برای سفر به دل جاهای دیدنی داماش ، سفر به دامن گل‌های سوسن چلچراغ آماده‌اید؟ کوله‌بار خود را ببندید که این ‌بار قرار است با سفرزون به دل یکی دیگر از زیباترین و بهشتی‌ترین مناطق گیلان برویم. چیزی از داماش می‌دانید؟ بله! اولین چیزی که با شنیدن داماش به ذهن می‌رسد آب‌معدنی داماش است اما این تصور و یاد، بی‌راه هم نیست؛ ولی می‌دانید ریشه و سرنخ آن چیست؟

saadatrent

داماش روستایی در استان گیلان، شهرستان رودبار است که اولین شهرت آن به‌خاطر آب معدنی طبیعی این روستا است. زیستگاه طبیعی گل سوسن، مناظر بی‌نظیر، غذاهای خوشمزه همه‌ی اینها دلایلی است که داماش را تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری مهم در ایران کرده است. این روستا که در دامنه رشته‌کوه البرز و یک منطقه‌ی کوهستانی قرار گرفته است، طبیعتی زیبا و بکر دارد. هر ساله مسافران و گردشگران زیادی برای دیدن روستای داماش و نوشیدن از چشمه‌ی آن راهی گیلان می‌شوند. همراه ما در این مطلب سفرزون باشید تا از جاهای دیدنی داماش و مسیر داماش برای شما بگوییم.

گل سوسن چلچراغ، میراثی ملی در دل داماش

جاهای دیدنی داماش
سوسن چلچراغ سفید داماش گیلان گلی که تنها در ایران می‌تواند رشد کند

داماش را با گل سوسن چلچراغ می‌شناسند. گلی با نام علمی Lilium ledebourii که تنها زیستگاه آن در جهان،‌ روستای داماش و بخش‌هایی از کشور جمهوری آذربایجان (شهرستان لنکران) است. سوسن چلچراغ یا سوسن سفید از نادرترین گونه‌‌های گل سوسن است که در معرض انقراض قرار دارد.

خوشبختانه در سال‌های اخیر، نمونه‌هایی شبیه به این گل در بخش‌های دیگر ایران مثل مازندران و اشکورات رودسر پیدا شده است که نوید رشد و رویش بیشتر این گل را می‌دهد.

با این وجود، همین ویژگی‌ها باعث شد تا سازمان محیط زیست برای حفظ این گونه‌ی گیاهی، زمینی با وسعت چهار هکتار، پرتراکم‌ترین زیستگاه رویش سوسن سفید را مشخص کند تا این گونه کم‌یاب و ارزشمند از آسیب و انقراض کامل در امان باشد. وقتی نامی از داماش به میان بیاید اولین گزینه‌ای که در بین جاهای دیدنی داماش به شما پیشنهاد خواهند شد، دیدن از همین دشت گل‌های سوسن چلچراغ است.

سوسن چلچراغ در ظاهر شبیه به لاله‌ی واژگون است و گلبرگ‌های آن به سمت بیرون تاب خورده. دانه‌های ریز و پراکنده‌ی بنفش و سیاه روی تک‌تک‌ گلبرگ‌‌های این گل زیبایی خاص به آن داده و در ترکیب با پرچم‌های کاملا مشخص‌اش به هر بییننده‌ای ثابت می‌کند که گلی خاص و بی‌نظیر است.

گلی که جز دیدن و مدهوش شدن از بوی فوق‌العاده‌ی آن، کار دیگری نباید کرد!
این گل زیبا اولین‌بار در سال ۱۳۵۴ به وسیله یک گیاه‌شناس آلمانی به نام کارل فردریش فون لدبور شناسایی شد و یک سال بعد در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این شرایط حفظ و نگه‌داری از این گونه‌ی کم‌یاب برای همه‌ی افراد محلی و مسافران و گردشگرانی که برای دیدن آن به داماش می‌آیند را تبدیل یه یک وظیفه ملی کرد.

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی گیلان ، معرفی بیش از ۵۲ مکان حیرت‌آور استان گیلان

چشمه‌ی طبیعی داماش، آبی گوارا از دل کوه

جاهای دیدنی داماش

یکی دیگر از جاهای دیدنی داماش که شهرت آن زبان‌زد عام و خاص است، چشمه‌ی طبیعی این روستا است. همان‌طور که گفتیم داماش به خاطر قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، مناطق سرسبز و زیبایی دارد که برای گردشگران بسیار دوست‌داشتنی است.

