ساوه، دومین شهر بزرگ استان مرکزی، شاید بیشتر به خاطر انارهای خوشمزه و سرخش مشهور باشد اما باید بدانید که جاهای دیدنی ساوه که شهری باستانی است برایتان بسیار جذاب خواهد بود. قدمت این شهر به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و اماکن تاریخی زیادی دارد. در ساوه می‌توانید به تفریحگاه‌های زیادی سر بزنید و با خانواده از روزی شاد لذت ببرید. معاشرت با مردم خونگرم و مهربان ساوه که با لهجه ساوه‌ای، فارسی را شیرین‌تر صحبت می‌کنند لذتی فوق‌العاده دارد. در بازار ساوه نیز می‌توانید سفال و گلیم‌هایی که همه هنر دست مردمان خوش‌ذوق‌ این شهرستان است بخرید. روستاها و شهرهای دیگر این شهرستان را هم دست کم نگیرید. خلاصه، جاهای دیدنی ساوه بسیار است و سفرزون شما را با دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا می‌کند:

saadatrent

دریاچه مصنوعی ساوه جزء بهترین جاهای دیدنی ساوه

جاهای دیدنی ساوه
دریاچه مصنوعی ساوه

اگر به دنبال جایی مناسب برای کمپ زدن در ساوه هستید و یا می‌خواهید بعد از ظهری دلنشین را در ساوه زیبا بگذرانید به دریاچه مصنوعی این شهر در بلوار تختی بروید. دریاچه مصنوعی ساوه با ۳۳ هزار متر مربع سطح آبگیر، گنجایش ۶۰ هزار متر مربع آب را دارد. در کنار دریاجه مصنوعی بزرگ و زیبای این شهر، فضای سبز و دلنشینی در نظر گرفته‌اند تا بتوانید لحظه‌های دل‌انگیزی را در کنار آب تجربه کنید. دریاچه مصنوعی برای تفریح یکی از بهترین جاهای دیدنی ساوه است. در کنار دریاچه شهربازی و پارک آبی خوبی وجود دارد که می‌تواند برای بچه‌ها و حتی بزرگترها مناسب باشد. اگر هم وقتی اسم دریاچه می‌آید، قایق‌سواری وسوسه‌تان می‌کند، انواع قایق‌های پدالی، پارویی و موتوری در این دریاچه وجود دارد که می‌توانید با سوار شدن بر آن لذت ساعاتتان را چند برابر کنید. فضای اطراف دریاچه برای پیاده‌روی و ورزش کردن هم بسیار مناسب است. سرویس بهداشتی و آبخوری به همراه پارکینگ از امکانات دیگر این مجموعه است.

ساعت بازدید : دریاچه مصنوعی ۲۴ ساعته است ولی شهربازی و قایق‌سواری از عصر به بعد آغاز به کار می‌کند.

قیمت بلیط : ورود به دریاچه مصنوعی رایگان است اما برای بازی در شهربازی و قایق‌سواری باید هزینه جداگانه پرداخت کنید که برای هر بازی و قایق متفاوت است.

آدرس دریاچه مصنوعی ساوه : ساوه، بلوار تختی

پارک جنگلی شهید چمران

پارک جنگلی شهید چمران | جاهای دیدنی ساوه
پارک جنگلی شهید چمران | جاهای دیدنی ساوه

یکی از زیباترین جاهای دیدنی ساوه که مثل جواهری در این شهر می‌درخشد، پارک جنگلی ساوه است. یک پارک جنگلی که علاوه بر اینکه با محیط دنج و دوست‌داشتنی و درختان سبز و بلندقامت آرامش را به شما هدیه می‌دهد، با امکانات تفریحی، به لذت و هیجان هم دعوتتان می‌کند. درختان این پارک از گونه‌های متنوعی هستند که هر کدام زیبایی خاصی به پارک می‌بخشند. عرعر، سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای، اقاقیا، گل ابریشم، زبان گنجشک، کاج تهران، ارغوان، توت، پسته و … هر کدام با زیبایی منحصر به فرد خود، پارک را باصفاتر می‌کند. می‌توانید با خانواده در آلاچیق‌های متعددی که برای راحتی حال شما فراهم شده است اطراق کنید. آلاچیق‌ها منقل هم دارند تا راحت‌تر بتوانید غذای مورد علاقه‌تان را درست کنید یا یک فنجان چای آتشی بخورید. پیست اسکیت و دوچرخه‌سواری، زمین بدمینتون و والیبال و پینت‌بال امکاناتی است که جوانان را سر شوق می‌آورد. کودکان هم با وجود تاب و سرسره و قصر بادی می‌توانند ساعت‌ها در پارک شاد باشند و بازی کنند. پارک جنگلی ساوه سرویس بهداشتی و دکه تنقلات هم دارد.

