزا» نیز دیدن خواهید کرد. این گردش ۳ ساعته درون موزه به شما اجازه می‌دهد که سریعا از آثار مشهور و گالری‌های لوور دیدن کنید و حین این بازدید از توضیحات دقیق راهنمای باتجربه‌ای که همراه‌تان است نیز استفاده کنید.

Jardin des Tuileries باغی رویایی در کنار موزه لوور
Jardin des Tuileries باغی رویایی در کنار موزه لوور

در یک طرف موزه لوور «باغ تویلریز» زیبا قرار دارد که یکی از بزرگ‌ترین و دوست‌داشتنی ترین پارک‌های شهر پاریس است. معمار باغ و منظره‌ی معروف فرانسوی آندره لنوتره که پارک کاخ ورسای را نیز طراحی نموده، باغ های تویلریز را به شکلی کلاسیک و به سبک فرانسوی طراحی کرده است. این باغ دارای درختانیست که به زیبایی هرس شده اند، استخرهایی تزیینی دارد و پر از نیمکت‌هایی برای نشستن در این فضای دلپذیر است. داخل پارک کافه رستورانی زیبا به همراه فضایی باز برای نشستن وجود دارد.

موزه اورسی؛ محل نگهداری تاریخچه امپرسیونیست

Musee d'Orsay موزه‌ای که آثار بزرگ نقاتشان امپرسیونیست مثل مانه، رنووار، سزان و...
Musee d’Orsay موزه‌ای که آثار بزرگ نقاتشان امپرسیونیست مثل مانه، رنووار، سزان و…

این موزه که به‌خاطر داشتن مجموعه ای از آثار هنر امپرسیونیست شهرت دارد یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های پاریس به‌شمار می‌رود. این موزه در فضایی بسیار وسیع قرار دارد که در گذشته ایستگاه راه آهن «بلا اپوکرا گارای» اورسی بوده است. در این موزه مجموعه آثاری متعلق به تمامی اساتید امپرسیونیسم نگهداری می‌شود. موزه اورسی آثار هنرمندان و اساتیدی از دوره امپرسیونیست کلاسیک همچون «دگاس»، «مانه»، «مونت»، «رنوار» تا هنرمندان دوره پست امپرسیونیست همانند ندارد، «سزان» و «ون گوگ» را در خود جای داده است. از دیگر سبک‌های هنری که می‌توان آثارشان را در این موزه دید باید به سبک نقاشی با نقطه یا پوینتیلیست و آثار هنرمندانی همچون «سئورات» و «سیگنات»، و نیز هنرمندان متفاوتی مثل تولوز لوترک اشاره کرد.

بیادماندنی ترین شاهکارهای اورسی

Claude Monet's The Magpie تابلوی معروف کلاغ کلود مانه، نقاش امپرسیونیست
Claude Monet’s The Magpie تابلوی معروف کلاغ کلود مانه، نقاش امپرسیونیست

برخی از بیادماندنی ترین شاهکارهایی که در این موزه یافت می‌شود آثاری مثل تابلوی کلاغ کلود مونه، گارا سنت لازار، و تابلوهای لونخن بر روی چمن و توپ رنیور در مولین دلا گالت اشاره کرد که دو تابلوی آخر در محله مونت مارتره پاریس کشیده شده‌اند. موزه اورسی که یکی از بهترین موزه های پاریس است، نگاهی گذرا است به تاریخ هنر امپرسیونیست؛ از ضربات آرام قلم‌موی مونه بر روی تابلوی نقاشی تا صحنه‌های نا‌آرام و رنگارنگ تصویر شده توسط گوگن، همه را یک‌جا و طی یک بازدید می‌توانید ببینید. این موزه نمایشگاه‌هایی از آثار عکاسی و اشیا هنری نیز دارد.

اورسی ، جایی برای نشستن و گپ زدن

درون محیط ساختمان می‌توان دو کافه و یک رستوران مجلل را یافت که ارزش ولخرجی‌کردن را دارند. این رستوران در گذشته رستوران هتل اورسی بوده و جزو فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است. نمای داخلی این رستوران با شکوه را سقفی زر اندود شده و لوسترهایی درخشان تشکیل می‌دهند.

