بیاید سری بزنیم به بهترین و شریف‌ترین شهر ایران، شهری در کرانه‌‌های شرق استان مازندران که در گذشته سوگلی پادشاهان صفوی بوده است. نام بهشهر که به معنی «بهترین و شریف‌ترین شهر» است را پادشاهان صفوی برای این منطقه انتخاب کرده‌اند و به لطف نظر مثبت و موافقی که به این شهر داشته‌اند، جزء یکی از زیباترین و جذاب‌ترین‌ شهرهای شمالی است. جاهای دیدنی بهشهر شما را جادو می‌کنند.

saadatrent

علاوه بر این، دیدنی‌های بهشهر در کنار تاریخ و هویت سرشاری که دارد، مدیون طبیعت بکر و زیبای خود است. این مطلب از سفرزون قرار است شما را با مکان‌های دیدنی بهشهر و جذابیت‌‌های هر یک از این دیدنی‌ها آشنا کند. همراه ما تا پایان این مطلب باشید.

باغ چهلستون اشرف

جاهای دیدنی بهشهر

بله، درست خواندید! باغ چهلستون فقط در اصفهان و قزوین نیست بلکه بهشهر هم عمارتی مشهور و زیبا به نام چهلستون دارد که داخل باغی با درخت‌‌های چندصدساله و تنومند محصور شده.

این ساختمان و باغ هم مانند چهلستون‌های اصفهان و قزوین متعلق به دوره‌ی صفوی است و شاهان صفوی‌ مهمان‌های ویژه و خاص خود را در این باغ پذیرایی می‌کردند. اما سرنوشت این باغ و بنا به همین آسانی و خوشی نگذشته است.

سال‌ها پیش این ساختمان زیبا و ارزشمند که آن زمان‌‌ با نام باغ شاه شناخته می‌شد، بر اثر یک آتش‌سوزی نابه‌هنگام آتش گرفت. آسیب‌های زیادی دید و تا مدت‌‌ها شکوه و زیبایی اولیه‌ی خود را از دست داد.

پهلوی اول دوره‌ای بود که بخت دوباره با این باغ و ساختمان آن یار شد و توانستند ساختمان دیگری به جای ساختمان اولیه بسازند. این ساختمان که چهلستون نام گرفت، معماری و زیبایی خاص خود را داشت. امروز بنای باغ چهلستون در اختیار شهرداری بهشهر قرار گرفته است و با یک کاربری جدید و نو دوباره زنده شده است.

در سفرزون بخوانید :

کاخ صفی آباد

جاهای دیدنی بهشهر

شهری که زمانی زادگاه مادر شاه عباس بوده است طبیعی است که بناها و آثار باشکوه و هنرمندانه‌ای در آن ساخته شده باشد؛ کاخ صفی آباد هم یکی از همین عمارت‌های قدیمی و تماشایی است.
کاخ صفی‌آباد را ابتدا شاه عباس اول بنا کرد و چهار دوره‌ بازسازی به خود دید. دوره‌ی اول در زمان نادرشاه افشار و دوره‌ی دوم در زمان قاجار اتفاق افتاد. سال ۱۳۱۵ سومین دوره‌ای بود که به دستور پهلوی اول مرمت شد و آخرین بار، سال ۱۳۸۴، سازمان میراث فرهنگی کاخ را مجدد بازسازی و مرمت کرد تا عمر و دوام آن بیشتر شود.

کاربری امروزی کاخ یک کاربری نظامی است که اجازه نمی‌دهند بازدید‌کنندگان برای دیدن آن وارد محوطه و ساختمان شوند اما خوبی که باغ صفی‌اباد دارد چشم‌انداز باشکوهش است. این چشم‌انداز را از روی یک تپه در ورودی بهشهر به‌خوبی می‌توان دید.

قبرستان سفید چاه

جاهای دیدنی بهشهر

قبرستان یا گورستان سپید (سفید) چاه اولین قبرستان مسلمانان در ایران است که از دوران تیموریان به یادگار مانده. این گورستان هنوز هم مورد استفاده‌ی مردم و اهالی شهر بهشهر قرار می‌گیرد و روز‌به‌روز بزرگ‌تر می‌شود.

