گاهی اوقات آدم‌ها به دنبال جای امنی می‌گردند که بتوانند خستگی‌های جسمی و روحی‌شان را در آنجا ترمیم کنند و با حال خوب به خانه‌شان باز گردند. در ایران ما، این حال خوب را می‌توان در یک مکان پیدا کرد و آن هم حرم امام رضا (ع) است. در این مکان مقدس می‌توانید ساعت‌ها بنشینید و خیره به گنبد طلایی حرم جانی تازه کنید. رقص کبوترها بر بالای گنبد و ایوان طلایی رنگ، حس خوب رهایی را به جانتان خواهد ریخت و احساس سبکی بعد از زیارت دلتان را روشن خواهد کرد. اگر در روزهای شلوغ و پر هیایو، دلتان جایی آرام را طلب می‌کند که چند ساعتی را در آنجا بدون دغدغه و تنها بنشینید و به راز و نیاز بگذرانید، حرم امام رضا (ع) بهترین نقطه دنیاست.

saadatrent

چنانچه دوست دارید با حرم مطهر و زیبای امام رضا آشنا شوید و ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد آن را بشناسید، در ادامه با  سفرزون همراه باشید:

حرم امام رضا (ع) کجاست؟

حرم امام رضا یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری و محبوب‌ترین جاهایی است که سالانه، میلیون‌ها زائر به آنجا می‌روند. زیارت بارگاه مقدس علی‌بن‌موسی‌الرضا که در استان خراسان رضوی و شهر مشهد قرار گرفته است، از جمله مقاصد مهم گردشگری در ایران به شمار می‌رود و عاشقان بسیاری دارد. شیعیان بسیاری در ایام مختلف سال به پابوس امام هشتم می‌آیند و در این مکان مقدس و روحانی جانی تازه می‌کنند.

مجموعه‌ای که تحت عنوان حرم امام رضا در شهر مشهد قرار دارد، علاوه‌بر یک مکان مقدس و مذهبی، جزوی از مکان‌های تاریخی مهم در ایران به شمار می‌رود که همواره مورد توجه شاهان و فرمانروایان دوره‌های مختلف بوده است.

مشهور است که مامون، پس از مرگ برادرش هارون، او را در بقعه هارونیه و در باغی به نام حمید ابن قحبطه دفن و بر بالای سر آن قبه‌ای را ایجاد کرد. پس از مدتی، با مسمویت و شهادت امام رضا (ع) به دست مامون، این حضرت را در بالای سر هارون در همان مکان به خاک سپردند.

بنای حرم مطهر امام رضا در طول تاریخ، بارها مورد اصابت، یورش و تخریب‌های انسانی قرار گرفته و هر بار نیز مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته تا به روزگار کنونی رسیده است.

نخستین گنبدی که بر روی حرم و قبه امام هشتم بنا شد، در سده ششم هجری و به دستور سلطان سنجر سلجوقی انجام گرفت. جنس این گنبد از کاشی بود و زیبایی عجیبی داشت که همچنان نیز از داخل حرم و با سطح مقعر و مقرنس‌کاری‌های آینه‌ای خودنمایی می‌کند. در دوره‌های بعد تزیینات، کاشیکاری‌ها، صحن‌ها، مساجد، رواق‌ها و … زیادی به این مجموعه افزوده شد که این حرم را به شکل امروزی برجای گذاشته است.

مجموعه حرم رضوی مجموعا از ۹ صحن و یا فضای بدون سقف تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها در دوره‌ای خاص و با ویژگی‌های منحصر به فردی ساخته شده‌اند. علاوه‌بر صحن‌ها، فضاهایی مسقف نیز در حرم وجود دارند که آن‌ها را رواق می‌نامند. رواق‌ها با تزیینات هنرمندانه و ظرافت‌های استادانه تزیین شده‌اند و زیبایی عجیبی را به فضای حرم بخشیده‌اند. امروزه بزرگترین رواق حرم، رواق امام خمینی (ره) است که پیش از این یک صحن بوده است اما بعدها عملیات مسقف سازی آن را انجام داده‌اند. همچنین رواق‌های دارالولایه، دارالحجه، دارالاجابه و دارالطلوع نیز از جمله رواق‌های بزرگ حرم به شمار می‌روند.

