شهر بروجرد که در استان لرستان واقع شده، در بخش شمالی یک دشت زیبا و وسیع به نام سیلاخور قرار دارد. این شهر از شمال غربی تا جنوب شرقی توسط رشته کوه‌های زاگرس احاطه شده است. قرارگیری در این موقعیت جغرافیایی خاص سبب شده که شهر بروجرد از جاذبه‌های طبیعی بکر و زیبایی برخوردار باشد. وجود بناهای تاریخی از دوره‌های مختلف نیز، از دیگر جاهای دیدنی بروجرد محسوب می‌شوند.
بروجرد جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد که در اینجا به ۱۰ مورد از محبوب‌ترین و پربازدیدترین‌های آن‌ها اشاره خواهیم کرد. پس با ما در سفرزون همراه باشید.

saadatrent
  1.  مسجد جامع بروجرد ، کهن‌ترین مسجد در غرب ایران

مسجد جامع بروجردمسجد جامع بروجرد که آن را مسجد جمعه نیز می‌نامند، یکی از بناهای تاریخی بروجرد و نیز قدیمی‌ترین مسجد در غرب کشور است. ساخت این مسجد به قرن‌های دوم و سوم هجری برمی‌گردد. گفته می‌شود که قبلاً در این محل یک آتشکده‌ی قدیمی و نیمه ویران وجود داشته که آن را به مسجد تبدیل کرده‌اند.

آدرس مسجد جامع بروجرد روی نقشه گوگل

مسجد جامع، گنبدی دارد که در اوایل قرن ۱۳ هجری ساخته شده و در ابتدای ساخت مسجد وجود نداشته است. در داخل مسجد نیز یک منبر چوبیِ قدیمی و بسیار زیبا جلب توجه می‌کند که تاریخ ۱۶۰۸ هجری قمری بر روی آن به چشم می‌خورد. این مسجد از معروف‌ترین جاهای دیدنی بروجرد است که در یکی از محله‌های قدیمی بروجرد به نام دودانگه قرار دارد.

نمای ۳۶۰ درجه مسجد جامع بروجرد

 

    1.  خانه‌ی تاریخی کمال‌الدین طباطبایی ، موزه‌ی مردم شناسی بروجرد

خانه طباطباییخانه‌ی تاریخی کمال‌الدین نبوی طباطبایی، یکی از جاهای دیدنی بروجرد است که حدود ۱۸۰ سال پیش و در دوران قاجار ساخته شد و خانه‌ی حاج کمال‌الدین طباطبایی از روحانیون مشهور بروجرد بوده است. این خانه در ۳ طبقه ساخته شد و چندین تالار و شبستان، یک حیاط بزرگ و زیبا و یک شاه‌نشین دارد. سردرِ بزرگ و یک درب چوبی بسیار زیبا و جالب توجه، در ورودیِ خانه دیده می‌شود و در حیاط آن بزرگ‌ترین سماور ورشوی دنیا قرار دارد. این مجموعه توسط میراث فرهنگی خریداری شده و در حال حاضر موزه‌ی مردم‌شناسی بروجرد و تنها موزه‌ی این شهر است.

آدرس خانه کمال الدین طباطبایی روی نقشه گوگل

  1.  مسجد امام (سلطانی) ، بنای قجری در میان جاهای دیدنی بروجرد

مسجد سلطانیمسجد قدیمی و تاریخی سلطانی که در حال حاضر مسجد امام نامیده می‌شود، با مساحت بیشتر از ۷۰۰۰ متر مربع، یکی از بزرگترین مساجد تاریخی غرب ایران است. این مسجد در زمان فتحعلی‌شاه قاجار و بر روی بقایای مسجدی از زمان زندیه به نام حدیث ساخته شد. نام قدیمی آن برگرفته از لقب فتحعلی‌شاه قاجار، یعنی «سلطانی» است. این بنا در مجاورت راسته بازار و در مرکز شهر واقع شده و یکی از حوزه‌ها و مدرسه‌های معتبر دینی به شمار می‌رود. مسجد سلطانی، با سبک معماری مسجد شاه تهران ساخته شده است.

آدرس مسجد امام بروجرد روی نقشه گوگل

  1.  پل قلعه حاتم ، راه ارتباطی و مسیر انتقال آب آشامیدنی

پل قلعه حاتم | از جاهای دیدنی بروجرد
پل قلعه حاتم | از جاهای دیدنی بروجرد

این پل در نزدیکی روستای قلعه حاتم، در شمال غربی شهرستان بروجرد و در فاصله‌ی ۵ کیلومتری از آن قرار دارد. ساخت آن به سال ۱۳۱۳ و اوایل حکومت پهلوی برمی‌گردد و یکی از با اهمیت‌ترین پل‌های زمان خود بوده است. مصالح به کار رفته در پل عبارتند از: سنگ، آجر، ساروج و ملات. از ویژگی‌های خاص این پل آن بود که هم برای تردد مردم استفاده می‌شد و هم از طریق آن آب آشامیدنی از رودخانه‌ی بالادستِ روستا به شهر بروجرد انتقال می‌یافت. این پلِ تاریخی که بر روی رودخانه‌ی باغ شاه بنا شده، با طبیعت زیبا و چشم‌نواز اطراف خود، یکی از جاهای دیدنی بروجرد و از جاذبه‌های تاریخی آن محسوب می‌شود.

