تبریز از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و به همین‌خاطر گردشگران بسیاری را به سمت خودش جذب می‌کند. جاهای دیدنی تبریز کم نیستند و همین موضوع باعث سردرگمی گردشگران می‌شود، چون اغلب زمان کمی دارند و نمی‌دانند با این وقت کم، کدام جاهای دیدنی تبریز را در اولویت بازدیدشان از این شهر توریستی قرار دهند. برای این‌که بتوانید از زمان‌تان در تبریز به بهترین شکل استفاده کنید، سفرزون جاهای دیدنی تبریز را کنار هم جمع کرده‌ایم و در این مطلب به‌ شما پیشنهاد می‌دهیم.

saadatrent

۱. ائل‌گلی ، یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز

تفرجگاه شاه گلی فضایی مناسب برای استراحت و رهایی از خستگی سفر
تفرجگاه شاه گلی فضایی مناسب برای استراحت و رهایی از خستگی سفر

مسافران تبریز از ایل‌گلی نمی‌گذرند! این تفرجگاه زیبا در جنوب شرقی تبریز قرار دارد و تعداد زیادی از گردشگران را به خود جلب می‌کند. در میان استخر این مجموعه عمارت «کلاه فرنگی» نشسته که امروزه به‌عنوان رستوران از آن استفاده می‌شود. این مکان در دوره‌ی «آق‌قویونلوها» پایه‌گذاری شده و بعداً در دوره‌ی «صفویه» گسترش یافته است. در دوران معاصر هم با اضافه شدن تفریحات جدید و ساخت هتل‌ بر جذابیت آن افزوده شده است.

دریاچه شاه گلی یکی از مکان‌های دیدنی تبریز
دریاچه شاه گلی یکی از مکان‌های دیدنی تبریز

 

وقت بازدید از ایل‌گلی یا «شاه گلی» می‌توانید از پیاده‌روی در میان درختان و گل‌ها لذت ببرید، روی دریاچه قایق‌سواری کنید، در رستوران‌ها و کافه‌های داخل و اطراف ایل‌گلی «کوفته تبریزی» و «کباب» بخورید، و به مجموعه‌ی «سورتمه‌سواری» تبریز در جنوب شاه‌گلی بروید و کمی آدرنالین به رگ‌های‌تان ترشح کنید!

۲. بازار تبریز، میراثی تاریخی در دل شهر

اگر دوست دارید حال‌و‌هوای یک بازار سنتی را تجربه کنید و یکی از زیباترین دیدنی‌های تبریز را ببینید، بی‌برو‌برگرد، پیشنهادمان، بازار قدیمی تبریز است. این بازار «بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان» است که به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده و در میان آن‌ها، بازار فرش‌فروشان بیش‌ترین جذابیت را دارد. اگر به دیدن بازار بزرگ تبریز می‌روید، توصیه می‌کنیم حتماً از تیمچه‌ی «مظفریه» با سقف بلند و معماری جالبش دیدن کنید.

بازار تبریز|دیدنی های تبریز
بازار تبریز|دیدنی های تبریز

۳. مسجد کبود، زیبای آبی بازمانده از تاریخ

مسجد کبود
مسجد کبود

مثل بیش‌تر شهرهای تاریخی ایران، در بین جاهای دیدنی تبریز ، مسجدها از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. در این میان، «مسجد کبود» یا مسجد جهانشاه با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و معماری منحصربه‌فردش از خاص‌ترین مسجدهای ایران و از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز است. این مسجد که در سال ۸۷۰ هجری قمری و توسط «سطان جهان‌شاه» از سلسله‌ی «قره‌قویونلوها» بنا شد، با وجود گذر زمان و صدمه دیدن کاشی‌کاری‌هایش، همچنان هر بیننده‌‌‌ای را متحیر و مبهوت می‌کند. رنگ خاص کاشی‌های کبودش در کاشی‌کاری ایرانی کم‌نظیر است.

مسجد کبود | از جاهای دیدنی تبریر

مسجد کبود تبریز

۴. موزه‌ی آذربایجان، شگفتی‌های تبریز در یک نگاه

موزه‌ی آذربایجان | از جاهای دیدنی تبریز
موزه‌ی آذربایجان | از جاهای دیدنی تبریز

موزه‌‌ آذربایجان پس از موزه‌ی «ملی تهران»، به‌عنوان دومین موزه‌ی باستان‌شناسی ایران و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز شناخته می‌شود. این موزه در کنار مسجد کبود قرار گرفته و بنابراین بهتر است اگر به دیدن مسجد کبود تبریز می‌روید، بازدید از این موزه را هم در برنامه‌‌تان بگنجانید. در ۳ طبقه‌ی آن بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه از آثار پیش از تاریخ، پیش از اسلام و پس از اسلام به نمایش درآمده است. مجسمه‌های غول‌پیکر، اسناد تاریخی دوران باستان و اشیای قبل از تاریخ از آثار ویژه‌ی این موزه هستند که شما را شگفت‌زده می‌کنند. همین‌طور در این موزه، مجموعه‌ای از آثار تجسمی تبریز نگهداری می‌شود که در نوع خود منحصربه‌فرد است.

۵. ارگ علیشاه، از جاهای دیدنی تبریز

«ارگ علیشاه» یا «ارگ تبریز» ابتدا در سده‌ی هشتم هجری و با هدف ساخت مسجد علیشاه بنا شد، ولی در این دوران به‌صورت ناتمام رها شد. در سال‌های بعد و تا پایان دوره‌ی «قاجاریه» با اضافه شدن قسمت‌های جدید به آن، از این بنا به‌عنوان «دژ نظامی» استفاده شد و نقطه‌ی تمرکز دفاع تبریز در جنگ‌های ایران و روسیه هم بود.

ارگ علیشاه | دروازه‌ی قدیمی شهر تبریز

متاسفانه بخش‌های زیادی از این بنا در حمله‌ی روس‌ها و بخش‌هایی دیگر در دوره‌ی «پهلوی اول» به بهانه‌ی ایجاد فضای سبز تخریب شد، ولی عظمت دیوارها و طاق‌های این بنای تاریخی همچنان می‌تواند هر بیننده‌ای را به حیرت وادارد. این مکان دیدنی تبریز در تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و خیابان فردوسی تبریز قرار گرفته است.

۶. خانه‌ی مشروطه، یادآور انقلاب و قانون

موزه خانه مشروطه
موزه خانه مشروطه
خانه‌ی مشروطه | خانه‌ای که سران مشروطه برای تصمیم‌گیری‌های مهم در آن جمع می‌شدند

اگر به تاریخ و به‌خصوص دوران «مشروطه» علاقه دارید، حتماً از دیدن موزه‌ و خانه‌ تاریخی مشروطه لذت خواهید برد. خانه‌ی مشروطه که زمانی منزل «حاج مهدی کوزه‌کنانی» بوده، یکی از معروف‌ترین و پرافتخارترین مکان‌های دیدنی تبریز است. این خانه محل هم‌فکری و اتخاذ تصمیم‌های مهم سران مشروطه مانند «ستارخان» و «باقرخان» بوده و حالا تبدیل به موزه‌ی مشروطه شده است و آثار مربوط به این دوران مانند تندیس سران مشروطه، سندها و مکاتبات تاریخی‌ای مثل فرمان مشروطیت را در خود جای داده است.

خانه‌ی مشروطه | خانه‌ی شهریار(موزه‌ی استاد شهریار) | جاهای دیدنی تبریز

۷. مقبره‌ الشعرا، سرای حال و روز خوش شعر

مقبره الشعرای تبریز ، تجلی تلفیق هنر معماری و گنجینه‌ی ادبی

«مقبره‌ الشعرا» یکی از مناطق دیدنی تبریز با معماری مدرن است. این مکان در محله‌ی «سرخاب» تبریز قرار گرفته و از آن با عنوان «گورستان‌های تاریخی» تبریز هم یاد می‌شود. بر طبق اسناد، این قبرستان از حدود قرن هشتم هجری استفاده می‌شده و در گذشته با نام‌هایی مانند «قبرستان سرخاب» و «حظیره‌ الشعرا» هم شناخته می‌شده است. این قبرستان پس از زلزله‌های قرن ۱۲ هجری قمری متروک شد، ولی در دوران معاصر با توجه به اهمیت بالا و شاعران و عرفای بسیاری که در آن به خاک سپرده شده‌اند، مورد توجه قرار گرفت.

آرامگاه-شهریار
آرامگاه-شهریار

در دهه‌ی ۵۰ با برگزاری مسابقه‌ای، طرح بنای امروزی آن انتخاب شد. در این بنا بیش از۴۰۰ تن از شاعران، عرفا و بزرگان اهل ایران و برخی از کشورهای همسایه‌ی ایران دفن شده‌اند. مقبره الشعرای تبریز در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است.

