شهر یزد مانند عروسی در قلب کویر است که معماری ایرانی را در نهایت ظرافت و زیبایی به تن کرده است. جاهای دیدنی یزد آنقدر متنوع و زیبا هستند که چشمان مخاطب خود را سیراب کنند. با متن سفرزون همراه شوید تا در کوچه پس کوچه‌های تاریخ و هنر یزد قدم بزنیم و زیبایی‌ها و مکان های دیدنی یزد بیشتر صحبت کنیم.

saadatrent

 

۱. مسجد جامع یزد ، ایوان رفیع جاهای دیدنی یزد

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگ
مسجد جامع یزد ، آرامش خوش نقش و نگار معماری اسلامی

مسجد جامع یزد بلندترین مناره‌ها را در ایران دارد و از نقاط مختلف شهر قابل دیدن است. این مسجد یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی یزد است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. مسجد جامع یزد دارای یک ایوان مرتفع، دو شبستان، دو گرم خانه، گنبدخانه، دو پایاب و یک صحن بزرگ به شکل مستطیل است. مسجد جامع کبیر یزد که شش ورودی دارد، پر از ظریف‌ کاری‌های هنری است که در هنگام بازدید از این جاذبه نباید از آن‌ها غافل شوید.

۲. امیرچخماق ، یادگاری دوران تیموریان

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگ
مجموعه امیر چخماق ، مکان‌های دیدنی یزد

مجموعه‌ی امیرچخماق میراث گسترده‌ای از معماری تیموریان است که در بافت قدیمی شهر یزد قرار دارد. امیر چخماق از معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است که ابتدا بخش تکیه‌ی آن و سپس کل مجموعه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

میدان امیر چخماق شامل تکیه، بازار، آب‌انبار و مسجد که هر کدام در نوع خود دیدنی و قابل توجه‌اند. اثری که به همت امیر جلال الدین چخماق بنا شد در حال حاضر طرفداران بسیاری بین گردشگران دارد.

 

۳. باغ دولت آباد ، از بهترین مکان‌ های دیدنی یزد در بهار

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگ
آرامش خیال در باغ ایرانی دولت آباد

باغ دولت آباد یزد در قلب خود بلندترین بادگیر جهان را دارد. این باغ که نمونه‌ای عالی برای باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود در بخش مرکزی شهر قرار دارد و از آن جاهای دیدنی یزد است که نباید نادیده بگیرید. باغ دولت آباد شامل عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آیین و تالار آیینه، عمارت تهرانی، آب‌انبار و باغ ناصر است. بنای باغ دولت آباد در دوران افشاریان بنا شد و سپس در دوره‌ی زندیه کامل شد تا امروز محلی باشد برای آوای خوش پرندگان و تسلی بخش روح انسان‌ها.

۴. آتشکده ورهرام ، شعله ای ۱۵۰۰ ساله

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگ
شکوه معماری و فرهنگ زرتشتی در قلب یزد

آتشکده ورهرام شعله‌ای ۱۵۰۰ ساله را در قلب خود نگهبانی می‌کند. این آتشکده از جاهای دیدنی یزد است که ورود به آن آداب خاص خود را دارد. زنان و مردان باید در نهایت پاکیزگی و با کلاه و شال سفید در آتشکده ورهرام حاضر شوند. در معماری بنا از جزئیات معماری و فرهنگ زرتشتی الهام گرفته شده است. نقش فروهری بزرگی که در ورودی آتشکده ورهرام نصب شده است، با انعکاس در آب حوض مقابل، شکوهی خاص به این محیط بخشیده است.

یادگار انجمن پارسیان هند در یزد

این بنا در سال ۱۳۱۳ با کمک‌های انجمن پارسیان هند بنا شد. درختان همیشه سبز سرو و کاج که در اطراف ساختمان اصلی قرار گرفته‌اند و ستون‌های بلند آتشکده ورهرام از دیگر مکان های دیدنی یزد است.