در حرم امام رضا می‌توانید مزار اشخاص مشهور و مهمی از جمله هارون‌الرشید، شیخ طبرسی، الله وردی خان، شیخ بهایی، حر عاملی، شیخ حسنعلی اصفهانی (شیخ نخودکی)، عباس میرزا نایب السلطنه، علامه محمد علی جعفری، ادیب نیشابوری و … را نیز ببینید.

این حرم مطهر با وجود ۹ صحن، رواق‌ها، بست‌ها، ساختمان حرم و … مساحت قابل توجهی را به خودش اختصاص داده است. ممکن است با ورود به حرم و برخورد با فضای بسیار بزرگ آن، در ابتدا دچار سردرگمی شوید؛ اما با کمک خادم‌ها و راهنماهای حرم مطهر به راحتی مسیرتان را پیدا خواهید کرد.

حرم امام رضا
حرم امام رضا

صحن‌های زیبای حرم امام رضا را بشناسیم

همانطور که گفتیم، حرم زیبای امام رضا دارای ۹ صحن وسیع و دیدنی است که هر یک تاریخچه‌ای جداگانه دارد. در ادامه با صحن‌های حرم آشنا می‌شویم:

صحن عتیق یا انقلاب اسلامی؛ زیباترین صحن حرم

اولین، زیباترین و باشکوه‌ترین صحن امام رضا (ع)، صحن انقلاب اسلامی است. این صحن در دوران سلطان حسین بایقرا ساخته شده و سال ساخت آن در حدود سال ۸۷۵ هجری قمری است. این صحن که در شمال مرقد قرار گرفته، پنجره فولاد زیبا و شکوهمند حرم امام رضا را در خودش جای داده است. جایی که می‌توانید از پشت پنجره برنجی و طلایی، روضه مقدسه امام رضا را ببینید.

در صحن انقلاب، چهار ایوان زیبا قرار دارد که به این ترتیب است: ایوان عباسی در شمال صحن، ایوان طلای نادری در جنوب ،ایوان نقاره خانه در مشرق و ایوان ساعت در مغرب.

اگر چشمتان را به دور صحن بگردانید، ساختمان زیبای نقاره خانه را در ایوان نقاره خانه خواهید که در ساعت‌های خاصی، نقاره نوازی از آنجا اجرا و پخش می‌شود و حال و هوای حرم را پر از حال خوب می‌کند. ساعت بزرگی که در غرب صحن و در ایوان ساعت قرار دارد نیز دیدنی و جذاب است.

این صحن از مصالح مرغوب و محکمی ساخته شده است که پس از گذشت چندین سال از ساخت آن، همچنان محکم و استوار باقی مانده. در معماری و طراحی بخش‌های مختلف صحن نیز از طراحی ایرانی_اسلامی بهره گرفته شده که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

در وسط صحن انقلاب، می‌توانید سقاخانه قدیمی و معروف نادری را نیز تماشا کنید که به نام سقاخانه اسماعیل طلا یا اسمال طلا شهرت دارد.

صحن انقلاب
صحن انقلاب

صحن آزادی، صحن نو

از دیگر صحن‌های حرم امام رضا می‌توان به صحن آزادی اشاره کرد که در بیان قدیمی‌ترها به صحن نو مشهور است. این صحن در بخش شرقی حرم و در قسمت پایین پای حضرت قرار گرفته است. صحن آزادی در سال ۱۲۳۳ هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار بنا شده که طلاکاری‌های آن سال‌ها بعد، یعنی در سال ۱۲۸۲ و با فرمان ناصرالدین شاه قاجار انجام گرفته است. در میان ایوان‌های حرم امام رضا ایوان طلا شهرت زیادی دارد که در این صحن قرار گرفته و بیش از ۲۰ متر ارتفاع دارد.

در صحن آزادی یا صحن نو، ۵۶ حجره و غرفه وجود دارد که مزار شیخ جعفر مجتهدی نیز در یکی از همین حجره‌ها قرار گرفته است.