مشخصه‌ی اصلی این گورستان که هم به عنوان یک جاذبه‌ی تاریخی و چندساله در لیست جاهای دیدنی بهشهر قرار دارد و هم هنوز از حیات خود نیافتاده و مورد استفاده‌ی مردم اهالی‌ست، رنگ سفید خاک آن است. علاوه بر این مشخصه، سنگ‌ قبرها و سنگ‌مزارهایی که در این قبرستان استفاده می‌شود روی مزار قرار نمی‌گیرد بلکه بالای سر هر متوفی، سر پا ایستاده‌اند.

باغ عباس آباد

جاهای دیدنی بهشهر

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی بهشهر باغ عباس‌آباد است که در فاصله‌ی نزدیکی از مرکز شهر قرار گرفته. تنها ۲۰ دقیقه از باغ چهلستون رانندگی کنید و به این مجموعه‌ تاریخی برسید. این باغ هم به دستور شاه عباس اول بنا شد و شامل سد عباس‌آباد، مخزن، دریاچه، آسیاب آبی و برج آجری است.

علاوه بر این دیدنی‌‌های جذاب در این منطقه، امکانات رفاهی و متنوعی مثل رستوران، سکو برای کمپینگ و قایق‌سواری و اسب‌سواری هم در دسترس بازدیدکنندگان و مسافران است.

دریاچه و سدی که در مجموعه‌ی باغ‌ عباس‌آباد قرار دارد یک بار در تابستان ۱۳۹۶ دچار خشک‌سالی شد اما بعد از گذشتن و تمام شدن دوران خشک‌سالی و نابه‌سامانی، دوباره روی خوش زندگی و طراوت را دید و امروز سرزنده و سرپاست. اگر چه گاهی مواقع از سال کم آب می‌شود اما خشک نخواهد شد. عمارتی زیبا در مرکز دریاچه قرار دارد که زیبایی و جذابیت این منطقه را دوچندان کرده است.

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی کلاردشت ، جواهر شمال ایران

باغ چشمه عمارت

جاهای دیدنی بهشهر

باغ چشمه عمارت  از جاهای دیدنی بهشهر است که حیف است اگر بازدید آن را از قلم بیندازید. بنا مربوط به سال ۹۹۷ خورشیدی است و اکنون یکی از آثار ثبت‌شده‌ی میراث ملی ایران محسوب می‌شود. ساختمان اولیه بنا دو طبقه بود اما امروز و طی گذر زمان فقط یک طبقه از آن باقی مانده است.

چیزی که باعث شده این باغ و عمارت را به نام چشمه بشناسند، چشمه‌ای بوده که در گذشته از طبقه‌ی اول آن می‌جوشیده است. اطلاعاتی به دست نیامده که ثابت کند این چشمه به صورت طبیعی در عمارت وجود داشته یا برای تامین آب مورد نیاز اهالی عمارت، مسیر چشمه را به این بنا آورده‌اند اما این چشمه‌ اصلی‌ترین جاذبه‌ی عجیب و حیرت‌انگیز باغ چشمه است. در نهایت آب چشمه به با‌غ ها و شالیزارهای اطراف می‌رفته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این عمارت دیوار موسیقی آن است؛ در بین دیوارهای ساختمان، حفره‌‌هایی تعبیه کرده بودند که باعث پیچیدن صدا می‌شد و زمانی که موسیقی یا آوازی در این عمارت سرگرفته می‌شد، تمام بنا می‌توانستند صدای خوش آن را بشنوند.

غاز هوتو و کمربند

دو غار معروف در دنیا که در لیست مکان‌های دیدنی بهشهر قرار گرفته‌اند اینجاست. قدمت این غارها به بیش از ۱۰ هزار سال پیش برمی‌گردد و اسکلت و بقایای انسانی در کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسان پیدا شده است. ابزارهایی از دوره‌ی پارینه سنگی و میان‌سنگی هم در این غار کمربند پیدا شده و ارزش و اهمیت آن را چندین برابر می‌کند.