۵. ساباط های یزد ، مهربانی معماری کویر

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگ
معماری مهربان کویر در زیر سایه ساباط های یزد

ساباط های یزد را می‌توان مهربانی معماری کویر دانست که در جاهای دیدنی یزد نمونه‌های بسیاری دارد. فلسفه‌ی ایجاد این ساباط‌ها که روی کوچه‌ها بنا می‌شدند، پناه دادن به رهروان گرمازده است تا برای لحظاتی زیر سایه‌های خنک این پوشش، نفسی تازه کنند. ساباط های یزد همچنین در زمهریر زمستان‌های کویر، گرمایی مطبوع زیر حصار خود ایجاد می‌کنند.

ساباط های یزد، محل تولد همدلی‌ها

ساباط ها از جمله جاهای دیدنی یزد هستند که سبب ایجاد نوعی صمیمت و نزدیکی بیشتر در میان ساکنین کوچه‌ها و محله‌ها می‌شدند. از دیگر ویژگی های خاص ساباط‌های یزد این است که در کوچه‌های بن بست درهایی زیر این ساباط‌ها تعبیه می‌شد تا امنیت اهالی کوچه تامین شود، که به آن‌ها در بند می‌گویند.

۶. بازار مسگرها ، راسته‌ی پر سر و صدای سوغاتی

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگ
صدای خوش هنر مسگری در بازار مسگرها

بازار مسگرها از جاهای دیدنی یزد است که پیش از هر چیز سر و صدایش به استقبال ما می‌آید. این بازار که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است میراث تیموریان برای شهر یزد بوده و با۶۰۰ سال قدمت هنوز به قوت خود باقی است. بازار مسگرها مرکز تولید و فروش یکی از محبوب‌ترین سوغات‌های یزد است. سرخی چشم‌نواز مس‌ و حرکت سریع دست استادکاران که به هنرنمایی می‌پردازند مارا مجذوب می‌کند.

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگ
مرور تاریخ نور و روشنی در موزه آینه و روشنایی

۷. موزه آیینه و روشنایی یزد ، روایت تاریخ رنگ و روشنی

موزه آیینه و روشنایی یزد یکی از لطیف‌ترین جاهای دیدنی یزد است که به تاریخ نور و روشنایی در ایران می‌پردازد. این موزه تنها مرکز تخصصی در ایران است که به این موضوع پرداخته و در خانه صراف زاده قرار دارد. در موزه آیینه و روشنایی یزد می‌توانید انواع پیه‌سوز، شمع‌سوز، نفت‌سوز و اشیای برقی را ببینید. اشیایی از جنس سفال، شیشه، برنج، مس و برنز که روایان تاریخ چند صدساله‌ی روشنایی هستند.

۸. برج خاموشان

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگ
خاموشان ، آوای آرام رفتگان زرتشتی

این برج یکی از دیدنی‌های یزد و بخشی از تاریخ پر رمز و راز و آیین‌های زرتشتیان است که امروزه به یکی از مکان های دیدنی یزد تبدیل شده است. برج خاموشان از دخمه‌هایی است که زرتشتیان برای بازگرداندن مردگانش به دامن طبیعت استفاده می‌کردند. به این صورت که پس از مرگ افراد آن‌‌ها را در این برج‌ها قرار می‌دادند تا خوراک پرندگان شوند و سپس هر آن‌چه از استخوان‌هایشان باقی می‌ماند در فضای میان تهی برج‌ها که استودان نام دارد سپرده می‌شد تا به طبیعت برگردد. برج خاموشان یزد در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بر بلندای کوهی قرار دارد.

۹. آسیاب آبی اشکذر ، خاص‌ترین جای دیدنی یزد

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگ
آسیاب آبی اشکذر ، شگفتی معماری در کویر

شاید از ویژگی‌هایی که آسیاب آبی اشکذر را به یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی یزد تبدیل کرده است بتوان به معماری آن اشاره کرد. مقرنس کاری‌های داخلی، نقش‌های هندسی اطراف دیوار‌ها، آجرکاری محوطه اصلی بنا و صحن آسیاب آبی اشکذر که هنرمندی خاصی در خود دارند، مجموعه‌ای بی‌نظیر خلق کرده‌اند.

