خرم آباد، بزرگترین شهر لرنشین ایران، مملو از جاذبه های بی نظیر طبیعی و تاریخی است که برخی از آن ها شهرتی جهانی دارند. قرار گرفتن در دره کوه های سر به فلک کشیده زاگرس، این شهر و توابعش را از آب و هوایی مطبوع و فوق العاده برخوردار کرده است. با وجود آبشارهای دلربا، دره های شگفت انگیز، کوه های سرسبز، پارک های جنگلی، دریاچه ها و تنگه ها این شهر نظرکرده چیزی از مواهب خدادادی کم ندارد. با سفرزون همراه باشید تا گشت و گذاری فرحبخش به برخی از شاخص ترین جاهای دیدنی خرم آباد داشته باشیم.

saadatrent

قلعه فلک الافلاک ؛ بی همتا در آسمان ها

قلعه فلک الافلاک مظهر فرهنگ و تاریخ لرستان
قلعه فلک الافلاک مظهر فرهنگ و تاریخ لرستان

 اگر از جاهای دیدنی خرم آباد بپرسید، بدون شک اولین کلمه ای که خواهید شنید قلعه فلک الافلاک است. مظهر فرهنگ و تاریخ لرستان و نماد صلابت مردمانش. این قلعه بر فراز تپه ای باستانی واقع در مرکز خرم آباد قرار گرفته و از بسیاری نقاط شهر قابل مشاهده است. در تمام طول سال چشمه پرآبی به نام گلستان از زیر تپه جاری است که همراه با پارک و سبزه زارهای اطراف قلعه، این جاذبه تاریخی را از موهبت طبیعت هم بهره مند کرده است. قلعه را به دوره ساسانیان منسوب می دانند اما نام فلک الافلاک از زمان قاجار روی آن گذاشته شده است.

در طول تاریخ به علت موقعیت ممتاز سوق الجیشی اش، قلعه فلک الافلاک به عنوان مقر سیاسی و پادگان نظامی شناخته می شده ولی در حال حاضر به عنوان جاذبه گردشگری بخش مهمی از جاهای دیدنی خرم آباد است. موزه های باستان شناسی، مردم شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیاء، چایخانه سنتی و مرکز فروش تولیدات فرهنگی از بخش های متنوع این قلعه تاریخی است. اگر به فلک الافلاک رفتید با پوشیدن لباس های محلی عکس های یادگاری بگیرید، و با طعم آش ترخینه و نان روغنی سفرتان را به یادماندنی کنید.مخمل کوه؛ بهشتی با نمای گلسنگی

 مخمل کوه از تفرجگاه های طبیعی اطراف شهر خرم آباد است که هر آخر هفته میزبان بسیاری از اهالی شهر و مسافران می باشد. این کوه با بیش از ۱۹۰۰ متر ارتفاع در شمال شرقی خرم آباد واقع شده و به تنگ شبیخون نیز شهرت دارد. مخمل کوه بافتی رسوبی دارد و بیشتر قسمت های آن پوشیده از گلسنگ است. با آغاز فصل بارش گلسنگ های سیاه رنگ و آفتاب سوخته، رنگ سبز به خود می گیرند.

مخمل کوه از جاهای دیدنی خرم آباد که بسیار شگفت‌زده‌تان می‌کند
مخمل کوه از جاهای دیدنی خرم آباد که بسیار شگفت‌زده‌تان می‌کند

گل سنگ ها آفتاب گریز هستند، به همین علت قسمت هایی از مخمل کوه که کمتر آفتاب گیر است سبز تر و دیدنی تر است. آبشار زیبایی هم به همین نام در منطقه وجود دارد که به دلچسبی محیط افزوده است. مخمل کوه برای کوه پیمایی هم بسیار مناسب و سهل الوصول است. در هر حال اگر در خرم آباد به دنبال پارک تفریحی مناسبی برای پیک نیک می گردید، مخمل کوه بهترین انتخاب شما خواهد بود.

آبشار نوژیان؛ مرتفع ترین آبشار لرستان

آبشار نوژیان مرتفع ترین آبشار لرستان
آبشار نوژیان مرتفع ترین آبشار لرستان

لرستان، سرزمین آبشارهای ایران است. دیدن آن ها دل و جانتان را صفا داده و زیباییشان شما را حیرتزده می کند. آبشار نوژیان بلندترین آبشار استان است که در ۴۰ کیلومتری جاده کمربندی خرم‌آباد قرار گرفته است. برای دیدن آن باید به دل جنگل نوژیان بروید و در دامنه های کوه تاف به گشت و گذار بپردازید. آبشارهای بلندتر از ۸۰ متر، در دسته‌ی آبشارهای مرتفع قرار می‌گیرند.

