سیاهکل منطقه‌ای بکر در قلب گیلان زیبا و بارانی است. تاریخ پرفراز و نشیب و طبیعت بکر و سر سبز، باعث شده است جاهای دیدنی سیاهکل از حد تصور ما بیشتر باشد. انگار که در سیاهکل به هر نقطه‌ای نگاه می‌کنی به جاذبه‌ای توریستی بر می‌خوری. در هر منظره‌ای دلت می‌خواهد عکس بگیری و پای هر درختی می‌خواهی بساط تفریحت را پهن کنی. کوه‌های سرسبز، آبشارهای سرشار، رودهای خروشان، بناهای تاریخی که با گذشت زمان به رنگ طبیعت اطراف در آمده‌اند و روستاهای ییلاقی بخشی از جاهای دیدنی سیاهکل است. با سفرزون همراه باشید:

saadatrent

بازار هفتگی سیاهکل

بازار سیاهکل
بازار سیاهکل

دوشنبه بازار و پنجشنبه بازار سیاهکل برای آن‌هایی که اهل خرید یا عاشق تماشای زندگی مردم محلی در سفرند یکی از بهترین جاهای دیدنی سیاهکل است. وقتی به سیاهکل رفتید، دوشنبه و پنجشنبه هر هفته می‌توانید در بازار سنتی این منطقه میوه و سبزیجات تازه، ترشی و مرباهای خانگی، صنایع دستی زیبای شمال و هر خرده‌ریزی که دوست دارید بخرید. بهترین جا برای خرید ماهی تازه هم همین بازار هفتگی است.


برای دریافت راهنمای سفر به گیلان کلیک کنید.


پارک و استخر پاشوران

استخر پاشوران
استخر پاشوران

پارک پاشوران که استخر بزرگی در وسط خود دارد یکی از جاهای دیدنی سیاهکل با انواع امکانات رفاهی برای مسافران است. درختان زیبای اقاقیا و چنار، گل‌های زینتی زیبا و مجسمه‌هایی که هنرمندانه پارک را تزئین می‌کند باعث زیبایی هر چه بیشتر فضای پارک می‌شود. پارک پاشوران، محل بازی کودکان، دستگاه‌هایی برای ورزش بزرگسالان و و قایق پارویی برای لذت بردن از قایق‌رانی در سطح استخر نیز دارد که روزتان را شادتر می‌کند.

موقعیت استخر پاشوران سیاهکل روی نقشه گوگل

خانه عضدی

خانه عضدی
خانه عضدی

خانه عضدی سیاهکل خانه‌ای تاریخی متعلق به دوران قاجار است که از بهترین جاهای دیدنی سیاهکل برای علاقه‌مندان به هنر و معماری اصیل گیلان است. خانه عضدی دو طبقه است و ۱۳ اتاق دارد. گچ‌بری‌های زیبا، طرح‌های نقاشی شده بر دیوارها، ارسی‌های رنگارنگ، سقف شیروانی سفالی، همه نشان از معماری زیبا گیلانی در دوران قاجار دارد که در خانه عضدی سیاهکل به خوبی خودنمایی می‌کند. قرار است این خانه تاریخی زیبا که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، به موزه تاریخ سیاهکل و دیلمان تبدیل شود.

جاده جنگلی سیاهکل دیلمان

جاده جنگلی سیاهکل دیلمان
جاده جنگلی سیاهکل دیلمان
جاده جنگلی سیاهکل دیلمان
جاده جنگلی سیاهکل دیلمان

یکی از بخش‌های جدانشدنی سفر به سرزمین گیلان، لذت بردن از زیبایی‌های مسیر جنگلی و کوهستان‌های اطراف جاده است. جاده‌های جنگلی زیادی در این استان وجود دارد که زیبایی حیرت‌انگیزشان، سر زبان‌هاست. یکی از جاهای دیدنی سیاهکل هم که بسیار تماشایی است جاده جنگلی سیاهکل دیلمان است. از میدان بسیج سیاهکل که وارد جاده می‌شوید ۴۵ کیلومتر مسیر سرسبز و زیبا تا دیلمان پیش روی شماست. در جنگل‌های اطراف هم انواع امکانات رفاهی مثل منقل‌های کباب، سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی برای استراحت در جنگل انبوه وجود دارد. همین‌طور بسیاری از جاهای دیدنی سیاهکل مانند آبشارهای زیبا و روستاهای باصفایش در اطراف همین جاده جنگلی رویایی است.