آسیاب آبی اشکذر، خروشی در دل کویر

از دیگر خاصیت‌های این آسیاب این است که پایه‌ی فعالیت آن روی آب قرار دارد و ایجاد چنین آسیابی در منطقه‌ای کویری، باعث شگفتی است. این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۱۰. بازار و حمام خان؛ یادگار قارجارها

یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی ‌که در شهرهای تاریخی و سنتی می‌توان دید، حمام‌های قدیمی هستند که امروزه با کاربری‌های متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بازار و حمام خان
بازار و حمام خان

حمام خان از جمله جاهای دیدنی یزد است که در مجموعه بازار خان وجود دارد و مکانی جذاب و دیدنی برای گردشگران و مسافران یزد به شمار می‌رود. قدمت حمام به دوره ناصرالدین شاه باز می‌گردد و علت نامگذاری حمام به نام «خان»، به دلیل استفاده اعیان و اشراف بوده‌ است. این حمام قدیمی، امروزه به عنوان رستورانی بزرگ و جذاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید در بازار و حمام خان یک گردش بی‌نظیر را تجربه کنید. سپس غذایتان را در حمام خان نوش جان و با یک فنجان کمر باریک چای، خستگی‌تان را در کنید. فضای سنتی حمام و معماری آن خیره کننده و یادآور شکوه معماری سنتی ایرانی است.

بازار و حمام خان یزد
بازار و حمام خان یزد

اگر به شهر یزد سفر کردید، بازار و حمام خان را از دست ندهید.

۱۱. روستای خرانق؛ روستای ۴۵۰۰ ساله

روستاها همیشه یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای گردش و کسب تجربه‌های جدید هستند. روستای خرانق، از جمله جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود که هم زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد، و هم از نظر معادن بسیار غنی است. این روستا در فاصله ۸۵ کیلومتری شهر یزد قرار گرفته و آب و هوای آن بسیار خنک‌تر از یزد است. روستای تاریخی خرانق، در اروپا شهرت زیادی دارد و هر ساله جمع زیادی از گردشگران خارجی به آنجا می‌روند.

دیدنی های یزد | مکان های دیدنی یزد
روستای خرانق

مکان‌های دیدنی روستای خرانق، شامل تعداد قابل توجهی از بناها و دیدنی‌ها همچون قلعه خرانق، کاروانسرای خرانق، بقعه مشهدک، پل خرانق، مزار بابا خادم و … است. معدن‌های با ارزشی همچون معدن سنگ آهن چادرملو، اورانیم ساغند، باریت، روی و گرانیت نیز در این روستا وجود دارند. منطقه زیبا و محافظت شده دره انجیر نیز جزو جذابیت‌های این روستا شمرده می‌شود و محل زندگی حیواناتی چون کل، بز، میش، قوچ، گربه وحشی، سیاه گوش، یوزپلنگ و هوبره است.

۱۲. مدرسه ضیاییه یا زندان اسکندر؛ هشت قرن زیبایی

جاهای دیدنی یزد
مدرسه ضیاییه

مدرسه ضیاییه نام یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد است که البته به زندان اسکندر نیز شهرت دارد. قدمت این بنای تاریخی به قرون هفت و هشت باز می‌گردد و از نظر تاریخِ هنر و معماری، بسیار بااهمیت است.

معماری مدرسه ضیاییه یا زندان اسکندر بسیار قابل توجه است و زیبایی منحصر به فردی دارد. در ساخت این بنای تاریخی، تنها از خشت خام استفاده و با هنرمندی خاصی تزیین شده است. گچبری‌های آبی لاجوردی و طلایی در کنار هم تصویری خیره‌کننده را پیش چشمتان نمایان می‌کند.

بنای بی‌مثال مدرسه ضیاییه یا زندان اسکندر را که یکی از دیدنی های یزد است باید از نزدیک ببینید و از این حجم هنرمندی و زیبایی شگفت‌زده شوید.

۱۳. مسجد جامع فهرج؛ تنها مسجد به جای مانده از قرن یکم

جاهای دیدنی یزد
مسجد جامع فهرج

مسجد جامع فهرج یکی از بناهای بسیار کهن شهر یزد است که قدمت آن به دوران صدر اسلام باز می‌گردد.

