کلاردشت در استان مازندارن ، همیشه طرفدار دارد. راستش درست است که در تابستان و بهار مسافران کلاردشت بیشترند، اما در پائیز و حتی زمستان هم کلاردشت بی‌بدیل و دیدنی است، به همین دلیل، در این فصل‌ها هم مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشد. برای کسانی که به کلاردشت سفر کرده‌اند، همیشه ان سفر به عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای زندگی‌شان در حافظه‌شان ثبت شده است. این‌بار در مجله سفرزن قصد داریم جاهای دیدنی کلاردشت را برایتان به تصویر بکشیم تا اگر قصد سفر به آن‌جا را دارید، با برنامه‌ریزی دقیق عازم شوید. با ما باشید.

saadatrent

دریاچه‌ی ولشت قطعه‌ای از بهشت میان جاهای دیدنی کلاردشت

جاهای دیدنی کلاردشت - دریاچه ولشت
ولشت | بهشت زمینی

اگر به جاده‌ی پیچ در پیچ و همیشه سبز چالوس دل بسپارید و یکی دو ساعت غرق در آن‌همه زیبایی برانید، به شهر مرزن آباد می‌رسید. دریاچه‌ی ولشت، یکی از جاهای دیدنی پرطرفدار کلاردشت، در نزدیک این شهر و در دامنه‌های البرز قرار گرفته است. منطقه‌ی کوهستانی دامنه‌ی شمالی رشته‌ی البزر را تخت سلیمان نام نهاده‌اند. دریاچه‌ی ولشت یک از دریاچه‌های اب شیرین طبیعی ایران به شمار می‌رود که در زمره‌ی آثار ملی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است. اگر تابحال این دریاچه را ندیدید، کافیست به عکس‌های آن نگاه کنید. آبی لاجورد درخشان این نگین جاهای دیدنی کلاردشت در میان کوه‌های کمرنگ خاکی رنگ حتما دل و دین از شما خواهد برد.مکانهای دیدنی کلاردشت

دهکده مازیچال بر فراز ابرها

مازیچال
دیدار با ابرها از فراز مازیچال

تابحال شده از فراز آسمان به دنیا نگاه کنید؟ نه! منظورم وقتی سوار هواپیما هستید نیست، از تحربه‌ای بکرتر و دست اول‌تر حرف می‌زنم. می‌خواهم بگویم؛ تابحال شده جائی بایستید و دقیقا احساس کنید کافیست دست دراز کنید تا بتوانید ابرها را در مشت‌تان بگیرید و یا اینقدر آسمان احاطه‌تان کرده باشد که حس پرنده‌ای در حال پرواز را داشته باشید. اگر دنبال چنین تجربیاتی هستید حتما به دهکده‌ی مازیچال کلاردست سر بزنید که یکی از رویایی‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت است.

روستای کردیچال مروارید کلاردشت

جاهای دیدنی کلاردشت - کردیچال
کردیچال مروارید کلاردشت است

هروقت دل‌تان برای پلیور و کلاه و دستکش‌های زمستانی تنگ شد، هروقت رویای برف‌بازی و خوابیدن توی برف‌ها به سرتان زد یا هروقت یک مربای ناب و خاص درست کردید و توی دل‌تان گفتید کاش می‌شد این را با برف تازه و تمیز نوش جان کنم، اولین تجویز برای درمان درد شما سفر به روستای کردیچال است. آب و هوای این روستا در اکثر روزهای سال سرد است و همین امر آن را به یکی از دیدنی‌ترین جاهای کلاردشت بدل کرده است. پس شتاب کنید و کفش کلاه کنید.

روستای هریجان جواهری در دشت

جاهای دیدنی کلاردشت - هریجان
لذت نفس کشیدن در هریجان را تجربه کنید

ریشه‌شناسی کلمه‌ی هریجان به معنای سرزمین و خواستگاه آریایی است. همین نام قدمت و تاریخ این روستای بی‌نظیر را به خوبی نشان می‌دهد. این روستا در ورودی منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی هریجان واقع شده است و از دیدنی‌ترین جاهای کلاردشت به شمار می‌رود. اگر اهل پرنده‌نگری هستید یا به دنبال شانسی هستید تا حیوانات وحشی را در زیستگاه طبیعی‌ خودشان و آزاد تماشا کنید، حتما به هریجان بروید. اما اگر بعد از اجازه از سازمان محیط‌زیست، فرصت قدم زدن در دشت‌های وسیع هریجان به شما داده شد، حواس‌تان باشد کاری نکنید که چینی نازک تنهای حیات وحشی منطقه ترک بردارد.

