مسجد سلیمان، شهری به قدمت تاریخ عیلامیان و به زیبایی زاگرس و کارون است. مسجد سلیمان شهر اولین‌هاست. شهرستانی پر از زیبایی‌های خیره‌کننده و افتخارآمیز که گشت و گذار در آن شما را به وجد خواهد آورد. اینکه این شهر حتی قبل از بهره‌برداری از اولین چاه نفت در ایران، همواره جزو اولین‌ها بوده است، نشان‌دهنده اهمیت و جذابیت آن است. انگار که دوست داری همین حالا کوله‌بارت را ببندی و راهی شوی تا زودتر جاهای دیدنی مسجد سلیمان را از نزدیک ببینی. اولین چاه نفت خاورمیانه، اولین کارخانه گوگردسازی خاورمیانه، اولین کارخانه تولید برق خاورمیانه، اولین و بلندترین پل فلزی در خاورمیانه، اولین بیمارستان و آزمایشگاه طبی ایران، اولین راه‌آهن و فرودگاه ایران، اولین استخر شنا در ایران، اولین باشگاه‌های ورزشی در ایران، این‌ها فقط بخشی از افتخارات این شهرستان زیباست. اما اولین بودن تنها خوبی این شهر صنعتی نیست. مسجد سلیمان شهری تاریخی با آثار باستانی بسیار است. طبیعت هم برای مسجد سلیمان کم نگذاشته است و دو رودخانه کارون و تمبی به همراه بلندترین کوه‌های استان خوزستان این شهرستان را به یکی از زیباترین مناطق طبیعی ایران بدل می‌کند. مردم خونگرم، غذاهای خوشمزه، جاذبه‌های شهری متعدد، تفریحات زیاد و صنایع دستی و سوغات خواستنی از دیگر جذابیت‌های این شهرستان است. با سفرزون همراه باشید تا بهترین جاهای دیدنی مسجد سلیمان را به شما معرفی کنیم:

saadatrent

آتشکده جاویدا ، یکی از جاهای دیدنی مسجد سلیمان که نباید از دست بدهید

آتشکده جاویدا

اگر اهل دیدن مکان‌های تاریخی هستید، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مسجد سلیمان برای شما آتشکده جاویدا یا سرمسجد است. این آتشکده، متعلق به دوران هخامنشی و حدود ۷ قرن قبل از میلاد مسیح و در شمال شرقی شهر مسجد سلیمان است. آتش این آتشکده حتی تا ورود اسلام به ایران و زمان هارون‌الرشید هم همچنان روشن بوده است. آتشکده جاویدا را با سنگ‌های بزرگ معدنی به وزن ۴ تا ۵ تن ساخته‌اند و در ساخت آن از هیچگونه ملاتی استفاده نشده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در ساخت تخت جمشید نیز از معماری سرمسجد الهام گرفته شده است. دیدن این آتشکده که هزاران سال مورد احترام مردمان ایران زمین بوده است و در آن به عبادت می‌پرداخته‌اند قطعا برایتان جذاب خواهد بود.

ساعت بازدید:  ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس آتشکده جاویدا : شمال شرقی شهر مسجد سلیمان، محله سرمسجد

‌سد شهید عباسپور، یکی از افتخارآمیزترین جاهای دیدنی مسجد سلیمان

سد شهید عباسپور

در ۵۵ کیلومتری شمال شرقی شهر مسجد سلیمان، یکی از اولین سدهای خاورمیانه، بر روی بزرگترین رود کشور وجود دارد که در اواخر زمستان و اوایل بهار از باشکوه‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی مسجد سلیمان است. سد شهید عباسپور از نوع بتنی دو قوسی و با تاجی به ارتفاع ۱۸۸ متر و طول ۳۸۵ متر یکی از عظیم‌ترین سدهای ایران به حساب می‌آید. جزایری در دریاچه پشت سد به وجود آمده است که بسیار دیدنی و زیبا هستند. یکی از این جزایر جزیره کوشک است که با واحدهای اقامتی و امکانات خوب تفریحی، به همراه طبیعت سبز و دل‌انگیز در بهار، یکی از زیباترین دیدنی‌های اطراف سد است. البته گردشگران را فقط در اواخر زمستان و اوایل بهار به جزیره راه می‌دهند و باید با هماهنگی به جزیره بروید چون واحدهای اقامتی و امکانات فقط به کسانی که رزرو کرده‌اند اختصاص می‌یابد. می‌توانید در سد قایق‌سواری و ماهیگیری کنید. پیاده‌روی و دیدن مناظر فوق‌العاده‌ای که از تلفیق زیبایی و شکوه دریاچه سد و سرسبزی فضای اطراف حاصل می‌شود هم لذت کم‌نظیری دارد. در هر صورت به سمت سد که می‌روید وسایل مورد نیازتان را به همراه داشته باشید تا یک موقع دچار کمبود نشوید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس سد شهید عباسپور : ۵۵ کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان

