لاله واژگون ؛ گل زیبا و منحصر‌به‌فردی که جهانیان آن را با نام ایران می‌شناسند. تافته جدا‌بافته‌ای که برخلاف سایر گیاهان گلدار، گلبرگهای آن از انتهای ساقه برگشته و سر به زیر دارند. و دقیقاً به‌ همین خاطر است که به لاله واژگون مشهورند. هرساله از اوایل اردیبهشت‌ماه گل‌دهی آن آغاز می‌شود و دشت‌های مملو از خود را غرق در زیبایی ‌می‌کند. تعداد این دشت‌ها در ایران کم نیست و بیش از ده نمونه از آن در نقاط مختلف کشورمان یافت ‌می‌شود. در این مطلب سفرزون قصد داریم تا شما را با بهترین دشت لاله های واژگون کشور آشنا کنیم. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

saadatrent

لاله واژگون از خانواده سوسن سانان است و عمر کوتاهی دارد. در بعضی از نقاط کشورمان این گل را به نام لاله اشک یا اشک مریم می شناسند که علتش از اسطوره های این سرزمین ریشه می‌گیرد. مردم ایران براین باورند که این لاله، شاهد مرگ سیاوش بوده و از غصه مرگ او سربه زیر شده و اشک می‌ریزد. شیره بی رنگی داخل لاله قرار دارد که گاهی به پایین سرازیر می شود و این شیره را مردم  اشکهای لاله می دانند. این گل در مناطق صخره‌ای و سنگلاخی می روید و حتی تا ده‌هزار شاخه از آن در یک دشت قابل مشاهده است. در ادامه به معرفی چند نمونه از بهترین‌های دشت لاله واژگون در کشور خواهیم پرداخت.

دشت لاله های واژگون کوهرنگ

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون کوهرنگ رویشگاه اصلی گونه‌ی گیاهی لاله واژگون و از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران و حتی جهان است. این دشت، هرسال در ماه دوم از فصل بهار پر از لاله های قرمز و زرد واژگون می شود و شکوه عجیبی به این منطقه می دهد. این دشت ۳۶۰۰ هکتار وسعت داشته و واقع در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری است. محدوده‌ای از این دشت به عنوان اثر طبیعی ملی لاله واژگون تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد. لاله های واژگون در اواخر فروردین ماه به گل می‌نشینند و تا اواخر اردیبهشت گل‌های خود را حفظ می‌کنند.

این دشت در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی کوهرنگ آرمیده است. گردشگران در طول سفر به ‌دشت لاله‌ها، در حالی که از سرازیر شدن چشمه‌های آب برف در سراشیبی تپه‌ها و پوشش سبز زمین لذت می‌برند، وارد دشت لاله های واژگون می‌شوند. هر تازه واردی پس از خیره ‌شدن از تماشای طبیعت سحرآمیز و جاذبه‌های طبیعی افسونگر این مسیر در ورود به دشت لاله‌ها شگفت زده و مبهوت زیبایی این دشت خیال‌انگیز و رویایی می‌شود. همه ساله شمار زیادی از علاقه مندان به طبیعت برای دیدن رشد و نمو این گل یکتا به دامنه کوههای زاگرس می روند.

دشت لاله های واژگون الیگودرز

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون الیگودرز به عنوان بزرگ‌ترین دشت لاله واژگون جهان یکی از مناظر دیدنی این شهرستان است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. همه ساله در فصل بهار دامنه‌های زاگرس پوشیده از گل‌های زیبا‌ی لاله واژگون در رنگ‌های سرخ و زرد می‌شود و این مناظر زیبا از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه‌های زاگرس ادامه می‌یابد. در این دشت  لاله های واژگونی با ارتفاع بیش از۱۲۰سانتی متر به نامهای”سوسن چلچراغ”ˈ و”اشک مریم” می روید که از گونه های نادر این گیاه هستند.

دشت دالانی در ارتفاعات حفاظت شده اشترانکوه از معروفترین دشت‌های لاله واژگون است که حدود ۲۹۰۰ هکتار وسعت دارد. کوههایی همچون مورزرین، قالی کوه، شاه کول و نسارتخت دشت را در آغوش گرفته و منظره ای فوق العاده زیبا را خلق کرده‌اند. هرسال در اوایل بهار بعد از آب شدن برف‌ها و سرازیر شدن از کو‌ها، لاله های زیبای واژگون می‌رویند.

