جنگل جهان نما جایی برای فراموشی زندگی ماشینی و روزمره است. جنگل جهان نما جنوبی ترین جنگل انبوه گلستان است که به دلیل ارتفاع بالای آن به نام بام گلستان آن را می‌شناسند. دهکده‌ای بکر با مناظر طبیعی اعجاب‌انگیز که به دور از هر گونه هیاهو بر ارتفاعات بالا آرمیده و میزبان گردشگران است. جنگل جهان نما به وسعت بیش از سی هزار هکتار در استان گلستان و در ارتفاعات جنوب گرگان و جنوب شرقی کردکوی در سلسله جبال البرز قرار گرفته است.

saadatrent

یک جنگل زیبا ، یک تجربه فراموش نشدنی

جنگل حفاظت شده جهان نما از شمال به شصت کلا و زیارت ، از شرق به چهارباغ، از غرب به درازنو و از جنوب به رودخانه ی چهارباغ و رادکان محدود است. ارتفاع منطقه از ۶۰۰ متر در مرز شمالی تا ۳۰۶۴ متر در ضلع جنوب شرقی از سطح دریا متغیر است؛ این دهکده نمونه‌ی یک ییلاق بی نظیر است. آبشار‌های بلند ، درختان سر به فلک کشیده ، کلبه‌های روستایی با سقف شیب دار و … نمایی است که یک گردشگر وقتی در یکی از این کلبه ها مستقر شده و کنار یک بخاری هیزمی لمیده خواهد دید.

طبیعت جنگل جهان نما

در فصل تابستان مناظر طبیعی جنگل جهان نما از فرط زیبایی غیر قابل وصف است، و در فصل پاییز تنوع رنگ به جایی می‌رسد که دید انسان یاری نمی‌کند. سفر در هر فصلی به این جنگل لطف خودش را دارد. ارتفاع این جنگل حس و حال عرفانی به شما می‌دهد زیرا شما همیشه در بالای ابرها قرار دارید. گونه‌های گیاهی و حیوانی این منطقه جزو نکات بسیار ویژه‌ی آن است . شما می‌توانید از نزدیک از بوته‌های گل گاو زبان ، مریم گلی و درختچه‌ی زرشک و آلوچه برداشت کنید.

تمام گردشگرانی که تا به حال به جنگل جهان نما سفر کرده اند می‌دانند که این جنگل به مانند تکه ای از بهشت بر روی زمین است . انگار این تکه از زمین با بشریت در زمان سفر نکرده است و همان طور که بوده  باقی مانده تا با مردمان نازنین و مهمان پذیرش برای ما یاد آور زیبایی‌های خداوند شوند.

جنگل جهان نما-۲
نقاشی طبیعت در جنگل جهان نما

 

 رزرو هتل داخلی

گونه‌های گیاهی و حیوانی در جنگل جهان نما

گونه‌های گیاهی جنگل جهان نما با توجه به نوع خاک مرغوب و ارتفاع زیاد خود به شدت متنوع است. این پوشش گیاهی به دسته‌های علفزار، پوشش بوته زار و پوشش سوزنی برگان تقسیم می‌شود. این منطقه کاملا یک منطقه‌ی حفاظت شده است و شما می‌توانید با خیال راحت پستانداران بزرگی همچون  مرال، شوکا، خرس، پلنگ، گرگ، قوچ و میش ، بز کوهی ( پازن )، گراز و پستانداران دیگر نظیر ، خرگوش ، کیسه دهان خاکستری ، پایکا ، انواع خفاش ها، روباه و … را مشاهده کنید.

مسیر دسترسی به جنگل جهان نما

جنگل-جهان-نما
تماشای مناظر بکر در جنگل جهان نما

اگر از تهران می‌خواهید به جنگل جهان نما بروید، هم جاده هراز و هم فیروز‌کوه می‌تواند شما را به مقصدتان برساند. اما پیشنهاد ما به شما جاده هراز است چون هم کوتاه‌تر است و هم زیبا. پس از حرکت از شهر تهران و پشت سر گذاشتن شهرهای آمل، بابل، قائم شهر، نکا و بهشهربه کردکوی می‌رسید که سرآغاز مسیر حرکت شما به سمت منطقه جهان‌نما است.

