این روزها کم‌تر کسی را می‌توان پیدا کرد که اهل و عاشق سفر باشد و سری به تفلیس نزده باشد و یا به دنبال توصیه های سفر به تفلیس نباشد. یکی از محبوب‌ترین شهرهای گرجستان برای ما هم تفلیس است. تفلیس همه چیز دارد، از جاهای تاریخی تا رستوران‌هایی برای امتحان کردن غذاهای محلی گرجستان. حتی دور و برمان به‌راحتی می‌توانیم کسانی را پیدا کنیم که نه یک‌بار که چندین و چند دفعه سفر به تفلیس را تجربه کرده باشند. جالب این‌که، این تمایل نه تنها مختص ایرانیان بلکه در مردم کشورهای دیگر هم یافت می‌شود. به همین خاطر یک راهنمای سفر به تفلیس می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و در تفلیس گردی بهتر، مسافران را همراهی کند.

saadatrent

در خیابان‌های تفلیس که قدم بزنید هفتاد و دو ملت را در حال پرسه‌زنی خواهید دید. در یک کلام، همه‌ی توریست‌ها عاشق تفلیس می‌شوند و دل‌شان می‌خواهد برای یک‌بار در طول عمرشان به آن شهر سفر کنند.

Loading the player...

حتما این سوال برای‌تان مطرح است که چرا توریست‌ها عاشق تفلیس می‌شوند؟ سفرزون در این مطلب به این سوال پاسخ خواهد داد. پس آماده باشید بعد از خواندن این مطلب وسوسه‌انگیز مقدمات سفر به تفلیس را بچینید.

پنج راز دلفریبی سفر به تفلیس

تفلیس شهری است که توریست‌ها صد دل به آن می‌بازند. این شهر پایتخت سیاسی و فرهنگی گرجستان، شهری است کوچک میان شرق اروپا و غرب آسیا. این‌جا شهری است که می‌توان در آن به خوبی وقت گذراند. تفلیس که در قرن پنجم بنیان گذاشته شده جاذبه‌های گردشگری جذابی دارد و جایی است برای خوردن خوراکی‌های خوشمزه، تماشای مناظر باشکوه و امتحان کردن نوشیدنی‌های گواراست. در این مطلب با شما از پنج راز حرف می‌زنیم. پنج رازی که از تفلیس یک شهر زیبا و دلفریب می‌سازد.

راز اول: در تفلیس تاریخ را ورق بزنید

سفر به تفلیس برای آن‌ها که شیفته‌ی این شهر هستند - توصیه های سفر به تفلیس
تجربه‌ی تاریخ در تفلیس

تفلیس شهری بسیاری قدیمی است که در حاشیه‌ی رودخانه‌ی «کورا» و اطراف چشمه‌های آب گرم احداث شده است. این شهر درست در محل تقاطع اروپا و آسیا واقع شده است. پس برای تمامی مسافران اروپایی و آسیایی مقصد بسیار جذابی به‌شمار می‌رود. از زمان تاسیس آن، این شهر یک مقصد توریستی بسیار مهم محسوب می‌شد و بازرگانان و مسافران بسیاری را به خود جذب می‌کرد. در خیابان‌های تنگ و سنگفرش شده‌‌ی تفلیس حضور تاریخ را به راحتی می‌توان احساس کرد. روی پل‌های آجری هنوز زمزمه‌‌های عاشقانه‌ی افسانه‌های گرجی جاری‌ست و بر فراز بالکن‌های چوبی مسیر گذر تاریخ در تفلیس به‌راحتی قابل ردگیری‌ست.

در قسمت‌هایی از شهر قدیمی تفلیس هنوز می‌توانید ردپای سربازان رومی را پیدا کنید و صدای مارش ارتش عثمانی را بشنوید. سفر به تفلیس تجربه‌ و زندگی در تاریخ است.

راز دوم: تفلیس شهر ماجراجویی‌ مزه‌ها و ذائقه‌هاست

سفر به تفلیس برای آن‌ها که شیفته‌ی این شهر هستند - غذاهای محلی گرجستان
Machakhela

نوشیدنی‌های گرجی شهرت جهانی دارند. این نوشیدنی‌ها همان‌قدر مشهوراند که پنیرهای فرانسوی و پیتزاهای ایتالیایی. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید روش تهیه‌ی نوشیدنی‌های گرجی در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان میراث ارزشمند جهانی به ثبت یونسکو رسید. یکی از مهم‌ترین دلایل جذب شدن توریست‌ها به تفلیس آوازه‌ی وسوسه‌انگیز همین نوشیدنی‌ها است.