این منطقه به‌ جز دیدن تماشای سوسن‌های چلچراغ می‌تواند شما را به نوشیدن یک لیوان آب گرم و گوارا از چشمه‌‌های طبیعی خود دعوت کند. چشمه اصلی داماش در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و املاحی مثل کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم در ترکیبات آن دیده شده.

این املاح برای سلامت بدن افراد و دفع آسیب‌ها و خطر‌های حاصل از بیماری‌های مختلف، بسیار مفید است. علاوه بر کارخانه‌ی آب معدنی داماش در اطراف روستا، شاخه‌ای از آب این چشمه هم به حوضچه‌ای در مرکز روستا هدایت می‌شود که در دسترس اهالی و بومیان منطقه قرار می‌گیرد.

دریاچه ویستان بره سر

جاهای دیدنی داماش

اگر بخواهیم مهم‌ترین جاهای دیدنی داماش را بگوییم، همین دو جاذبه‌ی دیدنی زیستگاه گل سوسن و چشمه داماش پرطرفدارترین و محبوب‌ترین مکان‌‌ها است اما حالا که تا اینجا آمده‌ایم، نگاهی هم به جاذبه‌های اطراف مسیر داماش داشته باشیم.

دریاچه ویستان بره سر یا ویستان در جنگلی رمز‌آلود و عجیب پنهان شده که طبیعتی خاص و چشم‌نواز دارد. این دریاچه مانند نگین فیروزه‌ای با وسعتی نزدیک به چهار هکتار، به‌خاطر زلزله‌ی مهیب رودبار در سال ۱۳۶۹ به وجود آمد. رفتن به این جنگل و دریاچه با ماشین‌های معمولی و شخصی دشوار است و برای رسیدن به این منطقه از ماشین‌‌های افرود استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل فضای بکر و آرامش این دریاچه آن‌قدر عجیب و مثال‌زدنی است که هیچ‌گاه فراموش نخواهید کرد.

روستای نوده فاراب

جاهای دیدنی داماش

یکی از زیباترین مکان‌های نزدیک به داماش که در لیست جاهای دیدنی داماش می‌توانیم از آن صحبت کنیم روستای نوده فاراب است. روستایی با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خارق‌العاده که دیدن آن تجربه‌ی متفاوتی خواهد بود.
جاذبه‌هایی چون غار چپلک، قبرستان‌های کول و سیاه‌ریز، قبرستان دو برادران،‌ چشمه آب معدنی آسیاب رود، ییلاق زیبا و آبشار آسیاب رود جزء دیدنی‌‌های این روستا است.

متاسفانه به‌خاطر مسیر و دسترسی دشواری که این روستا دارد، بسیاری از گردشگران از دیدن آن صرف‌نظر می‌کنند اما اگر برای رسیدن به این روستا از مسیر داماش و سختی‌ها و دشواری آن بگذرید، وقتی که به مقصد برسید مطمئن می‌شوید که ارزشش را داشت!

سخن آخر

داماش یک روستای کاملا سنتی است که به بافت قدیمی و سنتی خود پایدار مانده است و هنوز در گیر‌ودار تبدیل شدن به یک منطقه‌ی تجاری و توریستی نیفتاده است! اگر برای دیدن داماش راهی جاده می‌شوید، بهتر است قبل از رفتن بدانید که در این روستا هیچ هتل یا مسافرخانه‌ای وجود ندارد که پذیرای شما باشد.

محل اقامت خود را در شهرهای اطراف انتخاب کنید و برای گردش‌های کوتاه یک روزه یا چندساعته راهی این روستا شوید. معمولا طورهایی که به این روستا می‌روند، یک روزه برگزار می‌شوند، پس توصیه می‌کنیم کوله‌بار سفرتان را راحت و سبک بردارید.

چیدن یا تخریب گونه‌ی حفاظت‌شده‌ی گل سوسن در این منطقه همراه با جریمه‌ی نقدی ۴۰۰ هزارتومانی است؛ پس در هنگام دیدن و برخورد با این گل خاص و کمیاب نهایت دقت را داشته باشید.

شما تا به حال مسافر روستای داماش بوده‌اید؟ کدام یک از جاهای دیدنی داماش را قبل از سر زده‌اید و درباره‌ی آن اطلاعات دارید؟ مکان یا جاذبه‌ی دیگری هست که بخواهید به این لیست اضافه کنید؟ ما در بخش دیدگاه‌ها و پیشنهادهای مجله گردشگری سفرزون منتظرتان هستیم تا با شما هم‌صحبت شویم.