نوژیان با ۹۵ متر در لرستان مرتفع ترین است و در بین آبشارهای کل کشور سری در سرها دارد. در بهار که چشمه‌های اطراف پرآب هستند، آبشار بیشترین پهنا را دارد و موقع خشکسالی آبشار هم کم‌ جان می‌شود. طبیعت اطراف نوژیان منبع شناخته شده ای برای رشد گیاهان دارویی است. اگر به آن سمت ها رفتید، قدری هم از گیاهان شفابخش آن جمع آوری کنید.

پارک جنگلی شورآب؛ از جاهای دیدنی خرم آباد که فراموشش نخواهید کرد

 پارک های جنگلی به واقع ریه های طبیعی شهرها هستند و زنده بودن آن ها ضامن زندگی شهر و اهالی آن است. خرم آباد به سبب قرار گرفتن در مسیر کوه های زاگرس، مناطق جنگلی و طبیعی زیادی دارد. پارک جنگلی شورآب یکی از پارک های طبیعی اطراف شهر است که در کیلومتر ۲۵جاده خرم آباد به پل دختر واقع شده و دارای آب و هوایی معتدل به خصوص در فصل بهار است.

پارک جنگلی شورآب از قدیمی‌ترین پارک‌های طبیعی
پارک جنگلی شورآب از قدیمی‌ترین پارک‌های طبیعی و جاهای دیدنی خرم آباد

این پارک با مساحتی بالغ بر ۵۷۰ هکتار دارای انبوه درختان بلوط، کُنار و بُنه است و قدیمی‌ترین پارک طبیعی لرستان محسوب می‌شود. این منطقه از جاهای دیدنی خرم آباد است که در فصل زمستان نیز مناظر بدیع و فوق العاده ای دارد و مأمن جانوران بسیاری است.

خانه آخوند ابو ؛ خانه جهانگردی لرستان

 در مرکز شهر خرم آباد و در ضلع غربی قلعه فلک الافلاک، خانه تاریخی آخوند ابو واقع شده که مربوط به اوایل دوره پهلوی است. این خانه که با کاربری مسکونی متعلق به قاضی القضات شهر، میرزا محسن قاضی بوده، اکنون به عنوان خانه جهانگردی لرستان شناخته می شود.

این خانه از جمله خانه های نیم درونگرا است که دارای دو بخش زمستانه و تابستانه است. بخش زمستانه در دو طبقه احداث شده و دارای اتاقهای سه دری و بخش شاه نشین پنج دری است. فضای حیاط نیز با مرکزیت حوض و باغچه هایی به گرد آن طراحی شده و صدای فواره آب حس دلنشینی به فضا می بخشد.

دریاچه گهر؛ نگین فیروزه ای زاگرس

 در ۳۵ کیلومتری شهرستان دورود لرستان، در میان کوه های برافراشته اشترانکوه دریاچه ای قرار دارد که به نگین فیروزه ای زاگرس مشهور است. دریاچه گهر از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران است و از دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک تشکیل شده که قسمت بزرگ آن حدود ۸۵۰ هکتار وسعت دارد. گهر از جاهای دیدنی خرم آباد، در گویش محلی به معنای آب جمع شده در گودی است و عمق آن در بعضی نقاط به ۲۸ متر نیز می رسد.

آب دریاچه به قدری زلال است که گاه در قسمت های کم عمق چهارمتری می توان حرکت مواج ماهی ها را به وضوح دید. برای دسترسی به دریاچه گهر باید مسیری کوهستانی را طی کنید که در برخی جاها صعب العبور است. ولی اگر به طبیعت علاقه مندید برای یک بار هم که شده امتحان کنید! منطقه گهر از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و می توان با پیاده روی در اطراف آن از بوی زنبق و شقایق و لاله های وحشی مست شد.

برای افرادی هم که به حیات وحش علاقه مندند منظره های بدیعی از حرکت حیواناتی نظیر قوچ و آهو و پرواز پرندگانی مانند عقاب و شاهین وجود دارد. قایق سواری با تیوب بادی، شنا در قسمت های کم عمق و ماهیگیری با تک قلاب با اخذ مجوز از واحد محیط زیست مستقر در غرب دریاچه، از جمله تفریحات دلچسبی است که می توانید کنار دریاچه گهر داشته باشید و خاطرات آن را تا همیشه در حافظه دوربین تان ثبت کنید.

