ارمنستان کشوری کوچک، اما باشکوه است و مناظرش گردشگران را حیرت‌زده می‌کند. کشوری که تنها کمی بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و در دروازه بین اروپا و آسیا قرار گرفته و از فرهنگ‌های مختلفی تاثیر پذیرفته است. کوه‌ها، دره‌ها، و سواحل بی‌پایان دریاچه زیبای سوان تحصیل در ارمنستان را بسیار خاص کرده است. تاریخچه کشور ارمنستان همچون کوه‌ها و دره‌هایش پر از پستی و بلندی است و فرهنگی غنی را شکل داده است.

saadatrent

با وجود آن‌که تعداد فرصت‌های مطالعاتی موجود در ارمنستان در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی کم به‌نظر می‌رسند، اما حمایت‌های دولتی از رشته‌های پزشکی، حقوق و اقتصاد این کشور را به مقصدی عالی برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این زمینه‌ها را دارند، تبدیل کرده است. امروز بیش از ۷ هزار دانشجوی خارجی از بیش از ۴۰ کشور دنیا در بیش از ۵۰ دانشگاه دولتی و خصوصی، به تحصیل در ارمنستان مشغول‌اند.

بهترین دانشگاه‌های ارمنستان

در ادامه برخی از دانشگاه‌های مطرح ارمنستان را معرفی می‌کنیم تا شما را با جزییات بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل در ارمنستان آشنا کنیم. با سفرزون همراه شوید.

دانشگاه دولتی ایروان ، قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه

Yerevan State University ، دانشگاه معروف و قدیمی ارمنستان
Yerevan State University ، دانشگاه معروف و قدیمی ارمنستان

این دانشگاه که به نام دانشگاه ایروان هم شناخته می‌شود در سال ۱۹۱۹ میلادی تاسیس شده و قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه کشور است. این دانشگاه در تمامی این سال‌ها به‌‌طور مستمر فعالیت کرده. دانشگاه ایروان به‌عنوان دانشگاه مادر ارمنستان شناخته می‌شود و حدود ۱۰ هزار دانشجو دارد که ۳۰۰ نفر از آن‌ها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. کلاس‌های دانشگاه به زبان ارمنی برگزار می‌شود، اما آموزش به زبان روسی و انگلیسی هم برای دانشجویان خارجی برنامه‌ریزی شده است. دانشگاه ایروان در حال حاضر بهترین دانشگاه ارمنستان و ۹۵۴‌امین دانشگاه دنیا است.


در سفرزون بخوانید: سفر به ارمنستان و لذت در سرزمین انارها


دانشکده های دانشگاه ایروان عبارتند از فلسفه ارمنی، زیست‌شناسی، شیمی، اقتصاد و مدیریت، جغرافیا و زمین‌شناسی، تاریخ، اطلاعات و ریاضیات کاربردی، روابط بین‌الملل، روزنامه‌نگاری، حقوق، ریاضیات و مکانیک، مطالعات شرقی، فلسفه و روانشناسی، فیزیک، رادیوفیزیک، فلسفه رومی و آلمانی، فلسفه روسی، جامعه‌شناسی و الهیات. در تمامی دانشکده‌ها دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری پذیرفته می‌شوند. دانشگاه دولتی ایروان برای پذیرش دانشجو آزمون ورودی برگزار می‌کند.

دانشگاه آمریکایی ارمنستان ، مدرن‌ترین دانشگاه ارمنستان

American University of Armenia ، دانشگاه آمریکایی ارمنستان جزو مدرترین دانشگاه‌های منطقه به‌حساب می‌آید
American University of Armenia ، دانشگاه آمریکایی ارمنستان جزو مدرترین دانشگاه‌های منطقه به‌حساب می‌آید

این موسسه آموزش عالی خصوصی در سال ۱۹۹۱ میلادی تاسیس شد و از آن زمان محیطی مدرن و عالی برای تحصیل در ارمنستان فراهم کرد. دانشگاه آمریکایی ارمنستان وابسته به دانشگاه کالیفرنیا است و در میان دانشگاه‌های ارمنستان جایگاه دوم را دارد. امکان تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته های مدیریت بازرگانی، مهندسی صنایع و مدیریت سیستم‌ها، کامپیوتر و علوم کامپیوتر، علوم سیاسی و امور بین‌الملل، اقتصاد، بهداشت عمومی، حقوق و آموزش زبان انگلیسی در این دانشگاه وجود دارد. دانشجویان خارجی برای ثبت‌نام در این موسسه آموزش عالی باید درخواست خود را ارسال کنند. زبان آموزشی در این دانشگاه انگلیسی است.

