در این بخش از راهنمای سفر به روسیه می‌توانید درباره‌ی مسیرهای سفر به روسیه بخوانید. با پروازهای مستقیم از ایران می‌توانید به روسیه سفر کنید. در  راهنمای سفر به مسکو ، اشاره کردیم که باید به این موضوع دقت کنید که ورود شما به روسیه باید از شهر مسکو باشد. پس از ثبت مهر ورود به این کشور از طریق زمینی یا هوایی به شهرهای دیگر و از جمله سن‌پترزبورگ بروید. از اواسط خرداد ماه تا اواخر شهریور ماه پروازهای روزانه به روسیه برقرار می‌شود. با سفرزون همراه باشید.

saadatrent
راهنمای سفر به روسیه ، از تهیه‌ی بلیط تا غذای روسی ۲
فرودگاه‌های روسیه ، بهترین فرودگاه‌های اروپا هستند

سه فرودگاه بین‌المللی شهر مسکو به نام‌های شرمیتوا در شمال‌غربی شهر، دامادیدوا در قسمت جنوبی شهر و ونوکوا در جنوب‌غربی، میزبان پروازهایی هستند که از ایران به مقصد این شهر انجام می‌شود. هر کدام از شرکت‌های هواپیمایی که پروازهای روسیه از طریق آنها انجام می‌شود مانند ایروفلوت، ایران‌ایر، ماهان‌ایر، معراج و زاگرس در یکی از این فرودگاه‌ها مستقر هستند. بنابراین اگر به صورت شخصی به روسیه سفر می‌کنید به این موضوع دقت کنید تا پیش از سفر، با توجه به فرودگاه محل استقرار شرکتی که از آن بلیط تهیه کرده‌اید، مسیرهای منتهی به شهر را شناسایی کنید.

چگونه از مسکو به سن‌پترزبورگ برویم؟

راهنمای سفر به روسیه ، از تهیه‌ی بلیط تا غذای روسی ۷
از مسکو به پترزبورگ، زمان سفر با قطار معمولی حدود ۴ ساعت و با قطار تندرو ۸ تا ۹ ساعت است

اگر قصد دارید سفرتان به روسیه را از سن‌پترزبورگ شروع کنید، می‌توانید از مسکو به دو طریق هوایی و زمینی خودتان را به سن‌پترزبورگ برسانید. مسیر هوایی مسکو به سن‌پترزبورگ حدود یک ساعت و نیم است و قیمت پرواز داخلی حدود ۶۰۰۰ روبل. مسیر زمینی مسکو-سن‌پترزبورگ  ۶۳۵ کیلومتر است که می‌توانید آن را هم با قطار تندرو و هم معمولی طی کنید. زمان سفر با قطار معمولی حدود ۹ ساعت و با قطار تندرو تقریبا ۴ ساعت است. قیمت بلیط‌های قطار تندرو که به شکل اتوبوسی هستند براساس نوع شرکت و ساعت حرکت از ۲۵۰۰ تا ۹۷۰۰روبل متغیر است. قطارهای معمولی که براساس نوع کوپه (درجه یک، دو یا سه) و نوع شرکت و ساعت حرکت از ۲۲۰۰ تا ۱۲۰۰۰ روبل قیمت دارند.

برای خرید بلیط شبکه‌ی ریلی روسیه باید ۶۰ روز پیش از سفرتان به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنید. فراموش نکنید هنگام پر کردن پرسش‌نامه‌ی خرید بلیط باید شماره‌ی پاسپورت‌تان را در گزینه‌ی Foreign Document را در بخش Document Type  وارد کنید.

راهنمای سفر به روسیه ، قیمت هتل‌ها چقدر است؟

راهنمای سفر به روسیه ، از تهیه‌ی بلیط تا غذای روسی ۶
هتل هرمیتاژ سن پترزبورگ

روسیه از کشورهایی است که هزینه‌ی سفر در آن‌ها بالاست و این هزینه شامل هتل‌ها هم می‌شود، با این‌حال اما نگران نباشید به دلیل تنوعی که در این زمینه وجود دارد با بررسی دقیق و برنامه‌ریزی می‌توانید سفری لذت‌بخش و به یاد‌ماندنی را تجربه کنید. در ادامه‌ی راهنمای سفر به روسیه به قیمت هتل‌ها براساس درجه و نوع خدمات آنها اشاره خواهیم کرد.

راهنمای سفر به روسیه ، از تهیه‌ی بلیط تا غذای روسی سن پترزبورگ
سن پترزبورگ ، زیبا و باشکوه است

در روسیه سه رده هتل ارزان‌قیمت، میان‌رده و لوکس وجود دارد که قیمت هتل‌های ارزان‌قیمت و هاستل‌ها از ۱۸۰۰ روبل شروع می‌شود. هتل‌های دو ستاره و یا هاستل‌هایی که به مرکز شهر نزدیک‌تر هستند و خدمات بهتری دارند تا شبی ۴۰۰۰ روبل هم قیمت دارند. به همین ترتیب، قیمت هتل‌های میان‌رده هم از ۳۵۰۰ تا ۶۵۰۰ روبل متغیر است و قیمت هتل‌های گران و لوکس از ۹۰۰۰ روبل برای هر شب شروع می‌شود. برای رزرو هتل معیار نزدیکی به مراکز گردشگری شهر که در مسکو میدان سرخ و خیابان آربات و در سن‌پترزبورگ خیابان نوسکی است  را در نظر بگیرید که هزینه‌ی اضافه برای حمل‌ونقل متحمل نشوید.