ساعت بازدید : از ۶ صبح تا ۱۲ شب

قیمت بلیط : رایگان

آدرس پارک جنگلی شهید چمران ساوه : ساوه، بلوار تختی

مسجد جامع ساوه

مسجد جامع ساوه | جاهای دیدنی ساوه
مسجد جامع ساوه | جاهای دیدنی ساوه

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ساوه که در سفر به این شهر نباید بازدید از آن را از دست بدهید، مسجد جامع ساوه است. این مسجد زیبا و دیدنی یکی از اولین مساجدی است که در ایران ساخته شده است. شواهد نشان می‌دهد که بنای اولیه این مسجد، در دوران پیش از اسلام آتشکده بوده است که پس از سال‌ها مسلمانان آن را به مسجد تبدیل کرده‌اند. از سه مقطع تاریخی پیش از اسلام، دوران اولیه اسلامی و دوره صفویه آثاری در مسجد جامع ساوه وجود دارد. بنای اولیه این مسجد از خشت و گل بوده است و در طی سال‌ها این بنا انقدر توسط معماران مختلف بازسازی شده است که در واقع اثری از بنای اولیه باقی نمانده است. قدیمی‌ترین شیء در مسجد کتیبه‌هایی متعلق به قرن چهارم هجری یعنی نزدیک به هزار سال پیش است. در این مسجد امروز صحن و گنبدی در جنوب، یک مناره، شبستان، محراب‌هایی که با خطوط کوفی تزئین شده‌اند، محراب‌های عهد صفویه با خطوط ثلث و دو ایوان وجود دارد که دیدن هر کدام لذت خاص خود را دارد. گنبدخانه مسجد، قدیمی ترین بخش آن است که تاریخ احداث آن به قرن چهارم  و پنجم بازمی‌گردد. مناره مسجد جامع ساوه که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است متعلق به دوران سلجوقی است و آجرکاری فوق‌العاده‌ای دارد. خلاصه هر قسمت از مسجد جامع ساوه را که نگاه می‌کنید هنر معماران ایرانی را بیشتر می‌ستایید و البته برای این همه هنری که بارها آسیب دیده‌است بیشتر دل می‌سوزانید.

ساعت بازدید : صبح تا ۶ عصر

قیمت بلیط : ۳ هزار تومان

آدرس مسجد جامع ساوه : ساوه، سلمان ساوجی ۱۸

موزه گنبد چهارسوق

موزه گنبد چهارسوق | جاهای دیدنی ساوه
موزه گنبد چهارسوق | جاهای دیدنی ساوه

گنبد چهارسوق یا تکیه چهارسوق یکی از جاهای دیدنی ساوه است که این روزها موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی ساوه را نیز در خود جای داده است. یعنی بازدید از گنبد چهارسوق یک تیر و دو نشان است. گنبد این بنا بسیار بزرگ با ارتفاعی ۱۴ متری تا کف و قطر ۱۱/۱ است و باعث می‌شود تکیه چهارسوق درون بافت قدیمی شهر ساوه واقعا به چشم بیاید. این بنا متعلق به دوران صفویان و حدود ۵۰۰ سال پیش است. بنا دوازده ضلعی است که از چهار سمت اصلی یعنی شمال، جنوب، شرق و غرب چهار دالان داشته است که هر چهار دالان به بازار ساوه منتهی می‌شده است. این روزها فقط دالان شمالی به بازار ساوه و دالان غربی به بازارچه‌ای کوچک منتهی می‌شود. در هشت ضلع دیگر، از داخل حجره‌هایی وجود داشته است که در محرم تکیه در آن برپا می‌شده است. گنبد چهارسوق در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسیده و در سال ۱۳۸۶ به موزه جالب و دیدنی مردم‌شناسی ساوه تبدیل شده است. در این موزه شما می‌توانید اشیای مختلفی از جمله انواع ظروف سفالی، کتب خطی و دست‌نویس، سکه‌های تاریخی، قفل‌های قدیمی،سنگ قبرهایی مربوط به دوران قاجار و… را ببینید و لذت ببرید. یکی از جذابیت‌های این موزه پیکره‌های زیبا و طبیعی است که برای آشنایی با پوشش مردم ساوه در دوران قاجارو مشاغل مختلف و اقوام و تیره‌های متفاوتی که در ساوه زندگی می‌کرده‌اند ساخته شده و به نمایش درآمده است.

