به جرات اصفهان را می‌توان مهد هنر و فرهنگ ایران دانست و دوره صفویان را نیز می‌توان نقطه عطفی در تاریخ اصفهان دانست؛ دوره‌ای که این شهر زیبا پایتخت ایران بود و به همین دلیل پیشرفت و توسعه کم‌نظیری را در این دوران تجربه کرد. جاهای دیدنی اصفهان آنقدر متنوع هستند که در یک سفر کوتاه نمی‌توان از پس دیدن همه آنها بر آمد. از سی و سه پل گرفته تا پل خواجو و تالار چهل ستون، هر کدام زیبایی منحصر به فرد خود را دارند که حتما باید دید. اما از جاذبه‌های معروف و بزرگ که بگذریم، حتی در مکان‌های تاریخی نسبتا کوچک هم می‌توان خاطره‌های زیبایی ساخت. خانه دهدشتی اصفهان یکی از همین مکان‌های تاریخی زیبا است که حتما باید دید. خانه‌ای که امروزه تغییر کاربری کرده و تبدیل به یک مکان گردشگری، اقامتی و رفاهی شده است. با سفرزون همراه شوید تا این خانه قجری را بهتر بشناسید.

saadatrent

 

خانه دهدشتی اصفهان ، خانه‌ای قجری با آرامشی شبیه خانه مادربزرگ

خانه دهدشتی اصفهان
خانه‌ای قجری با آرامشی شبیه خانه مادربزرگ

خانه دهدشتی اصفهان یادگاری به جای مانده از دوران قاجار است. معماری آن دوران کمی تحت تاثیر معماری غرب بوده اما باز هم می‌توان رگه‌های معماری اصیل ایرانی را در آن مشاهده کرد. حیاطی بزرگ و ایوانی دل باز به همراه حوض آبی که دقیقا نمادی از معماری ایرانی هستند. این خانه زیبا در بیستم اسفند ماه سال ۱۳۸۵، در لیست آثار تاریخی مهم جهان به ثبت رسید.

جالب است بدانید که پس از تلاش شهرداری و مرمت و بازسازی، این خانه حال و هوای گذشته خود را دوباره پیدا کرد. از حدود همین چند سال پیش، یعنی سال ۱۳۹۵، رستوران و کافی شاپ زیبایی با نام “کافه هوگو” در خانه دهدشتی اصفهان مستقر شد. این یعنی شما می‌توانید طعم دمنوش‌ها و غذاهای سنتی اصفهان را در خانه‌ای قجری بچشید. صرف غذا و نوشیدنی در این مجموعه، در کنار حوض و گلدان‌های سفالی، تجربه‌ای نیست که بتوانید به این سادگی فراموش کنید.

 


برای دریافت راهنمای سفر به اصفهان کلیک کنید.


نوع معماری خانه دهدشتی اصفهان

معماری خانه دهدشتی اصفهان، دقیقا مشابه خانه‌های سنتی ایرانی است که هر کسی آرزوی زندگی کردن در آن را دارد. حیاطی بزرگ به همراه بنایی با اتاق‌های دلباز و در و پنجره چوبی، دقیقا همانجایی که انسان دوست دارد مابقی عمرش را در آنجا سپری کند. بررسی معماری خانه‌های تاریخی ایرانی، به خودی خود بسیار جذاب و دیدنی است.  اتاق‌های کوچک و بزرگ مختلفی در اطراف حیاط به چشم می‌خورند. اما نمای اصلی و بخش مهم ساختمان را می‌توان درِ جبهه شمالی مشاهده کرد.

بخش شمالی ساختمان

خانه دهدشتی اصفهان
بخش شمالی ساختمانِ خانه دهدشتی اصفهان

در بخش شمالی ساختمان، تالاری بزرگ به چشم می‌خورد که در دو طرف آن اتاق‌های سه دری زیبایی قرار دارند. بخش شاه نشین خانه دهدشتی اصفهان نیز دقیقا پشت همین تالار واقع شده. دو ایوانچه زیبا جلوی اتاق‌های گوشواره‌ای را گرفته‌اند تا زیبایی مجموعه را دو چندان کنند. تمام این اتاق‌ها به واسطه درب‌های چوبی قدیمی به یکدیگر راه پیدا می‌کنند و تشکیل یک فضای بزرگتر را می‌دهند.

یکی از بخش‌های ممتاز معماری این خانه، پنجره ارسی زیبایی است که به روی حیاط باز می‌شود. همانطور که می‌دانید، پنجره‌های ارسی همانند اثر انگشتی از معماری ایران به شمار می‌آیند. در این پنجره‌ها از شیشه‌های رنگی کوچکی استفاده شده که زیبایی مناظر را دو چندان می‌کنند.