۸. موزه‌ی استاد شهریار، از او سراغ بگیرید

خانه‌ی شهریار (موزه‌ی استاد شهریار) | جاهای دیدنی تبریز
خانه‌ی شهریار (موزه‌ی استاد شهریار) | جاهای دیدنی تبریز

وقتی بحث از بزرگان و شاعران آذربایجان به میان می‌آید، استاد «شهریار» اولین نامی‌ست که به ذهن می‌آید. موزه‌ی استاد شهریار قبلاً محل زندگی «محمدحسین شهریار» بوده است که در محله‌ی «مقصودیه‌ی» تبریز قرار دارد. این خانه پس از فوت استاد به موزه‌ای برای بزرگداشتش تبدیل شده و شیفتگان شعر و ادب را به سوی خود می‌خواند. در این موزه می‌توانید از آثار و لوازم شخصی استاد شهریار مانند کتاب‌ها، دست‌خط‌ها و یادبودهای مختلفش دیدن کنید، همین‌طور می‌توانید با خیال راحت بنشینید و در دفتر یادبود استاد هرچه دل تنگ‌تان می‌خواهد، بنویسید.

۹. تله‌کابین و تفرجگاه عون‌بن‌علی

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، تفرجگاه و تله‌کابین عون‌بن‌علی تبریز را فراموش نکنید. عون‌بن‌علی که با نام‌های «عینالی» و «عینال-زینال» هم شناخته می‌شود، نام کوه و آرامگاهی در شمال تبریز است. طی سال‌های گذشته با ساخت تله‌کابین، آبشار مصنوعی، رستوران و کافه و درخت‌کاری، تفرجگاه عون‌بن‌علی به محلی مناسب برای گردش، تفریح و ورزش تبدیل شده است. با سوار شدن بر تله‌کابین و رفتن به قله‌ی کوه به‌خوبی بر شهر تبریز و اطراف آن احاطه خواهید داشت و می‌توانید علاوه بر دیدن منظره‌های دیدنی دورنمای شهر تبریز، از خدمات رستوران‌ها و کافه‌های بالای کوه هم لذت ببرید.

تفرجگاه عون بن علی محلی مناسب برای لذت بردن از کمی هیجان، ورزش و پیاده‌روی است
تفرجگاه عون بن علی محلی مناسب برای لذت بردن از کمی هیجان، ورزش و پیاده‌روی است

۱۰. جنگل ارسباران  تبریز؛ شاهکار طبیعت

جنگل ارسباران
جنگل ارسباران

جاهای دیدنی تبریز، تنها به بناهای سنتی، خانه‌های تاریخی و موزه‌های تماشایی ختم نمی‌شوند. جنگل ارسباران در شهر زیبای تبریز را می‌توان یکی از تکه‌های بهشت ایران دانست که در این شهر خودنمایی می‌کند. جنگل زیبای ارسباران، شاهکار طبیعت است که با سرسبزی و زیبایی بی حد و اندازه‌اش، عده زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خودش جذب کرده است.

این جنگل‌ بی‌نظیر با تاریخ هزاران ساله‌اش، جزو جنگل های هیرکانی به شمار می‌رود و با نام‌های دیگری همچون قره داغ، آرازبار و قراچه داغ نیز شناخته می‌شود.

طبیعت بکر و جذاب این جنگل، چشمتان را به خودش خیره می‌کند و مطمئن باشید که با دیدن آن، در برابر این حجم از زیبایی و شگفتی، انگشت به دهان می‌مانید. پوشش گیاهی این منطقه انبوه، متنوع و کمیاب است و در آن می‌توانید انواع گیاهان زیبا و سرسبز مانند ممرز، گردو، بلوط و سرخدار را به فراوانی ببینید.

این جنگل تاریخی و پر رمز و راز، زیستگاه انواع حیوانات نادر نیز به شمار می‌رود. جایی که می‌توانید تنوع جالبی از حیوانات و پرندگان را ببینید که به دلیل اهمیت هر یک، برخی شکارچیان به کشتار و صید آن‌ها روی آوردند و همین مساله باعث شد که در سال ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شود. حیواناتی که زیستگاه آن‌ها جنگل تاریخی ارسباران است شامل روباه، گرگ، خرس قهوه ای، شغال و… و پرنده‌هایی مثل عقاب، شاهین، کبک و.. است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در میان جنگل‌های ارسباران، بناهای ارزشمند تاریخی همچون قلعه بابک، دژ طوماسیاش و کلیسایی قدیمی نیز وجود دارد که در میات طبیعت‌گردی و جنگل‌گردی ماجراجویانه‌تان می‌توانید از آن بازدید کنید.

سفر به تبریز و قدم زدن در جنگل بکر و ارزشمند ارسباران به عنوان شاهکاری در طبیعت، تنفس هوای تازه و بی‌نظیر آن و آرامش حاکم بر جنگل، لحظاتی بی‌نظیر و خاطره‌انگیز را برای شما رقم می‌زند که پیش از این تجربه‌اش نکرده‌اید.

اگر قصد سفر به تبریز را دارید، حتما به جنگل‌های ارسباران قدم بگذارید و شاهکار زمین را از نزدیک ببینید.

اطلاعات بازدید از جنگل ارسباران :

ساعات بازدید: همه روزه ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس جنگل ارسباران : تبریز، جاده تبریز به اهر، مسیر اهر به کلیبر، جنگل ارسباران.

۱۱. روستای زنوزق تبریز؛ بزرگترین روستای پلکانی ایران

روستای زنوزق | از جاهای دیدنی تبریز
روستای زنوزق | از جاهای دیدنی تبریز

استان آذربایجان شرقی، آنقدر غرق در زیبایی و شگفتی است که تماشای هر تکه از آن، شما را به حیرت و تعجب وا می‌دارد.

روستای زنوزق یکی از جاهای دیدنی تبریز است که هر گردشگری را در بدو ورود ترغیب می‌کند تابرای یک بار هم که شده آنجا را ببیند. این روستای کوهستانی و شگفت‌انگیز در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر زنوز در شهرستان مرند قرار دارد. زیبایی و جلوه بی‌پایان این روستای تاریخی، با سنگفرش‌های منظم خانه‌ها و در و پنجره‌های چوبی به رنگ‌های آبی، سبز و قرمز کامل می‌شود.

معماری روستایی در زنوزق به گونه‌ای است که آن را به چهار محله مجزا و مهم با نام‌های بدیر، آقا بابا، سیدی و کوده‌لر تقسیم کرده و دیدن هر یک از این محله‌ها با خانه‌های پلکانی، شما را با بافت سنتی روستا و مردم میهمان‌نواز آنجا آشنا می‌کند.

از جمله دیدنی‌های روستا می‌توان به گورستان قدیمی آن، با قدمتی در زمان قرن نهم هجری، قلعه زنوزق و مسجد زنونق اشاره کرد که مورد توجه بسیاری از گردشگران نیز هستند. سوغاتی‌های زیبا، یادگاری و یا خوشمزه زیادی از روستای زنوزق می‌توانید تهیه کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به زردآلو، قیصی، برگه زردآلو، لواشک و گردو و همچنین انواع سبزی‌های کوهی اشاره کرد. صنایع دستی زیبا و هنرمندانه‌ای که در زنوزق تهیه می‌شود و برای یک سوغات به یادماندنی مناسب است، گلیم، جاجیم و جوراب‌های دست‌بافت هستند.

سفر به شهر اصیل تبریز و بازدید از روستای تاریخی زنونق، شما را به کوچه باغ‌های خشت و گلی با درختان سرافراز می‌‌برد که بیشتر شبیه به راه رفتن در یک تابلوی نقاشی است!

تماشای این روستای بی‌نظیر را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از روستای زنوزق :

ساعات بازدید: همه روزه ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس روستای زنوزق : تبریز، شهرستان مرند، روستای پلکانی زنوزق

۱۲. موزه قاجار-امیر نظام گروسی تبریز ؛ عمارتی کهن با کاربری موزه

موزه قاجار
موزه قاجار

شهر تبریز را می‌توان شهر موزه‌ها نامید. چرا که میزبان موزه‌های فراوان و مهمی است که هر یک با ارزش بالا و آثاری دیدنی، در این شهر جا خوش کرده‌اند. یکی از این موزه‌های پرطرفدار و زیبا، موزه قاجار-امیر نظام گروسی است.