ساعت بازدید : به جز دوشنبه‌ها ۸ تا ۲۰

قیمت بلیط : ۳۰۰۰ تومان

آدرس موزه گنبد چهارسوق : ساوه، خیابان سلمان ساوجی

بام ساوه

بام ساوه | جاهای دیدنی ساوه
بام ساوه | جاهای دیدنی ساوه

بام ساوه، یکی دیگر از جاهای دیدنی ساوه در شمال شرقی این شهر و در بلندترین منطقه ساوه منتظر شماست تا ساعاتی رویایی برایتان بسازد. می‌توانید دقایی لذت‌بخش را در بام ساوه به همراه خانواده و حتی به تنهایی تجربه کنید. درختان زیبای زیتون فضا را سرسبز و باطراوت می‌کند و استخر، حوضچه، آبنما و جوی‌های پلکانی زیبا، هوای گرم ساوه را لطیف و دلپذیر می‌سازد. پیاده‌راه‌ها با چراغ‌های زیبا شب‌های این مجموعه را نیز دیدنی کرده است. این مجموعه هنوز جای پیشرفت دارد و تا سال ۹۹ به طور کامل احداث می‌شود ولی این روزها هم امکانات کافی برای لذت بردن اعضای خانواده در کنار هم دارد. یک شهربازی سرپوشیده بزرگ، سینما و آمفی تئاتری ۶۰۰ نفره از امکانات درجه یک این مجموعه است. رستوران سنتی و فست فود و همین طور بوفه برای اینکه دلی از عذا در بیاورید هم وجود دارد. اگر می‌خواهید لذت و زحمت پیک نیک و غذا پختن را به خودتان بدهید، بام ساوه آلاچیق‌های متعدد و منقل هم دارد. زمین بازی برای کودکان و وسایل ورزش برای بزرگترها به همراه میز پینگ پنگ، امکان بازی و ورزش را برای همه اعضای خانواده فراهم می‌‌کند.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس بام ساوه : ساوه، بلوار طراوت

مسجد سرخ، جاهای دیدنی ساوه

مسجد سرخ | جاهای دیدنی ساوه
مسجد سرخ | جاهای دیدنی ساوه

مسجد سرخ، مسجدی متعلق به دوران شاه اسماعیل صفوی، یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی ساوه است. این مسجد تزئینات زرشکی رنگ و کتیبه‌هایی به رنگ سرخ دارد و به همین دلیل هم به آن مسجد سرخ می‌گویند. پس از دیدن بازار ساوه و گنبد چهارسوق خوب است سری هم به این مسجد قدیمی بزنید چرا که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ساوه است. مسجد سرخ شامل سردر ورودی، صحن، ایوان، گنبدخانه، شبستان، رواق، مناره، دو مدرسه و یک مسجد تازه ساخت است. یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های مسجد سرخ محراب آن با کتیبه‌های گچ‌بری و نقاشی‌های بسیار زیباست. مناره آجری مسجد سرخ هم بسیار دیدن دارد. این مسجد پر از کتیبه‌های تاریخی است که با تنوع بی‌نظیرشان قطعا مبهوت‌تان خواهد کرد. یکی دیگر از دیدنی‌ترین مسجد نیز گنبدخانه آن است که با کتیبه‌های دیدنی و تزئینات ظریف، شما را به بهشتی رویایی از رنگ و هنر دعوت می‌کند. اگر به ساوه می‌روید، حال و هوای دلنشین و دیدن تزئینات زیبا و متفاوت مسجد سرخ را از دست ندهید.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس مسجد سرخ ساوه : ساوه، میدان انقلاب

مجموعه تاریخی بازار ساوه

جاهای دیدنی ساوه
بازار ساوه

بازارگردی همیشه یکی از لذت‌های سفر است. مخصوصا اگر آن بازار، بازاری سنتی با قدمت دوران صفویه باشد که به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. بازار ساوه طولی حدودا ۶۰۰ متری دارد و از بخش سرپوشیده و بخش روباز تشکیل شده است. این مجموعه که در دل بافت قدیمی شهر ساوه قرار دارد، در امتداد خیابان امام خمینی پس از میدان انقلاب، انواع مغازه‌ها را در خود جای داده است. از مغازه‌های لوکس پوشاک بگیر تا حجره‌های سنتی ادویه‌فروشی و عطاری، هر جور مغازه‌ای که بخواهید در این بازار سنتی پیدا می‌شود. اکثر مشتریان، هم از تنوع اجناس و مناسب بودن قیمت‌ها و هم از دیدن بافت تاریخی و زیبای این مجموعه بسیار راضی‌اند. کوچه‌های تنگ و معماری سنتی دالان‌ها شما را به یاد گذشته‌های دور می‌اندزاد و بازار را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ساوه تبدیل می‌کند. مخصوصا اگر تاسوعا عاشورا در ساوه باشید، می‌توانید ببینید که دسته‌های عذاداری چگونه طبق سنت‌های قدیم از میان این بازار سرپوشیده عبور می‌کنند. دالان حاج ملک، تیمچه نبوی‌زاده، مسجد ۱۴ معصوم، مسجد میدان، بنای چهارسوق و راسته‌های متعدد بخش‌های دیدنی این بازار سنتی زیباست. راستی، بازار ساوه بهترین جا برای خرید سوغاتی‌های درجه یک این شهر، از انار و طالبی تا گلیم و سفال است.

