اگر بخواهید در ماه‌های گرم سال، مقصدی خنک و خوش آب‌و‌هوا را برای سفر انتخاب کنید، شاید استان‌های جنوبی کشور نظیر خوزستان جزء گزینه‌هایتان نباشد. اما در این استان هم جاذبه‌های طبیعی شگفتی وجود دارد که این کلیشه‌ مرسوم را از ذهنتان دور می‌کند. جاذبه‌های خوزستان از نظر تنوع به گونه‌ای است که کمتر استانی به پای آن می‌رسد. در شمال شهرستان گتوند از توابع خوزستان، منطقه‌ای گردشگری وجود دارد که به مانند تکه‌ای از بهشت در گوشه‌ای از خوزستان جا خوش کرده است. این منطقه را با نام دره انار گتوند می‌شناسند و هر‌ساله به ویژه در فصل گرم سال، پذیرای گردشگران و طبیعت‌دوستان است. در این مطلب از سفرزون می‌خواهیم سفری به این دره‌ی دوست‌داشتنی داشته باشیم و از زیبایی‌های آن برایتان بگوییم. پس ما را تا انتها همراهی کنید.

saadatrent

 

دره‌ای با آب‌و‌هوای دل‌چسب را تصور کنید که دیواره‌هایش با نزدیک‌تر شدن به زمین باریک‌تر شده و چشمه‌ای با آب گوارا در دل آن روان است. گیاهان و درختچه‌هایی سر‌سبز بر روی دیواره‌ها و اطراف دره روییده‌اند و صدای شر‌شر آب و برخورد آن با صخره‌ها و سنگ‌ها، روح آدم را نوازش می‌دهد. غار‌های تاریک و نمناک در مسیر چشمه ما را به سوی خود می‌خوانند و ترکیب همه‌ی این‌ها در استانی از نواحی گرمسیری، شگفتی این صحنه‌ها را دو‌چندان می‌کند. دره‌ انار گتوند یک جاذبه‌ی شگفت و تماشایی است که علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌هایش می‌توانید تجربه‌ کوهنوردی و صخره‌نوردی را هم داشته باشید. اما ببینیم این منطقه‌ی گردشگری در کجا واقع شده است.

 

موقعیت و آبوهوای دره انار گتوند

دره انار گتوند
دره انار گتوند

دره انار یک منطقه‌ گردشگری زیبا در نزدیکی دزفول، جنوب سردشت و شمال شهرستان گتوند است. این دره که در  منطقه‌ی کیارس، پل پرزین، دهستان هپرو در شمال خوزستان واقع شده است، حدود ۲۵ کیلومتر با شهرستان گتوند فاصله دارد. دره انار جاذبه‌ای کاملا طبیعی است که در تمام روز‌های سال میزبان مسافران و گردشگران است. اما از آنجایی که اختلاف دمای بیرون و درون این دره، ۱۵ تا ۲۰ درجه‌ی سانتیگراد است، در فصل گرم سال، آب‌ و هوای خنک و دلچسب آن بیشتر احساس می‌شود.

طبیعت دره انار گتوند

دره انار گتوند
طبیعت دره انار گتوند

 دره انار دارای طبیعتی کم‌نظیر و خاص است. ترکیبی از سرسبزی و صخره و آب چشمه که در کمتر جایی می‌توان نظیر آن را یافت. قدم زدن و پیمودن طول دره بسیار هیجان‌انگیز و به‌یاد‌ماندنی است؛ چرا که در هر لحظه تماشای منظره‌ای یا اتفاقی طبیعی غافلگیر‌تان می‌کند. گاهی باید از صخره‌ها بالا بروید و گاهی باید خم شوید و از زیر سنگ‌ها عبور کنید. گاهی باید به آب بزنید و شنا کنید و گاهی مسیری آرام و دل‌انگیز را از میان سبزه‌ها و درختچه‌ها می‌پیمایید. دیواره‌های بسیار بلند دره و تنگ بودن دهانه‌ی آن باعث شده تا در بیشتر اوقات، سایه‌ی خنکی بر کل مسیر حاکم باشد. قندیل‌های آویخته از دیواره‌ها، غارهای تاریک و نمناک و بوته‌زارها، مکمل زیبایی این منطقه‌اند. وجود چشمه‌هایی در میان کوه و ریزش آب در دره، حوضچه‌هایی را تشکیل داده است که گردشگران می‌توانند در آن به شنا وتفریحات آبی بپردازند. آب جاری در چشمه‌ی دره انار، بسیار خنک و گواراست و ماهی‌هایی از گونه‌های متفاوت، در آن زیست می‌کنند.