علم کوه رویای کوه‌نوردان

کلاردشت - علم کوه
علم کوه رویای کوه نوردان است

اگر دور و برتان کوهنورد یا سنگ‌نورد حرفه‌ای یا آماتور باشد، حتما از او شنیده‌اید یکی از آرزوهایش صعود به علم کوه یا دیواره‌ی شمالی آن بود، یا هنوز هم در بالای لیست آرزوهایش قرار دارد. شهرت و جذابیت این قله تا حدی است که از سراسر دنیا معروف‌ترین کوهنوردان و صخره‌نوردان ماجراجو را به سمت خود می‌کشاند.

اما اگر شما اهل کوهنوردی نیستید و فقط کوهنوردان را دوست دارید، سفر به منطقه برای‌تان خالی از لطف نیست. حتی اگر توان صعود به قله را نداشته باشید، ضمن هم‌نشینی با کوهنوردان یا محلی‌ها کلی داستان‌های حیرت‌انگیز نصیب‌تان خواهد شد.

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی عباس آباد ؛ مامن فرهنگ و تاریخ ایران

جنگل مجل گنجینه‌ی کلاردشت

جنگل مجل
جنگل مجل | یک زیبایی بکر

جنگل مجل بعد از روستای مشهور رودبارک قرار دارد. شک ندارم، به رودبارک که برسید به قدری جذب زیبایی و طبیعت بکر این منطقه خواهید شد که شک می‌کنید آیا لازم است از آن جلوتر بروید یا نه. اما به شما توصیه اکید می‌کنم که شک را از دل بزدائید و با اطمینان خاطر به سمت جنگل مجل و روستای مجل بروید. این منطقه از منطقه‌ی رودبارک کم‌آب‌تر است، بویژه در ماه‌های گرم. اما همین کم‌آبی و خشکی نقطه‌ی قوت آن به شمار می‌رود و آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی کلاردشت کرده است. تردید نکنید، تا مجل بروید تا بتوانید خاطرات خا‌‌ص‌تری برای گفتن داشته باشید.

کاخ اجابیت لذت شاهانه در جنگل

جاذبه های طبیعی کلاردشت وصف‌ناشدنی است. بیشتر خانواده‌های متمول، از جمله خانواده‌ی پهلوی هم برای تعطیلات به این منطقه سفر می‌کرد و برای همین یک کاخ در آن‌جا ساختند. آب‌وهوای اطراف این کاخ بسیار مطبوع است و مناظر زیبایی دارد. پس حتما به این کاخ منحصربفرد که در دل کلاردشت بنا شده سر بزنید. وسائل نفیس و عتیقه‌ی موجود در کاخ حتما داستان‌های بسیاری برای‌تان نقل خواهند کرد.

جاده کلاردشت به عباس‌آباد

جاده جنگلی کلاردشت به عباس‌آباد یکی از زیباترین جاهای دیدنی کلاردشت محسوب می‌شود. با دیدن این جاده، سریعاً به یاد عکس روی پوسترها می‌افتید. شاید بارها چنین تصویری را برای پس‌زمینه موبایل یا کامپیوتر خود دانلود کرده باشید و حالا در یکی از آن‌ها قرار دارید. این جاده حدود ۲۵ کیلومتر طول دارد. جاده کلاردشت شما را به دل جنگل می‌برد. مناظر آنقدر زیبا هستند که احساس می‌کنید در دنیای خواب هستید و رؤیا می‌بینید. به جرئت باید گفت که این جاده انگار جاده بهشت است. حتی وسط روزهای تابستان هم آفتاب به سختی تلاش می‌کند تا برگ درختان انبوه راه کنار بزند و خودش را به جاده برساند. در این جاده می‌خواهید تا با کمترین سرعت حرکت کنید تا یک لحظه از این مناظر را از دست ندهید. اگر خوش‌شانس باشید، طبیعت شما را به صرف یک مه غلیظ و خنک مهمان می‌کند!

آدرس: کلاردشت، جاده کلاردشت – عباس آباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

سیاه بیشه

جاهای دیدنی کلاردشتسیاه بیشه ترکیبی بی‌نظیر از زیبایی‌های طبیعت است. زمانی که در این منطقه حضور داشته باشید، انگار پروردگار هر آنچه که باید را در اختیار شما قرار داده است. سیاه بیشه در دل مناطق بکر کوهستانی قرار دارد. همان طور که به این تصویر بکر نگاه می‌کنید، در این منطقه برکه‌ای کوچک به چشم می‌خورد. در اکثر مواقع بر روی این برکه خزه و جلبک وجود دارد. به همین خاطر اکثراً سبزرنگ است. دورتادور برکه شاهد تکاپوی پرندگان کوچک خواهیم بود. ابر تا کمترین ارتفاع ممکن پایین می‌آید. انگار که می‌خواهید نوک پنجه خود بایستید و تکه‌ای ابر را برای خودتان بردارید. در کنار برکه، چند خانه روستایی وجود دارد. خانه‌هایی با سقف شیربانی و رنگ‌های شاد که معمولاً بر روی سقف آن‌ها شبنم نشسته است. هوا منطقه صبح‌ها بسیار خنک است. در ابتدای صبح کمی تنتان مور مور می‌شود! این منطقه واقعاً تکه‌ای گم‌شده از بهشت است.