این مسجد تاریخی گنبد ندارد و خبری از کاشی‌کاری‌های تزیینی و کتیبه‌ها نیز بر روی آن نیست. بنابراین ممکن است در برخورد اول چندان به مسجد شباهت نداشته باشد. اما سادگی مسجد فهرج و زیبایی خاص آن، باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. از قسمت‌های این مسجد می‌توان به شبستان آن اشاره کرد که از دیگر بخش‌های مسجد مرتفع‌تر است و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد.

مکان های دیدنی تهران
عکس از سنگ های مسجد جامع فهرج

برای دیدن قدیمی‌ترین مسجد ایران باید به شهر یزد و روستای زیبای فهرج سفر کنید.

۱۴. چک چک یزد |از بهترین جاهای دیدنی یزد در نوروز

اگر بخواهید به شهر تاریخی یزد سفر کنید، در بیشتر موارد اولین جایی که برای گردش در این شهر به شما پیشنهاد می‌شود، چک چک است. چک چک یزد یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین جاهای دیدنی یزد است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

دیدنی های یزد
چک چک یزد

این مکان دیدنی، در شهر زیبای اردکان قرار دارد و زیارتگاه پیروان دید زرتشت است. این زیارتگاه تاریخی و کهن در دل کوه و بر بالای بلندی قرار گرفته و زیبایی آن به حدی است که می‌توان ساعت‌ها در آنجا ماند.

در ورودی زیارتگاه، یک درخت چنار قدیمی و تنومند قرار دارد که تصویری دیدنی را در آنجا ایجاد کرده. فضای داخلی زیارتگاه نیز شگفت انگیز و تماشایی است و تجربه رفتن آنجا بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

چک چک یزد در عید نوروز
چک چک یزد در عید نوروز

اگر قصد سفر به یزد را دارید، در اولین دیدار به چک چک بروید و از بهترین دیدنی های یزد دیدن کنید!

۱۵. روستای فهرج یزد؛ روستایی در قلب کویر

روستای فهرج یزد

در حدود ۳۰ کیلومتری شرق یزد روستایی دیدنی وجود دارد که در دل کویر قرار گرفته است. قدمت این روستا به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد و از نظر زیبایی و مکان‌های دیدنی، بسیار غنی است.

گشت‌زنی در روستا، هم‌صحبتی با مردم خونگرم یزدی و کمپ شبانه در کویر، تجربه‌ای بی‌نظیر و شگفت‌آور است که با سفر به روستای تاریخی فهرج می‌توانید آن را به دست آورید.

۱۶. کویر کاراکال؛ از جاهای دیدنی یزد

جاهای دیدنی یزد در پاییز
کویر کاراکال

سفر به کویر یکی از جذاب‌ترین انواع گردشگری است که به کرّات مورد انتخاب بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. شهر یزد به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک کشور، کویرهای متعددی دارد که یکی از معروف‌ترین‌های آن، کویر کاراکال است.

کاراکال نام گربه‌ای‌ست که از دیرباز در این کویر می‌زیسته و علت شهرت کویر کارال نیز به همین سبب است. البته به دلیل نزدیکی روستای صادق آباد به این منطقه، به آن کویر صادق آباد نیز گفته می‌شود‌.

از تفریحات مهم و جذابی که در این کویر می‌توانید تجربه کنید، باید به شترسواری، سافاری، موتورسواری روی شن‌های طلایی، غلت خوردن از بالای تپه‌های شن روان و پیاده‌روی در نخلستان اشاره کرد.

رقص شن‌های روان، پیوند آبی آسمان با شن‌های کویر، کمپینگ و شب ماندن، تماشای ستارگان در سیاهی شب و زیبایی بی‌مثال کویر کاراکال، باعث شده تا این کویر به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ایران مطرح شود، بنابراین تجربه خاص کویرگردی را از دست ندهید.

۱۷. خانه آقازاده؛ خانه بادگیرها |از بهترین جاهای دیدنی یزد در نوروز

مکان های دیدنی یزد
خانه آقازاده | خانه بادگیرها

خانه‌های تاریخی، جایگاه ویژه‌ای در میان مکان‌های گردشگری دارند و هر روزه افراد زیادی برای بازدید از این خانه‌ها به شهرهای مختلف سفر می‌کنند.

