آدم‌های زیادی مشتاقِ سفر کردن هستند. اما مانعی جدی که آن‌ها پیش روی تحقق این رویا می‌بینند، مسائل مالی است. ما اغلب فکر می‌کنیم برای سفر کردن پول خیلی زیادی لازم است. این طرز فکر به قدری غالب است که در مواجه با آدم‌های، به اصطلاح، خیلی سفربرو، اولین سوال این است که «این‌همه پول را از کجا می‌آوری؟» واقعا راهنمای سفر کم هزینه چیست؟

saadatrent

آیا واقعا برای سفر کردن پول زیادی لازم است؟ یا بیش‌تر از آن، سفر کردن یک فن است که اگر راه و رسم و رموزش را خوب بشناسیم می‌توانیم سفرهای کم ‌هزینه‌ و ارزانی را برنامه‌ریزی کنیم؟

راهنمای سفر کم هزینه ارزان بخوابیم، ارزان بخوریم ۳
به راحتی می‌توانیم خود را مسافری همیشگی بدانیم، بدون اینکه مجبور باشیم همه‌ی زندگی‌مان را خرج کنیم

ما در سفرزون گزینه‌ی دوم را درست می‌دانیم. یعنی به راحتی می‌توانیم خود را مسافری همیشگی بدانیم، بدون اینکه مجبور باشیم همه‌ی زندگی‌مان را خرج کنیم. به زبان دیگر، اگر تکنیک‌های سفر ارزان را یاد بگیریم می‌توانیم پول کم‌تری خرج کنیم و سفر کنیم. حتما می‌پرسید چه‌طور؟ این دقیقا سوالی‌ست که این‌بار در مجله‌ی سفرزون می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم. عاشقان سفر این مطلب را از دست ندهید.

در جاهای رایگان و یا ارزان اقامت کنید

راهنمای سفر کم هزینه ارزان بخوابیم، ارزان بخوریم ۴
در سفر خود اقامت‌گاه‌های ارزان را انتخاب کنید

یکی از گران‌ترین بخش‌های سفر پرداخت هزینه‌ی اقامت و جا است. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، تقریبا نیمی از هزینه‌ی سفر صرف پرداخت هزینه‌ی هتل می‌شود. اما گزینه‌های بسیار ارزان‌تری وجود دارند. یکی از بهترین آن‌ها هاستل‌ها هستند. هاستل در واقع چیزی شبیه مسافرخانه‌های خودمان است، اما با خدمات و کیفیت بهتر. یکی از وب‌سایت‌هایی که می‌توانید در آن هاستل بیاید وب‌سایت «هاستل ورلد» است. در این وب‌سایت انواع هاستل‌ها با عکس و اطلاعات کامل، به تفکیک شهرها و کشورها، وجود دارد و جستجو در آن بسیار جذاب و راحت است.

[toggle title=”در سفرزون بخوانید : راهنمای سفر کم هزینه (قسمت دوم)” state=”open”] [two_third]چند ماه قبل از سفر به وب‌سایت‌های فروش بلیط سر بزنید و اقدام به رزرو بلیط بکنید. معمولا هر چه زودتر بلیط تهیه کنید بلیط‌های ارزان‌تری گیرتان خواهد آمد. بخصوص اگر ادامه‌ی مطلب … [/two_third][one_third_last]
راهنمای سفر بدون هزینه (قسمت دوم) ارزان جابجا شویم ۵
راز اول: چطور پرواز ارزان بیابیم
[/one_third_last] [/toggle]

رزرو محل اقامت از طریق کوچ سرفینگ

راهنمای سفر کم هزینه ارزان بخوابیم، ارزان بخوریم ۵
با جستجو در کوچ سرفینگ می‌توانید هزینه‌ی اقامت خود را در سفرتان پایین بیاورید