بخش جنوبی ساختمان

بخش جنوبی

تقارن در معماری ایران به کرات دیده می‌شود. در نتیجه باید انتظار این را داشته باشید که بخش جنوبی ساختمان نیز نمایی مشابه بخش شمالی داشته باشد. در این بخش سه اتاق سه دری دیده می‌شود اما خبری از تالار بزرگ نیست. بین این سه اتاق دو دالان بزرگ قرار دارد. یکی از این دالان‌ها به خانه کناری راه پیدا می‌کند و دالان دیگری محلی برای ورود به خانه محسوب می‌شود. در گذشته فضای ورودی یک هشتی مشترک با خانه مجاور داشته که متاسفانه امروزه تخریب شده است.

بخش غربی ساختمان

بخش غربی ساختمان

در جبهه غربی خانه دهدشتی اصفهان ، می‌توان دو اتاقِ سه دری، یک اتاق پنج دری و چند دالان را مشاهده کرد. یکی از بخش‌های ممتاز معماری، بخش غربی ساختمان، ایوان ستون‌دار یکپارچه‌ای است که به صورت سر تا سری ساخته شده است. این ایوان از جلوی اتاق پنج دری و اتاق‌های سه دری عبور می‌کند. در پشت اتاق‌ پنج دری و اتاق‌های سه دری همین بخش از ساختمان، حیاط خلوت، حوضخانه و مطبخ واقع شده‌اند. دالان‌های جبهه غربی نیز برای ارتباط به حوض‌خانه، مطبخ و حیاط خلوت تعبیه شده‌اند.

بخش شرقی ساختمان

بخش شرقی

در بخش شرقی ساختمان خبری از اتاق‌های تو در تو نیست. جبهه شرقی تنها از دو اتاق سه دری و یک ایوان ستوان‌دار تشکیل شده است که عمق زیادی هم ندارد. اما با این حال گچ‌بری‌های روی ستون‌های ایوان مشابه جبهه غربی بوده و بسیار زیبا هستند. در گذشته از این بخش برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌کردند.

خانه دهدشتی اصفهان ، از گذشته تا امروز

خانه دهدشتی اصفهان ، از گذشته تا امروز

متاسفانه در مورد کاربرد و تاریخ خانه دهدشتی اصفهان ، اطلاعات زیادی در دست نیست. اما برخی از محلی‌ها بر این باور هستند که در گذشته، خانواده‌ای با اصل و نسب در آن زندگی می‌کردند. اما به هر صورت در حال حاضر خانه دهدشتی اصفهان، تبدیل به کافه رستورانی شده است که همه عاشقان آثار تاریخی را کنار هم جمع می‌کند.

قطعا صرف غذا در باغی دلباز، بسیار لذت‌بخش خواهد بود. حال تصور کنید که این باغ به دوره قاجار تعلق داشته و همزمان با میل کردن غذای خود، می‌توانید از معماری زیبایی آن دوران نیز لذت ببرید. چه چیزی بهتر از اینکه غذایی خوشمزه و ایرانی را با منظره تالاری سفید و با قدمت چند صد ساله میل کنید؟ صدای موسیقی سنتی در این باغ طنین انداز است و شما می‌توانید در خنکای هوا و بوی عطر گل‌های باغچه، عصرانه‌ای قجری را نوش جان کنید.

شاید تصور کنید که تبدیل کردن خانه‌ای باستانی و زیبا به یک کافه رستوران، اصلا کار درستی نباشد. اما از نظر شما چند درصد از توریست‌ها و گردشگران حاضر هستند که تنها به خاطر دیدن ظاهر ساختمان، بهای ورودی پرداخت کنند؟ در حقیقت از زمانی که کافه هوگو داخل خانه دهدشتی اصفهان مستقر شد، نام این خانه بر سر زبان‌ها افتاد. با این کار هم به شهرت خانه دهدشتی کمک شده و هم منبع درآمدی برای مرمت و بازسازی خود ساختمان به وجود آمده است. انگار که این کار یک تیر و دو نشان بوده و هم مسئولین اصفهان و هم بازدیدکنندگان حسابی راضی هستند.