ساعت بازدید : ۸ تا ۱۳:۳۰ و ۱۵ تا ۲۱

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : ساوه، خیابان انقلاب

امامزاده سید اسحاق

جاهای دیدنی ساوه
امامزاده سید اسحاق

امامزاده‌ سید اسحاق، یکی از جاهای دیدنی ساوه است که حتی اگر مذهبی نباشید دیدن هنری که در معماری بنایش به کار رفته است حتما جذبتان خواهد کرد. این امامزاده که مرقد فرزند امام موسی کاظم(ع ) و برادر امام رضا( ع) است، فضایی بسیار معنوی و باصفا دارد و در مناسبت‌های مذهبی و همین‌طور وقت اذان این مکان پر می‌شود از گردشگران و مردمان خونگرم ساوه. معماری زیبای این بنا با تزئینات منحصر به فرد و دیدنی‌، دست به دست فضای معنوی، دلتان را به بهشتی رویایی پر می‌دهد. بقعه برج‌مانند بنا متعلق به دوران سلجوقیان یعنی حدود ۷۰۰ سال پیش است و گنبد آن متعلق به دوران صفوی است. کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و لاجوردی خیره‌کننده و خطوط زیبا شما را غرق در تماشای این اثر هنری می‌کند. علاوه بر همه این‌ها بقعه امامزاده سید اسحاق، بیشتر از هر جای دیگری مهمان‌نوازی مردم ساوه را به شما نشان می‌دهد. این امامزاده مکانی مناسب برای استراحت مسافران است.

قیمت بلیط : رایگان

آدرس امامزاده سید اسحاق : ساوه، میدان سرداران، ابتدای جاده ساوه قم

آوه، شهر زیرزمینی و کاروانسرای شاه عباسی

آوه ساوه

شهر آوه یکی از جاهای دیدنی ساوه و یکی از شهرهای بخش مرکزی این شهرستان با آثار دیدنی بسیار است. شهر زیرزمینی آوه یکی از همین دیدنی‌های فوق‌العاده است که قطعا جذبتان خواهد کرد. تصور اینکه در تونل‌های تو در تویی قدم بگذارید که زمانی شهری در دل زمین بوده است شما را به دنیای فیلم‌های هیجان‌انگیز تاریخی می‌برد. ساخت این شهر زیرزمینی را به اردشیر بابکان نسبت می‌دهند یعنی این شهر قدمتی نزدیک به ۱۵۰۰ سال دارد. این شهر و محوطه اطرافش به مساحت ۲۲۰ هکتار، یکی از شهرهای مهم تاریخی بوده‌است که در دوران مغول خالی از سکنه و در زیر خاک مدفون شد. خوب است بدانید سفال‌هایی که باستان‌شناسان در این منطقه کشف کرده‌اند مربوط به دوران‌ها مختلف، از عصر مفرغ و آهن تا دوره میانی اسلامی بوده است. حتما در این سفر سری هم به آوه، شهر زیرزمینی و دیدنی‌های اطرافش مثل کاروانسرای شاه عباسی و آب انبار مربوط به آن دوره بزنید.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : شهر آوه، خیابان امام خمینی، کوچه شهید مائیلیان

دسترسی : با ماشین شخصی باید از شهر ساوه وارد آزادراه ساوه سلفچگان شوید. پس از طی حدود ۲۵ کیلومتر در آزادراه به آوه می‌رسید.