موزه قاجار در ابتدا، خانه امیر نظام گروسی بوده که از جمله عمارت‌های تماشایی و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رفته است. این عمارت در دوران ناصرالدین شاه قاجار به دست امیر نظام که از نویسندگان و رجال سیاسی آن دوران بوده است، ساخته شده که بعد از سقوط قاجاریان، پهلوی‌ها از آن به عنوان ساختمان اداره دارایی و فرهنگ از آن استفاده کردند.

پس از آنکه سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۰، اقدام به خرید و مرمت این خانه تاریخی کرد، آن را موزه قاجار نامید.

موزه قاجار یا امیر نظام گروسی، با معماری فوق‌العاده و ستون‌های چشم‌نواز همراه با سرستون‌های هنرمندانه در دو طبقه بنا شده است. این عمارت دارای دو حیاط بیرونی و اندرونی با درختکاری و گلکاری‌های بی‌نظیر است که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. شیشه‌های مشبک رنگارنگ، گچبری‌های ظریف و آینه‌کاری‌های استادانه، بر زیبایی این موزه افزوده است و چشم هر بیننده‌ای را به خودش خیره می‌کند. در موزه قاجار می‌توانید از هفت تالار با نام‌های تالار سکه، بافته، چینی، آبگینه، فلزات، موسیقی و تالار خاتم دیدن کنید. در بخش زیرزمین عمارت نیز شش تالار دیگر با نام‌ تالارهای سنگ، اسلحه، رجال، فرامین، معماری و شهرسازی، قفل و تالار فانوس وجود دارد که در نوع خود دیدنی و ارزشمندند.

اگر به موزه‌گردی و قدم زدن در راهروهای تاریخ علاقه‌مند هستید، موزه قاجار-امیر نظام گروسی، یکی از گزینه‌های جذاب پیش روی شما در شهر تبریز است.

اطلاعات بازدید از موزه قاجار-امیر نظام گروسی :

ساعات بازدید: ۸ صبح الی ۸ شب

قیمت بلیت: رایگان

آدرس موزه قاجار-امیر نظام گروسی : تبریز، خیابان ششگلان، جنب بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطّار.

۱۳. عمارت شهرداری تبریز ؛ اولین شهرداری ایران

عمارت شهرداری تبریز
عمارت شهرداری تبریز

یکی از محبوب‌ترین، زیباترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی تبریز، عمارت شهرداری است که  جزو اولین شهرداری‌های ایران به شمار می‌رفته. این باغ عمارت زیبا و دیدنی، به سبک معماری آلمانی (پیش از جنگ جهانی دوم)، در مرکز شهر تبریز و در میدان ساعت، تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و ارتش قرار گرفته است. عمارت شهرداری تبریز، ساختمانی تماشایی با سه طبقه است که بین سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ ساخته شده است. یکی از درخشان‌ترین بخش‌های این عمارت، برج ساعت آن است که با ارتفاع ۳۰ متر بر بالای عمارت قرار گرفته و طنین زنگ ساعت، هر ۱۵ دقیقه یکبار در شهر می‌پیچد.

ساختمان این عمارت تاریخی حالتی U شکل دارد و اگر از بالا به آن نگاه کنید، شبیه به یک عقاب است که بال‌هایش را باز کرده!

مصالحی که در ساخت عمارت به کار رفته و در نمای بیرونی آن به خوبی دیده می‌شود، شامل آجر، ملات ماسه و آهک است. این باغ عمارت دارای تالارهای مختلفی نظیر تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر  است که انواع اشیای قیمتی، اسناد و دستخط‌ها، سفرنامه‌های تبریز، تجهیزات و وسایل قدیمی و … در آن نگهداری می‌شود و بسیار تماشایی است.

اگر در محوطه عمارت گشتی بزنید، تعدادی از ماشین‌های عتیقه و بسیار قدیمی و همچنین اولین ماشین آتش‌نشانی تبریز را می‌بینید.

بازدید از این باغ عمارت تاریخی، یکی از خاطره‌انگیز‌ترین لحظات را برایتان رقم خواهد زد.

اطلاعات بازدید از عمارت شهرداری تبریز :

ساعات بازدید: شش ماهه اول سال از ساعت ۸ صبح الی ۲۰ عصر، شش ماهه دوم سال از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ عصر

قیمت بلیت: رایگان

آدرس عمارت شهرداری تبریز : تبریز، خیابان امام خمینی، میدان ساعت، ساختمان شهرداری.

۱۴. خیابان تربیت تبریز-پیاده راه تربیت؛ تاریخ را نفس بکشید

خیابان تربیت تبریز
خیابان تربیت تبریز

یکی از جذاب‌ترین و شاید متفاوت‌ترین جاهای دیدنی تبریز، خیابان تربیت تبریز-پیاده راه تربیت است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، خیابان‌ها در گسترش شهرها و پیش از آن در شکل‌گیری آن‌ها، همیشه نقش مهم و موثری داشته‌اند. خیابان تربیت تبریز، یکی از این خیابان‌های مهم و تاریخی است که حالا با نام پیاده راه تربیت نیز شناخته می‌شود.

خیابان زیبای تربیت در گذشته در حد فاصل دروازه نوبر و دیک باشی گسترده شد و یکی از مهم‌ترین خیابان‌هایی تلقی می‌شد که میدان ساعت را به بازار متصل می‌کرد.

این خیابان و پیاده راه بی‌نظیر که امروز با سنگفرش پوشیده شده، در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و به همین دلیل در طول تاریخ از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. آنچه در خیابان تربیت می‌بینید، مجسمه‌های زیبا، نورپردازی‌های خیره کننده، مبلمان شهری جذاب، گل‌کاری و باغچه‌های سرسبز و مراکز خرید است. این خیابان آنچنان جاذبه‌ای دارد که کسی را پیدا نمی‌کنید که به تبریز سفر کرده و خیابان تربیت-پیاده راه تربیت را از نزدیک ندیده باشد. بسیاری از خانه‌های تاریخی و بناهای ارزشمند قدیمی مانند خانه «شاهزاده ضیاءالدوله امان‌الله میرزا» ، بازارهایی مانند بازار «شیشه‌گر خانه» و کوچه‌های تاریخی مشهوری همچون کوچه «انجمن» و «پناهی» در پیاده راه تربیت قرار دارند. در این خیابان تماشایی که حالا چند سالیست برای تردد خودرو بسته شده و به یک پیاده راه جذاب و رویایی تبدیل شده است، می‌توانید تاریخ را نفس بکشید و در میان سنگفرش‌های آن ردی از گذشته را بیابید.

اطلاعات بازدید از خیابان تربیت تبریز-پیاده راه تربیت :

ساعات بازدید: همه روزه ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس خیابان تربیت تبریز-پیاده راه تربیت : تبریز، میدان ساعت، خیابان تربیت.

۱۵. دانشکده معماری تبریز-دانشکده هنر اسلامی ؛ زیبا و تاریخی

دانشکده معماری تبریز
دانشکده معماری تبریز

دانشکده معماری تبریز-دانشکده هنر اسلامی یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز است که با قدمت طولانی، امروزه به عنوان یکی مرکز علمی _ فرهنگی استفاده می‌شود. مساحت این دانشکده چیزی در حدود ۳۶ هزار متر مربع است و ۸ ساختمان سه طبقه و یک طبقه در آن قرار دارد. پردیس دانشگاهی دانشکده معماری تبریز در سال ۱۳۷۶ مرمت و بازسازی شد و ساختمان قدیمی، جای خودش را به ساخت و ساز جدید داد. ساختمان‌های فرسوده دانشکده در جریان مرمت به سالن آمفی‌تئاتر، ساختمان اداری، سالن ورزشی، سلف سرویس و کتابخانه تغییر کاربری دادند. این دانشکده قدیمی و زیبا در تبریز در ضلع جنوبی چهارراه حکیم نظامی و در محل سابق کارخانه چرم‌سازی خسروی قرار گرفته و بسیاری از ساختمان‌های تاریخی و جذاب را در خودش جای داده است. ساختمان بهنام، گنجه‌ای و قدکی از جمله این ساختمان‌های تاریخی و کهن هستند.

اطلاعات بازدید از دانشکده معماری تبریز-دانشکده هنر اسلامی:

ساعات بازدید: ساعات اداری دانشکده

قیمت بلیت: رایگان

آدرس  دانشکده معماری تبریز- دانشکده هنر اسلامی: تبریز، خیابان آزادی، میدان حکیم نظامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.

