اینبار در سفرزون قصد داریم تا بالا و پایین جاهای دیدنی گلپایگان را با شما بررسی کنیم. گلپایگان یکی از شهرهای دیدنی است که به واسطه کباب هایش معروف شده است این شهر که به شهر گل های سرخ هم معروف است فاصله چندانی با تهران ندارد و در بین فاصله تهران اصفهان قرار دارد. در این بررسی همراه ما باشید تا به تفضیل با جاهای دیدنی گلپایگان آشنا شوید.

saadatrent

 مسجد جامع

مسجد گلپایگان اولین جایی است که در جاهای دیدنی گلپایگان قرار می گیرد، این مسجد متعلق به دوران سلجوقیان است و از آن به عنوان مسجد سلجوقی نیز یاد می شود. صحن و شبستان این مسجد بسیار وسیع بوده است، گنبد آن بزرگ بوده و از آجر ساخته شده است. برای زینت دادن به بنای داخلی مسجد، کتبیه ی دور گنبد و همچنین اطراف محراب کنده کاری شده است.

مناره گلپایگان

یکی از بلندترین سازه های تاریخی در گلپایگان قرار دارد. این بنا ارتفاعی در حدود هجده متر دارد و بین اهالی به میل گلپایگان مشهور است. این اثر نیز متعلق به دوره سلجوقیان است. این میل تاریخ گلپایگان را حتما دیده است چرا که در بالای آن تقریبا همه گلپایگان در دسترس دید شما قرار می گیرد. میل گلپایگان با خط کوفی بدون تاریخ منقش به آیات قرانی بوده است، حدودا شصت پله دارد و همزمان با احداث مسجد جامع و بازار چهارسوق ساخته شده است.

بازار سنتی

اصولا هر شهری در ایران بازار سنتی اش جزو جاهای دیدنی به شمار می رود، گلپایگان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بازار سنتی گلپایگان به نام بازار چهارسوق شناخته می شود، این بازار از چند بخش مختلف تشکیل شده است، بازار های تودر تویی که آن را تبدیل به یک شبه زیگورات می کنند. سقف آن ضربی آجری کار شده است، دهانه های آن وسعت زیادی دارند این دو ویژگی به خوبی دوران سلجوقی را منعکس می کند. این بازار مابین مسجد جامع و میل گلپایگان قرار دارد که نشان از اهمیت آن می دهد. عمر بازار چهارصد سال است و هم اکنون نیز از اهمیت بالایی بین مردم بر خوردار است. سراغ کبابی حسین را که بگیرید به خوشمزه ترین کباب راهنمایی خواهید شد.

پشت سد

یکی از جاهای دیدنی گلپایگان سد آن است. البته منظورمان خود سد نیست بلکه آبی که پشت سد جمع می شود و دریایی به گلپایگانی ها هدیه می دهد. این سد زیستگاه آبزیان بسیاری بوده است که اگر یک قلاب ماهیگیری خوب داشته باشید قطعا دست خالی بر نخواهید گشت. دو روستای اختوان و قم رود نزدیک این سد هستند که می توانند جای خوبی برای تامین نیاز های یهویی شما باشند.

روستای وانشان

تقریبا هر گلپایگانی که بخواهد از طبیعت لذت ببرد سری به روستای وانشان می زند. این روستا جزو جاهای دیدنی گلپایگان به شمار می آید. قدمت روستا به چندین هزار سال بر می گردد. جاذبه های اطراف این روستا بسیار است. شما از این روستا می توانید به دزی، چشمه گردکونی، دیگا، بابادودورشاه، کوه محد حیدر، مزرعه امیری و قلعه جمال بروید. اگر می خواهید درختان کهنسال ببینید پیشنهاد می کنیم تا سراغ امامزاده ابوالفتح را از مردم روستا بگیرید. روستای وانشان یکی از پاتوق های گردشگری خوب است که بد نیست یک روز طبیعت گردی در آن داشته باشید.

 ارگ تاریخی گوگد

ارگ گوگد یکی بناهای کهن وعظیمی است که به خوبی خود را در دل جاهای دیدنی گلپایگان قرار داده است. این ارگ در پنج کیلومتری گلپایگان قرار دارد، عمرش بیشتر از صد و سی سال نیست و بیشتر به ارگ علیخانی شهرت دارد. کمی به خاطر خارج از شهر بودن شاید تمایلی به دیدن آن نداشته باشید ولی اگر به سمت تهران می روید بد نیست توقفی کوتاه در آن داشته باشید مطمئن دست خالی این فضا را ترک نخواهید کرد حداقل آن چند عکس بر بالای یک ارگ تاریخی واقعی است.

کبوتر خانه

این جایی که می خواهیم به شما معرفی کنیم شاید فاقد عناصر زیبایی چندانی باشد ولی یکی از جالب ترین معماری هایی  است که شاید در ایران به آن بر بخورید. صحبت از کبوتر خانه گلپایگان است. این بنا که به کبوتر خانه مشهور است به همت کشاورزان احداث شده است تا پاتوقی برای کبوتران باشد. ساختار این مکان به گونه ای است که هیچ پرنده شماری نمی توانست به این فضا وارد شود، حیوانات شکاری هم دستشان از این فضا دور بوده است چرا که قطر سوراخ ها برای حیوانات وحشی کوچک است و نمی توانند وارد آن شوند. این فضا یکی از مهربانی های معاصر انسان به طبیعت و حیات وحش اطراف خود است. این میزان از محبت واقعا قابل ستایش است.

تنگه غرقاب

غرقاب نام یکی از روستاهای اطراف گلپایگان است که از آب وهوای خوبی برخوردار است این روستا مشرف به سد است و طبیعت خوب و خوشی در دل خود دارد. تنگه غرقاب را به راحتی می توان جزو جاهای دیدنی گلپایگان به شمار آورد. در مورد این روستا روایت های زیادی وجود دارد که فقط شایعه هستند و هیچ یک واقعیت ندارند.

کوه الوند

کوه الوند نیز یکی دیگر از جاهایی است که شما می توانید از آن برای تفریح استفاده کنید، این کوه فرصت خوبی برای کوه پیمایی به شما می دهد البته نه آنقدر که خسته شوید، این کوهی ساده به شمار می آید که به راحتی می توانید از آن بالا روید و مدت زمانی را در آن بگذرانید، کوه تقریبا خالی از درخت است ولی با این حال جز الوند نمی توانید فرصت کوه پیمایی اطراف گلپایگان به دست آورید. کوه الوند به نوعی بام گلپایگان به شمار می رود.

سخن آخر در مورد جاهای دیدنی گلپایگان

گلپایگان از آن شهرهای تاریخی نیست که شما وجب به وجب آن بتوانید بنا یا عمارت تاریخی پیدا کنید، این شهر تلاقی بین طبیعت و تاریخ است، از تاریخ بازار ، مسجد و میل گلپایگانی دارد و از طبیعت روستاهایی مشرف به آب همراه با مکان های بکر طبیعی، مکان هایی که قطعا در آن گل سرخ بیشماری خواهید دید.

از گلپایگان و جاهای دیدنی که دیده اید برایمان بنویسید ما دوست داریم تجربه های شما را بشنویم.

طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور اصفهان

برای مشاهده‌ی تور اصفهان سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.