دشت گلگیر ، دشتی پر گل و گیرا

دشت گلگیر

یکی از دل‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی مسجد سلیمان در جنوب این شهر قرار دارد. یک دشت باصفا و دوست‌داشتنی که با گل‌های فراوان رنگارنگ و درختان و گیاهان سبز و زیبا پوشیده شده است. نمی‌توانید تصور کنید که دشت گلگیر، در بهار چقدر زیبا و چشم‌نواز می‌شود. می‌توانید ساعت‌ها در این دشت دل‌انگیز به گشت و گذار بپردازید و روزی شاد برای خود و خانواده بسازید. دشت گلگیر چشمه‌ای جوشان از دل زمین دارد که  آب آن بهار و تابستان خنک و پاییز و زمستان گرم است. آب این چشمه خواص درمانی زیادی هم دارد و با وجود گوگرد در آن برای درمان دردهای روماتیسمی بسیار مفید است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس دشت گلگیر : جنوب مسجد سلیمان، جاده تمبی

تپه کلگه زرین، برگ زرینی در تاریخ ایران زمین

تپه کلگه زرین

یکی دیگر از جاهای دیدنی مسجد سلیمان که از نظر باستانی بسیار مهم است، تپه باستانی کلگه زری یا زرین است که در جنوب این شهر تاریخی خودنمایی می‌کند. کلگه زرین به معنای جایگاه قلعه طلایی و یا جایگاه قوچ طلایی است که هر کدام داستان خود را دارد. در این تپه که به هزاره سوم پیش از میلاد و تمدن عیلامیان باز می‌گردد، کتیبه‌ای به طول ۶ و عرض ۴ متر یافت شده است که نشان از آیین ابراهیمی دارد و می‌توان از آن نتیجه گرفت که مردمان این منطقه آیین ابراهیمی را پذیرفته بوده‌اند. در این بنا اشیای باستانی متعددی از جمله نیم‌تنه سنگی، یک عدد حوض سنگی، تعدادی سفال و سکه و … یافت شده است. طبق تحقیقات، این محل در زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان دارای اهمیت ویژه بوده است. مرکز مالی و بانک هخامنشیان نیز در این منطقه قرار داشته است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس تپه کلگه زرین: در مسجد سلیمان وارد خیابان آزادی شوید، سپس از راه جاده سی‌برنج و بهداری نمره یک ادامه دهید تا به کوچه صفر علی اورکی برسید. تپه کلگه زرین همین جاست.

پارک جنگلی و سد تمبی

پارک جنگلی و سد تمبی

اگر طبیعت‌گرد هستید و یا با خانواده دلتان می‌خواهد روزی شاد در طبیعت داشته باشید، یکی از بهترین جاهای دیدنی مسجد سلیمان برای شما منطقه تمبی است که دارای سدی با منظره‌های چشم‌نواز و یک پارک جنگلی باصفاست. سد تمبی در ۵ کیلومتری مسجد سلیمان برای تولید برق ساخته شده است و در کنار آن نیروگاهی جهت تولید برق احداث شده است. این سد چشم‌انداز زیبا و طبیعت دل‌انگیزی دارد و به خاطر همین هم از محبوب‌ترین مناطق تفریحی این شهر محسوب می‌شود. پارک جنگلی تمبی با درختان کهور، کنار و بادام، بر روی تپه‌های سرسبز و زیبا، می‌تواند محیطی مناسب برای این باشد که چند ساعتی را در طبیعت استراحت کنید. آلاچیق‌های این پارک نیز کار را برایتان راحت کرده است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس پارک جنگلی و سد تمبی : ۵ کیلومتری جنوب مسجد سلیمان. برای رفتن به این پارک ساحلی باید وارد جاده تمبی شوید و جاده را انقدر ادامه دهید تا به پارک و سد برسید.