۱۶. مدرسه رشدیه تبریز ؛ نخستین مدرسه ابتدایی ایران به شیوه نوین

مدرسه رشدیه
مدرسه رشدیه

مدرسه رشدیه، یکی از تاریخی‌ترین بناهای تبریز است که به دست میرزا حسن رشدیه، پدر آموزش نوین و بنیانگذار مدارس به سبک جدید در تبریز ساخته شد. میرزا حسن، در سال ۱۳۰۱ هجری قمری، اقدام به ساخت مدرسه رشدیه به سبک نوین کرد که در آن زمان تحول چشمگیری را در سیستم آموزشی تبریز به وجود آورد. بنای اولیه مدرسه رشدیه در محله ششگلان تبریز ساخته شد اما ۱۰ سال بعد به دلیل تخریب بنا، مدرسه، بار دیگر در کوی جبه خانه بنا شد و در سال ۱۳۲۹ هجری قمری به مکان امروزی خود در خیابان ارتش جنوبی انتقال یافت.

قدمت بنای فعلی مدرسه به دوران پهلوی اول باز می‌گردد و دارای ساختمانی دو طبقه و مزین به آجرکاری‌های زیباست. حیاط بزرگ مدرسه نیز بسیار دیدنی است و درختکاری‌های آن زیبایی خاصی را فضا بخشیده. در حیاط مدرسه، مجسمه میرزا حسن رشدیه نیز به چشم می‌خورد که به با هنرمندی ساخته شده است.

بازدید از این مدرسه مهم و تاریخی را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از مدرسه رشدیه تبریز :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس مدرسه رشدیه تبریز : تبریز، خی‍‍اب‍‍ان ارتش جن‍وب‍‍ی، مجاورت بنای مرکز اسناد شمال غرب کشور.

۱۷. کویر قوم تپه تبریز ؛ تنها کویر شمال غرب ایران

کویر قوم تپه تبریز
کویر قوم تپه تبریز

یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعت در شمال غرب ایران، کویر قوم تپه تبریز است که در میان سرسبزی‌های این خطه، خودنمایی می‌کند.

این کویر دیدنی، حاصل سال‌ها فعالیت زمین، باد و خاک است که امروزه به شکل تپه‌های ماسه‌ای و نمکزار خودنمایی می‌کند. وزش باد باعث جابه‌جایی و تغییر شکل مداوم تپه‌های ماسه‌ای می‌شود و این پدیده کم‌نظیر را جذاب‌تر می‌کند. اگر به کویرگردی، کمپینگ و… علاقه دارید، می‌توانید در فصل بهار و اواسط تابستان به کویر منحصر به فرد قوم تپه بروید.

اطلاعات بازدید از کویر قوم تپه تبریز :

ساعات بازدید: همه روزه ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس کویر قوم تپه تبریز : استان آذربایجان شرقی، شهرستان شبستر، شهر صوفیان، روستای قوم تپه، جنب کارخانه سنگ.

راه‌های دسترسی : مسیر تبریز به صوفیان، پس از پل راه‌آهن، ۵ کیلومتری روستای قوم تپه تبریز.

۱۸. خانه پروین اعتصامی تبریز ؛ آرامش و زیبایی

خانه پروین اعتصامی
خانه پروین اعتصامی

از دیگر جاهای دیدنی تبریز که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، خانه پروین اعتصامی است. این خانه زیبا که به دوران پهلوی اول باز می‌گردد، در محلا ششگلان تبریز، از محله‌های قدیمی شهر قرار دارد. این خانه زیبا، محل زندگی پروین اعتصامی، مشهورترین شاعر توانمند زن ایرانی، تا سن ۷ سالگی اوست که به زیبایی در شهر تاریخی تبریز قرار دارد.

ورودی خانه به حیاطی بزرگ با باغچه‌های زیبا و حوضی در وسط آن شروع می‌شود. در کنار پله‌های منتهی به ساختمان، می‌توانید مجسمه‌ای از پروین اعتصامی را ببینید که با هنرمندی ساخته شده است. این خانه، دو طبقه و یک زیر زمین دارد. درون ساختمان، دو اتاق با یک سالن که دو در ورودی شرقی و غربی دارد، دیده می‌شود. در دیگر طبقه می‌توانید بهارخواب، سه اتاق خواب که یکی از آن‌ها به آب انبار راه دارد و یک تنور پخت نان را ببینید. در بخش زیرزمین نیز یک حوضخانه با سقف کلیل آذری و پنج اتاق گهواره‌ای قرار گرفته که زیبایی بی‌نظیری دارد.

این خانه زیبا را باید از نزدیک ببینید تا از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از خانه پروین اعتصامی تبریز :

ساعات بازدید: ۹ صبح الی ۱۷ عصر

قیمت بلیت: رایگان

آدرس خانه پروین اعتصامی تبریز : تبریز محله ششگلان، کوچه ششگلان.

۱۹. خانه ثقه‌الاسلام شهید تبریز ؛ بنایی از دوره پهلوی

خانه ثقه‌الاسلام شهید تبریز
خانه ثقه‌الاسلام شهید تبریز

تبریز پر است از خانه‌های تاریخی و کهن که هر یک قصه‌های فراوانی را دل خود جای داده‌اند. یکی از این خانه‌های دیدنی، خانه ثقه‌الاسلام شهید تبریز است که در خیابان چایکنار تبریز، بین پل قاری و مسجد صاحب‌الامر قرار گرفته است. این خانه متعلق به میرزا علی آقا تبریزی است که با نام ثقه‌الاسلام شناخته می‌شود و از جمله علمای بزرگ آذربایجان بوده است که در عاشورای ۱۳۳۰ هجری قمری، به دار آویخته شد.

قدمت این خانه به دوره پهلوی باز می‌گردد و معماری زیبا و تماشایی آن، چشم هر بیننده‌ای را به خودش خیره می‌کند.

خانه ثقه‌الاسلام در سه طبقه بنا شده و قاب‌بندی زیبای آجری دارد. ایوان‌ها، راه‌پله‌ها، ستون و پنجره و کف خانه چوبی است که زیبایی آن را دو برابر می‌کند.

اگر به شهر زیبای تبریز سفر کردید، حتما از این خانه دیدن کنید.

اطلاعات بازدید از خانه ثقه‌الاسلام شهید تبریز :

آدرس خانه ثقه‌الاسلان شهید تبریز : تبریز، خیابان چایکنار، پشت مخابرات، بین پل قاری و مسجد صاحب‌الامر.

۲۰. صومعه سنت استپانوس تبریز ؛ دومین کلیسای مهم ارامنه ایران

صومعه سنت استپانوس
صومعه سنت استپانوس

جلفا، از جمله شهرهای مرزی میان ایران، آذربایجان و ارمنستان است که به دلیل وجود کلیساهای متعدد تاریخی و زیبا مشهور است. این کلیسای زیبا، از مهم‌ترین صومعه‌سراهای ارامنه در ایران به شمار می‌رود که از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تبریز است. قدمت صومعه سنت استپانوس به قرن نهم میلادی باز می‌گردد که پس از سا‌ل‌ها در اثر زلزله‌ای شدید، بسیاری از قسمت‌های آن تخریب شد. جالب است بدانید کلیسای تخربب شده، مجددا در دوران صفوی مرمت شد و امروزه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.

کلیسای سنت استپانوس، در منطقه‌ای خوش‌ آب و هوا، در میان کوه‌های جلفا و جمهوری آذربایجان، در کنار رود ارس و بلندی‌های ماغارد واقع شده که ترکیب طبیعت بی‌نظیر این منطقه با بنای منحصر به فرد کلیسا، بسیار زیباست.

معماری بی‌نظیر و خیره کننده کلیسا با مصالح سنگی و در رنگ‌های صورتی، سرخ و سفید و سالن بزرگ عبادت چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. معماری بنا، تلفیقی از معماری اورارتویی، اشکانی و رومی است و در آن هفت برج نگهبانی و پنج استوانه سنگی قرار دارد. ساختمان ناقوس‌خانه گنبددار نیز از دیگر دیدنی‌های تماشایی این کلیسای تاریخی است.

کلیسای سنت استپانوس، مکانی متفاوت و خیره‌کننده است که بازدید از آن برایتان لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد بود.

اطلاعات بازدید از کلیسای سنت اتپانوس تبریز :

ساعات بازدید: ۸ صبح الی ۱۷ عصر

قیمت بلیت: ۲۵۰۰ تومان

آدرس کلیسای سنت استپانوس تبریز : جلفا، ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا، فاصله ۳ کیلومتری رودخانه ارس.