خانه آقازاده از جاهای دیدنی یزد است که جزو خانه‌های سنتی و قدیمی این شهر به حساب می‌رود. خانه آقازاده زیباترین بادگیرهای دو طبقه را در خود دارد و همین ویژگی، اهمیت زیادی را به آن بخشیده است.

این خانه در منطقه ابرکوه استان یزد قرار دارد و علاوه‌بر قسمت‌های مختلف و دیدنی، دارای رستوران، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی، حمام، سرویس خواب و همچنین اینترنت رایگان است.

در ساخت بنای این خانه از خشت و چوب استفاده شده و پنجره‌ها و گچ‌بری‌های آن هنرمندانه و ظریف تعبیه شده‌اند.

اگر به خانه‌های تاریخی و کهن علاقه دارید، حتما از خانه آقازاده در استان یزد دیدن کنید.

۱۸. کویر سیاه کوه؛ کویری به شکل هلال ماه

جاهای دیدنی یزد در پاییز
کویر سیاه کوه

کویر سیاه کوه از دیگر جاهای دیدنی یزد است که در میان گردشگرهای داخلی و خارجی، طرفداران زیادی دارد. این کویر در حد فاصل نمکزار و باتلاق قرار گرفته و محیطی زیبا و دیدنی است. نقشه هوایی کویر سیاه کوه می‌گوید که این مکان شبیه به هلال ماه است و در قوس هلالی آن کوه سیاه کوه قرار گرفته.

اگر تا ۴۰ کیلومتری شما شهر اردکان پیش بروید، می‌توانید کویر شگفت‌انگیز سیاه کوه را ببینید و از سفر به آنجا لذت ببرید.

۱۹. خانه صولت؛ موزه مردم شناسی ابرکوه

خانه صولت | مکان های دیدنی یزد
خانه صولت

خانه صولت از دیگر خانه‌های زیبا و تاریخی استان یزد است که با قدمتی به اندازه قاجارها در ابرکوه قرار دارد. این خانه دیدنی در حدود هزار متر مربع مساحت دارد و ۱۵۰ متر از این مساحت به حیاط خانه تعلق گرفته است.

معماری زیبای خانه صولت چشم هر بیننده ای را به خودش خیره می‌کند. تزیینات درون خانه شامل ستون‌های گچ‌بری شده هنرمندانه با نقوش زیبای اسلیمی و گل و بوته است. صفه‌های گوشواره‌ای دور تا دور حیاط نیز بسیار جذاب و دیدنی‌اند.

سردر خانه صورت بلند و باشکوه است و با مقرنس‌ کاری‌های استادانه مزین شده. همچنین موزه مردم شناسی ابرکوه نیز در این خانه قرار دارد که شامل بیش از ۵۲۵ شی با ارزش تاریخی می‌شود و بسیار با اهمیت است.

۲۰. خانه لاری‌ها؛ از دیدنی های یزد

خانه لاری‌ها
خانه لاری‌ها

خانه لاری‌ها از خانه‌های مهم و با ارزش شهر یزد و بازمانده دوران قاجار است. این خانه زیبا نیز جزو اولین مکان‌های محبوب در یزد به شمار می‌رود که اکثر افراد، پیشنهاد می‌دهند که از آن دیدن کنید.

در خانه لاری‌ها علاوه‌بر زیبایی هنرمندانه و ظرافت معماری، اصول ساخت و ساز آن دوره را نیز می‌توانید به خوبی ببینید. وجود بادگیر، آیینه‌کاری‌های استادانه و گچ‌بری‌های چشم‌نواز، شیشه‌های رنگی و ارسی‌های تماشایی، حانه تاریخی لاری‌ها را به یکی از زیباترین خانه‌های یزد تبدیل کرده‌اند.