آبشار نگین، نگین شیرین بهار

آبشار نگین | از جاهای دیدنی مسجد سلیمان
آبشار نگین | از جاهای دیدنی مسجد سلیمان

یکی از جاهای دیدنی مسجد سلیمان که شما را به یاد بهشت می‌اندازد، طبیعت مسحورکننده شیمبار و آبشار پرشکوه نگین است. در حدود ۸۰ کیلومتری شمال مسجد سلیمان، بعد از دریاچه سد شهید عباسپور، منطقه‌ای دیدنی با طبیعتی بکر و دل‌انگیز وجود دارد که در سفر به مسجد سلیمان نباید زیبایی‌هایش را از دست بدهید. جنگل‌های بلوط، دشت‌های سبز از گیاهان خودرو و گل‌های وحشی، درختان انگور کوهی، انار، بادام، توت و … و از همه این‌ها مهم‌تر و دل‌انگیزتر، رودخانه‌ای خروشان و زلال که به محیط طراوتی وصف‌ناشدنی می‌بخشد، تنها بخشی از زیبایی‌های این منطقه است. آبشار نگین، در دل کوه‌ها و دشت‌های شیمبار، در روستایی به همین نام قرار گرفته است. آب آبشار نگین که ارتفاعی ۶۰ متری دارد، از رودخانه شیمبار به کمک تونل دست‌ساز و تاریخی نگین تامین می‌شود. برای دسترسی به آبشار نگین باید مسیری حدودا چهار ساعته یا بیشتر را کوهپیمایی کنید تا به روستا برسید. این منطقه پر از مناظر بکر است و این کوهپیمایی می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین ساعات عمرتان باشد. دشت‌های پر از گل‌های وحشی شقایق، صخره‌های سختی که دل به سبزی چمن‌ها داده‌اند، دره‌های عمیق سنگی که زیبایی رعب‌آوری دارند و … همه و همه می‌تواند تجربه سفر به شیمبار و دیدن آبشار نگین را برایتان به تجربه‌ای رویایی بدل کند.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس آبشار نگین : ۹۰ کیلومتری شمال مسجد سلیمان

مسیر دسترسی: برای رفتن به آبشار نگین باید مسیر مسجد سلیمان را به سوی روستای شلال پیش گرفت. از آنجا حدود ۴ ساعت پیاده‌روی شما را به آبشار نگین می‌رساند.

معبد بردنشانده، نشانی باشکوه از هزاران سال پیش از میلاد

جاهای دیدنی مسجد سلیمان
معبد بردنشانده

بردنشانده، معبدی متعلق به ۲۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است که در ۱۶ کیلومتری مسجد سلیمان در کنار جاده سد شهید عباسپور قرار دارد. این معبد، در زمان هخامنشیان ساخته شده است و به صورت روباز بوده است. مردم در این مکان روباز دور هم جمع می‌شدند و به نیایش  و انجام آیین‌های خاص مذهبی می‌پرداختند. این معبد در زمان اشکانیان هم دارای اهمیت بوده است و نقوش برجسته روی سنگ‌های آن مربوط به این دوران است. از این مکان، آثار باستانی بسیاری کشف شده است که از این بین می‌توان به مجسمه هرکول با ارتفاع بیش از دو متر اشاره کرد. یکی از جاهای دیدنی مسجد سلیمان که برای عاشقان بناهای تاریخی بسیار جذاب خواهد بود، معبد بردنشانده است. این معبد به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس معبد بردنشانده : ۱۶ کیلومتری مسجد سلیمان، جاده ساد شهید عباسپور

عمارت بنه‌وار، افتخار بختیاری‌ها

عمارت بنه‌وار | دیدنی های مسجد سلیمان
عمارت بنه‌وار | دیدنی های مسجد سلیمان

بنه‌وار نام شهری قدیمی است که از هزاران سال پیش سکونتگاه گرمسیری طایفه آسترکی ایل بختیاری بوده است. عمارات و بناهای باشکوهی که در این شهر باقی مانده است، مربوط به دوران صفویان و پس از آن است. تاجمیرخان بختیاری، میرجهانگیر خان بختیاری و خلیل خان بختیاری در بنه‌وار، بناهای پرعظمتی ساخته‌اند که نشان از قدرت آن‌ها در این منطقه و فرهنگ و تمدن پرشکوه آن‌ها داشته است. در بنه‌وار که محل حکمفرمایی حاکم و رئیس بوده است، سایر روسا و خوانین، در کنار مقر فرمانروایی ساختمان‌ها و بناهای زیادی داشته‌اند. این روزها هنوز بخش‌هایی از این بناها که مربوط به قصر اصلی است به جای مانده است که شامل نقارخانه، فراش‌خانه، دفتر‌خانه، حمام‌های بزرگ و … است. در بنه‌وار علاوه بر بناهای بر جای مانده، آثار سدی که یکی از خوانین برای آبرسانی به شهر در کنار شهر ساخته بوده است نیز پابرجاست. همین طور میدان چوگان و سوارکاری، سنگ نوشته‌ای بر روی تپه غربی بنه‌وار و چند اثر تاریخی دیگر نیز در این منطقه به چشم می‌خورد. بنه‌وار، یکی از جاهای دیدنی مسجد سلیمان است که نشان از فرهنگ غنی بختیاری‌ها دارد. عمارت بنه‌وار جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس عمارت بنه وار : مسجد سلیمان، بخش لالی، روستای بنه‌وار