جنگل لاریخانی و چشمه لاریخانی

جنگل لاریخانی
جنگل لاریخانی

جنگل لاریخانی همان جنگلی است که در جاده سیاهکل دیلمان می‌بینیم. جنگل لاریخانی با درخت‌های سر به فلک کشیده‌اش برای طبیعت‌گردها دنیایی از زیبایی و نشاط است. با کمی پیاده‌روی در جنگل، به یال کوه می‌رسید که چشمه زلال لاریخانی از آن سرچشمه می‌گیرد. آب زلال، سرد و گوارای چشمه جان می‌دهد برای اینکه بعد از یک پیاده‌روی حسابی، آبی به دست و رو بزنی و قمقمه‌ات را پر از آب معدنی کنی. در انتهای جنگل هم دشتی باصفا وجود دارد که جان می‌دهد برای کمپ زدن و استراحت. در دشت محلی‌ها از گوشت تازه برایتان کبابی شاهانه تدارک می‌بینند و بساط فروش میوه‌های تر و تازه باغ‌ها و جنگل‌های اطراف هم به راه است. خلاصه اینکه جنگل لاریخانی یکی از جاهای دیدنی سیاهکل است که لحظاتی شاد و لذت‌بخش برای مسافرانش خواهد ساخت.

آبشار لونک

آبشار لونک
آبشار لونک

در ۲۵ کیلومتری شهر سیاهکل، در جنگل‌های نزدیک جاده سیاهکل دیلمان، یکی از زیباترین جاهای دیدنی سیاهکل قرار دارد. آبشاری بلند و رعنا که منظره‌ای سحر آمیز به طبیعت باطراوت اطراف می‌بخشد. آبشار لونک، در میان درختان سر به فلک کشیده اطراف و گل‌های وحشی و زیبای پیرامون، مانند عروسی زیبا می‌درخشد. هم‌نوایی صدای ریزش آب و شادی پرندگان نیز این جشن باشکوه طبیعت را پرنشاط‌تر می‌کند. در تابستان و بهار هوای خنک و زیبایی درختان و گل‌ها لذتی وصف‌ناشدنی را از تماشای این منظره فوق‌العاده و سپری کردن لحظاتتان در این منطقه بکر برایتان به ارمغان خواهد آورد.

موقعیت آبشار لونک روی نقشه گوگل

کاروانسرای تی تی

کاروانسرای تی تی
کاروانسرای تی تی

دیدن از کاروانسرای تی تی هم فال است و هم تماشا. تی تی کاروانسرا در فضایی زیبا پای تپه‌ای جنگلی قرار دارد. آب و هوای مرطوب منطقه باعث شده است نمای زیبای سنگ و ساروجی این بنا، با خزه‌های سبز تزئین شود و فضا را دل‌انگیزتر کند. رودخانه کوچکی نیز از کنار کاروانسرا می‌گذرد که افسون محیط را دوچندان می‌کند. از همه این زیبایی‌ها که بگذریم کاروانسرای تی تی، یک نمونه کامل از کاروانسراهای دوران صفوی است که در آن زمان بر سر شاهراه کاروان‌رو منطقه قرار داشته است.

بنا از سنگ‌های رودخانه‌ای، ساروج، آجر و ملات گچ ساخته شده است. این کاروانسرا یک میا‌نسرا با حوضی کوچک، چند اتاق، شاه‌نشین، هشتی و… دارد و معماری بنا کاملا متقارن است. تی تی کاروانسرا را تی تی خانم، عمه یکی از پادشاهان صفوی به زیبایی ساخته است و نام قشنگ خود را که به معنی شکوفه است بر آن نهاده. این کاروانسرا که به ثبت آثار ملی رسیده است در ۱۵ کیلومتری سیاهکل و جایی در ۱۰ کیلومتری جاده سیاهکل دیلمان واقع است.

نمای ۳۶۰ درجه از کاروانسرای تی تی

موقعیت کاروانسرای تی تی روی نقشه گوگل

منطقه شکار ممنوع دیلمان و قله درفک

منطقه شکار ممنوع دیلمان و قله درفک
منطقه شکار ممنوع دیلمان و قله درفک
منطقه شکار ممنوع دیلمان و قله درفک
منطقه شکار ممنوع دیلمان و قله درفک

منطفه شکار ممنوع  دیلمان و درفک در ۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان سیاهکل با مساحتی نزدیک به ۴۵ هزار هکتار یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سیاهکل است. در این منطقه که دارای بخشی جنگلی، بخشی کوهستانی و بخشی مرتفعی است، برای حفاظت از محیط زیست، شکار ممنوع است. همین باعث رشد چشمگیر جمعیت حیوانات منطقه شده است. گونه‌های مهم جانوری منطقه شامل مرال، شوکا، شغال، گراز، خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، سمور، رودک و پلنگ است. گونه‌های گیاهی که در منطقه شکار ممنوع دیلمان خواهید دید ممرز، افرا، پلت، گردو، انار، صنوبر، تمشک، شب خست، شمشاد و… است. از منطقه شکار ممنوع دیلمان نمایی باشکوه از قله بلند درفک را نیز می‌توانید ببینید و از آن لذت ببرید.