دسترسی به اینترنت در روسیه چگونه است؟

راهنمای سفر به روسیه ، از تهیه‌ی بلیط تا غذای روسی اینترنت
روسیه دومین خدمات اینترنت ارزان و نهمین اینترنت پرسرعت جهان را ارائه می‌کند

این روزها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های گردشگران دسترسی آسان به اینترنت و خرید سیم‌کارت است. بنابراین، در سومین بخش راهنمای سفر به روسیه بد نیست کمی به این موضوع بپردازیم. در روسیه که دومین خدمات اینترنت ارزان و نهمین اینترنت پرسرعت جهان را ارائه می‌کند، چهار اپراتور اصلی بی‌لاین، اِم‌تِ‌اِس، مگافون و تله‌۲ در زمینه‌ی خدمات اینترنت و سیم‌کارت فعال هستند. از فرودگاه و فروشگاه‌های سطح شهر با ارائه‌ی پاسپورت، می‌توانید سیم کارت بخرید که قیمت‌، بسته به اپراتور ارائه‌دهنده، بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ روبل است و به همین اندازه هم اعتبار دارد. سیم‌کارت‌ها معمولا فعال هستند و نیازی نیست کار خاصی برای فعال‌سازی انجام دهید. در روسیه کارت شارژ سیم‌کارت وجود ندارد و برای شارژ سیم‌کارت‌تان بهتر است به یکی از فروشگاه‌های اپراتور و یا ترمینال‌های QIWI که در اکثر فروشگاه‌ها و مکان‌های عمومی وجود دارند، مراجعه کنید.

آشپزی روسی ، آینه‌ی تمام نمای فرهنگی غنی

راهنمای سفر به روسیه ، از تهیه‌ی بلیط تا غذای روسی ۱۳
بورش ، سوپ خوش آب‌ورنگ روسی

سفر بدون چشیدن خوراک‌های کشور مقصد کامل نمی‌شود و ماجراجویی خوراکی و سر زدن به رستوران‌های محلی، بخشی از لذت سفر است. پس بخشی از راهنمای سفر به روسیه را باید به غذاهای این کشور اختصاص داد. فرهنگ غذایی روسیه، با توجه به وسعت این کشور، از اروپا تا خاورمیانه و آسیای مرکزی و خاور دور نشانه‌هایی در خود دارد و ترکیبی است از سبک‌ها و سنت‌های مختلف. شاید به همین دلیل است که غذاهای روسی برای ما ایرانی‌ها هم طعم آشنایی دارند. غذاهایی مانند سوپ بُرش، بیف استروگانف و بلینی شهرت جهانی دارند و در آشپزخانه‌ی ایرانی هم محبوب هستند. اما حتما طعم این غذاها را در زادگاه‌شان امتحان کنید، لطف دیگری دارد. به جز رستوران‌های روسی انواع رستوران‌ها و فست‌فودهای بین‌المللی هم به تعداد زیاد وجود دارد. در راهنمای سفر به روسیه ، باید حتما برای غذاهای توریست‌ها هم راهکاری ارائه داد.


در سفرزون بیشتر بخوانید : مراکز خرید مسکو ، رستوران‌ ها و هتل های لوکس


راهنمای سفر به روسیه ، از تهیه‌ی بلیط تا غذای روسی ۱۱
غذاهای روسی مفصل و خوش‌ آب‌و‌رنگ هستند

روسیه کشور ارزانی نیست اما غذای خوب با قیمت مناسب هم پیدا می‌شود. بهترین گزینه رستوران‌های زنجیره‌ای ترموک است. ترموک فست‌فودهای روسی با قیمت و کیفیت مناسب ارائه می‌دهد و منوی انگلیسی هم دارد. ترموک دکه‌هایی در سطح شهرها هم دارد. غذاهای خیابانی که کیفیت خوبی هم دارند ۲۰۰ تا ۵۰۰ روبل قیمت دارند. هزینه ساندویچ مک‌دونالد به همراه سیب‌زمینی هم حدود ۳۰۰ روبل است. صرف یک وعده غذای کامل در یک رستوران روسی در رستوران خوب حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ روبل و در رستورانی گران‌قیمت و درجه بیش از ۲۰۰۰ روبل برایتان هزینه دارد.

بیشتر بدانیم بهتر سفر کنیم

راهنمای سفر به روسیه ، از تهیه‌ی بلیط تا غذای روسی ۴
لاورا ترینیتی سنت سرجیو، مهم‌ترین صومعه‌ی روسی و مرکز معنوی کلیسای ارتدکس روسیه است

در بخش آخر راهنمای سفر روسیه به چند نکته‌ی مهم اشاره می‌کنیم که قطعاً در سفر به این کشور به دردتان خواهد خورد.

  • اکثر هتل‌ها و فروشگاه‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌ای درباره‌ی پذیرفتن دلار و یورو دارند، پس حتما روبل همراه داشته باشید. در باجه‌های صرافی، بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز می‌توانید ارز همراه‌تان را به روبل تبدیل کنید. صرافی‌ها و بانک‌ها برای تبدیل ارز کمیسیون می‌گیرند ولی میزان کمیسیون دریافتی بانک‌ها کمتر است.
  • در روسیه رسم است که به ارائه‌دهندگان خدمات از جمله کارمندان هتل‌ها بخصوص هتل‌ها لوکس، راهنمایان تور و کارمندان رستوران انعام بدهید. انعام دادن به این معناست که از خدمات آنها راضی هستید.
  • در روسیه به سختی می‌توانید کسی را پیدا کنید که به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد، تابلوهای خیابان‌ها و فروشگاه‌ها هم به زبان روسی هستند. بنابراین بد نیست نقشه آفلاین گوگل مپ جاهایی که قصد رفتن به آنها را دارید، همراه داشته باشید.
  • روسیه آب شرب شهری ندارد و باید برای نوشیدن آب باید آب معدنی بخرید. اما برای مسواک زدن می‌توانید از آب شیر استفاده کنید.