شهری که شیخ بهایی ساخت. نجف آباد را باید اینطور شناخت. در مورد دیدنی های شهری میخواهیم اینبار با شما به صحبت بشینیم که در تاریخ ایران از بسیاری از مراکز استانی ایران، مطرح تر بوده است. نجف آباد بزرگترین شهر نزدیک به اصفهان بوده است این شهر دروازه ای برای پایتخت اصفهان در زمان صفویه به شمار می رفته است. این شهر به همت شیخ بهایی ساخته شده و نظم شهری آن تا حدودی درخشان به نظر می رسد البته در سالیان این اخیر این نظم کمی بهم ریخته است ولی با این حال نمی توان از نظم آن چشم برداشت. با سفرزون همراه باشید تا جاهای دیدنی نجف آباد را با یکدیگر مرور کنیم.

saadatrent

برج دوقلوی صفا

برج دوقلوی صفا در نجف آباد یک کبوتر خانه دوقلو است. این برج نادر و منحصر به فرد به شمار می آید از این جهت که پرواز کبوتر های در اطراف این برج بسیار است و مردم از پرواز این کبوتر ها متوجه نجف آباد می شدند.

شیخ بهایی نازنین قصد داشت نجف آباد یک باغ شهر دائمی باشد، برای اینکه این باغ شهر ادامه داشته باشد این دو کبوتر خانه را ساخت تا دردسر جمع آوری کود نداشته باشد و از طرف دیگر راهنمایی برای مسافران باشد. در زمان های دور این کبوتر خانه توجه هر فردی را به خود جلب می کرده است تا حدی که شایع شده بود مردم نجف آباد گوشت کبوتر می خورند در حالی که شیخ بهایی نازنین هدفی برای پایداری نجف آباد در نظر داشته است. این کبوتر خانه این روزها مورد استفاده نیست و تنها می توانیم از نبوغ وجود چنین ساختمانی لذت ببریم.

ارگ شیخ بهایی نگین خاکی نجف آباد

برج های جوی خارون یا ارگ شیخ بهایی در لیست جاهای دیدنی نجف آباد رتبه بالایی دارد. این ارگ از هفت برج کبوتر محور تشکیل شده است و دیواری تقریبا با ارفاع پانزده متر این هفت برج را به یکدیگر وصل می کند. این کبوتر خانه ها بخشی از هویت تاریخی شهر نجف آباد هستند.حصار این باغ به سه هزار متر مربع می رسد. مجموعه ارگ شیخ بهایی این روزها پذیرای افرادی است که به قصد گردش به این مکان می آیند. مکان این بخش بسیار جذاب و زیبا است و می توانید سه چهار ساعتی با خانواده در آن خوش بگذارنید، پرندگانی که می پرند غذایی که آماده می شود و دیواری که از شما مراقبت می کند ارگ را به پاتوق نجف آبادی ها تبدیل کرده است.


در سفرزون بخوانید: بهترین هتل های اصفهان ، اقامتگاه‌های ستاره‌دار شهر فرهنگ


کارونسراهای جلوگیر و هسنیجه

کارونسراهای جلوگیر و هسنیجه دو کاروانسرای برجای مانده از عصر صفوی است که نقش مهمی به عنوان استراحتگاه داشته اند، این دو کاروانسرا همچنین از لحاظ معماری جالب هستند دیدن آنها آنقدر پیشنهاد نمی شود چرا که این روزها شبه مخروبه هستند.

عصارخانه

در مرکز نجف آباد با عصارخانه آقا رو به رو می شوید، یکی از فضاهایی که خود را در لیست جاهای دیدنی نجف آباد جا داده است. این عصار خانه، دو پاچال و دو تیر بزرگ دارد و یک سنگ آسیاب بزرگ در آن دیده می شود، اگر تا به حال عصارخانه ندیده اید، عصار خانه آقا مکان مناسبی برای دیدن یک عصارخانه حرفه ای است.

پارک ملی قمیشلو

پارک ملی قمیشلو یکی دیگر از جاهای دیدنی نجف آباد است که حدودا صد سالی هست بسیار از آن مراقبت می شود. آهوی ایرانی و قوچ از جاذبه های این منطقه به شمار می رود. جای سرسبزی نیست ولی رویشگاه متنوعی از درختان و گیاهان طبیعی ایران است که دیدن آنها خالی از لطف نیست. برای گشتن در این پارک باید مدام از محلی ها بپرسید چرا که آنها بهتر از هر کس دیگه ای وجب به وجب این پارک را می شناسند و از روایت های مختلف پارک با خبر هستند.

خانه تاریخی نوریان

خانه تاریخی نوریان قطعا یکی از جاهای دیدنی نجف آباد است. این خانه شامل دو بخش اصلی شاه نشین و خلوت کناری است. عمر این خانه از اواخر قاجار شروع می شود. مساحتش آنقدر بزرگ نیست ولی انعکاس خوبی از معماری های دوره قاجار در این شهر است. خانه مهرپور از دیگر جاهای دیدنی نجف آباد است که این روزها تبدیل به موزه مردم شناسی شهر نجف آباد شده است. این خانه تاریخی جای جالبی برای وقت گذراندن است.

باغ ملی نجف آباد

در میدان اصلی شهر نجف آباد باغ ملی قرار دارد، این باغ در دوره پهلوی اول ساخته شده و به نام باغ ملی معروف است. میدان بیضی شکل است که ده مسیر ورود و خروج داشته و این روزها بسیاری در آن تردد می کنند. این باغ نکته جالب چندانی ندارد و فقط وقتی می تواند برای قدم زنی باشد.

مسجد نصیر

یکی از مساجد خاص در نجف آباد مسجد نصیر است این مسجد از سبک رازی پیروی می کند و مسجدی دو ایوانی است. برای دیدن این مسجد باید به خیابان قدس رجوع کنید.

مسجد جامع نجف آباد

اولین و قدیمی ترین مسجد شهر که در زمان صفویه ساخته شده و دوباره ترمیم شده است مسجد جامع نجف آباد است. این مسجد دو ایوانه بوده و در هر ایوان سه دهنه وجود دارد. شبستان زمستانی پناهگاه افراد در تابستان است. این مسجد فاقد هر گونه تزیینات و کاشی کاری خاصی است ولی سنگ فرش آن از کاشی های آبی رنگ و مربعی شکل به کار رفته است. راه رفتن در آسمان را تجربه نخواهید کرد ولی هیچ مسجدی تقریبا به این صورت نبوده و نیست!

جاهای دیدنی نجف آباد و سخن پایانی

نجف آباد بیشتر از اینکه شهر آدمها باشد شهر پرندگان است حضور زیادی از پرندگان در شهر گواه همین مدعاست. در نجف آباد پرسه زنی آنچنان معنی ندارد چرا که شهر آنچنان برای این مقوله مناسب نیست. نجف آباد شهری مذهبی است که به واسطه نزدیکی به اصفهان بسیار مطرح بوده و است. متاسفانه نتوانسته زیاد از زیبایی های اصفهان سرقت کند!

برای ما بنویسید جاهای دیدنی نجف آباد را چطور دیده اید آیا شما با ما هم نظر هستید که این شهر نه زیاد جذاب نه زیاد کسل کننده است؟

طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور اصفهان

برای مشاهده‌ی تور اصفهان سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.