در تابستان مسافرت‌ها به مقصد اروپا بسیار جذاب و پر شمار است. یکی از کشورهای اروپایی وسوسه‌برانگیز و رویایی است، آلمان است. اغلب کسانی که آرزوی سفر به آلمان را در دل دارند، اطلاعات زیادی درباره‌ی اخذ ویزای آلمان ، هزینه‌های سفر به آلمان و به‌طور کلی راهنمای سفر به آلمان ندارند. برای همین در راهنمای سفر به آلمان سفرزون درباره‌ی ویزا و هزینه های سفر به این کشور خواهیم نوشت. اگر آلمان در لیست مسافرت‌های شما وجود دارد، این مطلب را از دست ندهید.

saadatrent

راهنمای سفر به آلمان : اخذ ویزای آلمان

راهنمای سفر به آلمان | دفتر امور ایالتی و وزارت کشور آلمان در برلین
راهنمای سفر به آلمان | دفتر امور ایالتی و وزارت کشور آلمان در برلین

راهنمای سفر به آلمان را با اخذ ویزا شروع می‌کنیم. اگرچه این کار در سال‌های اخیر در ایران بسیار سخت شده، اما همیشه راه‌هایی وجود دارد که شما را به اهداف‌تان برساند، پس ناامید نباشید.

پر کردن فرم سفارت ، اولین قدم در مسیر سفر به آلمان

برای سفر به آلمان، و تمامی کشورهای عضو شنگن، حتما باید ویزای شنگن دریافت کنید. ویزای توریستی شنگن آلمان برای سفرهای توریستی کوتاه مدت و دیدار با خانواده و دوستان، همراه با دعوت‌نامه، است. اعتبار این ویزا به برنامه‌ی سفر شما و درخواستی که به سفارت می‌دهید و البته تائید و تصمیم سفارت آلمان بستگی دارد.

مانند هر کشور دیگری، اولین مرحله‌ی اخذ ویزای توریستی آلمان پر کردن فرم ویزاست. این فرم را می‌توانید از سایت سفارت به آدرس www.tehran.diplo.de دانلود کنید یا مستقیم از سفارت تحویل بگیرید. آدرس و شماره تلفن سفارت آلمان در تهران: خیابان فردوسی، شماره ٣٢۴– ٣٢٠ و ٣٩٩٩١٢۶٠ـ٠٢١ است.

وقت سفارت آلمان ، یک دردسر واقعی

نمونه‌ای از پاسپورت شهروندان آلمان
نمونه‌ای از پاسپورت شهروندان آلمان

بعد از پر کردن فرم باید برای مصاحبه وقت بگیرید. در حال حاضر، سفارت آلمان فقط به‌صورت آنلاین وقت مصاحبه می‌دهد. متاسفانه، این روزها گرفتن وقت سفارت اصلا آسان نیست. به محض این‌که زمان‌های خالی روی سایت باز می‌شود در عرض کم‌تر از پنج دقیقه تمام آن‌ها رزرو می‌شود. حتی اگر خوش‌شانس باشید و موفق به دریافت وقت مصاحبه شوید، ممکن است زمان مصاحبه شما چند ماه بعد باشد، پس حتما این نکات را در برنامه‌ریزی سفر خود لحاظ کنید.

بعد از رزرو وقت مصاحبه، راس آن تاریخ و ساعت مشخص شده باید همراه با مدارک لازم در سفارت حضور داشته باشید. با توجه به ذکر مصیبتی که گفته شد، بهتر است مدارک شما کامل و بی‌نقص باشد. زیرا اگر در هنگام مصاحبه نقص مدارک داشته باشید، تمامی مراحل را مجددا باید طی کنید و دوباره چند ماه در انتظار بمانید.

متاسفانه، دریافت یا عدم دریافت ویزای آلمان یه هیچ عنوان تضمین شده نیست و کاملا به تصمیم سفارت مربوط است. این تصمیم بر اساس عواملی از جمله: کامل و بی‌نقص بودن مدارک تحویل شده، چگونگی مصاحبه‌ی حضوری و حتی شرایط سیاسی بین دو کشور بستگی دارد.

تهیه مدارک و مصاحبه؛ چه ببریم و چه بگوییم؟

در این بخش از راهنمای سفر به آلمان برای‌تان مدارکی که سفارت آلمان برای بررسی پرونده‌ی شما درخواست می‌کند، آورده‌ایم:


کپی شناسنامه:

اصل شناسنامه همراه با کپی از صفحه‌ی یک و دو.