صحن آزادی | حرم امام رضا
صحن آزادی

صحن جمهوری اسلامی؛ زیبا و دیدنی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۶۸ صحن جمهوری اسلامی در حرم امام رضا (ع) ساخته شد. این صحن در بخش غربی مرقد مطهر ایشان قرار دارد و مساحت آن چیزی در حدود ۱۹۰۶۵ متر است.

از جمله جذابیت‌های این صحن وجود ساعت آفتابی بزرگی است که در تمام ایام سال، ظهر شرعی را نشان می‌دهد. این صحن نیز همچون دیگر صحن‌های حرم از چهار ایوان با نام‌های ایوان طلا یا باب الولایه (ایوان شرقی)، باب العلم (ایوان شمالی)، باب الغدیر (ایوان غربی) و باب الشهاده (ایوان جنوبی) تشکیل شده است.

صحن جمهوری اسلامی | حرم امام رضا
صحن جمهوری اسلامی

صحن قدس؛ به یاد مظلومان

صحن قدس نیز از دیگر صحن‌های حرم مطهر به شمار می‌رود که مانند صحن جمهوری، پس از پیروزی انقلاب بنا شده است. در این صحن سقاخانه بزرگ و زیبایی شبیه به بیت‌المقدس وجود دارد که بر روی آن گنبدی کوچک از طلا قرار گرفته است. صحن قدس از نظر مساحت به عنوان کوچکترین صحن حرم امام رضا (ع) شناخته می‌شود.

صحن قدس | حرم امام رضا
صحن قدس

صحن هدایت

این صحن در بخش شمال غربی حرم قرار دارد و از نظر جغرافیایی به پژوهش‌های اسلامی، مدرسه علمیه و سردر طبرسی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، بست شیخ طبرسی، مهمانسرای حضرت، ساختمان اداری دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مقبره پیرپالاندوز و سردر نواب صفوی متصل می‌شود.

صحن هدایت | حرم اما رضا
صحن هدایت

صحن جامع رضوی

صحن جامع رضوی نیز از جمله صحن‌های بزرگ در حرم مطهر به شمار می‌رود که جزو صحن‌های جدیدتر نیز هست. صحن رضوی در قسمت جنوبی مرقد قرار دارد و سه ایوان و یک سردر بزرگ را درون خودش جای داده است. در دو طرف هر ایوان دو گلدسته زیبای طلاکاری شده با ارتفاعی بیش از ۳۰ متر قرار دارد که از جمله ویژگی‌های منحصر با فرد این صحن به شمار می‌رود.

صحن جامع رضوی | حرم اما رضا
صحن جامع رضوی

صحن کوثر

یکی دیگر از صحن‌های امام رضا، صحن کوثر است که با مساحتی در حدود ۱۵ هزار و ۲۶۶ متر در حرم قرار گرفته است.

نمای صحن کوثر از سنگ، آجر و کاشی معرق ساخته شده که زیبایی آن را دو چندان می‌کند. زائران امام رضا (ع) برای وارد شدن به این صحن می‌توانند از  شهید نواب صفوی، صحن هدایت و صحن جامع رضوی استفاده کنند.

صحن کوثر | حرم اما رضا
صحن کوثر

صحن غدیر

صحن غدیر آخرین صحن حزم رضوی است که از ضلع غربی به مجتمع تجارتی خدماتی غدیر، از ضلع شرقی به صحن جمهوری اسلامی و از قسمت شمال غربی نیز به سر در شیرازی ارتباط دارد.

صحن غدیر | حرم اما رضا
صحن غدیر

گنبد و گلدسته‌های حرم مطهر

می‌توان گفت زیباترین گنبد در میان حرم‌های مطهره را حرم امام رضا (ع) دارد. گنبد حرم امام هشتم دارای دو پوشش است. پوشش اول در حقیقت سقفی است که از داخل حرم دیده می‌شود و قدمتی تاریخی دارد. این پوشش با مقرنس‌کاری‌های ظریف و هنرمندانه پوشیده شده است. پوشش دوم گنبد نیز که بر روی پوشش اول قرار گرفته، نمایی زیبا با آجرهای طلایی است که اولین بار، شاه طهماسب اول اقدام به

طلاکاری آن کرد و سپس در زمان شاه عباس، این طلاکاری تجدید شد.