کافه هوگو ، یکی از لذت‌بخش‌ترین غذاهایی که در سفرتان می‌چشید

خانه دهدشتی اصفهان
کافه هوگو ، لذت‌بخش‌ترین غذایی که در عمرتان خواهید چشید

لذت و هیجان شما از همان زمانی که وارد کوچه خانه دهدشتی می‌شوید، آغاز خواهد شد. تصور کنید که برای ورود باید از یک درب چوبی قدیمی عبور کنید. دقیقا همانطور که انتظار می‌رود، بعد عبور از درب چوبی، وارد دالانی بزرگ خواهید شد. این دالان بزرگ شما را به حیاط خانه هدایت می‌کند. تصور کنید ناگهان از دالانی که بدون چرخاندن گردن خود می‌توانید دو طرف آن را ببینید، وارد یک حیاط بزرگ با منظره حوضی قدیمی شوید.

حیاط این عمارت قدیمی بسیار زیبا و دلباز است. درختان کاج قدیمی و گل‌های شمعدانی کنار حوض، حسابی خودنمایی می‌کنند. کمی سر خود را که برگردانید، شاهد عمارتی زیبا و مجلل به رنگ سفید خواهید بود. میز‌های چوبی قدیمی در جای جای این باغ قرار داده شده‌اند تا مسافران در این منظره زیبا بنشینند و کمی از گرسنگی خود کم کنند.

شاید قیمت منوی کافه هوگو نسبت به رستوران‌های مشابه چند درصدی گران‌تر باشد. اما انگار شما هزینه بازدید از این همه زیبایی را پرداخت می‌کنید. لذت صرف غذا در چنین فضایی، با هیچ مبلغی قابل قیاس نیست. در منوی این کافه رستوران، غذاهای سنتی ایرانی و اصفهانی زیادی به چشم می‌خورند. شما می‌توانید از کشک بادمجان تا بریونی و ته‌چین را در این منو بیابید. بعد از غذا هم نوبت به سفارش یک چای لب سوز و لب دوز خواهد رسید.

اقامت در خانه دهدشتی اصفهان

اقامت در خانه دهدشتی اصفهان

مگر می‌شود کسی بنایی به این زیبایی را ببیند و نخواهد که حداقل یک شب را در آن سپری کند؟ تصور کنید در اتاق‌های قدیمی با سقف‌های بلند و در و پنجره‌های چوبی، یک شب را سحر کنید. زمانی که آفتاب طلوع کند، نور از لا به لای پرده قدیمی روی پنجره، به چشمان شما خواهد رسید. پرده را کنار بزنید، منظره حوضی آبی رو به روی شماست. شال و کلاه می‌کنید و راهی حیاط می‌شوید. حیاطی که درختان سرسبز بر آن سایه افکنده‌اند. روی یک میز چوبی قدیمی می‌نشینید و چای و هل می‌نوشید. کمی پنیر محلی را لای نان سنگک تازه قرار می‌دهید و نوش جان می‌کنید. چه لذت بیش از این می‌تواند باشد؟

اگر شما نیز عاشق این نوع از اقامت شدید، باید بدانید که خانه دهدشتی با هشت اتاق خواب زیبا، آماده پذیرایی از مهمانان عزیز خود است. شما می‌توانید از سایت‌های اینترنتی یا شماره تلفن‌های مجموعه، پیش از سفر، این اتاق‌ها را رزرو کنید.

بخش‌هایی از خانه دهدشتی که حتما باید از آنها بازدید کرد

خانه‌ دهدشتی اصفهان
بخش‌هایی از خانه دهدشتی که حتما باید از آنها بازدید کرد

این عمارت آنقدر بزرگ و دلباز است که هر بخش از آن زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. اتاقک‌های کوچک و پستو‌های کنار حیاط که در سمت چپ واقع شده‌اند، فضایی دنج را تشکیل داده‌اند که می‌توانید در آنها از شلوغی اطراف دور شوید. این اتاقک‌ها برای مواقعی که رستوران بسیار شلوغ است، عالی خواهند بود. اگر از کسانی که تجربه بازدید از خانه دهدشتی اصفهان را داشته‌اند بپرسید، حتما بازدید از نارنجستان را به شما توصیه خواهند کرد.

نارنجستان بخشی از خانه است که در جبهه غربی واقع شده و کمی پایین‌تر از اتاقک‌های کوچک قرار دارد. یک درخت نارنج قدیمی در این بخش حضور دارد و هوای اطراف را در هر فصل سال دلپذیر می‌کند. در این بخش اتاقک‌های چوبی ساخته شده‌اند که با میز‌های دو نفره آماده پذیرایی از مهمانان عزیز هستند. اگر در فضایی رمانتیک می‌خواهید گپی دو نفره داشته باشید، بهتر از نارنجستان هیچ جا را نمی‌توانید پیدا کنید. اگر برای ماه عسل خود اصفهان را انتخاب کرده‌اید، حتما با همسر خود نوشیدن چای در نارنجستان را تجربه کنید.