آدرس: جاده چالوس، کلاردشت، سیاه بیشه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی سیاه بیشه ؛ سفری در دل نگین مازندران

تپه کلار

جاهای دیدنی کلاردشتتپه کلار یکی از جاهای دیدنی کلاردشت است که حتماً باید از آن بازدید کنید. قدمت این تپه به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. کاوشگران، آثار تاریخی بسیاری را از این محل یافته‌اند. واقعاً چه اقوامی در این محل زندگی می‌کردند؟ چه بر سر این اقوام آمده است؟ آیا هنوز خانه و کاشانه آن‌ها زیر خربارها خاک مدفون است؟ حال تمام آن تمدن جای خود را به تپه‌ای سرسبز و زیبا داده است. جایی که تا چشم کار می‌کند مراتع سرسبز دیده می‌شود. اگر به دشت‌های باز و سرسبز علاقه‌مند باشید، این تپه برای شما انتخابی عالی خواهد بود. تپه کلار از نظر ظاهری شباهت بسیاری به پس‌زمینه معروف ویندوز XP دارد. این تپه برای کمپ‌زدن و پیک‌نیک بهترین گزینه محسوب می‌شود.

آدرس: کلاردشت، ۵ کیلومتری شرق کلاردشت

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

سنگ سماور

سنگ سماور یکی از بامزه‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت است. البته این سنگ فقط نام بامزه و خنده‌داری دارد؛ اما صعود به آن بیشتر ترسناک است! این سنگ در حقیقت یک تخته سنگ بزرگ با ظاهری عجیب است که به‌صورت عمودی در ارتفاع ۴،۵۰۰ متری سطح زمین قرار دارد. از روی ظواهر امر کاملاً مشخص است که این سنگ بخشی از کوهستان بود و جدا شده است. بسیاری از افرادی که توان فیزیکی بالایی دارند، مهارت خود را در بالا‌رفتن از این تخته سنگ به چالش می‌کشند. این تخته سنگ محلی مناسب برای عکاسی است. البته در صعود به آن باید بسیار احتیاط کنید و مراقب خودتان باشید.

آدرس: کلاردشت، ۵ کیلومتری شمال کلاردشت، علم کوه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

رودخانه سردآبرود

در منطقه زیبای کلاردشت می‌توانید شاهد چندین رود و چشمه باشید. رودخانه سردآبرود یکی از همین رودخانه‌های زیبا با آب زلال و جاری است. این رودخانه از کوه‌های علم‌کوه و تخت‌سلیان سرچشمه می‌گیرد. در مسیر خود مراتع و زمین‌های مختلف را سیرآب می‌کند و نهایتاً به دریای خزر می‌ریزد. در کنار این رودخانه هزاران درخت و درختچه آب را تا خود دریای خزر اسکورت می‌کنند! تقریباً در تمام طول روز، نسیمی خنک در کنار رودخانه صورت شما را نوازش می‌دهد. اگر همیشه پیک‌نیک برای شما در کنار رودخانه و آب معنا دارد، بهتر است خودتان را به حاشیه رودخانه سردآبرود برسانید. از نام این رودخانه می‌توانید متوجه شوید که چه آب سردی دارد. آب این رودخانه قابل‌شرب و بسیار گوارا است.

آدرس: کلاردشت، ۵ کیلومتری شمال کلاردشت، رودخانه از علم‌کوه تا دریا ادامه دارد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مرداب دیوک | تجربه ترس در کلاردشت

مرداب دیوک را می‌توان یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت دانست. این مرداب وهم‌انگیز در استان مازندران قرار دارد و برای دسترسی به آن باید از مسیر جنگلی و میان درخت‌های پر‌شاخ‌وبرگ عبور کنید. با کمی پیاده‌روی از میان جنگل‌های مه‌گرفته، به مردابی عجیب و ترسناک خواهید رسید. مردابی که به گفته مردم محلی، صداهای ترسناک و عجیبی از آن به گوش می‌رسد. البته نگران نباشد. در طول روز خبری از این صداها نیست و صدایی جز آواز زیبای پرندگان به گوش نمی‌رسد. این مرداب ظاهری بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد دارد. در میان مرداب، درختانی شکسته وجود دارند. همین مسئله ظاهر آن را ترسناک‌تر می‌کند. روی آب نیز پوشیده از خزه و گیاهان خاص است که آن را به رنگ سبز در می‌آورد. این مرداب بسیار زیباست و در فصل بهار به بهشتی گم‌شده در میان طبیعت بکر کلاردشت تبدیل می‌شود.