قلعه دختر ساوه یا قیز قلعه از جاهای دیدنی ساوه

قلعه دختر ساوه

در فاصله حدودا ۲۳ کیلومتری شهر ساوه، قلعه‌ای متعلق به دوران ساسانی بر بلندای کوه ساخته شده است که بسیار دیدنی است. باور اینکه قلعه‌ای به این عظمت بر بلندای کوهی از دوران ساسانیان به جای مانده کمی سخت است. در این قلعه تدابیر امنیتی و دفاعی فوق‌العاده‌ای اندیشیده شده است که شما را به تحسین وا می‌دارد. قیز قلعه به سراسر دشت ساوه دیدی وسیع دارد و حتی از درون قلعه، گاه می‌توان با چشم غیر مسلح قله دماوند را نیز دید. قلعه با سنگ و ساروج بر فراز کوه ساخته شده است و دسترسی به آن بسیار مشکل است و فقط از طریق پلکانی که در ضلع جنوبی تعبیه شده است می‌توانید وارد قلعه شوید. حتی همین راه‌پله نیز به خوبی استتار شده بوده است و ورود به آن کار هر کسی نبوده است. برج‌های دیده بانی در چهار طرف بنا وجود داشته است و در سمت ورودی قلعه، بنای عبادتگاهی با محرابی به سمت شمال وجود دارد که احتمالا برای پرستش آناهیتا الهه آب بوده است. قیز قلعه در سال به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کوهنوردی در این منطقه و البته منظره زیبایی که از بالای کوه منتظرتان است هم ‌باعث می‌شود قلعه دختر یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ساوه باشد.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته. ساعاتی را برای بازدید انتخاب کنید که زمان برای کوهنوردی داشته باشید و به تاریکی نخورید.

قیمت بلیط : رایگان

آدرس قلعه دختر ساوه : ساوه، آسیابک بند، جاده قیز قلعه

دسترسی : می‌توانید با خودروی شخصی از جاده قدیم ساوه همدان حرکت کنید. قبل از رسیدن به سد الغدیر از طریق روستای آسیابک بند و روستای قیز قلعه می‌توانید تا پای کوه بروید. بعد مسیری تقریبا ۳۰۰ متری را پیاده‌روی و کوهپیمایی کنید تا به این قلعه باشکوه وارد شوید.

پل‌های یک چشمه و ۹ چشمه سرخده، جاهای دیدنی ساوه

پل‌های یک چشمه و ۹ چشمه سرخده

بر روی ساحل جنوبی رودخانه قره‌چای در نزدیکی سرخده، پلی مربوط به دوران صفویان وجود دارد  که بازدید از آن در سفر خالی از لطف نیست. این پل که اهالی ترک زبان منطقه به آن «دوفورگوز» می‌گویند، دارای ۹ دهانه بوده که این روزها به دلیل دیوارچینی یکی از دهانه‌ها مسدود شده است. این پل‌ از سنگ و آجر ساخته شده است و دارای دهانه‌هایی با طاق رومی است که نمایی جذاب به آن می‌دهد. طول پل ۷۰ و عرض آن ۵ متر است. ۱۵۰ متر آن طرف‌تر در غرب این پل، پل دیگری به نام یک چشمه یا «تک گوز» قرار دارد. از این پل فقط یک دهانه آجری باقی مانده است که مربوط به دوران اولیه اسلامی است. با دقت بیشتر و توجه به مصالح به کار رفته در ساخت پول و شیوه‌های گوناگونی که در ساخت آن به کار رفته است، احتمال می‌دهند که این پل حداقل در سه دوره مرمت و بازسازی شده است. معماری پل هشت چشمه بسیار دیدنی و البته آموختنی است و این پل را تبدیل به یکی از زیباترین جاهای دیدنی ساوه می‌کند.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : ساوه، روستای سرخده

دسترسی : از ساوه وارد آزادراه ساوه سلفچگان شوید و حدود ۳۰ دقیقه‌ای در این آزادراه برانید تا به جاده تفرش برسید. جاده تفرش را به سمت روستای سرخده ادامه دهید تا به این روستای زیبا و خوش آب و هوا برسید.

روستای گردشگری سامان

روستای گردشگری سامان

اگر اهل روستاگردی باشید، روستای گردشگری سامان در شمال غربی شهرستان ساوه یکی از بهترین جاهای دیدنی ساوه برای شماست. نام این روستا بارها در کتب تاریخی آورده شده است و در دوران‌های مختلف این روستا دارای اهمیت سیاسی بوده است. علاوه بر بافت تاریخی روستا که تقریبا دست نخورده باقی مانده است در این روستا می‌توانید انواع جاذبه‌های زیبای طبیعی را مشاهده کنید و در کنار آن لذت ببرید. رود سامان همواره پرآب است و دیدن آن و سپری کردن ساعاتی در کنارش می‌تواند برایتان جذاب باشد. این روستا آبشارهای کوچک و بزرگ و پوشش گیاهی مجذوب کننده‌ای دارد که شما را مهمان حال خوب می‌کند. آسیاب‌های آبی سامان در طول مسیر رودخانه بسیار دیدنی است. دیدن قلعه سامان در غرب این روستا را هم از دست ندهید.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته.