تالاب میان‌کاله

جاهای دیدنی بهشهر

کمی دورتر از بهشهر و در فاصله ۳۹ کیلومتری آن، تالابی به نام میانکاله قرار دارد که از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرنده‌های بومی و مهاجر ایران است. تالاب با مساحت ۱۰۰هزار هکتار است و انواع و اقسام پرندگان دریایی و مهاجر در آن زیست می‌کنند. پوشش متنوع گیاهی این منطقه  باعث شده تا بیشتر از قبل مورد پسند و علاقه‌ی پرندگان مهاجر و حیات وحش باشد و بیش از ۴۰ نوع پرنده در تالاب میانکاله زندگی ‌کنند.

دریای چهار فصل هم کمی آن طرف‌تر از تالاب میانکاله است. دریایی آرام و دلپذیر که رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های اطراف آن محلی آرامش‌بخش و خاص برای استراحت و گذران اوقات است. اگر دوست دارید ساعاتی از روز‌تان را در یک محل خلوت، با صدای آرام موج‌های و خنکی آب دریا بگذرانید و از نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه لذت ببرید، دریای چهار فصل بهشهر را انتخاب کنید که پشیمان نخواهید شد.

آبشار اسپه او

جاهای دیدنی بهشهر

صحبت از جاهای دیدنی بهشهر را این بار با سفر به آبشار این شهر ادامه می‌دهیم. آبشار پلکانی و کاسه‌ای اسپه او هفت طبقه حوضچه متعدد اهکی دارد و در ۳۰ کیلومتری ارتفاعات رشته‌کوه البرز و منطقه‌ی هزار جریب واقع شده است. سرچشمه‌ای این آبشار از چشمه‌ای است که از زیر درختی کهنسال می‌جوشد.

پارک ملی پابند

جاهای دیدنی بهشهر

زمینی به وسعت ۲۶۵۹۷ هکتار در منطقه بهشهر را به نام پارک ملی پابند می‌شناسند. پارک پابند از شمال به روستای چناربن تا روستای نمکه می‌رسد، سمت شرق آن شامل روستای نمکه تا ارتفاعات کوه بادله است و جنوب آن از کوه بادله تا نکاء و زارم رود کشیده می‌شود. غرب این منطقه هم محدود به نکاء و زارم رود تا رودخانه‌ی زارم رود است.

سایت موزه گوهر تپه

جاهای دیدنی بهشهر

دو کیلومتری شمال غربی رستم کلا، سایت موزه‌ای باستانی و ارزشمند به نام گوهر تپه قرار گرفته. این سایت موزه  از محوطه‌های مهم و بزرگ دوران پیش از تاریخ است. داده‌ها و بررسی‌ها انجام شده ثابت کرده انسان‌هایی که در غارهای باستانی مثل کمیشان، غار هوتو و کمربند زندگی می‌کرده‌اند، پس از خروج از غار، کم‌کم به این منطقه کوچ کرده‌اند و باعث پیدایش گوهر تپه شده‌اند.

گوهر تپه بر خلاف بسیاری از سایت موزه‌های طبیعی، یک تپه‌ی انسان‌ساز است و با گذشت زمان به‌خاطر اینکه مردم دورهای جدید، روی آثار باقی‌مانده مردمان قبلی زندگی خود را ساخته‌اند، بالا رفته است. تپه از دوره‌های مختلفی تشکیل شده و از زمان عصر نوسنگی تا دوره‌ی برنز و مفرغ را شامل می شود.

آتشکده کوسان بهشهر

جاهای دیدنی بهشهر

ردپای تاریخ در بهشهر هم از دوران پیش از تاریخ و تاریخی دیده می‌شود هم می‌توان آثار معماری و ارزشمند بعد از اسلام را در آن دید. آتشکده‌ی کوسان بهشهر یادگاری از زمان ساسانیان در این منطقه است و مربوط به سده‌های اولیه‌ای است که اسلام وارد تاریخ ایران شد. کوسان در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ در لیست آثار ملی ایران ثبت شد و به جایگاه واقعی و مهم خود رسید.