سطح خارجی گنبد نیز پوشیده از خشت‌های مسی با لایه‌های طلایی است که با نقوش، خط‌ها و کتیبه‌های تماشایی مزین شده است.

حرم امام رضا
حرم امام رضا

گلدسته‌ها

حرم امام رضا دو گلدسته زیبا، دیدنی و جذاب دارد که یکی از آن‌ها در نزدیکی گنبد و بالای ایوان طلای نادری، در جنوب صحن عتیق و دیگری در شمال صحن عتیق و بر بالای ایوان عباسی قرار گرفته است. گلدسته‌ای که نزدیگ به گنبد قرار دارد از آثاز درخشان فردی به نام سوری بن معتز است. این گلدسته یک بار به فرمان شاه طهماسب و بار دیگر به کوشش نادر شاه طلاکاری شده است.

گلدسته
گنبد و گلدسته حرم امام رضا

ایوان طلا

همانطور که پیش از این گفته شد، ایوان طلای زیبای حرم در صحن عتیق قرار دارد که از بناهای ماندگار امیر علی شیر در قرن ۹ هجری قمری است. از آنجایی که سطح این ایوان به دستور نادرشاه طلاکاری شده است، این ایوان را با نام ایوان نادری نیز می‌شناسند. طول ایوان ۷۰/۱۴ و عرض آن ۸۰/۷ و ارتفاع آن ۴/۲۱ متر است. ازاره‌های ایوان طلا، ارتفاعی برابر با ۲ متر دارند و با سنگ مرمر رنگارنگ پوشیده شده‌اند. بر روی ازاره‌های ایوان نیز کتیبه‌هایی با خط نستعلیق به چشم می‌خورد که مضمون آن‌ها بخشی از احادیث در فضیلت زیارت حرم است.

از ازاره ایوان تا سقف آن نیز با خشت‌های طلا مزین شده که تصویر زیبایی را به آن بخشیده است. در این ایوان زیبا،۴ در طلایی وجود دارد که  از شرق به توحید خانه و از غرب به کفشداری بزرگ حرم راه دارد. همچنین در زاویه جنوب غربی به راهروی سقاخانه سابق و دارالسیاده و از زاویه جنوب غربی به قرآن خانه سابق می‌رسد.

ایوان طلا
ایوان طلا

سقاخانه اسمال طلا

از جمله معروف‌ترین بناهای حرم امام رضا سقاخانه آن است که با نام سقاخانه اسمال طلا در صحن انقلاب اسلامی قرار گرفته است. این سقاخانه در دوران نادر شاه افشار و در میان سال‌های ۱۱۴۴ و ۱۱۴۵ از سنگ مرمر زیبا و مرغوب ساخته شده است. کار ساخت و معماری آن را استاد اسماعیل طلاکار برعهده داشت که سقاخانه نیز بر اساس نام او به سقاخانه اسماعیل طلا (اسمال طلا) مشهور شده است.

سقف سقاخانه گنبدی شکل است و پوششی هشت ضلعی و طلاکاری شده بر روی ان قرار گرفته است. خوب است بدانید که این سقاخانه یک بار در سال ۱۳۴۷ بازسازی شده است.

سقاخانه اسمال طلا
سقاخانه اسمال طلا

دیدنی‌های حرم امام رضا (ع)

در حرم امام رضا مجموعه‌ای از دیدنی‌ها وجود دارد که هم ارزش تاریخی را درون خودشان جای داده‌اند و هم زیباترین دیدنی‌ها را پیش چشمتان نمایش می‌دهند.

