در حدود ۴۰ کیلومتری دزفول، روستایی وجود دارد که طبیعتش حس شاعرانه‌ی آدمی را زنده می‌کند و روح تازه به جان می‌بخشد. روستای پامنار دزفول تکه‌ای جا مانده از بهشت در ایران است که آرامش روح‌بخش آن جادوی‌تان می‌کند. پامنار در دامنه‌های با شکوه زاگرس با طبیعت سرسبز خود همچون زمردی در دل کوهستان خودنمایی می‌کند. برای رفتن به دل این روستای روح‌نواز با سفرزون همراه شوید.

saadatrent

آدرس روستای پامنار دزفول روی نقشه گوگل

سرسبزی و آرامش روستای پامنار دزفول

روستای پامنار

این روستای با طراوت و با صفا بین دز و کرخه سبز شده است و این دو رود سهم بزرگی در رنگ بخشیدن به آن دارند. آرامش جذاب پامنار و زیبایی‌های طبیعت آن در کنار قلعه و قبرستان تاریخی، سبب شده این روستا در لیست جاهای دیدنی دزفول قرار بگیرد و گردشگران بسیاری به سمت آن کشیده شوند. وارد این روستا که بشوید، اولین چیزی که روح‌تان را تازه می‌کند، هوای ناب و دلفریبش است که پاکی و اکسیژن خالص از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

باید غروب این روستا را ببینید تا تعریف‌تان از آسمان سرخ بعد از ظهر عوض شود. یکی شدن خورشید با دشت‌های سبز و رنگی روستا، افقی لذت‌بخش پیش روی چشم‌تان قرار می‌دهد. شب‌های روستای پامنار دزفول هم به جذابیت غروب آن هستند و آسمان ستاره‌ باران و صافش در یک قدمی زمین قرار می‌گیرد. در این روستا فرصت این را خواهید داشت که چند نمونه از حیات وحش را هم ببینید و از گشت‌وگذار آن‌ها در طبیعت بکر لذت ببرید. پوشش گیاهی روستای پامنار دزفول به خودی خود نمایی بهشتی به روستا بخشیده است و از نمونه‌های آن می‌شود به درخت‌های نخل، بلوط، بادام، انجیر و… اشاره کرد.

دریاچه سد دز ، زیبایی منحصر به فرد روستای پامنار دزفول

دریاچه سد دز

از ویژگی‌های خوش رنگ و لعاب این روستا وجود دریاچه سد دز در اطراف آن است که توریست‌های پامنار بدون دیدن آن روستا را ترک نمی‌کنند. این دریاچه که از زیباترین دریاچه‌های جهان هم محسوب می‌شود، در شمال غربی دزفول قرار گرفته و با تفریحات دلنشینی مثل ماهیگیری و قایق‌‍‌سواری از گردشگران پذیرایی می‌کند.

ماهی‌های این دریاچه همان ماهی‌های رودخانه‌ای هستند که به دلیل نوع املاح دریاچه، فیزیک آن‌ها اندکی با ماهی‌های رودخانه تفاوت دارد. بعد از یک پیاده‌روی جانانه و رسیدن به این پهنه‌ی آبی، گوشه‌ای از ساحل بنشینید و منتظر ماهی‌های خوشمزه‌ی دریاچه باشید تا شکارتان تبدیل به یک ناهار دلچسب در دل طبیعت شوند. حتماً لذت قایق‌سواری را در دریاچه سد دز تجربه کنید و دل به آب بزیند. چشم به پهنه‌ی آب و مناظر اطراف بدوزید و از هوای معرکه‌ی سطح آب غرق لذت شوید. برای قایق‌سواری در این دریاچه باید در محدوده‌ی مشخصی که وجود دارد گشت بزنید و به سد نزدیک نشوید.

آدرس دریاچه سد دز روی نقشه گوگل


در سفرزون بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دزفول ، از تاریخ تا سرسبزی طبیعت


قلعه شاداب ، ترکیبی از هنر طبیعت و خلاقیت بشر

قلعه زیبای شاداب

روستای پامنار دزفول از آثار تاریخی و باستانی هم بی‌بهره نبوده و جذابیت‌هایی از گذشتگان در دل این منطقه باقی مانده است. یکی از دیدنی‌های تاریخی روستا، قلعه شاداب است که دژی متفاوت در بین نمونه‌های خود در ایران است. این قلعه کاملاً در دل کوه احداث شده و علاوه بر هنر و هوش بشر، قدرت فرسایش طبیعت در پیدایش آن سهم داشته است. دیوارهای این بنا که در مقابل چشمان‌تان قد برافراشته، از ریزش سنگ‌ها و فرسایش حاصل از جوش و خروش رودخانه به‌وجود آماده و عمری باستانی دارد. دسترسی به این کوه و مسیر رفت و آمد به آن دشوار است و دریاچه و دره‌ی اطرافش از آن نگهبانی می‌کنند. نکته جالبی که در مورد این قلعه وجود دارد این است که گفته می‌شود تا حدود ۳۰ سال پیش کاربردی مسکونی داشته است!

گورستانی از دانستنی‌های تاریخی

گورستان روستای پامنار

در فاصله‌ی کمی از قلعه شاداب روستای پامنار، گورستان عجیب‌وغریبی وجود دارد که جادوی‌تان می‌کند. سنگ‌هایی ایستاده که هرکدام نقش و خطوطی پر رمز و راز دارند و نشانه‌ها و مشخصاتی از فرد خوابیده در خاک هستند. این سنگ قبرهای ایستاده مشخص کننده‌ی جنسیت فرد متوفا هستند و نوعی بیوگرافی از وی محسوب می‌شوند. نقوش اسب‌سواری از جنگجو بودن فرد می‌گوید و بودن نشانه‌هایی از رقص در این نگاره‌ها مشخص کننده‌ی جنسیت زن است. این گورستان، منبعی از اطلاعات ناب تاریخی در مورد منطقه و ساکنان آن است.

در روستای پامنار هنوز معماری و رسوم سنتی به حیات خود ادامه می‌دهد و زیبایی بومی خود را از دست نداده است. هنر صنایع دستی از عادت مردمان این روستا است و کپوبافی از مهم‌ترین این هنرها است که زنان در آن مهارت خاصی دارند. هنگام سفر به پامنار حتماً از هنر دست روستاییان سوغات ببرید و لذت سفر را دو چندان کنید. هر چهار فصل پامنار دیدنی است، اما بهار آن افسون‌تر از همیشه است. حتماً به این روستا بروید و از خاطرات شیرین‌تان برای ما بنویسید. سفرزون منتظر نظرات شما در مورد این منطقه‌ی دیدنی است.