خانه اوپرای کاخ گارنیر و موزه و کتابخانه اوپرا؛ میراث اپرای فرانسه

خانه اوپرای کاخ گارنیر و موزه و کتابخانه اوپرا از کاخ های قدیمی پاریس
خانه اوپرای کاخ گارنیر و موزه و کتابخانه اوپرا از کاخ های قدیمی پاریس

خانه اوپرای کاخ گارنیر یک تئاتر مهیج نئو باروک است که به‌‎عنوان محلی برای برگزاری اجراهای اوپرا و باله طراحی شده است و در میان بهترین موزه های پاریس قرار دارد. این ساختمان به‌وسیله‌ی «چارلز گارنیر» و به سبک ناپلئون سوم و بین سال‌های ۱۸۶۲ و ۱۸۷۵ ساخته شد. تزئینات نمای ساختمان از ستون‌های کلاسیک و هشت مجسمه که اشکالی تمثیلی برای موضوعات شعر، موسیقی، قصیده کوتاه، بیان، آواز، تئاتر، و رقص هستند، تشکیل شده است.

ایوان سرپوشیده‌ی ساختمان نیم‌تنه‌هایی از آهنگسازان نامی همچون هالوی، میربیر، روزینی، آوبر، اسپونتینی، بتهوون، و موتسارت را نمایش می‌دهد. در بالاترین نقطه‌ی بنا چهار بخش نفیس و طلایی رنگ وجود دارند که شعر و شهرت را تحسین می‌کنند. مساحت ۱۱ هزار متر مربعی بنای باشکوه گارنیر چشم‌ها را خیره می‌کند اما تنها ۲۲۰۰ صندلی برای نشستن حاضرین وجود دارد.

شکوه و عظمت خانه اوپرای کاخ گارنیر

نمایی از داخل کاخ اپرای پاریس
نمایی از داخل کاخ اپرای پاریس

بیشتر فضای ساختمان به راهروی بزرگ و پله‌های فوق‌العاده ورودی‌اش که با سنگ مرمر پوشیده شده و لامپ‌های گران‌قیمتش که طلایی هستند اختصاص یافته است. سقف سالن نمایش مجلل قرمز و طلایی رنگ خانه اوپرا با نقاشی دیواری اثر «شاگال» تزیین شده است. سالن‌های ساختمان به زیبایی با اشکال طلایی و نقاشی‌های آبرنگ بر روی گچ تزیین شده‌اند.

برای درکی عمیق‌تر درباره این موزه که از بهترین موزه های پاریس است و برای فهم میراث فرهنگی غنی آن از موزه و کتابخانه‌ی ساختمان اوپرا دیدن کنید. کتابخانه و موزه شامل سه قرن گنجینه‌ی گران‌بها هستند و آثاری که به هنر اوپرا مربوطند را نمایش می‌دهند. مجموعه‌ی دائمی موزه‌ی آثار نقاشی، لباس‌های اجرا و صحنه‌ها، مدل‌های مقیاس، و نقاشی‌هایی از خانه‌ی اوپرا را در خود جای داده است.

در طول سال موزه میزبان نمایشگاه‌های موقت با موضوعات خاص است، برای مثال نمایشی از رقص باله‌ی سوئدی آونگارد در دهه‌ی ۱۹۲۰ و ادای احترامی به باله‌ی روسیه و جشن صد‌سالگی شرکت «سرگی دیاگیلف» از جمله‌ی آن‌هاست.
حضور در یک اجرای اوپرا یا باله در کاخ گارنیر یکی از تجربه‌های محبوب گردشگران است. سالن اوپرای گارنیر اجراهایی از با کیفیت‌ترین شرکت‌ها  به نمایش می‌گذارد. خانه‌ی اوپرا  یک بوتیک کتابفروشی و یک رستوران بسیار شیک هم دارد که غذاهای کلاسیک فرانسوی سرو می‌کند.

آدرس: کاخ اوپرا، رو کرایب ۸ (آوبر) ۷۵۰۰۹ پاریس (مترو: اوپرا)

سایت رسمی: https://www.operadeparis.fr/en/

سنتره پامپیدو؛ هنر معاصر را ورق بزنید

 Centre Pompidou دنیای هنر مدرن را در پاریس ببینید
Centre Pompidou دنیای هنر مدرن را در پاریس ببینید

سنتره پامپیدو بین دو محله هالیز و ماراز قرار گرفته و یک مرکز هنری و فرهنگی است. بر خلاف معماری تاریخی ساختمان‌های محلات اطراف، سنتره‌ی پامپیدو دارای معماری مدرنی است که گاهی از آن با عنوان پشت و رو نیز یاد می‌شود زیرا جزئیات معماری پله‌ها و آسانسورها در این سبک در نمای خارجی نیز ظاهر می‌شوند. اصلی‌ترین جاذبه‌ی سنتره پامپیدو «موزه ملی هنر مدرن» آن است که مجموعه‌ای گسترده از هنر معاصر را نمایش می‌دهد.