بهتر است باک بنزین خود را در پمپ بنزین کردکوی پر کنید زیرا تا مقصد و نزدیکی‌های دامغان هیچ پمپ بنزینی در راه وجود ندارد. رایجترین راه برای رسیدن به جنگل جهان‌نما مسیر کردکوی- پارک جنگلی کردکوی- روستای درازنو، رادکان، حاجی آباد و در آخر دهکده‌ی ییلاقی جهان‌نما است. کل این مسیر  چیزی حدود ۷۰ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر آخر راه، جاده شن ریزی شده و خاکی است و گذر از آن ممکن است کمی سخت باشد.

آدرس دسترسی به جنگل و منطقه حفاظت شده جهان نما روی نقشه گوگل

چشمه‌های مسیر جنگل جهان نما

جهان-نما-۴
تجربه‌ی پاییز در جنگل جهان نما

همانطور که در بالا اشاره شد جنگل جهان نما یک منطقه ی کوهستانی تلقی می شود ، اما با وجود این در این ناحیه رود خانه ها و چشمه های بسیار زیادی به چشم می خورد از جمله : نخودچشمه، پیرزن چشمه، سوته، سرخ چشمه، شربت، تول بنه ، مازوکش، امام وردی . از رودخانه های خروشان این ناحیه هم می شود  به رودخانه ی چهار باغ اشاره کرد که در ادامه ی راهش به رادکان در مازندران می ریزد .

جنگل جهان نما قدمت دیرینه دارد و از قدیم الایام در بالا ی کوه جا خوش کرده است . جهان نما هنوز دارای منازلی با معماری سنتی است. مردم روستایی منطقه اکثراً هنوز مشغول به  دامداری وکشاورزی بوده و گلیم، پاپیچ‌های سنتی و وسایل تزئینی کوچک از جمله صنایع دستی آنان به شمار می‌رود.


در سفرزون بیشتر بخوانید : آغوزحال ؛ سفر به جنگل های دو هزار و طبیعت بکر ایران


کمی هم تاریخ در دل یک دنیا رنگ سبز

با  وجود برج بسیار بلند رادکان معروف به “میل رادکان” (حدود ۳۵ متر) درحاشیه این منطقه ارزش گردشگری آن دو چندان شده است. به گفته ی بسیاری در این ناحیه یکی از سپهبدان خاندان باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن وندرین باوندی دفن شده است. آثار باستانی زیادی نیز در روستاهای حاجی‌آباد، چهارباغ، شاهکوه، چمن ساور، زیارت ،جاده شاه عباسی، امامزاده روشن‌آباد ، شهر باستانی تمیشه، ابراهیم و چهار کوه، دهکده‌ ییلاقی درازنو، گورستان قدیمی کمرسرک و جلینگ بلینگ … وجود دارد .

بهترین زمان سفر به جنگل جهان نما

جهان-نما-۲
اگر اهل چالش هستید، فرقی نمی‌کند که در کدام فصل به جنگل جهان نما بروید

منطقه جهان نما به طور کلی سرد و معتدل است و حتی در تابستان هم سرد است. بهترین فصل‌های سال برای سفر به وان بهار و تابستان است اما چون منطقه کوهستانی است و ارتفااع دهکده زیاد است، سفر در پاییز و زمستان به دلیل نبودن امکانات مناسب کمی سخت می‌شود.

جنگل جهان نما و روح تازه‌ای که در جان ما می‌دمد

جهان-نما---۱
سفر به جنگل جهان نما یعنی دمیدن روح تازه به زندگی

این است که جنگل جهان نما هرچه زندگی شهری از ما کاسته است را دوباره به ما باز می گرداند و روح جدیدی را در ما می دمد. با یک بار سفر به این جنگل و اقامت در کنار مردم دوست داشتنی جهان نما دل کندن از این سرزمین بی نظیر واقعا سخت می شود ، زیرا فقط  حتی نفس کشیدن در آنجا تا ابد در خاطر ما خواهد ماند ، دشت های سبز و درختان کهن سال ، چشمان  ما را نیز تا مدت ها سبز نگه خواهند داشت  و تن و روح  ما نیز مانند ابر های شناور بر روی این جنگل سبک خواهند شد.

شما سفر به کدام یک از جنگل‌های ایران را بیشتر دوست دارید؟