 

مسجد گوهرشاد

یکی از دیدنی‌های حرم امام رضا (ع) مسجد گوهرشاد است. این مسجد زیبا و تاریخی در قرن ۹ هجری و در عهد تیموری ساخته شد. دستور ساخت این بنای بی‌نظیر را گوهرشاد، همسر شاهرخ تیموری صادر کرد که به نام خود اون، مسجد گوهرشاد نامیده شد. کار ساخت این مسجد ۱۲ سال به طول انجامید. گنبد فیروزه‌ای این مسجد، معماری و طراحی خاص آن و کتیبه‌های زیبا و تماشایی منقش بر آن و کتابخانه، از جلوه‌های بی‌نظیر این مسجد به شمار می‌رود.

مسجد گوهرشاد
مسجد گوهرشاد

کتابخانه مرکزی آستان قدس

از دیگر دیدنی‌های حرم رضوی می‌توان به کتابخانه مرکزی آستان قدس اشاره کرد. در این کتابخانه در حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ نسخه خطی، سنگی و چاپی نگهداری می‌شود که قدمت برخی از آن‌ها به قرن دوازدهم می‌رسد.

کتابخانه مرکزی آستان قدس
کتابخانه مرکزی آستان قدس

موزه آستان قدس

یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی حرم مطهر، موزه‌های این مجموعه ایت که با تنوع و زیبایی بی‌نظیر در حرم مطهر رضوی قرار گرفته‌اند.

از جمله این موزه می‌توان به گنجینه حرم رضوی، گنجینه تمبر و اسکناس، گنجینه نجوم و ساعت، گنجینه سلاح های سرد و گرم، گنجینه ظروف، گنجینه هنرهای تجسمی، گنجینه صدف و حلزون های دریایی، گنجینه سکه، گنجینه مدال، موزه فرش، موزه قرآن و نفایس، گنجینه آثار اهدایی سید علی خامنه ای، آثار اهدایی استاد فرشچیان و تالار مرقعات و ابزار کتابت اشاره کرد.

موزه آستان قدس
موزه آستان قدس

ساعت‌های حرم

از دیگر جذابیت‌های مورد توجه گردشگران در حرم امام رضا باید به ساعت‌های موجود در حرم اشاره کرد. دو ساعت تاریخی و قدیمی بر روی مناره‌های بزرگ حرم خودنمایی می‌کنند که پس از گذشت سالیان طولانی، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین ساعت آفتابی جالبی که در صحن انقلاب قرار گرفته و در تمام ایام سال ظهر شرعی را نشان می‌دهد، از زیباترین دیدنی‌های حرم به شمار می‌رود.

ساعت حرم امام رضا
ساعت حرم امام رضا

مدرسه دو در

دیگر دیدنی جالب توجه در حرم امام رضا مدرسه دو در است. این مدرسه از آثار و بناهای دوره تیموری به شمار می‌رود که نزدیک به مسجد گوهرشاد قرار دارد. جالب است بدانید که این مدرسه در ابتدا در خارج از حرم قرار داشت اما امروزه به یکی از نزدیک‌ترین بناهای دیدنی به حرم تبدیل شده است‌.

یکی از درهای این مدرسه به صحن جمهوری باز می‌شود و در دیگر آن مقابل مدرسه پریزاد قرار دارد.

امروزه مدرسه دو در به دارالقرآن تبدیل شده و در آن مراسم های مختلف تلاوت قرآن و کلاس‌های آموزشی مثل قرائت قرآن، تفسیر قرآن و غیره برگزار می‌شود.

مدرسه دو در
مدرسه دو در

مدرسه پریزاد

این مدرسه نیز از بناهای زیبا و دیدنی حرم رضوی به شمار می‌رود که درست در مجاورت سجد گوهرشاد قرار گرفته است. بر اساس آنچه در تاریخ آمده، بانی ساخت این مدرسه، ندیمه گوهرشاد خاتون بوده که با باقیمانده مصالحی که بانویش در اختیار او قرار داده، اقدام به ساخت این مدرسه تماشایی کرده است.