دره خزینه؛ گرند کانیون ایران

 در حوالی روستایی از توابع پلدختر یکی دیگر از شگفتی های طبیعت لرستان رقم خورده است. بر اثر میلیون ها سال فرسایش و تحولات زمین شناسی، دره ای شکل گرفته که به لحاظ فرم ظاهری و زیبایی خیره کننده اش شباهت بسیار زیادی به دره گرند کانیون آمریکا دارد. دره خزینه جاذبه منحصر به فردی است که با نقش ونگارهای گلسنگی خود منظره ای چشم نواز و وحشی را خلق کرده و عبور رود کرخه از درون آن جلوه خاصی به طبیعت خشن و جذابش داده است. مشهورترین بخش دره قسمتی موسوم به پیچ نعل اسبی است. در این قسمت صخره ای عظیم در وسط قرار گرفته و بخشی از رود کرخه در مسیر خود آن را احاطه کرده است.

از دیگر جاهای دیدنی خرم آباد مرتبط با دره خزینه، پل چوبی معلقی است که از آن به عنوان بلندترین پل معلق ایران و حتی خاورمیانه یاد می شود. این پل زیبا و وهم انگیز در ارتفاع ۸۵ متری از سطح رودخانه ساخته شده و ۱۱۲ متر طول دارد. نکته جالب در مورد آن این است که استان لرستان را به استان ایلام متصل می کند. اگر به هنگام قدم زدن روی پل، باد منطقه شروع به وزیدن کند، پل به طرفین تکان خواهد خورد و هیجان معلق بودن در هوا به اوج خود می رسد.

آبشار بیشه؛ اعجازی از دل صخره ها

آبشار بیشه از مشهورترین آبشارهای لرستان و ایران است که در نزدیکی روستای بیشه از توابع خرم آباد و در کنار خط آهن تهران-خوزستان جا گرفته است. آبشار بیشه در دل جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس واقع شده و مسیر ریلی‌اش هم بسیار زیباست. ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و از آنجا نیز ۱۰ متری طی می کند تا به رودخانه سزار برسد.

درست است که آب خنک رودخانه ممکن است هوس آب تنی را به سرمان بیاندازد، ولی بهتر است از آن صرف نظر کنیم. رودخانه سزار رودخانه عمیقی‌ست که عمق آن در بعضی جاها به ۸ تا ۱۲ متر می رسد. به جایش می‌توان در حوضچه پایین آبشار تنی به آب زد یا کنار رودخانه نشست و از تماشای ماهیان کفال، کپور و کفزی لذت برد. بهترین فصل سفر به آبشار بیشه از اوایل فروردین تا اوایل آبان است که هوا معتدل و مطبوع است. می‌توانید در اطراف آبشار زیراندازتان را پهن کنید و بساط کباب را علم کنید و حتی شب را هم همانجا بمانید و با صدای آرامش بخش آب از این بهشت زمینی لذت ببرید.

آبشار آب سفید؛ عروس آبشارهای ایران و از جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار آب سفید عروس آبشارهای خرم آباد
آبشار آب سفید عروس آبشارهای خرم آباد

 اگر در طبیعت اطراف خرم آباد گشت و گذار می کنید حتمن سری هم به عروس آبشارهای ایران یزنید. آبشار آب سفید در دل دامنه غربی کوه های سر به آسمان ساییده اشترانکوه، در کنار کوه بلند قالی کوه جای گرفته است. گویی دست طبیعت تونلی را در قلب یک کوه سنگی حفر کرده تا آب پس از گذر از آن، سقوط از ارتفاع ۷۰ متری را تجربه کند

تاج آبشار در فصل پرآبی عرضی برابر ۸ تا ۱۵ متر پیدا می کند و یکی از تماشایی ترین جلوه های  خود را به نمایش می گذارد. آب این آبشار با هوا مخلوط شده و در اثر برخورد با سنگ‌ها حباب های سفیدی را تشکیل می دهد. این حباب های سفید باعث می شوند آبشار به رنگ سفید دیده شود و به همین دلیل نام آب سفید را بر آن نهاده اند. گفتنی است که آب جاری در این آبشار از سالم ترین آب های معدنی منطقه به شمار می رود.