نه فقط نوشیدنی، که آشپزی گرجی هم زبانزد خاص و عام است. گرجی‌ها برای شما یک سفره‌ی کامل و پروپیمان تدارک می‌بینند. در این خوان انواع و اقسام کباب‌ها و غذاهایی با قیافه‌های عجیب‌و‌غریب و نامتعارف اما به‌شدت خوشمزه و البته هماهنگ با ذائقه‌ی ما ایرانی‌ها چیده می‌شود.

بی‌اغراق، تفلیس شهر شکم‌چرانی است. نه فقط آشپزی گرجی دل شما را خواهد برد که انواع رستوران‌های بی‌نظیر ازبک، تایی، فرانسوی، اسپانیایی و یونانی آماده‌ی به هوس انداختن و پذیرایی از شما هستند.

پیشنهاد سفرزون برای یک تفلیس گردی بهتر

بهترین غذاهای گرجستان را می‌توانید در تفلیس پیدا کنید. اگر دل‌تان غذاهای خوشمزه‌ی گرجی خواست، سری به رستوران «خارچو» بزنید. رستوران خارچو برای امتحان کردن بهترین غذاهای گرجستان بسیار مناسب است. این رستوران در طبقه‌ی همکف ساختمان جدید خانه‌ی هنر در مرکز شهر تفلیس قرار دارد. قیمت غذاهای محلی گرجستان در آن بسیار مناسب است و منوی فوق‌العاده‌ای دارد.

موقعیت رستوران خارچوی تفلیس روی نقشه

در این رستوران می‌توانید غذاهای محلی گرجستان و خوراک‌های قدیمی این کشور را با حال‌وهوایی امروزی و مدرن نوش‌جان کنید. تخصص اصلی این رستوران، غذای خارچو است. خارچو گوشت بخارپزشده‌ای است که مخصوص غرب کشور است. این غذا را می‌توان با گوشت بوقلمون، گوشت گاو و میگو و کمی نعناع و پنیر سرو کرد.

راز سوم: تفلیس شهر هنرنمایی معماران

سفر به تفلیس برای آن‌ها که شیفته‌ی این شهر هستند - تفلیس گردی
تجربه‌ی شکوه معماری تاریخی در تفلیس

شهر قدیمی تفلیس نه تنها محل تاخت‌و‌تاز تاریخ است، بلکه جولانگاه معماران خوش‌ذوق و قریحه هم به‌شمار می‌رود. در سفر به تفلیس در خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های تفلیس قدیمی که قدم بگذارید تلفیقی از معماری نئوکلاسیک، هنر مدرن، مینیمال و بلوک شرق روح و چشم شما را می‌نوازد. در پیچ‌و‌تاب ساختمان‌ها نگاه زیبایی‌شناسانه‌ی معماران ایرانی، آلمانی، فرانسوی و روسی را کشف خواهید کرد.

بی‌شک چشم نوارترین آن‌ها، الهه‌ی محافظ این شهر است که شمشیر عدالت خود را استوار نگه داشته است. این مجسمه به ارتفاع بیست متر، ساخته شده از آلمینیوم، بر فراز تپه‌ی بلند سولولاکی افراشته شده است. مجسمه زنی ملبس به لباس سنتی گرجی را به تصویر می‌کشد که هرگز نگاهش را از این شهر برنمی‌گیرد، او به مادر کارتلی (گرجستان) شهرت دارد، اما نه فقط معماری سنتی بلکه انواع و اقسام ساختمان‌های کاملا مدرن و جذاب جزو جاذبه‌های بصری تفلیس به شمار می‌روند. مجسمه جرجیس در وسط میدان آزادی و ساختمان پارلمان جزو این بناها به‌شمار می‌روند و از توصیه های سفر به تفلیس سفرزون برای شما این است که از معماری با شکوه این شهر لذت ببرید.