۲۱. قنات زارچ

قنات زارچ از جمله خاص‌ترین جاهای دیدنی یزد است. همان طور که می‌دانید، بسیاری از ما یزد را به قنات‌های خاص می‌شناسیم. یزد یک شهر کویری است. در گذشته دور، برای رساندن آب به مناطق شهری، از قنات استفاده می‌کردند. قنات از زیر زمین عبور می‌کند. به این ترتیب آب به‌هیچ‌وجه تبخیر نمی‌شود و خنک باقی می‌ماند. قنات‌های یزد یکی از عجایب این شهر محسوب می‌شوند. قنات‌های این شهر شهرت جهانی دارند. در آن دوران تصور کنید که چطور با حداقل ابزار و دانش مهندسی، چنین تونل‌های زیرزمینی خاصی را بنا کردند. قنات‌های متعددی در یزد وجود دارند. بسیاری از قنات‌ها باغ‌های زیبای این شهر را سیراب می‌کنند.

قنات زارچ که آن را با نام قنات باغ زارچ نیز می‌شناسند، ۷۱کیلومتر طول دارد. در این قنات ۲،۱۱ حلقه چشمه به چشم می‌خورد. بد نیست بدانید که قدمت این قنات به حدود هزار سال پیش باز می‌گردد. این قنات یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین قنات‌های جهان است. قدمت آن به دوران پیش از اسلام و ساسانیان باز می‌گردد. بد نیست بدانید که این قنات در فهرست آثار جهانی یونسکو نیز قرار دارد. قنات زارچ در محله کوشک نو واقع شده است. بازدید از آن شما را حیرت‌زده می‌کند و متوجه اوج هنر ایرانیان خواهید شد. بازدید از قنات زارچ را باید حتماً در برنامه سفرتان به یزد قرار دهید.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان سید گلسرخ، محله کوشک نو

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: رایگان

۲۲. خانه هنر یزد

خانه هنر یزد درست در بافت قدیمی این شهر زیبا و کویری قرار دارد. هر گوشه از این شهر را که نگاه کنید، هنر مردم شهر را نظاره‌گر خواهید بود. خانه هنر یزد نیز یکی از ابنیه تاریخی است که هنرمندی مردمان این شهر را به اوج می‌رساند. این خانه زیبا در نزدیکی ابنیه تاریخی دیگر همانند خانه لاری‌ها و همچنین مدرسه ضیائیه قرار دارد. تا چهار نسل از خاندان قدیمی ملک‌زاده، در این خانه زندگی می‌کردند. در حال حاضر این خانه به یک مجموعه فرهنگی برای جوانان تبدیل شده است. در حقیقت می‌توان آن را پاتوق کسانی دانست که به هنر و هنرمندی علاقه دارند.

در این خانه بخشی را به کافه تبدیل کرده‌اند. در این کافه می‌توانید در کنار انواع نوشیدنی‌های جدید همانند قهوه، انواع نوشیدنی‌های سنتی همانند شربت بهارنارنج سفارش دهید و نوش جان کنید. همچنین این خانه بخش‌های متعدد فرهنگی همانند فروشگاه صنایع‌دستی دارد که شما را سرگرم می‌کند. همچنین انواع نمایشگاه‌های مختلف هنری را نیز در این خانه زیبا برگزار می‌کنند. پس اگر اهل هنر هستید و به‌دنبال جایی برای سرگرمی می‌‌گردید، سری به این خانه بزنید.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان امام، محله‌‌ی فهادان، حوالی زندان اسکندر، جنب مسجد چهل محراب

شماره تماس: ۰۳۵۳۶۳۰۱۷۸۲

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: رایگان

۲۳. موزه‌ قصر آیینه‌ یزد

موزه‌ قصر آیینه‌ یزد یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کاشان است. این موزه در سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسید. خانه‌ای که موزه‌ قصر آیینه‌ یزد در آن قرار دارد، یکی از آثار ملی ایران محسوب می‌شود. همان طور که تصور می‌کنید، این خانه دارای آینه‌کاری‌های زیبا، تزئینات هنرمندانه، درب‌های چوبی، مشبک‌کاری و … است. زمانی که وارد عمارت موزه‌ قصر آیینه‌ یزد می‌شوید، اصلاً نمی‌توانید چشم از تزئینات و هنرهای معماری بردارید. حتی تماشای تصاویر این موزه نیز قطعاً هر کسی را به وجود می‌آورد. این موزه را می‌توان یکی از زیباترین موزه‌های تمام ایران دانست.