قیمت بلیط : رایگان

آدرس و دسترسی: از ساوه وارد آزادراه ساوه همدان می‌شوید. حدود ۵۰ کیلومتر در آزادراه به پیش می‌روید تا اینکه به جاده نوبران قروه برسید. وارد جاده نوران قروه می‌شوید و تا جاده سامان به پیش می‌روید.

دهکده گردشگری سنگستان

دهکده گردشگری سنگستان

حالا که اهل روستاگردی هستید، در نزدیکی روستای سامان، منطقه ییلاقی و سرسبز دیگری وجود دارد که نباید دیدن و لذت بردن از طبیعت آن را از دست بدهید. روستای سنگستان با درختان سر به فلک کشیده، آب و هوای معتدل و چشمه‌سارهای زلال و خنک لذتی بی‌مانند از طبیعت‌گردی را برایتان فراهم می‌کند. چشمه‌های خنکی که از کوهپایه سرجشمه می‌گیرند به هم می‌پیوندند و رودی پرآب و زیبا را تشکیل می‌دهند که می‌توانید کنار آن پیک نیکی خانوادگی به پا کنید و لذت ببرید. کوه‌پیمایی هم از دیگر لذت‌های سفر به یکی از خوش آب و هواترین جاهای دیدنی ساوه است.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته. در تابستان و ساعات اولیه روز سفری لذتبخش‌تر را تجربه خواهید کرد.

قیمت بلیط : رایگان

آدرس دهکده گردشگری سنگستان : ۷۵ کیلومتری شهر ساوه

دسترسی : از ساوه وارد آزادراه ساوه همدان شوید و حدود ۳۰ دقیقه رانندگی کنید تا به جاده نوبران قروه برسید. در این جاده هم حدود ۱۲ دقیقه راه پیش رو دارید تا به سنگستان زیبا برسید.

چشمه کبیر بالقلو یکی از بهترین جاهای دیدنی ساوه

چشمه کبیر بالقلو یکی

یکی از جاهای دیدنی ساوه که در تابستان بسیار سرسبز و دل‌انگیز است، روستای بالقلو است. این روستا در غرب شهرستان ساوه و در جنوب غرق‌آباد واقع شده است و طبیعتی بسیار دیدنی دارد. چشمه بالقلو چشمه‌ای با آب فراوان و بسیار زلال است که آب دو روستا در اطراف را تامین می‌کند. این چشمه دیدنی با سفره سنگی و ماهی‌های کوچکی که در آن به بازی مشغولند صفایی دلپذیر دارد. اطراف حوضچه این چشمه پر است از درختان سرسبز و زیبا که محیط را باطراوت‌تر می‌کنند. در روستای بالقلو می‌توانید ساعاتی خوش و پرنشاط داشته باشید. مزارع و باغات سرسبز با محصولاتی مثل گوجه سبز، بلال، گردو، انگور و آلبالو، مردمان خونگرم و مهربان، آب و هوای معتدل در تابستان و چشمه کبیر بالقلو همه باعث می‌شود از گذران ساعاتی در این روستا نهایت لذت را ببرید.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته. بهتر است در تابستان و ساعات اولیه روز به این روستا بروید.

قیمت بلیط : رایگان

آدرس : ساوه. بخش نوبران

دسترسی : از ساوه وارد آزادراه ساوه همدان شوید و حدود ۳۰ دقیقه در آزادراه برانید تا به غرق‌‌آباد برسید. در غرق‌آباد وارد بلوار امام خمینی شوید و سپس جاده بالقلو را در پیش گیرید.

دریاچه سد الغدیر

دریاچه سد الغدیر

به دنبال جایی دنج و به دور از هیاهو هستید؟ بهترین انتخاب در بین جاهای دیدنی ساوه دریاچه سد الغدیر است. دریاچه‌ای به مساحت ۷۵۰ هکتار که پشت سد الغدیر منظره‌ای فوق‌العاده خلق کرده است. این دریاچه محل مناسبی برای ماهیگیری و البته کمپ زدن است. ماهی‌های موجود در دریاچه قزل‌آلا، کپور و … است و امکان قایق‌سواری هم بر روی دریاچه فراهم است. اگر می‌خواهید لحظاتی رویایی در کنار دریاچه داشته باشید با خود آب آشامیدنی، غذای کافی و چادر مسافرتی ببرید.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس دریاچه سد الغدیر : ۲۵ کیلومتری شهر ساوه

دسترسی: از ساوه وارد آزادراه ساوه همدان شوید. پس از حدود ۳۰ دقیقه به جاده سد الغدیر تفرش می‌رسید. این جاده را تا انتها و تا جاده سد الغدیر ادامه دهید.