 

جشنواره لاله های واژگون الیگودرز

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان الیگودرز به منظور معرفی و حفظ این سرمایه طبیعی ملی در هفته هوای پاک اقدام به برگزاری جشنواره در دشت لاله های واژگون می کند.در این جشنواره مسئولین به همراه عشایر خونگرم الیگودرز، مردم را با تنوع زیست محیطی منطقه و ارزش حفظ و نگهداری آن آشنا می کنند. نسیم خنک بهاری و منظره زیبای لاله ها به همراه موسیقی سنتی بختیاری و سرنا‌‌نوازی در دل طبیعت، اجرای رقص سنتی و آیینی بختیاری و اجرای مراسم فرهنگی، ساعاتی خوش و دلپذیر را برای بازدید کنندگان رقم می زند.

دسترسی به دشت لاله های واژگون الیگودرز

دشت لاله های واژگون در روستای دالانی در۴۰ کیلومتری الیگودرز واقع شده است. وسیله شخصی بهترین وسیله برای این سفر است. چرا که در طول مسیر مناظر زیبا و شگفت انگیزی وجود دارد که می توانید در مکان های مختلف توقف داشته و به استراحت و عکاسی بپردازید.

دشت لاله های واژگون افوس

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون افوس در ارتفاعات پربرف و طبیعت زیبای شهر افوس قرار دارد. این شهر در شهرستان بوئین و میاندشت واقع شده و آب و هوایش معتدل کوهستانی است. دمای آن در فصل زمستان کم، و بارش برف زیاد است. در فصل تابستان نیز هوای ملایم و مطبوعی دارد. تنوع آب و هوا و جنس خاک سبب رویش گیاهان علفی و بوته‌ای خودرو در افوس می‌گردد. وجود این گیاهان سبب می‌شود که در فصل گرم، دشت‌های آن سرسبز باشد.

دامنه‌ها و دره‌های سرسبز کوهستان‌های غرب و جنوب استان اصفهان، در شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، بویین و میاندشت، خوانسار، دهاقان، شهرضا و سمیرم، رویشگاه طبیعی گل زیبای لاله واژگون یا اشک مریم است که از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه، این نواحی را به بهشتی تماشایی تبدیل می‌سازد. گونه زرد کم‌رنگ متمایل به لیمویی این گل‌ها موسوم به لاله زاگرسی بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

دسترسی به دشت لاله های واژگون افوس

دره لاله های واژگون در ارتفاعات جنوبی شهر گردشگری افوس، در ۱۶۰ کیلومتری غرب شهر اصفهان قرار دارد.

دشت لاله های واژگون گلستانکوه

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون گلستان‌کوه در دره باریکی در دامنه گلستان‌کوه شهرستان خوانسار استان اصفهان واقع شده‌است. این دشت در فصل بهار مملو از گل‌های طبیعی به ویژه لاله سرخگون بوده که به رنگ سرخ مایل به بنفش است.لاله‌های این منطقه از روز چهلم تا شصتم بعد از عید شکفته می‌شوند و در موقع وزش باد سیر و روشن می‌گردند.

طبیعت گلستانکوه

دشت لاله های واژگون

طبیعت بکر و وجود چشمه‌های پرآب، این دشت زیبا را به نقطه‌ای بی‌نظیر در استان اصفهان بدل کرده‌است و لاله واژگون از جمله گل‌های رستنی در این منطقه است که اسامی دیگری مانند گل اشک و اشک مریم هم دارد. گلهای این دشت به دلیل ارتفاع پایین‌تر آن و به تبع آن گرمتر بودن منطقه رویش زودتری نسبت به دیگر دشتهای لاله واژگون ایران دارد.

گلستان‌کوه در مسیر خوانسار به اصفهان و در ۱۵ کیلومتری شهر خوانسار قرار دارد. از تهران بعد از سه‌راه سلفچگان، به‌سمت خمین و گلپایگان ادامه مسیر می‌دهید تا به خوانسار برسید، پس از طی مسیری ۱۵ کیلومتری می‌توانید با توجه به علامت‌هایی که با گل لاله واژگون مشخص شده‌اند مسیر را ادامه دهید و به مقصد برسید.