در دنیا خیابان‌هایی هستند که در کنار کاربری عمومی‌شان توانسته‌اند شهرت جهانی کسب کنند؛ نظیر خیابان شانزه‌لیزه پاریس، خیابان پنجم نیویورک و خیابان مشاهیر هالیوود. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از مشهور‌ترین خیابان‌های جهان در همین همسایگی خودمان است! یعنی در کشور زیبا و در حال توسعه آذربایجان که روزگاری بخشی از خاک ایران بوده است. خیابان نظامی باکو ، مشهور‌ترین خیابان آذربایجان و در نوع خود کم نظیر است. معماری مدرن و چشمگیر در کنار مراکز خرید و هتل‌های لوکس از خیابان نظامی یک جاذبه گردشگری فوق‌العاده ساخته است. با سفرزون همراه باشید تا با هم در این خیابان دوست‌داشتنی قدمی بزنیم.

saadatrent

 

کشور آذربایجان در همسایگی شمال شرقی ایران، از کشورهای در حال توسعه‌ای است که روز به روز خود را به استاندارهای مدرن اروپا نزدیک‌تر می‌کند. همین امر باعث شده تا این روز‌ها گردشگران، آذربایجان و به خصوص شهر باکو را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند. خیابان نظامی، از قدیمی‌ترین خیابان‌های باکو و مرکز خریدی بزرگ و لوکس است. این خیابان فقط مخصوص عابرین پیاده است و ماشین‌ها در آن اجازه تردد ندارند. پس می‌توانید پیاده روی با طعم خرید را در این خیابان تجربه کنید.

معرفی خیابان نظامی باکو

خیابان نظامی، خیابان سنگ‌فرش‌شده بزرگی در مرکز باکو است که به نام شاعر معروف پارسی، نظامی گنجوی نامگذاری شده است. تاریخچه این خیابان به پروژه نقشه کشی شهری باکو در سال۱۸۶۴ بازمی‌گردد. خیابان واقع در مرکز شهر است و در محور غربی-شرقی قرار دارد. این خیابان از میدان فواره‌ها (فانتین) شروع شده و انتهای آن به خیابان رشید بهبودوف مشرف می‌شود.  خیابان نظامی به صورت عامیانه به تورگوایا معروف است و در گذشته نیز به همین نام خوانده می‌شده است. تورگوایا در زبان روسی به معنای خیابان تجاری است و علت این نامگذاری هم وجود مراکز خرید زیادی است که در این نقطه از شهر متمرکز است.


برای دریافت راهنمای سفر به باکو کلیک کنید.


طولانیترین مرکز خرید خیابانی

خیابان نظامی باکو ، عنوان یکی از طولانی‌ترین مراکز خرید خیابانی در دنیا را دارد. این خیابان مشهور، پر از مغازه‌ها و فروشگاه‌های مجللی است که برندهای معروف دنیا را معرفی می‌کنند و لوکس‌ترین کالاها را به نمایش می‌گذارند. طیف گسترده ای از محصولات مانند لباس، لوازم الکترونیکی و فروشگاه های هدیه را در اینجا پیدا خواهید کرد. می‌توانید علاوه بر پیاده‌روی در فضای روح‌افزای خیابان نظامی، با خرید‌های دلخواه از مغازه‌های لاکچری طعم سفرتان را شیرین کنید. البته قیمت اجناس و کالا‌ها در خیابان نظامی کمی گران است، اما کیفیت بالای اجناس باعث می‌شود که ارزش خرید داشته باشند.

رستورانهای جذاب خیابان نظامی

در کنار مغازه‌های لاکچری، رستوران‌ها و کافه‌هایی با طراحی‌های جذاب و دلربا حضور دارند. در اینجا می‌توانید غذاهای سنتی، آسیایی و اروپایی و همچنین بسیاری از مارک های معروف نظیر هاردراک باکو، مک‌دونالد، کی‌اف‌سی و… پیدا کنید. همانطور که در طول این خیابان زیبا قدم می‌زنید، با رفتن به این کافه و رستوران ها کمی خستگی در کنید و با خوردن غذاهای لذیذ، میان وعده و یا یک فنجان قهوه خوش‌طعم لذتی بی اندازه را در شهر باکو تجربه کنید. در روزهای گرم تابستان، تمام این کافه ها و رستوران ها با چیدن میز و صندلی در پیاده روی سنگفرش شده این خیابان، در فضای باز از شما پذیرایی می‌کنند.