موزه‌ قصر آیینه‌ یزد در فضایی به مساحت ۸هزار مترمربع قرار دارد. در میان این زمین بزرگ، حوضی بزرگ خودنمایی می‌کند و باعث می‌شود تا فضایی باصفا و خنک انتظار شما را بکشد. عمارت یا همان کوشک بزرگی که در میان باغ قرار دارد، محل موزه‌ قصر آیینه‌ یزد است. بازدید از این موزه یک تیر و چند نشان خواهد بود. اول از همه از تماشای زیبایی تزئینات این عمارت لذت می‌برید و دوم اینکه می‌توانید شاهد آثار تاریخی باشید که در این موزه نگهداری می‌شود. این موزه جزو مهم‌ترین موزه‌های یزد است که حتماً باید از آن دیدن کنید.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت تیر

شماره تماس: ۰۳۵۳۸۲۴۰۰۱۰

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: ۳ هزار تومان

۲۴. میدان خان یزد

میدان خان یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد است. یزد آنقدر زیبایی دارد که فقط کافیست یک جفت کفش پیاده‌روی پا کنید و در خیابان‌ها قدم بزنید. آخر کدام شهر است که حتی یک میدان ساده آن نیز یک اثر تاریخی و دیدنی باشد. میدان خان یزد در خیابان قیام قرار دارد. این میدان در اصل بخشی از مجموعه خان محسوب می‌شود. این مجموعه شامل بازار، حمام و خود میدان می‌شود. میدان خان یزد یادگاری از دوران قاجار است. یعنی حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد. در چهار سوی این میدان می‌توانید شاهد مغازه‌هایی قدیمی با سردرهای هلالی شکل خاص باشید.

بیشتر کسبه این بازار را افراد قدیمی تشکیل می‌دهند. برخی از آن‌ها سالیان سال و نسل در نسل در این بازار مشغول کسب روزی حلال هستند. پس اگر به‌دنبال جایی برای خرید صنایع‌دستی و سوغات یزد هستید، می‌توانید سری به این بازار بزنید.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان قیام

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۵. میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد را در گذشته با نام میدان وقت ‌الساعت می‌شناختند. این میدان هنوز هم یکی از جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین و اولین ساعت‌های شهری در این میدان قرار دارد. برج ساعت یزد یک برج خشتی با پلان مکعب مستطیل است. در بالای این برج ساعتی بزرگ به چشم می‌خورد. این ساعت به دست فردی با نام ابوبکر ساخته شده است. او یکی از ساعت‌سازهای بزرگ شهر یزد بود. قدمت این ساعت به دوران قاجار باز می‌گردد. این موضوع نشان دهنده پیشرفته‌بودن شهر یزد در دوران قاجار است.

در ساخت این برج از تزئینات بسیار بی‌نظیر از قبیل تزئینات آجری و کاشی‌کاری‌های استفاده کرده‌اند که منقوش به خطوط آیات هستند. ساعت این میدان هنوز هم به‌خوبی کار می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت که این میدان به یکی از نمادهای مهم و قدیمی یزد تبدیل شده است و اهمیت تاریخی بسیاری برای مردم شهر دارد.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

هتل‌های سنتی یزد

شاید دیدن هتل‌های سنتی در بین جاهای دیدنی یزد کمی عجیب به نظر برسد؛ اما حتی در منابع خارج از کشور که برای توریست‌ها تعبیه شده است، هتل‌های سنتی جزو جاهای دیدنی این شهر هستند. در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های قدیمی را بعد از بازسازی کامل، به اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌های سنتی تبدیل کرده‌اند. با انتخاب هوشمندانه یک هتل سنتی می‌توانید در هر لحظه اقامت خود، با فرهنگ مردم یزد بیشتر آشنا شوید. توجه داشته باشید که برخی این هتل‌ها امکاناتی محدود دارند و به این به خاطر حفظ بافت سنتی ابنیه تاریخی است. قطعاً اقامت در ساختمانی که قدمت آن به صدها سال پیش باز می‌گردد، می‌تواند جذابیت خاصی داشته باشد.

 

اگر مسافر شهر یزد هستید و گردش در میان خانه‌های تاریخی شهر را دوست دارید، حتما به تماشای خانه لاری‌ها بروید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های یزد کلیک کنید.