اما اگر جمع شما بیش از دو نفر است و ترجیح می‌دهید زیر آسمان آبی غذای خود را میل کنید، می‌توانید به حیاط عمارت بروید. کنار حوض آبی وسط حیاط، میز‌های بزرگی قرار داده شده‌اند که مخصوص خانواده‌ها است. لازم نیست که برای دورهم بودن، میز‌های اطراف را به هم بچسبانید. این میز‌ها گنجایش افراد زیادی را دارند و می‌توانید به صورت خانوادگی از خوردن غذا لذت ببرید.

چه فصلی را برای بازدید از خانه دهدشتی اصفهان در نظر بگیریم؟

خانه دهدشتی اصفهان
چه فصلی را برای بازدید از خانه دهدشتی اصفهان در نظر بگیریم؟

اصفهان شهری چهار فصل است و هر فصل هم زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد. اما به صورت کلی این شهر از نظر جغرافیایی، در حاشیه کویر واقع شده است. به همین دلیل تابستان‌های این شهر، گرم و طاقت‌فرسا خواهد بود. اما حتی در تابستان هم می‌توان شب‌های بسیار زیبایی را تجربه کرد. زندگی شبانه و تفریحات مردم اصفهان در تابستان بسیار زیبا و خاطره انگیز است.

اگر شش ماه اول سال را برای سفر خود به اصفهان انتخاب کردید، بهتر است شب را برای چشیدن طعم غذای کافه هوگو انتخاب نمایید. اما از طرف دیگر، شش ماه دوم سال، مخصوصا شب‌های زمستان، فضای باز حیاط و کنار حوض بسیار سرد خواهد بود. البته می‌توانید یک پتوی مسافرتی همراه خود بیاورید و یک آش داغ که بخار از آن بلند می‌شود، سفارش دهید.

جاذبه‌های اطراف خانه دهدشتی اصفهان

بازارچه حاج محمد علی

در نزدیکی خانه دهدشتی، بازارچه‌ای قدیمی و سنتی به نام بازارچه حاج محمد علی وجود دارد. اکثر افراد بعد از بازدید از خانه دهدشتی، پیاده به سراغ بازارچه حاج محمد علی می‌روند. اصفهان یک شهر باستانی است و هر گوشه از آن یک مکان دیدنی انتظار شما را می‌کشد. بازدید از بازارچه‌های سنتی چنین شهر‌هایی، از واجبات سفر به شمار می‌آید.

این بازارچه کوچک کاملا خشتی است و در حقیقت یک مسیر دالانی شکل و واصل بین خیابان چهار باغ اصفهان و کوچه جهان نما محسوب می‌شود. کسبه این بازار جزء ساکنین قدیمی اصفهان هستند و با لهجه شیرین خود، شما را به داخل مغازه دعوت می‌کنند. همچنین داخل این بازارچه، یک هتل رستوران با نام جمشید وجود دارد که می‌توانید برای اقامت در محله‌ای سنتی آن را انتخاب نمایید.

اطلاعات بازدید و دسترسی به خانه دهدشتی اصفهان

آدرس خانه دهدشتی روی نقشه گوگل

آدرس خانه دهدشتی اصفهان: چهار باغ عباسی، دروازه دولت، خیابان مسجد باب الرحمه، کوچه جهان نما

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۳

اگر قصد دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، می‌توانید خودتان را به مترو رسانده و در ایستگاه میدان امام حسین از قطار پیاده شوید. از پل عابر پیاده و عرض خیابان چهار باغ عبور کنید. سپس در خیابان باب الرحمه، وارد اولین کوچه شوید. این کوچه جهان نما نام دارد، کوچه‌ای که عرض کمی دارد و سنگ فرش شده است.

اما اگر با وسیله نقلیه شخصی خود قصد بازدید از خانه دهدشتی را دارید، می‌توانید خودروی خود را داخل پارکینگ ارگ جهان نما رها کرده و عازم کوچه جهان نما شوید.

خب سفرزونی عزیز، نظر شما در مورد تغییر کاربری ابنیه تاریخی چیست؟ آیا به نظر شما باعث شهرت بیشتر و افزایش بازدید می‌شود یا اینکه به آن ابنیه آسیب وارد می‌کند؟ آیا شما از خانه دهدشتی اصفهان بازدید کرده‌اید؟ به نظر شما آیا باید این رستوران به کار خود ادامه دهد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما عاشق شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم!


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های اصفهان کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون
تور های سفرزون تور های سفرزون