شهری چندملیتی و زیبا در جتوب شرق آسیا که هر جای آن زیبایی‌های خاص خود را دارد. این کشور مثل بسیاری از کشورهای آسیایی دارای جاذبه‌های توریستی فراوانی است که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. کوالالامپور پایتخت مالزی و بزرگ‌ترین شهر آن است. این شهر ترکیبی است از فرهنگ، سنت و بافت مدرن. شهری همراه با جاذبه‌های فراوان که هرساله گردشگران زیادی به آن سر می‌زنند. هر توریستی که یک‌بار پا به این شهر بگذارد دوست دارد دوباره به آن برگردد. سفرزون در این مطلب شما را به این شهر پرجاذبه می‌برد تا با بهترین جاهای دیدنی کوالالامپور آشنا شوید.

saadatrent
جاهای دیدنی کوالالامپور
راهنمای سفر به کوالالامپور در یک نگاه

۱- برج «کی ال» از زیباترین جاهای دیدنی کوالالامپور

kl tower یکی از بهترین جاهای دیدنی کوالالامپور
kl tower یکی از بهترین جاهای دیدنی کوالالامپور

این برج یکی از جاهای دیدنی کوالالامپور است که خاطره‌ی آن را هر گردشگری به‌خاطر می‌سپارد. معماری این برج انعکاسی از میراث معماری اسلامی با ساخت و طراحی دست‌خط‌های عربی و کاشی‌کاری اسلامی است. قسمت بالای این برج بسیار باشکوه است و حس خوبی از چشم‌انداز شهر و مردم ایجاد می‌کند.

راهنمای رفتن به kl tower:

قطار سریع‌السیر شهری: با خط کِلانا جایا خود را به ایستگاه دنگ ونگی برسانید.

مونوریل: با مونوریل خود را به بوکیت ناناس برسانید. فاصله‌ی این برج از وسایل حمل‌ونقل عمومی دور است و باید برای رسیدن به آن کمی پیاده‌روی کنید.

۲- برج‌های دو قلوی پتروناس

petronas tower این برج‌های شبیه به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در آمریکاست ساخته شده که تخریب شد
petronas tower این برج‌های شبیه به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در آمریکاست ساخته شده که تخریب شد

برج‌های «پتروناس» یکی دیگر از جاهای دیدنی کوالالامپور است که به‌عنوان مناره پتروناس در زبان مالایی هم شناخته می‌شود. طبق نظر شورای ساختمان‌های بلند و مسکن شهری (CTBUH)، این برج‌ها، بلندترین برج‌های دوقلوی جهان هستند.

سوریا کی‌ال‌سی‌سی یک مرکز خرید کوچک با کیفیت در پایین برج پتروناس است. این مرکز خرید محصولات باکیفیت و مطابق با نیازهای اولیه را دارد. زمان تقریبی برای بازدید از این برج‌ها در یک تور بازدید چیزی در حدود ۴۵ دقیقه است. برنامه‌ی بازدید از این برج بسیار منظم اجرا می‌شود. فروش بلیط برای گردشگران و بازدیدکنندگان از ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز می‌شود. طبق برنامه‌ریزی برای بازدید از این برج در ابتدا بازدیدکنندگان به قسمت «پل آسمان» می‌روند و ۱۰ دقیقه زمان برای دیدن مناظر زیبای اطراف برج می‌گذراند. یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بخش‌های این برج، پل دوطبقه‌ای در میان ۲ برج است که منظره‌ی زیبایی از شهر را پیش چشم بازدیدکنندگان می‌گذارد.

عرشه‌ی تماشا در برج پتروناس

تراس معروف petronas tower که نمایی باورنکردنی از کوالالامپور دارد
تراس معروف petronas tower که نمایی باورنکردنی از کوالالامپور دارد

قسمت دیگر این برج «عرشه‌ی تماشا» در طبقه‌ی ۸۶ برج است که بازدیدکنندگان با سوار شدن دومین آسانسور می‌توانند به این قسمت بروند. این قسمت از برج نمایی ۳۶۰درجه از کوالالامپور را مقابل چشم می‌گذارد و بازدیدکنندگان ۱۵دقیقه زمان دارند تا با حضور در این قسمت برج تجربه‌ی وصف‌نشدنی‌ای را برای خود ثبت کنند. در طبقه‌ی همکف برج هم فروشگاه سوغاتی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن دیدن کنید. ساعات بازدید از برج هر روز ۹ صبح تا ۹ شب است (دوشنبه‌ها تعطیل است و جمعه‌ها هم از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ یک تعطیلی کوتاه مدت دارد.)