دشت شیمبار، بهشتی رویایی در شمال مسجد سلیمان

دشت شیمبار | از جاهای دیدنی مسجد سلیمان
دشت شیمبار | از جاهای دیدنی مسجد سلیمان

وقتی از آبشار نگین گفتیم، اشاره‌ای هم به دیدنی‌های طبیعی شیمبار کردیم که چگونه هر کسی را به یاد رویاهایش می‌اندازد. شیمبار در ۷۵  کیلومتری شمال مسجد سلیمان، از یک طرف در دامنه کوه دلا قرار دارد و شامل چهار منطقه گذر گاه، امامزاده صالح ابراهیم، تنگ سنو و پل نگین است. این دشت نامی برازنده خود دارد چرا که شیمبار به معنای شیرین بهار است. در هر فصلی از سال می‌توانید شیرین بهار را غرق در زیبایی ببینید. علاوه بر اینکه انگورهای یاقوتی، درختان و گیاهان خودرو و گل‌های وحشی به همراه آبشار‌ها و رودهای پرخروش، صخره‌ها و دره‌های دیدنی و دریاچه‌ای دل‌انگیز زیبایی این منطقه را به اوج می‌رساند، شیمبار دارای آثار تاریخی زیادی نیز هست. سنگ برجسته‌های تنگ بتا و تنگ سنان که بر روی کوه کنده‌کاری شده‌اند یکی از این آثار تاریخی است.استودان‌ها، پل خداآفرید، امامزاده صالح ابراهیم و … آثار تاریخی دیگر منطقه شیرین بهار است. شیرین بهار سرزمین ایل موری و گمار است و ساکنان کوچ‌نشین و روستایی این منطقه با مهربانی تمام از شما پذیرایی خواهند کرد. شیمبار در مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است و محور دسترسی این دو استان شیمبار را به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مسجد سلیمان تبدیل کرده است. آلاچیق و دکه‌های فروش تنقلات نیز در این منطقه وجود دارد تا گردشگران از لحظه لحظه سفر خود لذت ببرند.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس دشت شیمبار : ۷۵ کیلومتری مسجد سلیمان

مسیر دسترسی: وارد جاده شوشتر مسجد سلیمان شوید. وقتی به فلکه دانشگاه رسیدید وارد جاده‌ای شوید که به فرودگاه شهید آسیایی می‌رود. مسیر را به سمت جاده خوزستان چهار محال و بختیاری ادامه دهید تا به شیمبار برسید. حدود دو ساعتی در راه خواهید بود.

منطقه نمونه گردشگری تاراز

منطقه نمونه گردشگری تاراز یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مسجد سلیمان به حساب می‌آید. به تصویر بالا دقت کنید. آیا واقعاً تصور می‌کردید که در مسجد سلیمان، چنین پیست اسکی بزرگی وجود داشته باشد؟ البته باید بدانید که پیست اسکی این منطقه استاندارد نیست و به‌خوبی تجهیز نشده است؛ اما می‌توانید از آن برای تویوب‌سواری، برف‌بازی، ساخت آدم‌برفی و انواع ورزشی‌های زمستانی استفاده کنید. در فصل زمستان، می‌توانیم شاهد حضور خانواده‌هایی باشیم که یک تیوب بزرگ کرایه می‌کنند و همراه با آن به‌سمت پایین سر می‌خورند. زمانی که خودتان را بر فراز منطقه تاراز برسانید، شاهد مناظری تماشایی و خیره‌کننده از مسجد سلیمان خواهید بود.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: مسجد سلیمان، مرز بین خوزستان و چهار محال و بختیاری

