کانادا کشوری ایده‌آل برای تحصیل است. امکانات مطلوب برای تحصیل، هزینه نسبتا مناسب، امکان استفاده از بورس تحصیلی و جایگاه ممتاز دانشگاه‌های کانادا در رده‌بندی‌های جهانی، از مهم‌ترین دلایلی است که تحصیل در کانادا را به رویای بسیاری از علاقه‌مندان تحصیلات عالی تبدیل کرده است. اما برای گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های کشور کانادا لازم است که اطلاعات کافی و قابل‌ اتکایی درباره‌ی نحوه‌ی گرفتن پذیرش، نمره‌ی آزمون زبان انگلیسی، نحوه‌ی درخواست بورس تحصیلی و هزینه‌های تحصیل و مواردی از این دست داشته باشید. اگر قصد دارید در کانادا تحصیل کنید و یا در حال بررسی شرایط برای شروع مراحل گرفتن پذیرش تحصیلی هستید، این مطلب را در مجله سفرزون دنبال کنید.

saadatrent

سیستم آموزشی کانادا

تحصیل در کانادا
تحصیل در کانادا

سیستم آموزشی کانادا هر سال دانشجویانی از سراسر جهان را به انگیزه تحصیل در کشوری با بالاترین استانداردهای آموزشی را به سوی خود جلب می‌کند. کانادا از جمله کشورهایی که بالاترین میزان دارندگان تحصیلات تکمیلی را در جهان دارد؛ از هر ۱۰ بزرگسال بین ۲۵ تا ۶۴ سال ۶ نفر دارای تحصیلات تکمیلی هستند.

بیش از ۱۰۰۰۰ رشته و گرایش در مقطع کارشناسی و بالاتر در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شود. در دانشگاه‌های این کشور بیشتر دوره‌ها در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متمرکز هستند اما دوره‌های حرفه‌ای هم ارائه می‌شوند که در پایان دوره دانشجویان دیپلم و یا گواهی‌نامه دریافت می‌کنند.

دانشجویان می‌توانند در سه مقطع تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنند:

  • کارشناسی : مانند ایران پس از پایان دبیرستان، افراد تحصیل در دوره‌ی کارشناسی را آغاز می‌کنند. مدت تحصیل در دوره‌ی کارشناسی معمولا ۳ تا ۴ سال به صورت تمام وقت است. این مدت در کانادا بستگی به ایالت محل تحصیل و نیز نوع دوره‌ی کارشناسی دارد که کلی باشد و یا تخصصی.
  • کارشناسی ارشد : مدت تحصیل در کارشناسی ارشد در کانادا ۲ سال است.
  • دکتری : مدت تحصیل در مقطع دکتری در کانادا بین ۳ تا ۵ سال به علاوه‌ی پایان‌نامه است.

در سفرزون بخوانید: اقامت در کانادا و سریع ترین راه های مهاجرت


گام اول تحصیل در کانادا : ویزای دانشجویی

چگونگی گرفتن ویزای دانشجویی کانادا به سه عامل بستگی دارد:


  • کشوری که فرد متقاضی شهروند آن است
  • ایالتی که قصد تحصیل در آن را دارد
  • مدتی که متقاضی قصد اقامت در کانادا را دارد

دانشجویان بین‌المللی که قصد ادامه تحصیل در سطوح بالا به مدت بیش از شش ماه را در کانادا دارند، پیش از ورود به این کشور باید اجازه‌ی تحصیل در کانادا را دریافت کنند. البته لازم است بگوییم اجازه‌ی تحصیل با ویزا متفاوت است. برای اینکه بتوانید در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنید باید اجازه‌ی تحصیلی داشته باشید و برای ورود به خاک کانادا باید ویزا داشته باشید.

پیش از درخواست ویزای دانشجویی کانادا، باید پذیرش دانشگاه مورد نظرتان را دریافت کنید. این نامه همراه با سربرگ رسمی موسسه می‌بایست از طرف موسسه‌ی کانادایی (مدرسه، دانشگاه و غیره) که شما را پذیرفته است، صادر شده و مبلغ دقیق شهریه‌ای که باید پرداخت کنید، تاریخ شروع و پایان تحصیل و تاریخ ثبت‌نام در آن مشخص شده باشد.

به محض دریافت نامه پذیرش، می‌توانید فرم آنلاین اجازه تحصیل را پر کنید. برای تحصیل در کبک، دانشجویان باید گواهی پذیرش کبک که از طرف وزارت مهاجرت(MIDI) این ایالت صادر می‌شود را دریافت کنند. نهاد آموزشی مربوطه موظف است دانشجو تمام جزئیات مربوط به درخواست تحصیل در کبک را در اختیار دانشجو قرار دهد.