از فوبیسم تا پاپ آرت در سنتره پامپیدو

آثار معروف هنر مدرن Jeff Koons در موزه‌ی Centre Pompidou art
آثار معروف هنر مدرن Jeff Koons در موزه‌ی Centre Pompidou art

این موزه که در میان بهترین موزه های پاریس قرار دارد، با آثار فوویسم (هنرمندانی مانند دراین، دافی، ماتیس، و بنارد) آغاز میشود، و سپس با کوبیسم (هنرمندانی همچون پیکاسو، براک، و لیژر)، اکسپرسیونیسم، کانستراکتیویسم (هنرمندانی چون کلی و موندریان)، داداییسم و سورئالیسم (هنرمندانی مانند دالی، ارنست، ماگریت، و ماسون)، اکسپرسیونیست ابسترکت (هنرمندانی مانند استال، هارتانگ، پولیاکوف، استره، و دوبافت)، رئالیسم نو، پاپ آرت (هنرمندانی همچون وارهال، اولدنبورگ) تکمیل می‌شود. به‌علاوه‌ی مجموعه آثار مجسمه‌سازی این موزه نیز قابل توجه هستند.

لز اینولیدز؛ تاریخ نظامی در یکی از بهترین موزه های پاریس

Les Invalides یکی از زیباترین موزه های نظامی پاریس
Les Invalides یکی از زیباترین موزه های نظامی پاریس

هتل لز اینولیدز (Les Invalides) در ابتدا به عنوان منزلگاهی برای سربازان معلول تاسیس شد. پیش از دوره‌ی حکومت لویی چهاردهم اگر سربازان نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشتند، در بیمارستان‌ها و یا صومعه‌سرا‌ها تحت معالجه قرار می‌گرفتند اما معمولا پس از معالجه چاره‌ای جز گدایی نداشتند. با پیدایش هتل لز اینولیدز که به سان کینگ نیز شهرت داشت، اولین خانه برای افرادی بود که در زمان خدمت در ارتش دچار معلولیت شده بودند.

این ساختمان بین سال های ۱۶۷۱ تا ۱۶۷۶ و تحت نظارت معمار شهیر لیبرال بروانت و در مکان کلیسای سنت لویی ل اینولیدز احداث شد. بعدها بنا در سال ۱۷۰۶ به‌وسیله‌ی معمار معروف «ژولز هاردوئین مونزار» باز طراحی شد. این کلیسا سپس به دو دام لز اینولیدز شهرت پیدا کرد و یکی از ساختمان های کلیسایی برجسته در دوره کلاسیک فرانسه است و از بهترین موزه های پاریس است.

چرا کلیسای دو دام لز اینولیدز معروف است؟

Les Invalides مقبره ناپلئون در موزه نظامی پاریس
Les Invalides مقبره ناپلئون در موزه نظامی پاریس

علت اصلی معروفیت کلیسای دو دام لز اینولیدز بخاطر قرار گرفتن مزار ناپلئون در محوطه‌اش در سال ۱۸۴۰ است. لز اینولیدز یک موزه‌ی ارتش به نام موزه‌ی آرتیلری درون خود دارد که در سال ۱۷۹۴ افتتاح شده و محوطه‌ی اطراف حیاط آن را اشغال کرده است. این موزه مجموعه‌ی بزرگی از تجهیزات نظامی و لباس‌های فرم، اسلحه‌ها، نسخه‌های چاپی، و اشیای کمیابی از کشورهای گوناگون را در خود نگهداری می‌کند. نشان‌ها و یادگاری‌هایی از ناپلئون و سایر ژنرال‌های شناخته شده به‌علاوه‌ی نقشه‌هایی از عملیات جنگی فرانسوی‌ها در این مکان وجود دارد.

آدرس: اسپلاناده دز اینولیدز، خیابان تورویل، ۷۵۰۰۷ پاریس

سایت رسمی: http://www.musee-armee.fr/en/english-version.html