آبشار هندس

آبشار هندس

اگر در فصل بهار به ساوه رفتید، دیدن و لذت بردن از طبیعت بکر منطقه هندس را از دست ندهید. این منطقه کوهپایه‌ای دارای طبیعتی بی‌نظیر و باغ‌های پربار انار است و در میان کوه‌های ما بین ساوه و تفرش قرار گرفته است. آبشار فصلی هندس در دره‌ای خوش آب و هوا جای گرفته است و ۱۵ متر ارتفاع دارد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته. آبشار هندس در فصل بهار دیدنی است.

قیمت بلیط : رایگان

آدرس آبشار هندس : ۳۵ کیلومتری جنوب ساوه

دسترسی : از ساوه وارد آزادراه ساوه سلفچگان شوید و حدود ۲۰ کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید. سپس وارد جاده هندیس شوید. از محلی‌ها برای پیدا کردن آبشار کمک بگیرید.

آبشار آقچه قلعه

آبشار آقچه قلعه

روستای آقچه قلعه یکی دیگر از جاهای دیدنی ساوه است. آبشار این روستا که در مسیر رودخانه قره‌چای قرار دارد بسیار زیباست. درختان سرسبز در اطراف آبشار محیط این منطقه را دیدنی‌تر می‌کند. خود روستا هم جاذبه‌هایی دارد. خاک سفید روستا باعث شده است در و دیوار همه جای روستا به نظر رنگ‌پریده‌تر و خاص‌تر جلوه کند. یکی دیگر از تفریحاتی که می‌توانید در آقچه قلعه داشته باشید ماهیگیری است.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس آبشار آقچه قلعه : شهرستان ساوه، ۵۰ کیلومتری جنوب غرب غرق‌آباد

دسترسی : از ساوه وارد آزادراه ساوه همدان شوید. به منطقه دخان که رسیدید وارد مسیر فرعی روستای آقچه قلعه شوید.

کاروانسرای عبدالغفارخان

کاروانسرای عبدالغفارخان یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی ساوه محسوب می‌شود. این کاروانسرا در ۸کیلومتری جاده ساوه و کنار روستایی با نام باغ شیخ قرار دارد. در گذشته سفر بسیار دشوار بوده است. یعنی برای پیمودن فاصله بین دو شهر، باید هفته‌ها و حتی ماه‌ها در راه می‌ماندید. به همین خاطر در فواصل نزدیک به هم، چندین و چند کاروانسرای مختلف احداث می‌شد. کاروانسرا مخصوص استراحت مسافران و البته احشام بود. اسب و شتر نیز به استراحت برای پیمودن ادامه راه احتیاج داشتند. به همین خاطر هر کاروانسرا دارای چندین و چند اتاق مختلف در کنار فضای مخصوص تیمار احشام بود. کاروانسرای عبدالغفارخان با ۴،۸۰۰متر مربع یکی از کاروانسراهای بزرگ این شهر به حساب می‌آید. قدمت این کاروانسرا به حدود ۱۵۰سال پیش باز می‌گردد و خوشبختانه ظاهر نسبتاً سالمی دارد. پس بازدید از این کاروانسرا در سفر به ساوه اکیداً توصیه می‌شود.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس: استان مرکزی، ۸ کیلومتری جاده ساوه، مجاور روستای باغ شیخ

امامزاده عبدالله اوجان

شاید برخی تصور کنند که زیارت از یک امامزاده در شهری دیگر برنامه‌ای جذاب در سفر نیست؛ اما امامزاده عبدالله اوجان هر امامزاده‌ای نیست! مقبره این امامزاده ظاهری خاص و منحصر‌به‌فرد دارد. زمانی که به مقبره این امامزاده نگاه کنید، قطعاً متعجب خواهید شد. قدمت این مقبره به دوران سلجوقی باز می‌گردد و دارای سبک معماری منحصر‌به‌فردی است. مقبره این امامزاده شبیه به یک برج بسیار ضخیم و عریض است که یک گنبد گرد و بزرگ دارد. در حقیقت بسیاری از مقبره‌های دوران سلجوقی با گنبد تیز و هرمی شکل ساخته می‌شدند؛ اما این مقبره ظاهری متفاوت دارد و همین مسئله توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. مقبره امامزاده عبدالله فاقد هرگونه تزئینات تجملی است و سادگی در آن موج می‌زند. حتی ضریح این امامزاده نیز چوبی و بسیار ساده است. نام مقبره امامزاده عبدالله اوجان در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس: استان مرکزی، شهرستان ساوه، بخش مرکزی، دهستان قره چای، روستای اوجان