تنگه هلت؛ آبتنی در تنگنای صخره ها

رودخانه نوردی از جذاب ترین تفریحات تابستان است. تنگه هلت با دیواره های سنگیِ صیقل خورده و بلند، از بهترین انتخابها برای رودخانه نوردی است. آب زلال و فیروزه ای رنگ رودخانه زال در مسیر پیوستن به رود سیمره خود را از میان صخره های پرپیچ و تاب تنگه هلت عبور می دهد و فضایی ماورایی خلق می کند. طول تنگه هلت ۴ کیلومتر است که با توجه به ارتفاع آب زمان طی کردن مسیر میان این تنگه‌ ها ممکن است تا چهار ساعت نیز طول بکشد.

تنگه هلت | از جاهای دیدنی خرم آباد
تنگه هلت | از جاهای دیدنی خرم آباد

برای بازدید از تنگه هلت فراموش نکنید که برخی از مسیر‌ها توسط تخته سنگ‌ های عظیم که میان صخره‌ ها گیر افتاده اند، بسته شده و ناچار به عبور از زیر آب و تخته سنگ خواهید شد. این تنگه از پوشش گیاهی خاصی بهره نبرده است و تمام مسیر منظره هم آغوشی صخره و آب روان است. اگر با دوستانتان به تنگه هلت رفتید آب بازی دست جمعی را فراموش نکنید!

مناره آجری خرم آباد

مناره آجری خرم آباد یکی از جاهای دیدنی خرم آباد است که در محله قاضی آباد قرار دارد. این مناره همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، یک بنای استوانه‌ای با حدود ۳۰ متر طول است. مناره خرم آباد به‌صورت کامل از آجر ساخته شده است. تمام این مناره بر روی یک سکوی مکعب‌مربع قرار دارد. داخل این مناره حدود ۹۹ پله وجود دارد. در گذشته از این مناره برای دیده‌بانی و راهمنایی کاروان‌ها استفاده می‌کردند. این مناره با وجود تمام آسیب‌های طبیعی، هنوز هم سالم و پابرجا باقی مانده است. بد نیست بدانید مناره آجری خرم آباد یکی از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی است. پس بهتر است بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار دهید. به علاوه اینکه مناره آجری در پارکی زیبا با نام شقایق قرار دارد. پس یک تیر و دو نشان بزنید.

آدرس: لرستان، خرم آباد شهر قدیمی شاپورخواست، پارک شقایق

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آسیاب گبری

آسیاب گبری یکی دیگر از جاهای دیدنی تاریخی خرم آباد است. این آسیاب تاریخی در بخش جنوبی شهر و محله حسین آباد قرار دارد. در ساخت این آسیاب از سنگ تیشه‌خورده، قلوه سنگ و ملات ساروج استفاده شده است. بد نیست بدانید قدمت این آسیاب به دوران ساسانی یعنی حدود ۲هزار سال پیش باز می‌گردد. مسئله اینجاست که همانند مناره آجری، این بنا آسیب بسیار کمی دیده است. با توجه قدمت آسیاب، این حد کم آسیب بسیار عجیب است. همین مسئله باعث شده تا آن را در فهرست آثار ملی ایران قرار دهند. در گذشته از این آسیاب برای خرد‌کردن انواع دانه همانند گندم و جو استفاده می‌کردند. این آسیاب دیگر کاربردی ندارد و فقط به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

 

آدرس: لرستان، خرم آباد محله پشته حسین آباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

سنگ نبشته خرم آباد

در کنار خیابان شریعتی خرم آباد و در دل بافت شهری، یکی دیگر از جاهای دیدنی خرم آباد قرار دارد. سنگ نبشته خرم آباد یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر است. این سنگ‌نبشته حدود ۳ و نیم متر ارتفاع دارد. قدمت این سنگ‌نبشه به دوران سلجوقیان یعنی حدود ۱۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. بر روی این سنگ‌نبشته، نوشته‌هایی به خط کوفی وجود دارد. بازدید از این سنگ‌نبشته بسیار ساده است. این اثر تاریخی در کنار خیابان قرار دارد و فقط دور آن را حصاری کوچک کشیده‌اند. پس حتماً سری به این سنگ‌نبشته تاریخی بزنید و چند عکس یادگاری بگیرید.