۲۱. قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز ؛ گورستانی عجیب و اسرارآمیز

قبرستان تاریخی پینه شلوار

از دیگر جاهای دیدنی تبریز که بسیار‌مورد علاقه و توجه گردشگران قرار دارد، می‌توان به قبرستان تاریخی پینه شلوار اشاره کرد. این قبرستان در نزدیکی روستایی به نام شادباش مشایخ قرار دارد و اهالی روستا داستان‌های عجیبی از این قبرستان نقل کرده‌اند. قدمت این قبرستان عجیب به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد و افراد زیادی با رویای یافتن گنج، آن را گشته‌ و زیر و رو کرده‌اند. بسیاری از اهالی روستا می‌گویند که عده زیادی از عرفا، امرا و بزرگانی که در قرون ۷، ۸ و ۹ هجری می‌زیستند، در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند. در گورستان تاریخی پینه شلوار سنگ قبر‌هایی را به صورت افراشته می‌بینید که هیچ نوشته‌ای بر روی آن‌ها نیست و شبیه با سنگ گورهای قبرستان خالد نبی هستند. باید بدانید که در حال حاضر تنها بومیان منطقه در این گورستام دفن می‌شوند و از خاکسپاری افراد غیربومی خبری نیست.

اگر به گشت‌زنی در این گورستان کهن و شنیدن داستان‌های اسرارآمیز آن علاقه دارید، این جاذبه دیدنی در تبریز را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از قبرستان پینه شلوار:

ساعات بازدید: همه روزه ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس قبرستان پینه شلوار: تبریز، فاصله ۴ کیلومتری ائل گلی، روستای شادباش مشایخ، قبرستان پینه شلوار.

۲۲. کلیسای سنت ماری تبریز ؛ بزرگترین و قدیمی‌ترین کلیسای شهر تبریز

کلیسای سنت ماری
کلیسای سنت ماری

سنت ماری، از دیگر کلیساهای دیدنی و جذاب تبریز است که به عنوان مهم‌ترین کلیسای ارامنه در تبریز معرفی می‌شود. این کلیسای زیبا و دیدنی در محله دیک باشی تبریز دارد و قدمت آن به سال ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلادی باز می‌گردد. معماری این بنای زیبا به شیوه معماری ارمنی و به شکل صلیب است که زیبایی خاصی را به آن بخشیده.

در داخل کلیسای مریم مقدس، عکس‌های زیبایی از حضرت مریم، حضرت مسیح و حواریون نصب شده‌ است.

در کلیسای سنت ماری، انواع مراسم‌های ملی-مذهبی ارامنه و همچنین اعیاد بزرگ این اقلیت مذهبی برگزار می‌شود. در سفر به تبریز تاریخی، از این بزرگترین و کهن‌ترین کلیسای شهر دیدن کنید.

اطلاعات بازدید از کلیسای سنت ماری تبریز :

ساعات بازدید: امکان بازدید از کلیسای مریم مقدس، تنها برای گردشگران خارجی امکان‌پذیر است و هموطنان غیرمسیحی، فقط با مجوز وزارت ارشاد اجازه بازدید از آن را دارند.

قیمت بلیت: رایگان

آدرس کلیسای سنت ماری تبریز : تبریز، محلهٔ دیک باشی میدان نماز (میدان کوروش بزرگ سابق).

۲۳. موزه سنجش-خانه سلماسی؛ جذاب و متفاوت

موزه سنجش _ خانه سلماسی
موزه سنجش _ خانه سلماسی

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز که طرفداران زیادی نیز دارد، خانه سلماسی است که با نام موزه سنجش شناخته می‌شود. موزه سنجش در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و محل نمایش انواع وسایل جذاب و قدیمی سنجش است. ترازوهای زرگری، قپان (ترازویی که یک پله دارد و به جای پله آن سنگی از طرف دیگرش آویزان میکنند)، پیمانه‌های نفتی و ساعت‌های بسیار قدیمی از جمله وسایلی هستند که در موزه سنجش-خانه سلماسی به نمایش درآمده‌اند. علاوه‌بر انواع وسایل عتیقه و دیدنی، بنای خانه سلماسی نیز جذابیت فراوانی دارد و همچون دیگر ساختمان‌های دوره قاجار از مصالحی مانند سنگ لاشه و ملات ساروج با نمای آجری ساخته شده است.

اطلاعات بازدید از موزه سنجش-خانه سلماسی:

ساعات بازدید: فصل بهار از ساعت ۸ صبح الی ۱۴:۳۰ عصر، تابستان ۸ صبح الی ۱۴ و ۱۶ الی ۲۰، پاییز و زمستان ۹ صبح الی ۱۵ عصر.

قیمت بلیت: ۲۵ هزار تومان

آدرس موزه سنجش-خانه سلماسی: تبریز، خیابان امام خمینی، کوچه مقصودیه، پشت ساختمان شهرداری، بن بست سلماسی.

۲۴. خانه بهنام؛ زیباترین خانه تاریخی تبریز

خانه بهنام
خانه بهنام

بدون شک می‌توان خانه بهنام را زیباترین خانه تاریخی تبریز دانست که قدمت آن به اواخر دوره زندیان و اوایل سلطنت قاجار باز می‌گردد.

این خانه تاریخی زیبا، با معماری خاص و دلنشین خود، اکنون به عنوان بخش اداری دانشگاه هنر اسلامی تبریز استفاده می‌شود.

در عهد ناصری، خانه بهنام مرمت و بازسازی شد و نقاشی‌های نفیس و ماندگاری در آن نصب شدند. حیاط اندرونی و بیرونی، ساختمان ییلاقی و قشلانی، پنجره‌های اروسی با شیشه‌های رنگارنگ و باغچه‌های درختکاری شده از جمله زیبایی‌های این بنا هستند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

برای بازدید از خانه تاریخی بهنام، حتما به شهر تبریز سر بزنید.

اطلاعات بازدید از خانه بهنام:

ساعات بازدید: روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۴ و ۱۶ الی ۱۸.

قیمت بلیت: رایگان

آدرس خانه بهنام : تبریز، خیابان مقصودیه، نرسیده به خیابان ارتش، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز.

۲۵. خانه علی مسیو؛ موزه‌ای از دوران مشروطه

خانه علی مسیو | جاهای دیدنی تبریز
خانه علی مسیو | جاهای دیدنی تبریز

علی مسیو یکی از شخصیت‌های مهم و برجسته جنبش مشروطه است که در آن زمان رهبری فکری جریان مشروطه را بر عهده داشته است. خانه علی مسیو، در واقع محل زندگی این شخصیت کلیدی مشروطه است که قدمت بنای آن به دوره قاحار باز می‌گردد. این خانه تاریخی در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری تبریز خریداری شد و امروزه با نام خانه غیبی یا موزه علی مسیو در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در این خانه موزه زیبا می‌توانید آثار مربود دوره مشروطه از جمله اسناد، اسلحه‌ها و عکس‌های قدیمی را ببینید و لذت ببرید. علاوه‌بر اشیا و اسناد قیمتی، بنای ساختمان نیز دارای اهمیت فراوان است که با مصالحی همچون آجر تزیین شده است.

اطلاعات بازدید از خانه علی موسیو : 

قیمت بلیت : رایگان

آدرس خانه علی مسیو : تبریز، خیابان ارتش جنوبی، انتهای کوچه حاج رضا، بن‌بست کربلایی علی مسیو، خانه علی مسیو.

۲۶. پارک مینیاتور؛ تبریز کوچک

پارک مینیاتور | جاهای دیدنی تبریز
پارک مینیاتور | جاهای دیدنی تبریز

پارک مینیاتور از دیگر جاهای دیدنی تبریز است که از محبوبیت و شهرت زیادی در میان گردشگران برخوردار است. این پارک جذاب و دیدنی را می‌توان تبریز کوچک نامید، چرا که ماکت بسیاری از جاهای دیدنی شهر را با هنرمندی و زیبایی بی‌نظیری در خودش جای داده است. از جمله مکان‌هایی که ماکت زیبا و تماشایی آن‌ها در پارک مینیاتور وجود دارد می‌توان به ارگ علیشاه، مقبره الشعرا، عمارت ائل گلی، مسجد کبود، کلیسای مریم مقدس، برج یانقین، کاخ استانداری، پل کابلی، ساختمان شهرداری و غیره اشاره کرد.

این پارک، اولین بوستان موضوعی در تبریز شناخته می‌شود که علاوه‌بر زیباسازی شهر، کنک بزرگی به حفظ تاریخ، فرهنگ و معماری این شهر اصیل کرده‌ است.

اطلاعات بازدید از پارک مینیاتور :

ساعات بازدید : همه روزه ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس پارک مینیاتور : تبریز، خیابان گلکار، انتهای پارک آنالار و آتالار

۲۷. روستای کندوان، کاوش در دل سنگستان

روستای کندوان | جاهای دیدنی تبریز
روستای کندوان | جاهای دیدنی تبریز
کندوان تجربه‌ی یک شب ناب و به‌یادماندنی
کندوان تجربه‌ی یک شب ناب و به‌یادماندنی

شاید روستای کندوان کمتر از بقیه‌ی مکان‌های دیدنی تبریز نیاز به معرفی داشته باشد. روستای صخره‌ای کندوان از جاهای دیدنی تبریز است که در فاصله‌ی ۶۰ کیلومتری این شهر خفته. کندوان معماری منحصربه‌فردی دارد و گردشگران بسیاری را از کشورهای مختلف جهان سمت خود می‌کشد. خانه‌های سنتی این روستا درون صخره‌های «کله‌قندی» مثل کندوی زنبور عسل در کنار یکدیگر چیده شده‌اند.