آبشار بابا ولی

آبشار بلند بابا ولی در منطقه باستانی قوم دیلمان در روستایی به نام باباولی واقع شده است. طبیعت بکر و ییلاقی منطقه، به آبشار بابا ولی نمایی فوق‌العاده می‌بخشد و ساحل رودخانه پاکرود هم که در کنار آبشار واقع است فضا را پرنشاطتر می‌کند. آبشار بابا ولی فصلی است و از آب شدن برف‌ روی کوه‌ها ایجاد می‌شود. این آبشار ارتفاعی ۲۰ متری و شکوه خاصی دارد. بازدید از آبشار و روستاهای ییلاقی اطرافش می‌تواند یکی از به‌یادماندنی‌ترین روز‌های سفرتان را رقم بزند. آبشار بابا ولی در ۵ کیلومتر جاده دیلمان به آسیابر قرار دارد و یکی از دل‌انگیزترین جاهای دیدنی سیاهکل است.

بقعه باباولی

بقعه بابا ولی
بقعه بابا ولی

وقتی می روید تا به آیشار باباولی سری بزنید، در روستا، از بقعه باباولی نیز دیدن کنید. بقعه باباولی بنایی چهارگوش متعلق به سده یازدهم هجری است. این بقعه با سقف شیب‌دار سفالین، ایوان‌های ستون‌دار و نقاشی‌های مذهبی‌اش نمونه‌ای کامل از آرامگاه‌های شمال ایران است. روستای باباولی که در آن بقعه بابا ولی و در نزدیکی‌اش آبشار باباولی وجود دارد یکی از باصفاترین جاهای دیدنی سیاهکل است که حتما باید به آن سری بزنید، البته نه در فصل سرما.

قلعه گرماور

قلعه گرماور
قلعه گرماور

قلعه گرماور در نزدیکی روستایی به همین نام یکی از جاهای دیدنی سیاهکل با سابقه تاریخی مربوط به پیش از اسلام است. این قلعه بر فراز تپه‌ای قرار گرفته است و برای نظارت و دیده‌بانی بر دشت‌های منطقه استفاده می‌شده است. این روزها تنها برج دیده‌بانی قلعه و پی آن در اطراف برج بر جای مانده است. همین‌طور در سطح کوه، سفالینه‌هایی به رنگ‌های سرخ و نخودی، سفال‌های لعابدار آبی و سفال‌های هفت رنگ که به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی باز می‌گردد زیاد است. برای یافتن پاسخ به بسیاری از سوال‌ها درباره قلعه گرماور خصوصا زمان ساخت آن به کاوش‌های باستان‌شناسی بیشتری نیاز است. این قلعه در ۵۸ کیلومتری سیاهکل محلی دیدنی برای کسانی است که به مکان‌های تاریخی علاقه دارند.

پناهگاه سنگی گیلارکش

پناهگاه سنگی گیلارکش، در شمال روستای گیلارکش، در ۳۷ کیلومتری سیاهکل قرار دارد. این پناهگاه سنگی که مشرف به رودخانه گیلارکش و بر دیواره‌ای صخره‌ای ساخته شده است، دهانه ای به طول یک و نیم و عرض دو متر دارد. محلی‌ها می‌گویند که پناهگاه ورودی‌های دیگری هم داشته است که پس از زلزله سال ۶۹ بسته شده است. این منطقه کوهستانی است و آب و هوای سردسیری دارد. این پناهگاه هم مانند بسیاری دیگر از جاهای دیدنی سیاهکل احتیاج به مطالعات گسترده دارد تا به همه سوالات پیرامون آن پاسخ داده شود ولی متأسفانه این روزها فقط مورد توجه و استفاده چوپانان منطقه است.

حمام تاریخی دیلمان

حمام تاریخی دیلمان، در ورودی شهر دیلمان واقع است. تاریخ ساخت این بنا را به دوره ایلخانان نسبت می‌دهند که در دوره‌های تاریخی مختلف بخش‌هایی به آن اضافه شده است. حمام تاریخی دیلمان برای استفاده آزاد مردم شهر و مسافران در سرمای آن منطقه کوهستاتی به صورتی کاملا کاربردی ساخته شده است. این بنا که در فهرست آثار ملی ایران هم ثبت شده است یک صحن مرکزی و چهار صحن دیگر در چهار طرف دارد. همین‌طور در چهار گوشه، چهار اتاق قرار دارد که شامل گرمخانه و سردخانه، محل تمیز کردن پا، تنویرخانه و سربینه است. حمام تاریخی دیلمان از جاهای دیدنی سیاهکل است که حتما در شهر دیلمان باید از آن دیدن کنید.