آدرس: لرستان، خرم آباد، خیابان شریعتی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

پل صفوی خرم آباد

خرم آباد یکی از قدیمی‌ترین مناطق ایران است. به‌لطف آب‌وهوای عالی و شرایط مطلوب زندگی، در هر حکومت و دوره تاریخی، این شهر اهمیت بسیاری داشت. آثار تاریخی این شهر به ادوار مختلفی تعلق دارند. در میان شهر، پلی بزرگ از روی رودخانه خرم آباد عبور می‌کند. این پل بزرگ که امکان عبور خودرو هم دارد، در دوران صفویان ساخته شده است. این پل را با نام پل صفوی یا پل گپ نیز می‌شناسند. گپ در زبان مردم محلی به‌معنای بزرگ است. این پل هنوز هم بدون هیچ آسیبی پابرجا و سالم باقی مانده است. نام پل صفوی در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد.

آدرس: لرستان، خرم آباد، خیابان مجاهدین اسلام

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

گرداب سنگی

گرداب سنگی یکی دیگر از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد است. قدمت این بنای آجری و دوار به دوران ساسانی باز می‌گردد. درباره دلیل ساخت این بنا، دلایل مختلفی وجود دارد. به احتمال فراوان، این بنا برای هدایت آب آشامیدنی و توزیع آن در سطح شهر ساخته شده بود. همچنین از این گرداب برای آب دادن زمین‌های اطراف نیز استفاده می‌کردند. این بنا عظمت بسیاری دارد. با در نظر گرفتن قدمت تاریخی گرداب سنگی و ابزارهای آن دوران، ساخت چنین بنایی بسیار دشوار بوده است. علاوه بر جنبه تاریخی، در اکثر مواقع دور این گرداب سنگی، می‌توانید شاهد پرندگان زیبای دریایی باشید. همین پرندگان نیز به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده‌اند. بهتر است برای بیشتر شدن جذابیت بازدید خود، مقداری خوراکی برای این پرندگان همراه بیاورید.

آدرس: لرستان، خرم آباد، خیابان هفده شهریور

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

غار کنجی

غار کنجی یکی از مرموزترین جاهای دیدنی خرم آباد محسوب می‌شود. بر اساس نظر زمین‌شناسان، قدمت این غار به دوران پیش از تاریخ باستان باز می‌گردد. بسیاری بر این باور هستند هزاران سال پیش، انسان‌ها از این مکان به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند. البته متأسفانه تحقیقات خاصی درباره این غار انجام نداده‌اند. با وجود این، گردشگران و غارنوردان کنجکاو بسیاری به این غار سر می‌زنند. غار کنجی در جنوب‌شرق خرم آباد قرار دارد. بد نیست بدانید غار کنجی جزء اثار طبیعی و تاریخی ایران به حساب می‌آید. در این غار حیوانات مختلفی زندگی می‌کنند. پس حتماً به‌صورت گروهی از آن بازدید کنید. غارنوردی در کنجی نیازمند تجهیزات، تخصص و تجربه کافی است.

آدرس: لرستان، خرم آباد ۴ کیلومتری جنوب خرم آباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

حمام گپ خرم آباد

همان طور که اشاره کردیم، گپ در زبان محلی به‌معنای بزرگ است. پس حمام گپ را می‌توان با نام حمام بزرگ نیز خطاب کرد. البته از طرف دیگر حمام‌های قدیمی، محلی برای وقت‌گذرانی و گپ‌زدن مردم محلی نیز بود. به همین خاطر می‌توان آن را حمام گپ و گفتگو نیز دانست. این حمام جزء اثار تاریخی متعلق به دوران صفوی است. حمام گپ خوشبختانه در طول تاریخ آسیب بسیار کمی دیده است. از طرف دیگر آن را به‌صورت کامل مرمت و بازسازی کرده‌اند. به همین خاطر حتی جزئیات تزئینات حمام نیز هنوز سالم و پابرجا باقی مانده است. این حمام یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد محسوب می‌شود. بازدید از این حمام می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. حمام گپ نیز همانند حمام‌های سنتی قدیمی، داری بخش‌های متعدد همانند سربینه، گرمخانه و غیره است.

آدرس: لرستان، خرم آباد خیابان حافظ، نبش میدان گپ، جنب مسجد توتونچی، بازار سنتی، مجموعه تاریخی حمام گپ خرم آباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

خب دوستان و همراهان عزیز سفرزون، نظر شما درباره سفر به این شهر زیبا چیست؟ کدام یک از جاهای دیدنی خرم آباد را دوست دارید از نزدیک ببینید؟ همچنین به ما بگویید که تا کنون موفق به بازدید از کدام این جاذبه‌ها شده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. همه ما بی‌صبرانه منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.

 


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های لرستان کلیک کنید.