آدرس پل قلعه حاتم روی نقشه گوگل

 


در سفرزون بخوانید: مسجد جامع بروجرد ؛ تاریخ نهفته در معماری


  1. خانه مصری ، یک عمارت قاجاری در بروجرد

خانه‌ی مصری یکی از عمارت‌های تاریخی شهر بروجرد است که ساخت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. این خانه در دو طبقه ساخته شده؛ از آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبایی برخوردار بوده و نمای بیرون عمارت نیز با آجر و سفال تزئین شده است. خانه‌ی مصری یادگاری ارزشمند از معماری قاجاریان است که پیشنهاد می‌کنیم در بازدید از بروجرد حتماً از آن دیدن نمایید.

  1. بازار بزرگ بروجرد ، مهم‌ترین مرکز تجارت سنتی شهر

بازار بزرگ بروجرد، اصلی‌ترین و مهم‌ترین مرکز تجارت سنتی در این شهر است. این بازار نقش بسیار مهمی در تجارت منطقه‌ای در استان‌های لرستان، همدان و مرکزی ایفا می‌کند. بازار قدیمی بروجرد در میان مردم محلی به «راسا» شهرت دارد که به معنی راسته بازار است. علاوه بر مردم بروجرد و روستاهای اطراف آن، عشایر بختیاری و لر نیز در فصل‌های بهار و تابستان برای فراهم کردن مایحتاج خود به این بازار می‌آیند. زمان دقیق تأسیس آن نامعلوم بوده، اما بنایی که امروزه به عنوان بازار می‌بینیم در زمان قاجار طراحی و ساخته شده است. در حال حاضر مغازه‌ها و بخش‌های جدیدی به بازار اضافه شده که بافت سنتی و معماریِ بخش‌های قدیمی را ندارد.

  1.  گلدشت بروجرد ، خطه‌ای سرسبز در دامنه‌ی زاگرس

گلدشتگلدشت یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بروجرد است که در فاصله‌ی ۱۲ کیلومتریِ غرب این شهر قرار دارد. این منطقه در حقیقت دره و جلگه‌ای بزرگ و وسیع در دامنه‌ی رشته کوه‌های زاگرس است. طبیعت بکر و زیبا، چشم‌انداز سرسبز و بی‌نظیر و وجود درختان و باغ‌های میوه در مسیر رسیدن به آن، باعث شده که این دره‌ی شگفت‌انگیز یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بروجرد باشد. در سفر به بروجرد می‌توانید به این منطقه بروید تا لذتِ بودن در ناحیه‌ای کوهستانی با آب و هوای مطبوع و دلپذیر را تجربه کنید.

موقعیت گلدشت بروجرد روی نقشه گوگل

  1. تپه‌ی چغا ، بامِ بروجرد

تپه چغااین تپه‌ که در شمال غربی شهرستان بروجرد واقع شده، یکی از مهم‌ترین مناطق تفریحی و گردشگری شهر است. تپه‌ی چغا به «بام بروجرد» شهرت دارد و از فراز آن می‌توانید نمای کاملی از شهر را در روز یا شب مشاهده کنید. یک دریاچه‌‌ی مصنوعی نیز در این تفریحگاه ساخته شده که جلوه‌ی بسیار زیبایی دارد. وجود امکانات رفاهی، تفریحی و اقامتی نظیر آلاچیق‌ها، وسایل بازی، هتل و … باعث شده که علاوه بر مسافران، بسیاری از مردم محلی نیز در زمان فراغت یا ایام تعطیل به این نقطه از شهر آمده و اوقاتی را به خوشی در کنار خانواده و دوستان خود سپری نمایند.

آدرس تپه چغا روی نقشه گوگل

  1. چشمه سراب کرتول ، طبیعتی بکر و روح‌نواز

چشمه سراب کرتولسراب کرتول یا کرتیل، سراب و گردشگاهی در مجاورت یکی از روستاهای اطرافِ بروجرد به نام توده زن است. این سراب در میان قله‌های هجده یال و نهاوند و در دامنه‌ی کوه‌های گرین قرار دارد. در فصول بهار و تابستان، از ذوب شدن تدریجی برف‌های زمستانی که در ارتفاعات باریده است، رودی پر آب جاری می‌شود و با فضای سرسبز و زیبای اطراف آن، منظره‌ای تماشایی و دل‌انگیز ایجاد می‌کند. این ناحیه که یکی از بهترین جاهای دیدنی بروجرد است در تمامی فصول سال گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

آدرس سراب کرتول روی نقشه گوگل

  1. روستای ونایی ، منطقه‌ای در دل کوهستان

روستای وناییروستای ونایی در فاصله‌ی ۱۲ کیلومتری بروجرد و در شمال غربی آن قرار دارد. منطقه‌ی ونایی بین دو قله‌ی گرین و برآفتاب واقع شده است. این روستای کوهستانی زمستان‌های سرد و برفی و تابستان‌های خنک و معتدل دارد. در فصل بهار نیز زیبایی آن مسحورکننده است. ونایی دارای قله‌های بلند، چشمه‌های پر آب، دشت کوچکی در بخش جنوبی آن و درختان انبوه است که با دیدن آن لذت حضور در طبیعتی بکر و زیبا را خواهید چشید. این منطقه برای علاقه‌مندان به کوهنوردی نیز بسیار مناسب است.روستای ونایی

آدرس روستای ونایی روی نقشه گوگل