۳- کی‌ال‌سی‌سی پارک، سرسبز در میان جاهای دیدنی کوالالامپور 

پارک مرکزی کوالالامپور یا klcc park
پارک مرکزی کوالالامپور یا klcc park

کی‌ال‎سی‌سی پارک، یک باغ ۵۰ هکتاری است که نزدیک به مرکز خرید سوریا کی‌ال‌سی‌سی قرار دارد. این باغ توسط «روبرتو بورل مارکس» طراحی شده که هدف اصلی آن ایجاد فضای سبز زیبا در اطراف برج دو قلوی پتروناس بود. در این پارک یک دریاچه‌ی مصنوعی ۱۰ هزار مترمکعبی (دریاچه‌ی سمفونی) وجود دارد. با یک پل ۴۳ متری که از روی آن عبور می‌کند و با ایستادن بر روی آن، دید کاملی از پارک و برج‌های دو قلو خواهید داشت.

مسیر پیاده‌روی این پارک ۱٫۳ کیلومتر است که مردم عادی و ورزشکاران از آن استفاده می‎کنند و نکته‌ی جالب ‌این‌که از مواد مخصوصی برای راحتی و ایمنی در پیاده‌روی و دویدن ساخته شده است. این پارک محل‎های مناسبی مثل زمین‌بازی و استخر کودکان هم دارد که می‌تواند لحظات مفرحی را برای کودکان و والدین فراهم کند.

بدون شک دریاچه‌ی سمفونی یکی از مهم‌ترین دلایل حضور مردم در این پارک است. این پارک فواره‌ای دارد که تا ارتفاع ۴۲متری آب را پرتاب می‌کند. این نمایش فواره‌ی آب در این پارک هر روزه در ظهر و در شب اتفاق می‌‌افتد. یکی از راه‌های رفتن به پارک ال‌سی‌سی استفاده از خودروی شخصی است. می‌توانید از پارکینگ پارک هم استفاده کنید. یکی دیگر از راه‌ها، استفاده از قطارهای سریع‌السیر کوالالامپور است تا به‌راحتی بتوانید خود را به پارک کی‌ال‌سی‎سی برسانید.

۴- باغ گیاه‌شناسی «پردانا»

یکی از جاهای دیدنی کوالالامپور | Perdana Botanic Garden
یکی از جاهای دیدنی کوالالامپور | Perdana Botanic Garden

باغ گیاه‌شناسی پردانا، که با نام قدیمی «لیک گاردن سابق» مشهور است، قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین پارک در کوالالامپور است. در این‌جا می‌توانید از میان پرندگان پارک پرنده عبور کرده و به پارک پروانه بروید. همچنین می‌توانید در پارک زیبای گوزن‌ و باغ ارکیده قدم زده و لحظات بسیار دلچسبی داشته باشید. در بین این باغ‌ها می‌توانید از جاذبه‌های دیگر آن مثل بنای یادبود ملی، پلانِتاریوم و موزه‌ی اسلامی دیدن کنید.

این باغ مجموعه‌ی خارق العاده‌ای از گیاهان مختلف از انواع ارکیده‌ها و درختان بائوباب را در خود جای داده است. یکی از نکات قابل توجه در این باغ گیاه‌شناسی این است که گردشگران و بازدیدکنندگان می‌توانند رایگان از آن دیدن کرده و در فضای باطراوت آن گردش کنند. این باغ فرصت قایق سواری را هم در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار می‌دهد. در آمفی تئاتر این باغ کنسرت هم برگزار می‌شود.
با وسایلی نظیر تاکسی و اتوبوس می‌توانید خود را به این باغ برسانید. اما اکثر بازدیدکنندگان در راه برگشت از تاکسی استفاده می‌کنند چون گردش در این باغ حسابی خسته‌تان می‌کند. بهتر است که برای برگشت تاکسی را از قبل رزرو کنید و یا از تاکسی‌های آنلاین استفاده کنید. ساعت بازدید از این مجموعه، ۷ صبح تا ساعت ۸ شب است.