راز چهارم: تفلیس نگینی در میان انگشتر طبیعت

راهنمای سفر به تفلیس و تفلیس گردی
از طبیعت زیبای تفلیس لذت ببرید

طبیعت گرجستان بی‌مثال است. به همین دلیل است که سالیانه حجم زیادی از مسافران گرجستان را طبیعت‌گردها تشکیل می‌دهند. آن‌ها روزها و ماه‌ها در کوه‌های دست‌نخورده پیاده‌روی می‌کنند، کنار رودخانه‌های پر آب چادر می‌زنند، با مردم محلی دوست می‌شوند، از آشپزی روستایی و مواد ارگانیک و طبیعی لذت می‌برند، زیر آبشارهای بکر دوش می‌گیرند، در باغ‌های گل جست‌و‌خیز می‌کنند و در آفتاب پاک لم می‌دهند. از توصیه های سفر به تفلیس به هر مسافری این است که حتما از این طبیعت زیبا لذت ببرد.

همان‌طور که اشاره کردیم تفلیس در کرانه‌ی رودخانه و در اطراف چشمه‌های آب گرم گسترده شده است. بنابراین محلی بسیار مناسب برای حمام آفتاب و لذت بردن از آب است. به‌دلیل همین چشمه‌های آب گرم است که حمام‌های سنتی تفلیس شهرت جهانی دارند. این حمام‌ها کاملا خصوصی هستند و انواع و اقسام نوشیدنی و خوراکی هم در آن‌ها سرو می‌شود.

پیشنهاد سفرزون برای یک روز پیاده روی در اطراف تفلیس

پیاده روی از لیکانی تا کوبیچوی می‌تواند یک دنیا خاطره برای شما بسازد. یک روز از سفر به تفلیس را به این کار اختصاص دهید. کوله‌ی خود را جمع کنید، به پارک ملی بورجومی-خارگائولی بروید، و یک پیاده‌روی ۶ ساعته را در مسیر موسوم به «رد پا» تجربه کنید. از رودخانه‌ی لیکانی شروع کنید و مسیر درختی را در پیش بگیرید، از مناظر فوق‌العاده زیبا لذت ببرید و تا دره‌ی کوبیچوی پیش بروید. حتی می‌توانید یک شب در حوالی دره‌ی کوبیچوی اقامت کنید و از یک زندگی بکر لذت ببرید.

موقعیت پارک ملی بورجومی-خارگائولی روی نقشه

راز پنجم: تفلیسی‌ها مهمان‌نواز هستند

سفر به تفلیس برای آن‌ها که شیفته‌ی این شهر هستند
از توصیه های سفر به تفلیس ، معاشرت با مردم محلی است

گرجی‌ها به‌شدت مردمانی مهمان‌نواز هستند. فرقی نمی‌کند عازم روستاها باشید یا بخواهید شهرها را بچرخید یا تفلیس گردی کنید، به هر حال مردم گرجستان همیشه با روی گشاده پذیرای شما هستند و هر کاری می‌کنند تا در کشورشان به شما خوش بگذرد. یکی از توصیه های سفر به تفلیس برای کسانی که عازم این کشور هستند این است که تا جایی که می‌توانید با مردم محلی معاشرت کنید. با این‌که بیش‌تر مردم آشنایی زیادی با زبان انگلیسی ندارند، اما به‌دلیل حجم زیاد مسافر آن‌ها زبان اشاره‌ی مخصوصی را یا گرفته‌اند که می‌تواند کار شما را راه بیندازد.

البته مسن‌ترها روسی خوب می‌دانند و خیلی از مردم فرانسه بلدند، بنابراین در میان توصیه های سفر به تفلیس این را به یاد داشته باشید که از هر زبانی که بلد هستید استفاده کنید. خبر خوب اینکه مسافران ایرانی به قدری در گرجستان پرشمار و محبوب هستند که حتما شما کسی را پیدا خواهید کرد که فارسی حرف بزند یا گرجی‌ای بیابید که به‌دلیل علاقه چند کلمه فارسی بداند. خلاصه، در تفلیس گردی به هیچ عنوان نگران ارتباط برقرار کردن و دوست پیدا کردن نباشید. مردم مهمان دوست تفلیس خودشان بلدند چطور به شما کمک کنند و کارتان را راه بیاندازند. حتما بعد از بازگشت از تفلیس، برخورد خوب مردمان یکی از شیرین‌ترین خاطرات سفر شما خواهد شد.