دانشگاه دولتی اقتصاد ارمنستان ؛ اقتصاد با گرایش راست و چپ

Armenian State University of Economics ، دانشگاه اقتصاد ارمنستان، دانشگاهی استثنایی برای تحصیل در ارمنستان
Armenian State University of Economics ، دانشگاه اقتصاد ارمنستان، دانشگاهی استثنایی برای تحصیل در ارمنستان

این دانشگاه در سال ۱۹۳۰ میلادی تاسیس شد و بزرگ‌ترین موسسه آموزشی اقتصاد در ارمنستان است که عضو انجمن دانشگاه‌های اقتصاد جنوب و شرق اروپا و منطقه دریای سیاه است. از آن‌جایی که این دانشگاه در دوران شوروری سابق تاسیس شده، سیستم تدریسی در آن تمایل داشتند که طرفداری نظام چپ اقتصادی باشند، اما پس از فروپاشی اقتصادان‌های نهادگرا و دست راستی نیز توانستند به این دانشگاه راه پیدا کنند.

دانشگاه اقتصاد ارمنستان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد. دانشجویان خارجی می‌توانند برای پذیرش در دانشگاه درخواست ثبت‌نام کنند.

دانشگاه دولتی پزشکی ایروان

Yerevan State Medical University این دانشگاه از زمان شوروی سابق مشهور بوده است
Yerevan State Medical University این دانشگاه از زمان شوروی سابق مشهور بوده است

این دانشگاه در سال ۱۹۲۰ میلادی و در ناحیه داخل بافت شهری ایروان تاسیس شد. دانشگاه پزشکی ایروان با حدود ۸ هزار دانشجو در چندین رشته پزشکی دوره‌های آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌دهد. این دانشگاه ورودی‌های جدید را بر اساس آزمون‌های ورودی و سوابق تحصیلی و نمرات دانشجویان انتخاب می‌کند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از داروی عمومی، سلامت عمومی، دهان ‌و دندان، دارو، پزشکی نظامی و تحصیلات تکمیلی. دانشجویان خارجی هم می‌توانند درخواست پذیرش خود را به دانشگاه ارسال کنند.

دانشگاه ملی فنی و مهندسی ارمنستان

National Polytechnic University of Armenia
National Polytechnic University of Armenia

این دانشگاه در سال ۱۹۳۳ میلادی و در بافت شهری ایروان تاسیس شد. دانشگاه فنی و مهندسی ارمنستان دانشکده‌هایی در شهرهای گومری، وانادزور، گوریس و کاپان نیز دارد. این دانشگاه با داشتن حدود ۱۵ هزار دانشجو دوره‌های آموزشی در چندین زمینه دانشجو و در تمامی مقاطع تحصیلی برگزار می‌کند. در حال حاضر آموزش به زبان‌های ارمنی، روسی و انگلیسی در این دانشگاه انجام می‌شود و امکان ارسال درخواست پذیرش برای دانشجویان بین‌المللی فراهم است.

هنرستان دولتی هنرهای زیبای ارمنستان

Yerevan Komitas State Conservatory | دانشگاهی که به رشته‌های موسیقی و مجسمه‌سازی‌اش بسیار معروف است
Yerevan Komitas State Conservatory | دانشگاهی که به رشته‌های موسیقی و مجسمه‌سازی‌اش بسیار معروف است

این دانشگاه در سال ۱۹۲۱ میلادی و در شهر ایروان تاسیس شده و دوره‌هایی آموزشی در برخی رشته‌های هنر تا مقطع کارشناسی برگزار می‌کند. هنرستان هنرهای زیبای ارمنستان در ابتدا به‌عنوان استدیوی موسیقی ساخته شد، اما دو سال پس از آن به موسسه آموزش موسیقی تغییر کاربری داد.

دانشگاه ملی معماری و عمران ارمنستان

National University of Architecture and Construction of Armenia
National University of Architecture and Construction of Armenia

این دانشگاه در سال ۱۹۲۱ میلادی و به‌ مانند بسیاری دیگر از دانشگاه‌های کشور در شهر ایروان تاسیس شد. امکان تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی و در رشته‌های مهندسی و علوم تکنولوژی مرتبط با معماری و عمران برای دانشجویان این واحد آموزشی وجود دارد. شما می‌توانید با ارسال درخواست پذیرش برای تحصیل در این دانشگاه اقدام کنید.

هزینه تحصیل در ارمنستان

هزینه تحصیل در ارمنستان به نسبت پایین‌تر از کشورهای همسایه‌اش است
هزینه تحصیل در ارمنستان به نسبت پایین‌تر از کشورهای همسایه‌اش است

هزینه‌های تحصیلی در ارمنستان بین ۱۸۰۰ دلار تا ۴۰۰۰ هزار دلار در سال است و در عین‌حال چیزی در حدود ۵۰۰ دلار در هر ماه هزینه‌ی زندگی، خورد و خوراک و اقامت در این کشور می‌شود.