۵- پارک پرنده‌ی کِی اِل

تجربه دیدار نزدیک با پرندگان در Kuala Lumpur Bird Park
تجربه دیدار نزدیک با پرندگان در Kuala Lumpur Bird Park

پارک پرنده‌ی کِی اِل در باغ گیاه‌شناسی پردانا، در فاصله‌ی ۱۰ دقیقه‌ای مرکز شهر کوالالامپور است. این باغ در سال ۱۹۹۱ تاسیس شد و در منطقه‌ی لیک گاردن قرار دارد. این پارک، خانه‌ی بیش از ۳ هزار پرنده از ۲۰۰ گونه پرنده‌ی محلی و خارجی است. مهم‌ترین ویژگی این پارک که آن را از دیگر پارک‌های پرنده متمایز می‌کند، این است که پرندگان می‌توانند به‌صورت آزادانه در آن پرواز کنند.

تنها در یک منطقه‌ی این پارک گونه‌های خاص پرندگان در قفس نگهداری می‌شوند. از نکاتی که باید در مورد بازدید از این پارک توجه داشته باشید این است که از کنار برخی از پرندگانی که آزاد پرواز می‌کنند با دقت بگذرید. برخی از این پرندگان منقار و چنگال‌های تیزی دارند و به همین دلیل برای پرهیز از خطر باید به آرامی از کنار آن‌ها عبور کنید.

از تسهیلات رفاهی این مجموعه، زمین بازی ویژه‌ی کودکان و مسیرهای ویژه‌ی پیادهروی و امکانات ورزشی مثل قایق پدالی و پارویی است. دکه‌های بسیاری هم در این مجموعه وجود دارد که خوراکی‌های خوشمزه‌ای دارند. این باغ بزرگ پرندگان همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

۶- پارک پروانه‌های کوالالامپور

به دنیای پروانه ها در Kuala Lumpur Butterfly Park بروید
به دنیای پروانه ها در Kuala Lumpur Butterfly Park بروید

یکی دیگر از جاهای دیدنی کوالالامپور پارک پروانه‌هاست که بزرگ‌ترین پارک پروانه در مالزی و جهان است. این مجموعه یک جاذبه‌ی گردشگری محبوب در این کشور است. این پارک در مجاورت لیک گاردن و باغ پرندگان کوالالامپور قرار دارد. در این مجموعه بیش از ۶ هزار  پروانه از ۱۲۰ گونه‌ی مختلف وجود دارد. از اتفاقات جالب این مجموعه این است که پروانه‌ها معمولا روی دست و لباس بازدیدکنندگان می‌نشینند و هرچقدر علاقه‌مندی بازدیدکنندگان به این مساله بیش‌تر باشد قطعا بازدید از این مجموعه جذابیت بیش‌تری دارد. این پارک علاوه بر محوطه‌ای که پروانه‌ها در آن هستند موزه‌ای دارد که گونه‌های مختلف حشرات و پروانه‌ها از سرتاسر دنیا در آن نگهداری می‎شود.

قیمت بلیط این پارک برای بزرگسالان چیزی در حدود ۲۲ رینگیت و برای کودکان ۱۱ رینگیت است. اگر بخواهید در مجموعه فیلمبرداری بکنید، باید مبلغ ۴ رینگیت را هم پرداخت کنید. بهترین روش برای رسیدن به این پارک از طریق قطار سریع السیر شهری است. در ایستگاه کوالالامپور پیاده می‌شوید و مسیر ۳۰ دقیقه‌ای سرسبزی را تا پارک پروانه‌ها خواهید داشت.