گذرنامه:

اعتبار گذرنامه باید تا شش ماه بعد از خاتمه‌ی اعتبار ویزا باشد. کپی صفحات یک و دو گذرنامه و همچنین تمامی ویزاهای کشورهایی که به آن‌ها سفر کردید لازم است.

سه قطعه عکس شش در چهار:

این عکس‌ها باید در سه ماه گذشته گرفته شده باشند، رنگی با زمینه‌ی سفید و تمام رخ باشند و با ظاهر فعلی شما همخوانی داشته باشد. عکس شما بر روی صفحه‌ی ویزا در پاسپورت درج می‌شود.
اگر کارمند دولت هستید، ترجمه‌ی آخرین حکم کارگزینی لازم است. اگر کارمند بخش خصوصی هستید از شرکت خود یک گواهی رسمی اشتغال به کار به زبان انگلیسی یا آلمانی بگیرید. اگر صاحب شرکت هستید ترجمه‌ی رسمی شرکت، رزومه‌ی انگلیسی شرکت و دو سری کپی مدارک به فارسی لازم است. اگر دانشجو یا عضو هیئت علمی دانشگاه هستید کارت بین‌المللی دانشجویی یا عضویت در هیئت علمی به همراه کپی آن مورد نیاز است. اگر هم شغل آزاد دارید ترجمه‌ی رسمی جواز کسب یا کارت بازرگانی و کپی فارسی آن را نیاز دارید.


پرینت حساب بانکی:

تمامی عملیات سه ماه آخر حساب شخصی شما روی سربرگ رسمی بانک و همراه با مهر بانک به زبان انگلیسی لازم است.

شرح دارایی‌های منقول:

ترجمه‌ی رسمی یک سند مالکیت همراه با دو کپی از معادل فارسی آن را باید همراه داشته باشید.

بیمه‌ی مسافرتی:

این بیمه‌نامه باید مطابق با قوانین شنگن و از طریق یک شرکت معتبر که نماینده‌ی رسمی در آلمان دارد صادر شده باشد.

بلیط هواپیما:

اصل و کپی بلیط هواپیما یا رزرو قطعی پرواز به یکی از شهرهای آلمان باید جزو مدارک باشد.

مدارک مربوط به رزرو هتل:

واچر فطعی و مدارک پرداخت جهت رزرو هتل در تمام طول مدت ویزا و اقامت در آلمان لازم است. اگر نزد بستگان می‌مانید دعوت‌نامه و آدرس محل سکونت لازم است.


چند نکته‌ی کنکوری برای اخذ ویزای توریستی آلمان

آلمان ، کشور محبوب ایرانی‌ها برای سفر
آلمان ، کشور محبوب ایرانی‌ها برای سفر

اول: بعد از بررسی اصل مدارک همه‌ی اصل‌ها، به جز گذرنامه، به شما برگرداننده می‌شود و کپی مدارک نزد سفارت باقی می‌ماند. توجه کنید که حتما کپی و شرایط خواسته شده به قدر کفایت همراه داشته باشید، وگرنه مدارک‌تان رد می‌شود.

دوم: اگر خانوادگی سفر می‌کنید برای هر عضو خانواده باید یک فرم پر کنید. باقی مدارک هم برای هر کدام به صورت جداگانه تهیه شود. از تمامی افراد بالای ۱۲ سال انگشت‌نگاری کامل می‌شود.

سوم: بررسی مدارک معمولا دو هفته طول می‌کشد.

چهارم: بعد از مصاحبه و دریافت مدارک سفارت رسیدی به شما می‌دهد که در آن زمان مراجعه بعدی برای دریافت نتیجه‌ی ویزا ذکر شده است. حتما برای دریافت گذرنامه‌‌تان رسید را همراه داشته باشید.

پنجم: مصاحبه و بررسی مدارک در سفارت آلمان ۶۰ یورو برای شما آب می‌خورد. این مبلغ به‌صورت یورویی و نقد به سفارت پرداخت می‌شود و حتی اگر به شما ویزا ندهند این مبلغ بازگرداننده نمی‌شود.

ششم: به‌علت سختی مراحل نوبت‌گیری، تهیه مدارک و کلا این‌که اصلا ویزا گرفتن یا نگرفتن تضمین شده نیست، اگر گرفتن ویزا برای شما خیلی مهم است، بهتر است از طریق آژانس‌هایی که کار اخذ ویزا را انجام می‌دهند، اقدام کنید. هزینه‌تان بیش‌تر می‌شود، اما اطمینان بیش‌تر و دردسر کم‌تر برای دریافت ویزا دارید.