روستای کندوان از شناخته‌شده ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز است
روستای کندوان از شناخته‌شده ترین جاهای دیدنی تبریز است
بهترین فصل سفر به کندوان
بهترین فصل سفر به کندوان

۲۸. آبشار اسکندر

در مسیر جاده تبریز – اهر، آبشاری زیبا و پر خروش با نام آبشار اسکندر وجود دارد که یکی از جاهای دیدنی مهم تبریز به حساب می‌آید. این آبشار زیبا از دامنه‌های شمالی کوه سهند سقوط می‌کند و در نزدیکی روستای طویقون قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار بی‌نظیر، باید از مسیر جاده فرعی روستای طویقون کمک بگیرید. شاید این جاده کمی دست انداز داشته باشد، اما خوشبختانه امکان این وجود دارد که با ماشین تا نزدیکی آبشار بروید. از این رو برای دسترسی به آبشار و تماشای مناظر زیبای آن، نیازی به پیاده روی زیادی نخواهید داشت. البته لازم به ذکر است که این آبشار حدود سی متر طول دارد و بسیاری از کوهنوردان علاقه‌مند، از این بخش دامنه کوه سهند بالا رفته و خودشان را به بالای آبشار می‌رسانند. البته به یاد داشته باشید که این منطقه در زمستان بسیار سرد می‌شود و بازدید از آن را تنها در شش ماه اول سال توصیه می‌کنیم.

آدرس آبشار اسکندر: جاده اهر – تبریز، روستای طویقون، آبشار اسکندر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۹. مقبره دو کمال تبریز

مقبره دو کمال تبریز در حقیقت آرامگاه کمال الدین مسعود خجندی و کمال الدین بهزاد است که هر دو آنها در محله بیلانکوه تبریز زندگی می‌کردند. شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که این دو کمال چه کسانی بودند که برای آنها مقبره‌ای بنا شده است؟ جالب است بدانید که کمال الدین بهزاد یک نقاش و مینیاتوریست بسیار خبره ایرانی و نگارگر مکتب هرات بود که در قرن دهم هجری زندگی می‌کرد. او در مدت حیات خود توانست تا در دربار امیر علیشیر نوایی هرات و سلطان حسین بایقرا تقرب یابد و در نهایت همراه با شاه اسماعیل اول صفوی، به تبریز آمد. او حتی در طول عمر خود پادشاهی شاه تهماسب صفوی را نیز دید و سپس دیده از جهان فرو بست. این مساله که فردی هنرمند در تبریز مقبره دارد، نشان دهنده آن است که مردم تبریز مردمی هنر دوست هستند.

آدرس مقبره دو کمال تبریز: آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان هفت تیر، محله بیلانکوه (ولیان کوی)، باغ کمال (مقبره دو کمال) تبریز

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۹ شب

هزینه بازدید: رایگان

۳۰. دره سعید آباد

منطقه تبریز زیباترین مناظر طبیعی تمام ایران را در خود جای داده است و در گوشه به گوشه آن، می‌توانید شاهد مناظر بسیار بکر و بی‌نظیر کوهستانی باشید. دره سعید آباد یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز است که در دو کیلومتری جاده ترانزیتی تهران به تبریز قرار دارد. در این دره سبز و دیدنی، رودخانه‌ای پرخروش به نام سید آوا چای وجود دارد که باعث آبادانی منطقه شده است. به برکت وجود این رودخانه و آب و هوایی کوهستانی، صد‌ها کشتزار و باغ میوه در این منطقه به وجود آمده‌اند. بازدید از این دره زیبا در تابستان اکیدا توصیه می‌شود و می‌توانید از نسیم خنکی که از روی آب رودخانه بر می‌خیزد، لذت ببرید.

آدرس دره سعید آباد: تبریز، جاده ترانزیتی تهران – تبریز، مسیر فرعی سعید آباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۱. برج خلعت پوشان

تبریز یکی از شهرهای باستانی با فرهنگی دیرینه است که هنوز هم قدمت آن نا معلوم باقی مانده و برخی افراد قدمت این شهر را به دوران اشکانی و یا پیش از آن نسبت می‌دهند. از این رو صدها بنای تاریخی مختلف در تبریز وجود دارند که بازدید از هر کدام آنها، خالی از لطف نخواهد بود. برج خلعت پوش نام یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز است که در محله کرکج تبریز قرار دارد. این برج در گذشته محل برگزاری مراسم خلعت پوشی بوده و به همین خاطر نام آن را برج خلعت پوشان گذاشته‌اند. این برج آجری در پنج کیلومتری مرکز شهر تبریز و در نزدیکی رودخانه میدان چایی قرار دارد و قدمت آن به دوران اوج تبریز، یعنی دوران صفوی باز می‌گردد.

آدرس برج خلعت پوشان: تبریز، ۱۰ کیلومتری شرق تبریز، روستای کرگج، برج خلعت پوشان

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۹ عصر

هزینه بازدید: رایگان

۳۲. مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک

شاید از دیدن نام یک مرکز تجاری در بین جاهای دیدنی تبریز تعجب کنید. اما این در حالی است که بسیاری از گردشگران، بازدید از مجتمع‌های تجاری بزرگ را یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر می‌دانند و از گشت و گذار درون پاساژهای بزرگ شهرهای دیگر لذت می‌برند. مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک یکی از بزرگ‌ترین مراکز تفریحی و تجاری در تبریز است که در ضلع جنوب شرقی میدان فهمیده و بزرگراه پاسداران تبریز قرار دارد. این مجتمع تجاری یک پروژه بسیار بزرگ است که از دو بخش تشکیل می‌شود. بخش اول، یک مجتمع تجاری تفریحی بسیار بزرگ است که به بهره برداری رسیده و بخش دوم یک هتل پنج ستاره است که تا چند ماه دیگر احداث خواهد شد. اگر به گشت و گذار در پاساژهای لوکس علاقه‌مند هستید، سری به این مجتمع تجاری تفریحی بزنید.

آدرس مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک: تبریز، بزرگراه پاسداران، میدان فهمیده

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۲۳ شب

هزینه بازدید: رایگان

۳۳. جزیره کبودان

جزیره!؟ بله! درست متوجه شدید! دقیقا منظور ما جزیره است! شاید با خودتان بگویید که مگر تبریز به دریا راه دارد که جزیره داشته باشد!؟ درست است که تبریز به دریا راه ندارد، اما یک دریاچه بسیار زیبا و مشهور را در دل خود جای داده است که دریاچه ارومیه نام دارد. در این دریاچه چندین جزیره کوچک و بزرگ وجود دارند که حتی می‌توانید با قایق از آنها بازدید نمایید. جزیره کبودان، بزرگ‌ترین جزیره دریاچه ارومیه است که یک قنات کوچک نیز در خود دارد. اکثر پوشش گیاهی این جزیره را درختان پسته وحشی، علف‌های کوتاه، درختان بادام وحشی، گوجه فرنگی و شیر خشت تشکیل می‌دهد. این جزیره با وسعت سه هزار و ۱۷۵ هکتار و ارتفاع هزار و ۵۲۱ متر از سطح دریا در شرق ارومیه واقع شده است. جنس ساحل این جزیره، شکن و سنگ است و برای شنا امکانات مناسبی در آن تعبیه کرده‌اند. همچنین لازم به ذکر است که جزیره اشک در جنوب غرب این جزیره قرار دارد.

آدرس جزیره کبودان: تبریز، ارومیه، دریاچه ارومیه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۴. برج آتش نشان

خیلی جالب است بدانید که برج آتش نشان، جزء اولین تاسیسات آتش نشانی در تمام ایران به شمار می‌آید. از زمانی که اولین بلدیه در تبریز تاسیس شد، اولین آتش نشانی نیز در همین شهر به وجود آمد. این بنا که در اواخر دوره قاجار احداث شده، ۲۳ متر ارتفاع دارد. برج آتش نشانی یا همان برج یانقین، در حال حاضر در محوطه ایستگاه آتش نشانی این شهر قرار دارد و در گذشته کاربرد دیده‌بانی و کشیک کشیدن را داشته تا در صورت بروز آتش سوزی در هر نقطه از شهر، نیروی آتش نشانی به سرعت مطلع شود.

