آنان که به بهشت رفته اند مرده اند و هیچ حرفی از بهشت به ما نگفته اند، ولی هر کسی تالاب استیل را دیده است اذعان دارد که بهشت نمی تواند زیبا تر از این مکان باشد. با ما در سفرزون همراه باشید تا شما را به دیدن یکی از جذاب ترین تالاب های ایران ببریم و همه تصورهایتان در مورد تالاب بهم بخورد. تالاب استیل قدمی است به سوی بهشت!

saadatrent

کلیاتی در مورد تالاب استیل، همه چیز سرجایش است!

تالاب استیل در هفت کیلومتری جاده رشت به آستارا قرار دارد، این تالاب ، اخرین تالابی است که نرسیده به آستارا تماشا می کنید. مساحت این تالاب قابل توجه است و در حدود صد و چهل هکتار براآورد می شود. این تالاب در استان گیلان قرار دارد. پنجاه کیلومتر از آن با آب های دائمی پوشیده شده است، بقیه مساحت تالاب متناسب با فصل و بارش ها پر و خالی می شود.

تالاب استیل مملو از درخت توسکا است
تالاب استیل مملو از درخت توسکا است

تالاب استیل از این جهت مورد توجه است که اولین ایستگاه فرود پرنده های مهاجر به ایران است. این تالاب قطعا در زمره پنج منطقه نمونه گردشگری گیلان قرار می گیرد و به این وسیله شکار در آن ممنوع است. تالاب استیل مملو از درخت توسکا است که با وزش باد به رقص در می آیند، درختهای تالاب را درخت شناور نیز صدا می کنند گرچه این نام آنچنان شایع نیست.

تالاب استیل کجاست؟

آدرس دادن به این تالاب پهناور کار سختی نیست، از شمال این تالاب به روستای غلام محله و شالیزارهای عباس آباد می رسد، از جنوب به روستای دربند و از شرق به حاده آستارا این تالاب کشیده می شود. غرب این تالاب هم به کوه های آستیل آستارا می رسد جایی که طبیعت خود را به اسمان پیوند می زند.

برای رفتن به این تالاب پیشنهاد می شود جاده رشت آستارا را در پیش بگیرد این بهترین جاده ای است که می توانید خود را به جاهای زیبای تالاب برسانید.

آدرس تالاب استیل روی نقشه گوگل

چند برش تحلیل و بررسی تالاب

در ذهن ما ایرانی ها وقتی اسم تالاب آورده می شود عموما این تصویر در ذهن می آید که یک نفر در خاک در حال غرق شدن است، یا جای تاریک و نمناک به ذهن می آید. تالاب سینمایی که جلوی ما گذاشته اند چنین تصویری است ولی واقعیت چیز دیگری است، تالاب ها از جذاب ترین بخش های طبیعت هستند. سعی کنید تصویری که از تالاب دارید را دور بیاندازید و با ما همراه باشید.

تالاب استیل زیبایی دیکته می کند

اگر بخواهیم برایتان تالاب را توصیف کنیم، باید بگوییم که آبی ، آب تالاب در مسابقه با آبی آسمان است تا زیباتر جلو بدهد، آفتاب در تالاب استیل بسیار مهربان است و با زاویه کمی به تالاب بر می خورد، نور افتاب از لابه لای درخت ها می گذرد و نمی تواند سایه درستی ایجاد کند چرا که آب تالاب از انعکاس درختها پر است و زمین اطراف آنقدر پوشیده است که سایه در آن اصلا دیده نمی شود. درختان برای آب تنی داخل تالاب رفته اند و گیر کرده اند، این گیر کردنشان در آب جلوه زیبایی ایجاد می کند پیشنهاد می کنیم فکر نکنید درخت هستید و الکی به تالاب نزنید.