اگر چه بهترین انتخاب معمولا استفاده از تورهای مسافرتی است اما یک وب‌سایت بسیار خوب دیگر هم که بسیار از سفرروهای حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند «کوچ سرفینگ» است. با عضویت در این وب‌سایت می‌توانید در خانه‌ی افراد محلی بمانید، یا دیگران را مهمان خانه‌هایتان کنید. برخی از افراد شرایطی مثل تمیز کردن خانه را به عنوان شرایط اقامت در پروفایلشان قرار داده‌اند. به هرحال، در برخی از شهرها، بخصوص شهرهای اروپایی، این‌قدر گزینه‌ی اقامت زیاد است که می‌توانید با جستجوی دقیق افراد مناسبی را پیدا کنید و از هم‌نشینی با مردمی از فرهنگ دیگر و پیدا کردن دوست جدید لذت ببرید.

نکته‌ی مهم: در انتخاب میزبان و یا میهمان حتما باید مسائل امنیتی را در نظر داشته باشید. 

درباره‌ی ساز و کار وب‌سایت کوچ سرفینگ یک مطلب جداگانه‌ خواهیم نوشت.

راهنمای سفر کم هزینه : چشم‌تان دنبال موادغذایی ارزان باشد

راهنمای سفر کم هزینه ارزان بخوابیم، ارزان بخوریم ۶
یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه‌ی مسافرت، پایین آوردن هزینه‌ی غذاست

خورد و خوراک یک قسمت مهم نه فقط در سفر، بلکه در همه‌ی زندگی است و به هیچ عنوان هم نمی‌شود از خیر آن گذشت. اما مساله‌ی مهم این است که یاد بگیریم چطور رستوران‌های ارزان‌قیمت و روش‌های ارزان برای سیر کردن شکم‌مان بیابیم. این در راهنمای سفر کم هزینه بسیار اهمیت دارد. در زیر چند راز مسافران حرفه‌ای که توسط سفرزون کشف شده را فاش می‌کنیم:

الف: در هر شهری به دنبال کافه‌ها، کترینگ‌ها و رستوران‌های خانوادگی باشید. یادتان باشد در بیزینس‌های کوچک، محلی و خانوادگی می‌توانید غذاهای پر و پیمان و با کیفیت اما بسیار ارزان‌تر از رستوران‌های معروف و تجاری پیدا کنید. در ضمن، با گپ زدن با صاحبان محلی رستوران‌ها کلی اطلاعات جالب درباره‌ی شهر و فرهنگ هم بدست خواهید آورد.

ب: در بسیاری از کشورهای جهان یک رسمی وجود دارد که آخر روز کاری سوپرمارکت‌ها موادغذای که تاریخ مصرف آن‌ها رو به اتمام است را به حراج می‌گذارند. قیمت این مواد غذایی حراج شده گاهی تا یک سوم کاهش پیدا می‌کند.

نکته‌ی مهم: حتما تاریخ مصرف را چک کنید.

راهنمای سفر کم هزینه ارزان بخوابیم، ارزان بخوریم ۷
می‌توانید از سوپرمارکت‌هایی که حراج دارند خرید کنید و در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنید

ج: قطعا اگر کمی وقت بگذارید و خودتان پخت و پز کنید هزینه‌ی سفر شما بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. اگر در جایی اقامت دارید که امکان پخت و پز وجود دارد، اصلا این امکان را نادیده نگیرید. سریع کار با اجاق گاز و امکانات پخت و پزی که در اختیارتان قرار گرفته را یاد بگیرید و آستین‌ها را بالا بزنید.

نکته‌ی مهم: در سفر هرچه بیش‌تر روی پای خودتان بایستید، بیش‌تر و بیش‌تر هزینه‌ها را کاهش می‌دهید.

و چند نکته‌ی دیگر

در این راهنمای سفر کم هزینه ، هنوز چهار راز مهم دیگر برای ارزان و کم خرج سفر کردن را لو نداده‌ایم. خبر خوب این‌که آن‌ها را در قسمت‌های دوم و سوم به تفضیل شرح خواهیم داد. پس لحظه به لحظه سفرزون را دنبال کنید تا یاد بگیرید مانند یک مسافر حرفه‌ای فکر و عمل کنید.