پوشش گیاهی دره انار

دره انار گتوند
پوشش گیاهی دره انار

گونه‌های گیاهی متنوعی در منطقه‌ی گردشگری دره انار روییده و بخشی از زیبایی آن را رقم زده‌اند. درختان انار شاید شاخص‌ترین آن‌ها باشد که نام منطقه نیز وام‌دار آن‌هاست. علاوه بر آن، درختان انجیر، درختچه‌های وحشی، بوته‌های سرخس در مجاورت چشمه‌ها و انواع گیاهان دارویی در منطقه وجود دارند. دیواره‌های دره نیز پوشیده از گیاهان وحشی و خودرو است که باعث می‌شود آفتاب به دره رسوخ نکند و دمای آن همیشه خنک بماند.

اقامت در درهانار گتوند

اقامت در دره‌انار گتوند

دره انار مکان مناسبی برای کمپینگ و شب‌ماندن نیست و توصیه می‌شود قبل از تاریکی هوا، سفرتان را به پایان برسانید و به دزفول بروید. از دره انار تا دزفول، حدود یک‌ساعت‌ و نیم راه است. در دزفول هتل‌ها و مکان‌های مناسب زیادی برای اقامت وجود دارد. همچنین کنار رود دز امکانات مناسبی برای چادر‌زدن و شب‌ماندن فراهم است.

جاذبههای نزدیک

دره انار گتوند
پل برزین

با سفر به دره انار گتوند، می‌توانید از جاذبه‌های دیگر شهرستان گتوند نیز دیدن کنید. جاهایی مانند پل پرزین، ساحل رودخانه‌ی کارون، سد تنظیمی، قلعه‌ ‌رستم، باغات مرکبات و بیشه‌زارهای فراوان از جمله‌‌ی این جاذبه‌ها هستند.

بهترین فصل سفر

بهترین فصل سفر

از آنجایی که دره انار عمدتا دارای آب‌و‌هوایی سرد و مرطوب است، شاید بهتر باشد که در ماه‌های سرد سال به آن سفر نکنید. چرا که علاوه بر سردی هوا، احتمال بارندگی و سیلابی شدن منطقه به دلیل باریک بودن دره وجود دارد. فصل تابستان و ماه‌هایی که هوا رو به گرمی می‌رود نظیر اسفند تا اردیبهشت و همچنین شهریور و مهر، بهترین زمان سفر به دره‌انار گتوند است. در این زمان‌ها هوا معتدل و مطبوع خواهد بود و دره سرسبزی چشم‌نواز خود را خواهد داشت.

اطلاعات بازدید از دره انار گتوند :

آدرس دره‌انار گتوند: استان خوزستان، شهرستان گتوند، پل پرزین، دره انار گتوند

مسیر دسترسی به دره انار گتوند:  ابتدا باید راهی استان خوزستان و شهر گتوند شوید. از مرکز شهرستان گتوند تا دره انار، جاده آسفالت خواهد بود، فقط در حدود یک کیلومتر، مسیر آسفالت نیست که جهت حل این مشکل، با استفاده از دستگاه های راه سازی، جاده را مسطح کرده اند. حدود ۲۵‌ کیلومتر بعد از گتوند به منطقه پل ‌پرزین می‌رسید. ماشین‌ها را در این منطقه پارک کنید و بعد از حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی، به ابتدای ورودی این دره خواهید رسید.

مسیر دسترسی به این دره قدری ناهموار است و بهتر است از راهنماهای محلی کمک بگیرید. در بخش‌هایی از مسیر باید کوه‌پیمایی کرده و یا حتی به آب بزنید. اما مطمئن باشید که وجود این ناهمواری‌ها سفرتان را جذاب‌تر و خاطره‌انگیز‌تر خواهد کرد.

دره انار گتوند
مسیر دسترسی به دره انار گتوند

چقدر اهل طبیعت‌گردی‌های دل‌چسب و پر‌هیجان‌ هستید؟ آیا پیشنهاد‌های طبیعت‌گردی سفرزون را می‌پسندید؟ این بار بازدید از دره انار گتوند را در برنامه‌ سفر‌تان قرار دهید.