کشتی صفوی

اجازه دهید تا هنوز از فضای و حس و حال تاریخ بیرون نرفته‌ایم، یکی دیگر از جاهای دیدنی بهشهر را به شما معرفی کنیم. کشتی ۴۰۰ ساله بندر امیرآباد بهشهر، گفته می‌شود این کشتی به دوران صفوی تعلق دارد. باستان‌شناسان درباره‌ی کاربری اصلی این کشتی معتقدند که یک کشتی باربری بوده و در نزدیکی بنادر ایران غرق شده و زیر آب رفته است.

اگر چه این کشتی می‌تواند اطلاعات و داده‌های ارزشمندی را ثابت کند اما هنوز کاوش‌‌ها و بررسی‌‌‌های لازم روی آن انجام نشده و یکی از میراث زیرآبی ناشناخته مانده است.

روستای یخ کش بهشهر

روستای یخ کش بهشهر روستایی با ۱۷ خانوار است که شغل بیشتر اهالی آن دامداری و کشاورزی است. اگر در لیست مکان‌های دیدنی بهشهر و سفر خود به این شهر دوست دارید با فرهنگ و آداب محلی مردم این منطقه هم آشنا شوید، روستای یخ کش و دیدن از آن می‌تواند منبع خوبی برای شناخت‌تان باشد.

منطقه حفاظت شده هزار جریب

منطقه حفاظت شده هزار جریب بین استان‌های مازندران و سمنان قرار گرفته است و به‌خاطر جنگل‌های هیرکانی و گونه‌های گیاهی و حیوانی منحصر‌به‌فردی که دارد بسیار مهم است. این منطقه تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفته و دیدن و گردش در آن نیاز به مجوز و اجازه‌ ورود دارد.

خانه احمد علی‌خان هزارجریبی

همان‌طور که این شهر تاریخ و دوران‌‌های مختلفی به خود دیده است،‌ خانه‌ها و عمارت‌های بزرگی و خاصی را هم در دل خود پنهان کرده که داستان و تاریخ هر کدام شنیدنی است. خانه احمد علی‌خان هزارجریب با پلان مستطیل شکل و سقفی سفال‌پوش خبر از معماری دوران قاجار می‌دهد و زیبایی متفاوت و خاصی دارد. برای دیدن این خانه باید راهی روستای سرخ گریه بهشهر شوید.

توسکا چشمه

منطقه‌ی بالادست شهرستان گلوگاه چشمه‌ای دارد که با درختان سبز و سربه فلک‌کشیده‌ی توسکا احاطه شده است. آب زلال و گوارای این چشمه در ترکیب با آرامش و سرسبزی بی‌نظیر این جنگل، هر ساله، به خصوص در طول فصل بهار و تابستان میزبان مسافران وگردشگران زیادی است. این منطقه همچنین یخچال‌‌های طبیعی و خنکی دارد که جذابیت آن را در فصل‌‌های گرم و طاقت‌فرسا دو چندان کرده است.

سخن آخر

جاهای دیدنی بهشهر را تک‌به‌تک شمردیم و از آنها با شما صحبت کردیم. بهشهر یکی از زیباترین شهرها و مناطق شمالی کشور است که هم تاریخ غنی و پرباری دارد و هم طبیعت بکر و ناب آن، دیدنی‌های بیشتری به این شهر داده است. تا به حال مسافر این شهر بوده‌اید؟ اگر شما از اهالی این شهر هستید، برای ما از دیدنی‌‌ها و جاذبه‌های شهرتان بیشتر بگویید. چه منطقه یا مکانی را برای بازدید به مسافران بیشتر از بقیه توصیه می‌کنید؟ با ما در سفرزون همراه و هم‌مسیر باشید.