آبشار نگین

آبشار نگین یکی از جاهای دیدنی مسجد سلیمان است که آن را کمتر کسی می‌شناسند. این آبشار در روستایی با همین نام قرار دارد و جزء مناطق دور افتاده به حساب می‌آید. این آبشار در میان کوه‌ها و دشت‌های منطقه شیمبار و شمال دریاچه مصنوعی سد شهید عباسپور قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار تماشایی باید از مسجد سلیمان خودتان را به روستای آب شلال برسانید. در نهایت پس از ۴ ساعت کوهپیمایی، به روستای بکر و دست‌نخورده نگین و آبشار تماشایی آن دست پیدا خواهید کرد. اگر مسیر آبشار را به‌صورت مستقیم ادامه دهید، به سد عباسپور دسترسی پیدا خواهد کرد. مسیر دسترسی به این روستا و آبشار از میان دشت‌های پر از شقیاق و در ختان بلوط عبور می‌کند. پس اصلاً خستگی و طولانی‌بودن مسیر را متوجه نخواهید شد. حتی با دیدن تصور این آبشار به وجد می‌آیید تا این سختی را به جان بخرید.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: خوزستان، مسجدسلیمان، روستای نگین

کوه کینو

کو کینو یا همان کوه کی نو با ارتفاع ۳،۷۱۰ متر از سطح دریا، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مسجد سلیمان به حساب می‌آید. این کوه در میانه خوزستان و استان چهار محال و بختیاری و در ارتفاعات زاگرس قرار دارد. کینو منطقه ییلاقی عشایر استان‌های مجاور به حساب می‌آید. پس اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید از نزدیک زندگی عشایر منطقه را مشاهده کنید. اگر این شانس به شما رو کرد، حتماً سری به آن‌ها بزنید و صنایع‌دستی یا محصولات دامی آن‌ها را تهیه کنید. دریاچه تمی یکی از جاذبه‌های مهم کوه کینو به حساب می‌آید. این دریاچه همیشه پر از آب است و از برف‌های منطقه تأمین می‌شود. البته فراموش نکنید در  فصل زمستان به‌دلیل سرمای شدید و یخبندان، امکان بازدید از این کوه وجود ندارد.

آدرس: خوزستان، مسجد سلیمان

 

منطقه توریستی اندیکا

اندیکا نام یکی از شهرستان‌های حاشیه شرقی استان خوزستان است. مردم این شهرستان بختیاری هستند و به همین زبان صحبت می‌کنند. با وجود این، اندیکا جزئی از منطقه مسجد سلیمان به حساب می‌آید. این شهرستان جزء مناطق کوهستانی و ییلاقی به حساب می‌آید و دنباله کوه‌های بختیاری به شمار می‌آید. اندیکا شامل مناطق مرتفع، دشت‌های کوچک و دره‌های عمیق می‌شود. فقط پیاده‌روی در این منطقه می‌تواند حال شما را بسیار خوش کند. هوا پر از اکسیژن خالص است و در هر دم و بازدم، مست عطر کوهستان خواهید شد. این منطقه توریستی برای کمپ‌های طبیعی جان می‌دهد. پس اگر به‌دنبال مکانی دنج و بکر برای طبیعت‌گردی ، پیاده‌روی در طبیعت و کمپ‌های شبانه هستید، اندیکا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. فقط به یاد داشته باشید فصل تابستان بهترین زمان بازدید از این منطقه محسوب می‌شود. همچنین امکان بازدید از اندیکا در فصل زمستان وجود ندارد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: خوزستان، مسجد سلیمان، اندیکا

منطقه شو ولندر

منطقه شو ولندر یکی دیگر جاهای دیدنی مسجد سلیمان است که کمتر کسی نام آن را حتی شنیده! این منطقه جزء مناطق شکار ممنوع است و در بخش زاگرس جنوبی قرار دارد. همان طور که می‌توانید حدس بزنید، اکوسیستم این منطقه بسیار پویا و متنوع است. دقیقاً به همین خاطر آن را در زمره مناطق حفاظت‌شده طبیعی قرار داده‌اند. در این منطقه می‌توانیم شاهد حضور گونه‌های جانوری و گیاهی مختلف باشیم. «سمندر امپراتور» یکی از گونه‌های خاص و منحصر‌به‌فرد سمندر است که فقط در این منطقه یافت می‌شود و شهرت جهانی دارد. اگر عاشق طبیعت و تماشای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری هستید، این منطقه برای شما بهشت موعود خواهد بود.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: خوزستان، مسجد سلیمان، منطقه شو ولندر

 

با هم سفری داشتیم به جاهای دیدنی مسجد سلیمان. شهری دیدنی و باستانی که با طبیعت دل‌انگیز خود گردشگران را به شوق می‌آورد. شما تا به حال به مسجد سلیمان سفر کرده‌اید؟ کدامیک از جاهای دیدنی مسجد سلیمان را بیشتر دوست داشتید؟ خاطرات، تجربیات و نظرات خود را با مخاطبان سفرزون به اشتراک بگذارید.