مدرسه پریزاد
مدرسه پریزاد

دیدنی‌های اطراف

اطراف حرم مطهر امام رضا نیز، دیدنی‌های فراوانی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بازار بزرگ رضا اشاره کرد. این بازار با فاصله کوتاهی از حرم امام رضا قرار گرفته و انواع اجناس، ادویه‌جات، جانماز و جادرنماز، پوشاک، اسباب‌بازی، زیورآلات نقره و فیروزه و … در آن وجود دارد.

حمام مهدی قلی بیگ یا موزه مردم‌شناسی نیز دقیقا در محاورت حرم واقع شده که می‌توانید از آنجا دیدن کنید.

بازار رضا

امکانات

حرم امام رضا مجموعه کاملی از تمام آن چیزی است که برای زیارت و حتی زندگی روزمره نیاز دارید. اگر بخواهیم امکانات حرم را بشماریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آبخوری الکترونیک
  • وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی
  • کتابخانه
  • مرکز مشاوره حرم رضوی
  • محل نگهداری کودکان
  • کفشداری
  • صندوق امانات
  • میهمانسرای حضرت
  • فروشگاه محصولات فرهنگی حرم مطهر
  • فروشگاه مواد غذایی و سوغات مشهد
  • پارکینگ
  • ماشین‌های حمل سالمندان و افراد ناتوان
  • ویلچر

بهترین زمان سفر به مشهد و زیارت

مشهد مقدس به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) در آن، یکی از مکان‌هایی است که در بیشتر ایام سال شلوغ و پر زائر به شمار می‌رود. اما بهترین زمان سفر به مشهد و زیارت، فصل بهار و پاییز است. چرا که در این دو فصل هوا خنک و متبوع است و نه مانند تابستان، آفتاب داغ اذیتتان می‌کند و نه مثل زمستان، سرمای خشک مشهد آزارتان می‌دهد. اگر قصد سفر به مشهد مقدس و حرم امام رضا را دارید، فصل بهار و پاییز را انتخاب کنید.

نکات مهم بازدید

حرم امام رضا (ع) نیز همچون دیگر مکان‌های دیدنی، آداب خاصی دارد که در هنگام رفتن به آنجا باید حتما رعایت کنید.

اگر به زیارت حرم می‌روید، فراموش نکنید که پوشش شما باید موجه و با چادر باشد. همچنین برای احترام به ساحت حرم رضوی بدون آرایش به آنجا وارد شوید.

از بردن شارژر، دوربین، خوراکی، اسپری، عطر و … به داخل حرم خودداری کنید. چنانچه این وسایل همراه شماست، آن را به صندوق امانات بسپارید تا پس از زیارت مجددا تحویل بگیرید.

اگر با کودکانتان به زیارت می‌روید، مراقبشان باشید و چشم از آن‌ها برندارید. چرا که ممکن است در شلوغی و بزرگی حرم گم شوند.

درون حرم از خوردن خوراکی‌هایی که زباله تولید می‌کنند پرهیز کنید و یا مراقب باشید ‌که چیزی بر روی زمین نریزد.

از خوابیدن و دراز کشیدن در حرم و خصوصا مقابل ضریح بپرهیزید.

در هنگام زیارت، پول و طلای خود را در خانه و یا هتل بگذارید و آن را با خود همراه نکنید. چرا که احتمال گم شدن و یا به سرقت رفتن آن در شلوغی حرم و زیارت وجود دارد.

در صورت گم شدن و یا سردرگمی می‌توانید از خادم‌های حرم کمک بگیرید.

چنانچه فرد سالمندی با شما همراه است، می‌توانید برای سهولت در رفت و آمد برای او ویلچر تهیه کنید و از خادمان حرم بخواهید که ویلچر را تا صحن مورد نظرتان حمل کنند.

و در آخر در نهایت احترام و ارادت به ساحت علی‌بن‌موسی‌الرضا به حرم نورانی و روحانی او وارد شوید.

حرم امام رضا
حرم امام رضا

اطلاعات بازدید از حرم امام رضا

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس حرم امام رضا: خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، بست شیخ طوسی.