آدرس برج آتش نشانی: تبریز، نبش خیابان خاقانی و بهادری، ایستگاه آتش نشانی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۵. روستای دستکند حیله ور

در فاصله سه کیلومتری روستای کندوان که در همین مقاله آن را به عنوان یکی از جاهای دیدنی تبریز به شما معرفی کردیم، روستای دیگری با نام روستای تاریخی حیله ور وجود دارد. این روستا از نظر شیوه معماری جزء روستاهای بسیار منحصر به فرد در ایران به شمار می‌آید. در این روستا بر خلاف شیوه سنتی ساخت خانه، خانه‌ها نه روی زمین بلکه در دل زمین ساخته شده‌اند! به این شکل خانه‌ها استتار کامل داشتند و از گزند دشمنان در امان می‌ماندند! جالب است بدانید که دقیقا به همین خاطر آن را روستای حیله ور نام گذاری کرده‌اند!

آدرس روستای دستکند حیله ور: تبریز، سه کیلومتری روستای کندوان

ساعت بازدید:۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۶. خانه لاله ای

خانه لاله ای یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز به حساب می‌آید که قدمت آن به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. این خانه که در خیابان ارتش جنوبی واقع شده است، دفتر پژوهش تاریخی مرحوم یحیی ذکاء را در خود جای می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر بهتر است بدانید که استاد یحیی ذکاء، اساسا یکی از بنیانگذاران موزه و صنعت موزه داری در ایران است. این شخص عامل اصلی راه اندازی بسیاری از موزه‌ها در تهران و ایران است و در ۴۰ سال اخیر، کمک شایان توجهی به این مساله کرده است. وی یک ایران شناس بسیار زبده بوده که در تبریز، در همین خانه لاله ای که حیاطی پر از لاله‌های سرخ و زرد دارد، به پژوهش در مورد ایران می‌پرداخت. از اهمیت این خانه که بگذریم، باید بدانید که خانه لاله ای دارای معماری بی نظیر دوره پهلوی است و حیاتی دلباز و وسیع دارد که در باغچه‌های آن تماما گل لاله کاشته شده است و در فصل بهار بازدید از این خانه، هوش از سر شما می‌برد.

آدرس خانه لاله ای: تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر

ساعت بازدید: روزهای هفته ۹ صبح تا ۱۷

هزینه بازدید: رایگان

۳۷. خانه صرافلار

صرافلار در حقیقت یک نمایشگاه دائمی سفال است. قدمت ساختمانی که این نمایشگاه در آن قرار دارد، به اواخر دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی باز می‌گردد. معماری بسیار زیبا، پنجره‌های رنگی و گچ بری بسیار هنرمندانه شما را شیفته معماری این خانه می‌کند. این خانه که تنها یک طبقه دارد، توسط سازمان میراث فرهنگی از یک شخص خریداری شد و در سال ۱۳۷۴، آن را تبدیل به یک نمایشگاه دائمی برای نمایش هنر ساخت سفال در ایران کردند. بازدید از این خانه زیبا شما را به وجد خواهد آورد.

آدرس خانه صرافلار: آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه‌ی صرافلار، کوچه‌ی شهید نوروزی، پلاک ۱۰۰

شماره تماس:۰۴۱۳۵۲۴۲۴۵۸

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر

هزینه بازدید: پنج هزار تومان

۳۸. حمام نوبر

می‌توان گفت که در صنعت گردشگری ایران همواره حمام‌های سنتی بسیار حائز اهمیت بوده‌اند. در شهر تبریز نیز با چنین قدمت تاریخی، ده‌ها حمام سنتی وجود دارد که حمام نوبر یکی از بهترین آنها است. این حمام‌ از دوران قاجار به یادگار مانده و ۷۰۰ متر مربع وسعت دارد و قدمت آن به حدود ۱۴۰ سال می‌رسد. فردی با نام بالاکاظم که اهل قره آغاج بود، این حمام زیبا را طراحی کرد و خودش نیز بر ساخت آن نظارت مستقیم داشت. در روزگار قدیم، این حمام در کنار دروازه قدیمی قرار داشت اما با توسعه شهر و از بین رفتن دروازه قدیمی، این حمام در محله مرکزی شهر تبریز قرار گرفته است.

آدرس حمام نوبر: تبریز، تقاطع خیابان امام خمینی و تربیت

ساعت بازدید: ایام هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۷

هزینه بازدید: پنج هزار تومان

۳۹. بقعه صاحب الامر

در ضلع شرقی میدان صاحب آباد، مسجدی با نام بقعه صاحب الامر یا همان مسجد شاه تهماسب قرار دارد. این مسجد در گذشته مسجد سلطنتی شاه تهماسب صفوی به حساب می‌آمد و تا زمان حمله عثمانی به ایران پا برجای باقی مانده بود. متاسفانه در اثر حمله، این بنا تخریب و آسیب زیادی به آن وارد شد. همچنین پس از بازسازی، مجددا در اثر زلزله سال ۱۱۹۳ هجری، این مسجد تخریب شد. خوشبختانه پس از زلزله، این مسجد دوباره بازسازی شد و امروزه موزه قرآن و کتابت در آن برگزار می‌شود.

آدرس بقعه صاحب الامر: تبریز، خیابان دارائی

ساعت کار: ایام هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۷

هزینه بازدید: رایگان

۴۰. مسجد استاد شاگرد

مسجد استاد شاگرد تبریز یکی از جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شود که در خیابان فردوسی واقع شده است. این مسجد زیبا در زمان امیر حسن چوپان، ملقب به علاءالدین بنا شده است. به تدریج این مسجد به نام سلیمان، نواده هلاکوخان مغول شهرت یافت و عده‌ای آن را مسجد سلیمانیه و برخی دیگر آن را مسجد علاییه می‌خواندند. اما در نهایت به دلیل اینکه قسمتی از کتیبه مسجد به خط خوش خواجه عبدالله صیرفی و بخش دیگری از آن به دست شاگردش نوشته شده است، آن را مسجد استاد و شاگرد نامیدند! این بنا از آجر ساخته شده و ظاهری آرامش بخش و دلنشین دارد.

آدرس مسجد استاد و شاگرد: تبریز، خیابان فردوسی، پشت دبیرستان دخترانه بنت الهدی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۱. مسجد جامع تبریز

در انتهای بازار تبریز و دقیقا در ضلع جنوبی صحن مدرسه طالبیه، مسجد جامع تبریز یا همان مسجد جمعه این شهر با دو مناره بزرگ و حیاطی وسیع، خود نمایی می‌کند. این مسجد دقیقا بین مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خان اوغلی و همچنین مسجد الچاق قرار گرفته است. متاسفانه به دلیل از بین رفتن اسناد تاریخی، بانی اصلی این مسجد مشخص نیست. اما زمانی که زلزله‌ای مهیب تبریز را لرزاند و به بسیاری از آثار باستانی، من جمله مسجد جامع تبریز آسیب رساند، فردی به نام حسینقلی خان دنبلی بانی شد تا مسجد را مثل روز اول بازسازی کند.

آدرس مسجد جامع تبریز: انتهای بازار تبریز و ضلع جنوبی صحن مدرسه طالبیه

ساعت بازدید: از اذان صبح تا اذان مغرب

هزینه بازدید: رایگان

۴۲. موزه عصر آهن

موزه عصر آهن یکی از عجیب‌ترین موزه‌های تبریز محسوب می‌شود. در این موزه می‌توانید شاهد بقایای مردگانی با چهار هزار سال قدمت باشید! در گذشته رسم بوده که مردگان را همراه با وسایل شخصی شان دفن می‌کردند تا در آن دنیا بتوانند از وسایل خود استفاده کنند. به همین خاطر می‌توانید شاهد مردگانی چهار هزار ساله، به همراه وسایل آنها باشید. این موزه دارای شهرت جهانی است و اکثر آثار داخل این موزه، به هزاره اول پیش از میلاد مسیح، یعنی دوره آهن باز می‌گردند.

آدرس موزه عصر آهن: تبریز، بازار سنتی، خیابان امام

شماره تماس: ۰۴۱۳۵۲۵۷۴۶۹

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۴:۳۰ ظهر

هزینه بازدید: چهار هزار تومان

۴۳. کوه های آلاداغ لار

کوه های آلاداغ لار از جمله عجیب‌ترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود. این کوه‌های زیبا که در تصویر بالا می‌بینید، انگار که بوم نقاشی خداوند هستند. صدها رنگ زیبا را می‌توانید در این بوم نقاشی ببینید و از آن لذت ببرید. در تبریز می‌توانید شاهد انواع جاهای دیدنی باشید. از بیابان‌ها تا غارهای زیبا؛ اما کوه های آلاداغ لار زیبایی خاصی دارند. این کوه‌ها در سرسار دنیا شهرت جهانی پیدا کرده‌اند. برای بازدید از کوه های آلاداغ لار باید خودتان را به ۲۵کیلومتری شمال‌شرق تبریز برسانید. این کوه‌ها در مسیر شهرستان اهر به تبریز و خواجه قرار دارند.