معماری و چیدمان خیابان نظامی باکو

خیابان نظامی خیابان طویلی با چراغ‌های نورانی و بناهایی به سبک‌های اروپایی، نئوگوتیک و مدرن محلی است.  در وسط این خیابان، نیمکت هایی قرار داده شده که هر زمان، احساس خستگی کردید بتوانید بر روی آنها بنشینید و خستگی در کنید. صبح ها نیز یکی از جذابیت های این خیابان تماشای مردمی است که برای کبوترها دانه می‌ریزند و کبوترها نیز به نشانه قدردانی در بالای سرشان پرواز می‌کنند. در این خیابان مجسمه های زیادی نیز وجود دارد که می توانید در کنار آنها عکس بگیرید.

خیابان نظامی باکو ؛ از گرانترین خیابانهای جهان

خیابان نظامی باکو
خیابان نظامی باکو

خیابان نظامی مکان های تجاری بسیاری از بانک ها گرفته تا صرافی‌ها و حتی سفارتخانه‌ها را در خود جای داده و به عنوان یکی از گران‌ترین خیابان های جهان شناخته می‌شود. سفارت های آلمان، نروژ، هلند و اتریش و همچنین دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در آذربایجان در این خیابان قرار دارند. همان‌طور که گفتیم نام این خیابان درگذشته تورگوایا بوده است به احترام شاعر بزرگ فارسی نظامی گنجوی، به خیابان نظامی تغییر کرده است. به همین دلیل مجسمه بزرگی از نظامی  در این خیابان وجود دارد که در مقابل آن نیز موزه ادبیات نظامی واقع است.

چشمهها و فوارههای خیابان نظامی

جدا از همه امکانات، بخشی از شهرت خیابان نظامی مدیون چشمه‌های آن است. به میدان فواره‌ها بروید و لحظات به یاد ماندنی را برای خود ثبت کنید. میدان فانتین (یا همان میدان فواره‌ها) یک میدان قدیمی است که قدمت آن به زمان شوروی سابق بر‌می‌گردد و چسبیده به خیابان نظامی است. در سال ۱۹۶۶ پارک نسیمی در قسمتی از این خیابان ساخته شد و بعد‌ها مجسمه‌هایی از افراد مشهور نیز به این پارک آورده شد و روی پایه‌های گرانیتی نصب گردید. علاوه بر این، بازارهای کریسمس و نوروز نیز به ترتیب در زمستان و بهار برگزار می شوند.

ساختمانهای خیابان نظامی

علاوه بر امکانات تفریحی و خرید، خیابان نظامی به‌خاطر ساختمان‌هایش نیز معروف است. ساختمان‌های این خیابان کوچک هستند و معماری قرن نوزدهم را نشان می‌دهند. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه خیابان، چراغ های منحصر بفرد آن است. مشهور است که خیابان نظامی باکو در شب روشن تر از روز به نظر می رسد. بسیاری از چراغ ها بر روی ساختمان ها نصب شده‌اند که باعث می‌شود ساختمان در شب رخ بنماید. علاوه بر این، ریسه‌ها یا چراغ‌های پیوسته‌ای که ساختمان‌ها را متصل می‌کنند چشم‌انداز چشمگیری در خیابان ایجاد می‌کند.

خیابان نظامی باکو ؛ رقیب خیابانهای مشهور جهان

خیابان نظامی باکو
خیابان نظامی باکو

خیابان نظامی شهرتی جهانی دارد و در کنار خیابان‌های معروف نیویورک و پاریس قرار می‌گیرد. هر چیزی که بخواهید در این خیابان یافت می‌شود. فروشگاه‌های مد لباس از برند‌های معمولی تا معروف، مغازه‌های فروش سوغات و حتی سوپرماکت‌ها آماده خدمات به مشتریان و گردشگران هستند. این خیابان در تمام طول روز و تا پاسی از شب مملو از جمعیت است.

ایستگاه‌های متروی ساحل و ۲۸ می نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به این خیابان هستند. تا دسترسی شما به این خیابان را راحت‌تر کنند.

قدم زدن در خیابان نظامی هم فال است و هم تماشا که پیشنهاد میکنیم آن را از دست ندهید.

آدرس خیابان نظامی باکو روی نقشه گوگل


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های باکو کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون
تور های سفرزون تور های سفرزون