برای تحصیل در کانادا به چه مدارکی نیاز دارید؟

برای اینکه بتوانید ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید علاوه بر پذیرش دانشگاه لازم است که:

اگر دوره‌ی تحصیل شما در کانادا کمتر از یک سال است، می‌بایست مدارک مالی ارائه کنید که ثابت می‌کند توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در این مدت در کانادا را دارید. اگر مدت تحصیل‌تان در کانادا بیشتر از یک سال است، مدارک مالی که ارائه می‌دهید باید ثابت کند که می‌توانید هزینه‌های اولین سال تحصیل در کانادا را می‌توانید تأمین کنید.

  • هیچ گونه سابقه جرم و سابقه کیفری نباید داشته باشید.
  • گواهی سلامت مبنی بر سلامتی کامل هم باید ضمیمه‌ی مدارک ارائه شده باشد.

هزینه‌های تحصیل و شهریه‌ی دانشگاه‌ها در کانادا

هزینه‌های تحصیل و شهریه‌ی دانشگاه‌ها براساس نوع موسسه‌ی آموزشی و ایالت متفاوت است، اما می‌توان گفت هزینه‌های تحصیل در کانادا در مقایسه با کشورهای دیگر جهان مناسب‌تر است.

شهریه‌ی متوسط برای دانشجویان خارجی در دوره‌ی کارشناسی سالانه حدود ۲۵۰۰۰ دلار کانادا است. دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید حدودا هر سال ۴۲۰۰۰ دلار کانادا هزینه کنند. موسسه‌هایی که مدرک تحصیلی ارائه نمی‌دهند معمولا ارزان‌تر از دانشگاه‌ها هستند. برای دوره‌های تحصیلی تخصصی مانند پرستاری، آموزش و یا دندانپزشکی هزینه‌ی تحصیل بین ۱۲۰۰۰ تا ۵۳۰۰۰ دلار کاناداست.

بورسیه‌‌ی تحصیلی هم در دوره‌ی کارشناسی و هم در مقاطع بالاتر وجود دارد و تا حد زیادی شهریه و گاهی اوقات هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد. اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، جست‌وجو برای بورسیه و کمک هزینه‌ی تحصیل را به سرعت آغاز کنید چون برای جمع‌آوری و آماده کردن مدارک لازم معتبر زمان زیادی لازم است.


در سفرزون بخوانید۱۰ تا از جاهای دیدنی کانادا که شبیه رویاهاست


نکته‌های کاربردی درباره‌ی زبان کشور کانادا

کانادا دو زبان رسمی دارد: انگلیسی و فرانسه. بیش از۹۵% جمعیت کانادا انگلیسی زبان هستند. فرانسه زبان‌های کانادا جمعیت بسیار کوچکتری هستند و ۹۰% آنها ساکن ایالت کبک هستند که زبان رسمی این ایالت کانادا فرانسه است. نیوبرانزویک تنها ایالت کانادا است که دو زبان انگلیسی و فرانسه در آن زبان رسمی هستند و به یک اندازه کاربرد دارند.

برای افرادی که مایلند در دوره‌های زبان‌آموزی بخصوص انگلیسی در کانادا ثبت‌نام کنند، دوره‌های ESL متنوعی وجود دارد. دوره‌های زبان فرانسه بیشتر در موسسات آموزشی عمومی و خصوصی ایالت کبک ارائه می‌شود. مدارک موردنیاز و تاریخ و ساعت‌های دوره‌های آموزش زبان بسیار منعطف هستند و به متقاضیان امکان می‌دهند با توجه به شرایط‌شان در دوره‌ی دلخواه‌ ثبت‌نام کنند. دانشجویان می‌توانند تا شش ماه بدون اجازه تحصیل در دوره‌های آموزش زبان فرانسه یا انگلیسی تحصیل کنند.

برای تحصیل در کانادا و دانشگاه‌ها و مدارس  انگلیسی‌زبان، داشتن مدرک آیلتس یا تافل برای متقاضیان الزامی است؛ نمره‌ی شما در این آزمون‌ها مهارت و تسلط‌تان به زبان انگلیسی را نشان می‌دهد. حداقل نمره‌ی زبان لازم برای پذیرش، براساس رشته‌های مختلف متغیر است.