هر دلار آمریکا در ارمنستان ۴۸۵ درام (واحد پولی کشور) ارزش دارد. امکان کار همزمان با تحصیل در ارمنستان برای دانشجویان خارجی وجود دارد که بخشی از هزینه‌ها را تامین می‌کند. برخی از دانشگاه‌ها برای دانشجویان بودجه‌هایی در نظر می‌گیرند، پس حتما قبل از هر اقدامی برنامه‌های آن‌ها را مطالعه کنید و در صورت امکان از این کمک هزینه‌های تحصیلی و رفاهی بهره‌مند شوید.

اقامت در ارمنستان

نمونه‌ایی از سوییت‌هایی که می‌توانید در ارمنستان اجاره کنید
نمونه‌ایی از سوییت‌هایی که می‌توانید در ارمنستان اجاره کنید

به‌دلیل آن‌که ایروان با فاصله‌ای زیاد بزرگ‌ترین شهر ارمنستان است و تعداد زیادی از دانشگاه‌های کشور در آن قرار دارند، دانشجویان خارجی بیش‌تر زمان خود را در آن می‌گذرانند. محتمل‌ترین روشی که می‌توان برای اقامت انتخاب کرد، اجاره خوابگاهی دانشجویی در کنار سایر دانشجویان خارجی در شهر است. در صورتی که علاقه داشته باشید می‌توانید خانه نیز در شهر اجاره کنید و با فرهنگ و زبان ارمنی بیش‌تر عجین شوید.

ویزای تحصیلی ارمنستان

ویزای تحصیلی ارمنستان
ویزای تحصیلی ارمنستان

قوانین ویزای تحصیلی ارمنستان برای هر کشور متفاوت و تقریبا گرفتن ویزای تحصیلی ارمنی آسان است. دانشجویان آمریکایی و دانشجویان اکثر کشورهای اروپایی دیگر برای تحصیل در ارمنستان نیازی به تهیه ویزا ندارند. برای دانشجویان ایرانی نیز به تایید سفارتخانه ارمنستان در ایران احتیاج است. برای این کار باید مدارک مورد نیاز به این سفارت تحویل داده شود و سپس با تایید و مهر این سفارتخانه به کشور ارمنستان بروید.

مشاوران تحصیلی در سفارتخانه‌های ارمنستان در تمام دنیا آماده کمک به متقاضیان تحصیل در این کشور هستند. در صورت نیاز می‌توانید به‌طور اینترنتی یا از طریق حضور در سفارتخانه و پر کردن مدارک تحصیلی اقدام به ارائه درخواست کنید.

نکاتی که قبل از تحصیل در ارمنستان باید بدانید

– اگر عاشق غذاهای خانگی هستید شک نکنید ارمنستان کشوری عالی برای‌تان است. اکثر غذاهای ارمنی با مواد اولیه محلی تهیه می‌شوند و میوه‌ها و سبزیجات این کشور به‌خاطر طعم و کیفیت بالای‌شان شهرت دارند. شما هرگز طعم زردآلو، هلو یا انار آبدار ارمنی را فراموش نخواهید کرد.
– زبان انگلیسی به ندرت در ارمنستان صحبت می‌شود و دو زبان ارمنی و روسی زبان‌های رایج کشورند. پس یا باید تسلط خود بر این دو زبان را بهتر کنید و یا این‌که کارهای روزمره خود را با ایما و اشاره و دشواری بیش‌تر انجام دهید. به‌علاوه سعی کنید به هیچ‌وجه درباره مسائل ترکیه و آذربایجان با افراد ارمنی صحبت نکنید.

– ارمنی‌ها معمولا بسیار خودمانی هستند و بدون در نظر گرفتن حریم شخصی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. مکالمات اکثرا چهره به چهره و بدون چشم بر داشتن از یکدیگر انجام می‌شود و در بیش‌تر این صحبت‌ها از شما سوالات شخصی هم می‌پرسند. ارامنه بسیار مودب و مهربانند و در سختی‌ها به دیگران حتما کمک می‌کنند.

– ارمنستان در مقایسه با کشورهای توریستی اروپای غربی بسیار بکر به‌حساب می‌آید. با این اوصاف سفر و زندگی در این کشور ممکن است به این سادگی‌ها هم نباشد، اما فرصتی استثنایی برای رشد و شکوفایی در کشور و فرهنگی منحصربفرد و ممتاز را در اختیارتان قرار می‌دهد.