تپه تاریخی آوه

تپه تاریخی آوه را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ساوه دانست. بسیاری این تپه تاریخی را با نام شهر زیرزمینی آوه نیز می‌شناسند. این تپه در حاشیه آزادراه ساوه – سلفچگان و جنوب‌شرقی شهر ساوه قرار دارد. تپه تاریخی آوه از جنوب به کوه قدمگاه و از غرب به کوه پلنگ‌آباد منتهی می‌شود. این تپه ۲۲۰هکتار وسعت دارد. با این وسعت، تپه تاریخی آوه یکی از بزرگترین محوطه‌های تاریخی در کشور به حساب می‌آید. بر اساس اسناد تاریخی، آوه یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی دوره اسلامی محسوب می‌شود. متأسفانه این شهر در دوران حمله مغول‌ها به یک متروکه تبدیل شد. زمانی که به تاریخ رجوع کنیم، مو به تنمان راست می‌شود. زیرا گویا در آن دوران تمامی افراد این شهر را به قتل رساندند و خانه‌ها را ویران کردند. هنوز هم پیکر بسیاری از سکنه شهر زیر آوار مدفون شده است.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس: استان مرکزی، جنوب شرقی شهر ساوه، حاشیه آزادراه ساوه ـ سلفچگان

کلیسای چناقچی علیا

ایران کشوری روشن‌فکر است که به اقلیت‌های مذهبی از گذشته آزادی بسیاری می‌داد. شاید این روزها آزادی اقلیت‌های مذهبی کمتر از گذشته باشد؛ اما در گذشته دور، اقلیت‌های مذهبی به‌صورت آزادانه در کشور زندگی می‌کردند. در روستای جناقچی علیا، از توابع شهرستان زرندیه استان مرکزی، کلیسایی قدیمی با نام چناقچی علیا یا سرکیس مقدس وجود دارد. این کلیسا حداقل دارای ۳۰۰ سال قدمت است و به مسیحیان ارتودوکس تعلق دارد. این کلیسای زیبا را از جنس خشت، چوب و آجر بنا کرده‌اند. روی دیواره‌های بیرونی این کلیسا می‌توانیم شاهد باورهای دینی مسیحیان باشیم. این کلیسا هنوز هم یکی از کلیساهای فعال و مهم مسیحیان منطقه ساوه به حساب می‌آید. هنوز هم در برخی از مراسم مهم و خاص مسیحیان در این کلیسا برگزار می‌شود. توجه داشته باشید که بازدید از فضای داخلی این کلیسا فقط در ایام و مراسم خاص امکان‌پذیر است.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس: استان مرکزی، بخش خرقان، شهرستان زرندیه، روستای چناقچی علیا

رودخانه مزلقان

شاید تصور بسیاری از ما درباره ساوه یک شهر خشک و بدون آب است. این در حالیست که رودخانه‌ای خروشان در کنار این شهر جریان دارد. این رودخانه را با نام مزلقان چای یا مزلقان می‌شناسند. رودخانه مزلقان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ساوه محسوب می‌شود و در بخش نوبران شهرستان ساوه قرار دارد. این رودخانه از کوه‌های قارقان نوبران مسیر خود را آغاز می‌کند و پس از پیمودن مسیری ۱۰۸ کیلومتری به رودخانه قره چای می‌ریزد که در ۱۷ کیلومتری پایین سد ساوه یا همان سد الغدیر قرار دارد. بد نیست بدانید رودخانه مزلقان را می‌توان عامل آبادانی بسیاری از روستاهای این منطقه دانست. به یمن وجود این رودخانه، بسیاری از مزارع و باغات پربار و پرروزی می‌شوند.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط : رایگان

آدرس: استان مرکزی، شهرستان ساوه، بخش نوبران

 

با هم سری زدیم به زیباترین جاهای دیدنی ساوه. این شهرستان بزرگ و آباد در جای جای خود انواع جاذبه‌های طبیعی و تاریخ را جای داده است تا به هر کجای این شهرستان که پا می‌گذاری چیزی برای دیدن و لذت بردن داشته باشی. شما تا به حال به ساوه سفر کرده‌اید؟ نظرتان درباره هر یک از جاهای دیدنی ساوه که معرفی کرده‌ایم چیست؟ نظرات تجربیات و خاطرات خود را با مخاطبان سفرزون به اشتراک بگذارید.