شماره تلفن ارتباط مستقیم با حرم امام رضا: ۰۵۱۳۲۰۰۳۳۳۴

بهترین مسیرهای دسترسی به حرم

از آنجایی که در طی روز تعداد قابل توجهی از زائران به حرم مطهری رضوی رفت و آمد دارند، راه‌های ورودی به حرم نیز متعدند. در حال حاضر زائران می‌توانند از هر ۴ طرف شمال، جنوب، شرق و غرب، خودشان را به حرم برسانند.

دسترسی به حرم امام رضا با خودروی شخصی

چنانچه دوست دارید که با خودروی شخصی‌تان به حرم بروید، باید بدانید که تمام راه‌های منتهی به حرم در ساعت شبانه روز (البته به جز نیمه شب‌ها) پر تردد و پرترافیک است.

اگر از سمت غرب، به سمت حرم حرکت می‌کنید، در ابتدا باید خود را به میدان شهدا برسانید و از آنجا وارد خیابان شیرازی شوید. در انتهای این خیابان وارد زیرگذر حرم خواهید شد. پس از اینکه خودرو خود را در پارکینگ این زیرگذر پارک کردید می‌توانید وارد بست شیخ طوسی شده و به زیارت بروید.

مسیر شرقی برای رسیدن حرم، از سمت بلوارهای وحدت و مصلی است. پس از انتخاب یکی از این دو بلوار، خودتان را به پنج راه پایین خیابان برسانید و از آنجا وارد خیابان نواب صفوی شوید‌. سپس زیر گذر را داخل شده و خودرویتان را در پارکینگ شماره ۳ حرم مطهر پارک کنید. از انجا نیز می‌توانید به راحتی وارد بست نواب شوید.

مسیر شمالی برای رفتن به حرم امام رضا از بلوار طبرسی می‌گذرد. شما می‌توانید از هر نقطه شهر خودتان را به این بلوار برسانید و از آنجا به راحتی به سمت حرم حرکت کنید.

و درنهایت مسیر جنوبی حرم، از بلوار امام رضا می‌گذرد که بولوارهای جمهوری، خرمشهر، کلانتری و فدائیان اسلام به آن راه دارند. پس از رسیدن به بلوار امام رضا (ع) به میدان بیت‌المقدس خواهید رسید که پس از عبور از زیرگذر می‌توانید به باب‌الرضا برسید.

مسیر حرم رضوی با مترو

یکی از راه‌های ساده و بی‌دردسر و البته بدون ترافیک، برای رفتن به حرم، مترو است. متروی مشهد از هر ۴ جهت به حرم امام رضا راه دارد. از سمت جنوب ایستگاه مترو بسیج، از سمت شرق ایستگاه شهدا، از سمت شمال ایستگاه شهید مفتح و از سمت غرب ایستگاه هفده شهریور به حرم می‌رسد.

مسیر آستان قدس با اتوبوس

اتوبوس‌های بی آر تی نیز گزینه‌های دیگری هستند که می‌توانید آن‌ها را برای رفتن به حرم انتخاب کنید. این اتوبوس‌ها از همه جهات شما را تنها با فاصله یک خیابان به حرم امام رضا می‌رسانند. اگر می‌خواهید با اتوبوس به صورت مستقیم به یکی از صحن‌های امام رضا (ع) برسید، باید از سمت جنوب حرکت کنید. در این مسیر، پس از پیاده شدن از بی آر تی در ایستگاه بسیج، اتوبوس‌های بلوار امام رضا (ع) را سوار می‌شوید و راحت و مستقیم به حرم می‌رسید.

 

شما برای ما بنویسید

آیا شما هم دلتنگ عطر و بو و فضای معنوی حرم امام رضا شدید؟ به نظر شما این بارگاه ملکوتی تا چه اندازه برای گردشگران قابل توجه است؟ نظر شما درباره بخش‌های مختلف حرم، صحن‌ها، آثار تاریخی و دیگر بخش‌های مهم حرم چیست؟ ما در سفرزون، مشتاقانه منتظر شنیدن نکته‌ها، نظرهای شما درباره حرم امام رضا هستیم. تجربه‌های سفرتان را به این مکان جذاب و معنوی، با ما و دیگر دوستان سفرزونی خود به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های مشهد کلیک کنید.