خانه پرنده ها مگر می تواند زشت باشد؟

تالاب استیل هر سال شاهد پرواز ده ها هزار پرنده مهاجر است
تالاب استیل هر سال شاهد پرواز ده ها هزار پرنده مهاجر است

نگاه کردن به پرنده هایی که بالای آب در حال پرسه زدن هستند بسیار جذاب خواهد بود، آنها طوری به آب نگاه می کنند انگار که جفت ازلی شان را پیدا کرده اند، در تالاب استیل، حدودا ده هزار پرنده فرود می آید که حدودا چهار هزار جوجه ای در این منطقه خوش آب و هوا به دنیا می آورند. پرنده ها از مناطق سردسیر به تالاب استیل می آیند، آنها سروصدا به این تالاب اضافه می کنند ولی همه چیز همانند سمفونی موتزارت است، هیاهو وجود دارد ولی هیاهویی برای آرامش! همه صداها حرفه ای نواخته می شوند، به نظرتان دیدن این صحنه ها دلپذیر نیست ؟


در سفرزون بیشتر بخوایند: جاهای دیدنی گیلان ، سرزمین سبز درختان مقدس و ابرهای زمینی


قایق سواری در تالاب استیل، تجربه فراموش نشدنی

در تالاب استیل امکان تفریحی چندانی وجود ندارد ولی قایق سواری همیشه هست! قایق های پدالی در دسترس شما هستند تا بتوانید به آب بزنید. شما همانند قو می شوید و خود را به آب تالاب می رسانید.

قایق سواری در این تالاب همانند ندارد، مگر اینکه کسی از بهشت بیایید و بگوید بهشت بهتر از این است و گرنه تا الان هیچ کس ادعا نکرده است که قایق سواری در تالاب استیل کاری پایین تر از فلان کار در طبیعت است.
وقتی قایق سواری می کنید شما به طرف آب نمی روید، شما به طرف درخت ها نمی روید، بلکه درخت و آب به سمت شما می آید، همه چیز به طرز عجیبی دست به دست هم می دهد تا شما به دل طبیعت کشیده شوید.

اگر عکاسی مراقب باتری دوربینت باش!

عکاسان بسیاری در این منطقه باتری دوربین تمام کرده اند، دلیل تمام کردن باتری این بوده که منظره ها در تالاب استیل به طرز عجیبی منحصر به فرد و زیبا هستند، گویی که طبیعت برای عکاس ها ژست می گیرید و با هر بار ژست گرفتن عکاس را از خود بی خود می کند و همین می شود که عکاس ها به تله طبیعت می افتند و فراموش می کنند اندازه باتری هایشان را.

طبیعت گردی اطراف آستارا محدود به هیچ جایی نمی شود ولی وقتی به تالاب استیل برسید، همه چیز دست به دست هم می دهد تا شما به راحتی بساط خود را پهن کنید و گردشی در آنجا داشته باشید.

این تالاب آنچنان برای پیاده روی محیا نیست ولی اگر کمی سر سخت باشید پیاده روی در آن ناممکن نیست.

بهترین آب و هوای تالاب استیل معلوم نیست!

بهترین زمان برای سفر به این تالاب را نمی توان به سادگی به دست آورد، در بهار این تالاب به بالاترین درجه از شکوفایی خود می رسد، تابستان با اینکه آب تالاب کمی کم می شود ولی طبیعت در آن بیدار تر است گویی همه چیز با یکدگیر گفتگو می کند.

پاییز به دلیل فرا رسیدن پرنده های مهاجر تالاب تبدیل به یک تالار رویایی می شود، تالاری که جشن عروسی هزاران پرنده را در خود برگزار می کند، زمستان این عروسی ادامه پیدا می کند ولی آب و هوا سرد است و به سادگی نمی توانید در آن گشت و گذار داشته باشید مگر اینکه لباس گرم بپوشید.

از تجربه سفر و گشتن در این تالاب جادویی برایمان بنویسد ما در سفر زون پذیرای نظرات شما هستیم.