اولین جشنواره‌ی اسب اصیل عرب ، ۶ تا ۸ تیرماه در شهرستان بهار استان همدان برپا می‌شود. این جشنواره در قالب رویداد همدان_۲۰۱۸ که قرار است جاذبه‌ها، مکان‌ها دیدنی و سنت‌های بومی همدان را به جهان معرفی کند، برگزار می‌شود.

saadatrent

همدان یکی بزرگ‌ترین قطب‌های پرورش اسب اصیل عرب است و برخی این منطقه را خاستگاه نژادی از اسب می‌دانند که امروز با نام اسب اصیل عرب شناخته می‌شود. «مری لیلی قرلگوزلو»، بنیان‌گذار پرورش اسب اصیل در روستای «ورکانه» همدان بود و امروز نه تنها این روستا که در شهرستان‌های «رزن»، «اسدآباد»، «نهاوند» و بسیاری از استان‌های کشور به شیوه قرلگوزلو اسب اصیل عرب پرورش داده می‌شود.

جشنواره‌ی اصیل اسب عرب در حقیقت مسابقه‌ای است که اسب‌های از این نژاد از سراسر کشور به همدان می‌آیند و زیبایی خود را به نمایش می‌گذارند. داوران بر اساس معیار‌های مشخص شده برای این نژاد به اسب‌ها نمره می‌دهند و به صاحبان اسب‌های برتر جایزه اعطا می‌شود. داوران این دوره از مسابقه‌ها از کشورهای آلمان، اتریش و هلند هستند و مسابقات را اداره می‌کنند.

گفته شده در روز پایانی این جشنواره شرکت‌کنندگان در روستای ورکانه، مری لیلی قرلگوزلو، بنیان‌گذار پرورش اسب اصیل حاضر خواهند شد. یکی از زیباترین مکان‌ها و اسطبل‌های ایران در این منطقه است.

سفرزون به تمامی دستاندرکاران این جشنواره تبریک و خسته نباشید می‌گوید.

اسب اصیل عرب یا اسب اصیل ایرانی

اسب عربی یا اسب اصیل نژادی سبک وزن در میان اسب‌های جهان است که به‌طور خاص در خاورمیانه و شمال آفریقا پرورش پیدا کرده است. این نژاد زیبایی زیادی دارد و نه تنها در گالری‌ها، اسطبل‌ها و نمایشگاه‌ها که در میان سوارکاران حرفه‌ای هم این نوع اسب از محبوبیت بسیار زیادی برخودار بوده و قیمت‌های بالای آن جزو شگفت‌انگیزها در دنیای ورزش سوارکاری و خرید‌و‌فروش حیوانات به‌حساب می‌آیند.

در عین‌حال اسب اصیل از قدیمی‌ترین نژاد‌های اسب است که مناقشه‌های زیادی بر سر عرب یا ایرانی بودن آن وجود دارد. به‌طور قطع و یقین این نژاد به دست کوچ‌نشینان عرب پرورش یافته، اما برخی از یافته‌های باستان‌شناسی و نژادشناسی نشان می‌دهد که برخی از نمونه‌های آن در دشت‌های بین‌النهرین و ایران پرورش یافته و یکی از این مکان‌های باستانی همدان است. برخی اعتقاد دارند که کلمه‌ی عرب هم از کلمه‌ی «arabha» به‌معنی دامنه‌ای وسیع و بی‌درخت گرفته شده که مشابه دشت‌های ایران است. از آن‌جایی‌که این اسب از اصیل‌ترین اسب‌های جهان است و به نوعی قدیمی‌ترین نژاد به‌حساب می‌آید و آن را با نام اسب اصیل هم می‌شناسند.