مشابه این کوه‌ها را فقط در برخی کشورهای دنیا همانند چین و پرو می‌توانید مشاهده کنید. در حقیقت این کوه‌ها در اثر میلیون‌ها سال روی هم رفتن رسوبات و فشرده شدن آن‌ها به وجود آمده است. هر رسوب رنگ خاصی دارد. همچنین برخی آن‌ها اکسید شده و تغییر رنگ داده‌اند. به هر صورت می‌توان گفت که به دلایل زمین‌شناسی مختلف، این کوه‌ها به یک جعبه مدادرنگی زیبا تبدیل شده‌اند. جعبه‌ای که از تماشای آن سیر نمی‌شوید. جالب اینجاست که برای تماشای زیبایی کوه های آلاداغ لار لازم نیست که حتی از ماشین پیاده شوید. در طول مسیر همینطور که نظاره‌گر جاده هستید، ناگهان شاهد زیبایی این کوه‌ها خواهید بود. البته اگر به‌دنبال سوژه ناب برای عکاسی هستید، می‌توانید کنار بزنید و خودتان را به این کوه‌ها برسانید.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز، مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۴. ربع رشیدی

تبریز شهری بزرگ است که قدمت آن به حدود ۳هزار سال پیش باز می‌گردد. پس می‌توان انتظار دیدن جاهای دیدنی تاریخی مختلف را در این منطقه داشت. ربع رشیدی یکی از ابنیه تاریخی است که قدمت تبریز را روایت می‌کند. ربع رشیدی نام یک منطقه خوش‌آب‌وهوا در تبریز است. دسترسی به آن به‌راحتی برای مسافران و گردشگران فراهم شده و می‌توانید حتی با وسایل نقلیه عمومی نیز خودتان را به این منطقه برسانید. در دوران حمله مغول‌ها به ایران، تبریز با کمک قلعه‌های اسماعیلیه در مقابل این حملات مقاومت کرد. یک بنای تاریخی که آسیب بسیاری هم دیده است و در ربع رشیدی قرار دارد، یادگار همان دوران است.

جالب است بدانید که ربع رشیدی از نظر معماری شباهت بسیاری به یک شهر داشته است. در این قلعه کوچک، کتابخانه، مسجد، مدرسه، حمام، مهانسرا، بیمارستان و … بود. فردی با نام ربع رشیدی بانی ساخت این شهر کوچک بود. بازدید از این بنای قدیمی، قطعاً شما را به فکر فرو می‌برد و به وجد می‌آورد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، محله باغمیشه، دامنه کوه بیلانکوه

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۵. باغ فتح آباد تبریز

به تصویر بالا نگاه کنید. آیا از زیبایی این باغ لذت نبردید؟ دلتان نمی‌خواهد تا همین حالا در این باغ قدم بزنید؟ باغ فتح آباد یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی تبریز است. همه ساله صدها گردشگر از این باغ زیبا دیدن می‌کنند. باغ فتح آباد در دل تبریز قرار ندارد. پس باید کمی از شهر دور شوید و خودتان را به جاده باسمنج برسانید. این باغ در فاصله ۵کیلومتری تبریز قرار دارد. درباره قدمت و تاریخ این باغ، روایات بسیاری وجود دارد. برخی بر این باور هستند که حدود ۱۵۰ سال پیش، خاندان عدل این باغ را خریداری کردند. جالب است بدانید که تا سال ۱۳۷۴ شمسی نیز این باغ در دست خاندان عدل بود. در سال ۱۳۷۴، وزارت آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، این باغ را از خاندان عدل خریداری کرد. پس از آن با تغییر کاربری، باغ فتح آباد به اردوگکاه فرهنگی الغدیر تبدیل شد.

در سال ۱۳۷۸، باغ فتح آباد را به لیست آثار ملی ایران تبدیل کردند. پس از آن به احیای این باغ پرداختند تا فضای آن سرسبز و عالی باقی بماند. این باغ زیبایی منحصر به فردی دارد و درختان قدیمی در آن دیده می‌شود. پرندگان در بین درختان آواز می‌خوانند و فضایی باصفا را ایجاد می‌کنند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، ۵ کیلومتری شهر تبریز، مسیر جاده‌ باسمنج

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۶. خانه شربت اوغلی

خانه شربت اوغلی از دیگر خانه‌های تاریخی تبریز است. قدمت این خانه زیبا و تماشایی به دوران قاجار باز می‌گردد. این خانه در خیابان ثقه الاسلام و محله سرخاب قرار دارد. محله سرخاب جزو بافت تاریخی تبریز محسوب می‌شود و خانه‌های قدیمی بسیاری دارد. عمارت شربت اوغلی یک بنای س‌طبقه است که دو حیاط دارد. یک حیاط در بخش شمالی و دیگری در بخش جنوبی خانه واقع شده است. همانند سایر خانه‌های تاریخی، ورودی آن از یک هشتی عبور می‌کند و سپس با چند پله به حیاط جنوبی وارد می‌شوید. معماری این خانه به حدی زیباست که مات و مبهوت آن باقی خواهید ماند. خانه شربت اوغلی سوژه‌ای عالی برای عکاسی محسوب می‌شود. این خانه یکی از آثاری است که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، درب سرخاب، کوچه ۸ متری فرهنگسرای تبریز

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۱۷ عصر

هزینه بازدید: رایگان

۴۷. خانه حیدرزاده

در بین جاهای دیدنی تبریز، خانه‌های تاریخی بسیاری وجود دارند. خانه حیدرزاده یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی تبریز محسوب می‌شود. این خانه زیبا و عمارت تماشایی حیدرزاده در محله قدیمی و زیبای مقصودیه واقع شده است. قدمت این خانه بر اساس اسناد تاریخی، به حدود ۱۳۰ سال پیش باز می‌گردد. بر اساس همین اسناد، فردی با نام حاج حبیب لک، سازنده این خانه زیبا است.

در نقشه دارلسلطنه شهر تبریز نیز این خانه را متعلق به حاج قلی خان سرتیپ می‌شناسند. این عمارت تماشایی درست پشت عمارت شهرداری و در کوچه مقصودیه قرار دارد. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و از هر دو در یک روز دیدن کنید. دسترسی به این خانه بسیار ساده است و می‌توانید با کمک وسایل نقلیه عمومی نیز خودتان را به آن برسانید. خانه حیدرزاده فضایی بسیار دوست‌داشتنی و زیبا دارد و از حضور در آن لذت خواهید برد. پنجره‌های چوبی و حوض فیروزه‌ای این خانه شما را به یاد خانه مادربزرگ‌ها می‌اندازد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، میدان ساعت، پشت عمارت شهرداری، کوچه مقصودیه، خانه حیدرزاده

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۱۷ عصر

هزینه بازدید: رایگان

۴۸.خانه کلانتری

در تبریز می‌توانید شاهد حضور خانه‌های قدیمی بسیاری باشید. برخی از این خانه‌ها خوش‌شانس هستند و در دست بازسازی قرار گرفتند؛ اما همه این خانه‌ها خوش‌شانس نبودند. برای مثال خانه کلانتری از جمله خانه‌هایی است که به دست فراموشی آن را سپرده‌اند و در حال تخریب است. با این حال هنوز هم نام آن در فهرست جاهای دیدنی تبریز به چشم می‌خورد. این خانه در خیابان عباسی و کوچه هاشمی قرار دارد. خانه کلانتری در باغی با همین نام قرار داشت. البته دیگر خبری از آن باغ سرسبز زیبا نیست. خانه کلانتری به فردی با نام میرزا ابراهیم خان باغمیشه‌ای ملقب به شریف الدوله تعلق داشت که او را به نام کلانتر می‌شناختند. او نماینده اولین دوره مجلس شورای ملی و سومین شهردار تبریز بود. به همین خاطر خانه کلانتری از هر جهت اهمیت بسیاری دارد.

آدرس: آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان عباسی، کوچه‌ی هاشمی، پلاک ۲۳

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

علاوه بر جاذبه‌ی بصری، مغازه‌هایی هم در روستا هست که سوغاتی‌های جورواجور و محصولات محلی کندوان مانند عسل، انواع لبنیات، ادویه‌ و صنایع دستی را به گردشگران ارایه می‌کند.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تبریز کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون
تور های سفرزون تور های سفرزون