قلعه کوتول شاه

قلعه کوتول شاه
قلعه کوتول شاه

قلعه کوتول شاه در نزدیکی روستای موشای مالفجان یک قلعه بزرگ و تاریخی مربوط به دوران تیموریان است. برای رسیدن به قلعه کوتول شاه باید در جاده سیاهکل به موشا دل به جنگل بزنید و بر فراز کوهی با ارتفاع ۳۰ متری این قلعه زیبا را در میان درختان جنگل مشاهده کنید. کوتول شاه یکی از حکمرانان شلمانی گیلان بوده است که این قلعه را بر فراز کوه و با موقعیت مشرف به روستاهای اطراف ساخته است. بنای این قلعه که به ثبت آثار ملی ایران رسیده است بیضی شکل است. این بنا دارای برج‌های دیده‌بانی، آب انبار، اتاق‌هایی جناغی و قوسی و … است که می‌تواند دیدن از آن را برای هر کسی جذاب کند. قلعه کوتول شاه یکی از جاهای دیدنی سیاهکل است که با طبیعت بکر جنگل‌های اطرافش و مردمان خونگرم روستاهای دور و بر می‌تواند مقصدی خوب برای گردشگران باشد.

موقعیت قلعه کوتول شاه روی نقشه روی نقشه گوگل

روستاهای زیبای در جاهای دیدنی سیاهکل

دیلمان
دیلمان

شهرستان زیبای سیاهکل روستاهای فوق‌العاده‌ای هم دارد که هر کدام به نوبه خود از جاهای دیدنی سیاهکل محسوب می‌شوند. منطقه دیلمان با تاریخ پر فراز و نشیبی که روزی مرکز فرماندهی دیلمیان بوده است و طبیعتی بکر و خیره‌کننده یکی از همین شهرها و روستاهاست که برخی از جاذبه‌های توریستی‌اش را در بالا ذکر کردیم. دیگر روستاهای سیاهکل، خصوصا روستاهای ییلاقی و کوهستانی برای گذراندن روزهای گرم تابستان گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شوند. طبیعت جنگلی و کوهستانی، آب و هوای معتدل، گذر رودهای پر آب و خروشان و مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز چند مورد از ویژگی‌های روستاهای باصفای منطقه سیاهکل است. از جمله زیباترین روستاهای سیاهکل می‌توان به بالارود در کنار تی تی کاروانسرا، روستای پیرکوه با آب و هوایی خارق‌العاده، روستای سیکاش و بقعه آقا سید مصطفی، روستای لشکریان با وجود بقه آقا سید محمود و آقا سید محمد و … اشاره کرد.

 چشمه‌های آب معدنی

دیلمان
دیلمان

چشمه‌های آب معدنی فراوان یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان سیاهکل است. روستای چوشل با چشمه‌های آب معدنی فراوان، زیارتگاه و آبشاری که دارد می‌تواند یکی از به‌یادماندنی‌ترین جاهای دیدنی سیاهکل باشد. در منطقه میان‌محله این روستا در کنار آرامگاه امامزاده سید نجف‌الدین، چشمه آب معدنی گرمخانی می‌جوشد. مردم محلی آب این چشمه را شفابخش و مقدس می‌دانند و حتی در قدیم استحمام در آب این چشمه را موجب جلوگیری ار بیماری‌ها می‌دانسته‌اند. یکی دیگر از چشمه‌های اطراف روستای چوشل، چشمه سیرگیلی با آبی سرد و گوارا است که نرسیده به جنگل کاهکوه قرار دارد. این چشمه آب آشامیدنی منطقه‌ای از روستای چوشل را نیز تامین می‌کند. در منطقه کوهستانی غازی گوابر و خورتاب هم چند چشمه آب معدنی وجود دارد که بازدید از آن‌ها در دل کوه می‌تواند جذابیت سفرتان را دوچندان کند.

جاهای دیدنی سیاهکل انقدر زیاد است که ممکن نیست در یک مقاله بتوان به همه آن‌ها پرداخت. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری این منطقه هنوز به طور کامل کشف نشده است و شاید فقط محلی‌ها از وجود آن خبر دارند. شما تا به حال به شهرستان سیاهکل سفر کرده‌اید؟ کدامیک از جاهای دیدنی سیاهکل به نظرتان جذاب‌تر آمده است؟ خاطرات و تجربیات سفر خود به سیاهکل را با مخاطبان سفرزون به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های گیلان کلیک کنید.


 


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور ایرانگردی

برای مشاهده‌ی تور ایرانگردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.