آدرس: استان مازندران، شهرستان کلاردشت، نزدیکی روستای پیمبور

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آبشار هریجان | ماجراجویی در طبیعت

خب در بخش قبلی درباره روستای زیبای هریجان با شما صحبت کردیم؛ اما آبشاری در میان آن وجود دارد که بهتر است به‌صورت جداگانه درباره آن صحبت کنیم. زمانی که به روستای هریجان رسیدید، باید وسیله نقلیه خودتان را در جایی مناسب پارک کنید، کفش پیاده‌روی بپوشید و با یک کوله‌پشتی به دل طبیعت بزنید. البته تا حدودی از این مسیر را می‌توان با کمک ماشین‌های آفرود یا حتی وانت نیسان‌های مردم محلی پیمود؛ اما ماجراجویی در طبیعت بیشتر مزه می‌دهد.

پس به دل طبیعت بزنید و خودتان را به آبشار برسانید. این مسیر حدود ۲ ساعت به طول می‌انجامد. در طول مسیر از جنگل‌های انبوه عبور خواهید کرد. مسیر شیب بسیار تندی دارد؛ اما آنقدر زیباست که خستگی را اصلاً متوجه نمی‌شوید. همینطور ادامه دهید تا خودتان را به مناطق کوهستانی و دشتی سرسبز که در میان آن قرار دارد برسانید. از اینجا تا آبشار زیبای هریجان فقط چند دقیقه فاصله است.

آدرس: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای هریجان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 

جنگل آزو | جنگلی بکر و طبیعی

برخی از جنگل‌های کلاردشت دارای امکانات رفاهی و خدماتی هستند. در این مواقع آدم اصلاً احساس نمی‌کند که در جنگل حضور دارد. انگار که بیشتر در یک پارک جنگلی بزرگ هستید و قرار نیست حس جنگل را به خود بگیرید. جنگل آزو یکی از بکرترین جنگل‌های کلاردشت به حساب می‌آید. به تصویر بالا دقت کنید. آیا بوی درختان و صدای آواز پرندگان را می‌توانید احساس کنید؟

این جنگل یکی از زیباترین جاهای دیدنی کلاردشت محسوب می‌شود که در نزدیکی کوه گرگ قرار دارد. جالب است بدانید که این جنگل پناهگاه حیواناتی همانند خوک، گرگ، خرس و پلنگ است. پس اگر قصد بازدید از این جنگل و مخصوصاً کمپ شبانه در آن را دارید، باید بسیار احتیاط کنید. به یاد داشته باشید که به‌صورت گروهی سفر کنید و وسایل لازم را همراه داشتید. با وجود تمام خطرات، بازدید از این جنگل به یک خاطره فراموش نشدنی در زندگی شما تبدیل خواهد شد.

آدرس: استان مازندران، کلاردشت، کوه گرگ

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 

دریاچه حصارچال | دریاچه‌ای عجیب در دل کوه

دریاچه حصارچال یکی از عجیب‌ترین دریاچه‌های استان مازندران به حساب می‌آید. این دریاچه در ارتفاعات پربرف رشته‌کوه‌های البرز مرکزی و ضلع شرقی قله معروف علم‌کوه قرار دارد. درباره علم‌کوه چندی قبل صحبت کردیم. این قله حدود ۳،۸۰۰متر ارتفاع دارد. همان طور که اشاره کردیم، علم‌کوه یکی از قلل مورد علاقه ورزشکاران و کوه‌نوردان محسوب می‌شود. بسیاری از ورزشکاران حین مسیر صعود خود، سری به دریاچه عجیب حصارچال می‌زنند. این دریاچه داخل یک چال و در ارتفاعات قرار دارد و همانند چشمی آبی و زیبا، به آسمان خداوند نگاه دوخته است. بازدید از این دریاچه فقط در فصل تابستان توصیه می‌شود. در فصل زمستان آب دریاچه کاملاً یخ می‌بندد و بازدید از آن بسیار دشوار خواهد بود.

آدرس: مازندران، کلاردشت، علم کوه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های مازندران کلیک کنید.


خب دوستان عزیز، نظر شما درباره جاهای دیدنی کلاردشت چیست؟ آیا تا کنون از این شهر زیبا دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما زیباترین جای دیدن این شهر کدام است؟ آیا به نظر شما جاذبه‌ای از قلم افتاده؟ آن را به ما و سایر همراهان معرفی کنید.