۷- باغ وحش ملی کوالالامپور معروف به باغ وحش نگارا

negara zoo in koalalampour
negara zoo in koalalampour

چیزی در حدود ۵۰ سال پیش این باغ وحش که به باغ وحش نگارا معروف است ساخته شد و بخش خصوصی مالزی آن را اداره می‌کند. این باغ وحش در فاصله‌ی ۱۳کیلومتری از مرکز کوالالامپور قرار دارد و در میان جنگل‌های بسیار سرسبز واقع شده است. در این باغ وحش بیش از ۴۵۰ گونه‌ی حیوانی از پرندگان، خزندگان، دوزیستان، پستانداران و آبزیان وجود دارد. این باغ‌وحش گونه‌های حیوانی نایاب هم در خود جای داده است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این باغ‌وحش آکواریوم «تانکا عبدالرحمن» است که از پربازدیدکننده‌ترین بخش‌های باغ وحش است. نمایش فیل‌ها از دیگر برنامه‌های مفرح این مجموعه است. اسب‌سواری و نمایش روزانه‌ی شیردریایی هم از جمله برنامه‌های این مجموعه است. این باغ وحش یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کوالالامپور است.قیمت بلیط این مجموعه ۱۵ رینگیت است و برای فیلمبرداری هم باید مبلغ جداگانه‌ای پرداخت کنید. دم در ورودی این باغ‌وحش بزرگ هم ون‌هایی هستند که با پرداخت ۵ رینگیت تمام بخش‌های این باغ‌وحش را به شما نشان می‌دهند. ۲۰دقیقه‌ای هم در این بین توقف دارند تا گشت‌و‌گذاری کنید و اگر خواستید عکس بگیرید. بهترین روش برای رسیدن به این مجموعه استفاده از خط آهن سریع (LRT) است. در ایستگاه «وانگسا ماجو» خط «کلانا جایا» پیاده شوید و یک تاکسی بگیرید و به باغ وحش بروید.

۸- بوکیت بینتانگ؛ خیابانی برای زندگی شبانه در کوالالامپور

Bukit Bintang یکی از خیابان‌های شلوغ شهر کوالالامپور و مرکز تجاری آن است
Bukit Bintang یکی از خیابان‌های شلوغ شهر کوالالامپور و مرکز تجاری آن است

یکی دیگر از جاهای دیدنی کوالالامپور خیابانی معروف به اسم «بوکیت بینتانگ» است که به‌عنوان یکی از بهترین نقاط برای شب‌زنده‎داری و زندگی شبانه شناخته می‌شود. در این نقطه از شهر می‌توانید در کنار خیابان شلوغ که رستوران‌ها، کافه‌ها و کلاب‌های متنوعی دارد، راه بروید و با آخرین موسیقی و ریمیکس‌های زنده و شاد همنوا شوید. این خیابان به‌دلیل نزدیکی به هتل‌های لوکس، رستوران‌های درجه‌ی یک و تعداد زیادی مراکز خرید در بین گردشگران مشهور است.

۹- معبد تین هو

برای آرامش پیدا کردن سری به Thean Hou Temple بزنید
برای آرامش پیدا کردن سری به Thean Hou Temple بزنید

این معبد شباهت بسیاری به معابد چینی دارد چرا که معبد «تین هو» یکی از بزرگ‌ترین معابد چینی در جنوب شرقی آسیا است. این معبد با معماری برجسته‌ی چینی آن در سال ۱۹۸۹ میلادی بازگشایی شد. این‌جا محل بسیار جذاب و محبوبی برای گرفتن عکس‌های عروسی است و نکته‌ی جالب توجه این معبد آن است که یک دفتر ثبت ازدواج در آن قرار دارد که سالانه بیش از ۵ هزار زوح در آن ازدواج می‌کنند.

۱۰- ایستگاه راه‌آهن کوالالامپور

railway station
railway station

این ایستگاه با ظرافت و زیبایی بسیار و با ترکیبی از معماری شرقی و غربی ساخته شده است و یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی کوالالامپور است. این ایستگاه راه‌آهن ساختمان‌ها و بناهای بسیار زیبا و منحصر‌به‌فردی در خود جای داده است و گردشگرانی که از این مجموعه دیدن می‌کنند این ایستگاه راه‌آهن را بسیار زیبا و اعجاب‌انگیز توصیف می‎کنند. این ایستگاه راه‌آهن در سال ۱۹۱۰ ساخته شد و به مسافران سنگاپور و سایر مناطق جنوبی آسیا خدمات حمل‌و‌نقل ارائه می‌کرد.