همواره فرانسه یکی از کشورهای محبوب برای تحصیل است؛ چراکه از یک پیشینه تاریخی غنی برخوردار بوده، مردم و دولت آن توجه زیادی به هنر و دانش دارند، سیستم آموزشی این کشور از کیفیت بالایی برخوردار بوده و شهریه‌ دانشگاه‌های معتبر آن مناسب و ارزان است. این عوامل در کنار سبک آزاد و دلنشین زندگی فرانسوی باعث شده تا تعداد زیادی از دانشجویان خارجی دیگر کشورها به تحصیل در فرانسه روی آورند.

saadatrent

خیلی از افراد تصور می‌کنند که برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور فرانسه حتماً لازم است مدرک زبان فرانسوی داشته باشند یا اینکه در آزمون‌های آیلتس و تافل شرکت نموده و نمره قبولی را کسب نمایند، در صورتی که این طور نیست. اگر علاقه‌ای به گذراندن دوره‌های آموزشی زبان فرانسوی را ندارید، اصلاً نگران نباشید؛ چراکه تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان هم امکان‌پذیر است!

چگونه بدون داشتن مدرک زبان در دانشگاه‌های فرانسه به ادامه تحصیل بپردازم؟

اگر می‌خواهید برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه بدون داشتن مدرک زبان و گذراندن دوره‌های آموزشی آیلتس اقدام کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • بررسی دانشگاه‌های مناسب؛ بر اساس سوابق تحصیلی، دانشگاه‌های مناسب در کشور فرانسه را بررسی و باتوجه‌به شرایط، آنها را اولویت بندی کنید، به وب‌سایت آنها مراجعه کرده و گزینه‌هایی که از نظر تحصیلی و اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی مناسب شما هستند را انتخاب نمایید. سپس به صورت آنلاین و همچنین گزینه‌های انتخابی، درخواست خود را به دانشگاه‌های مورد نظر بفرستید. در صورت تأیید درخواست شما از سوی دانشگاه، می‌توانید نامه تأییدیه دریافت نمایید.
  • انجام مصاحبه ویدئویی؛ بعد از انجام این مراحل، برای ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی شما توسط دانشگاه یک مصاحبه ویدئویی انجام می‌شود که هدف آن این است تا میزان اشتیاق به تحصیل در فرانسه و توانایی زبان انگلیسی شما سنجیده شود.
  • پرداخت شهریه؛ بعد از گذراندن این مراحل اکنون نوبت به پرداخت شهریه و هزینه‌های دیگر تحصیل شما در فرانسه می‌رسد. در صورتی که در مصاحبه ویدئویی موفق شوید، دانشگاه نامه پذیرش را برای شما ارسال می‌کند و باید هزینه اولین سال تحصیلی خود را پرداخت کنید.
  • ثبت‌نام در وب‌سایت کالج فرانسه؛ بعد پرداخت شهریه شما باید در وب‌سایت کالج فرانسه ثبت‌نام کنید که برای دریافت گواهی عدم اعتراض (NOC) نیاز به حضور در مصاحبه دیگری است که باید مدارکی از جمله پاسپورت معتبر، نامه پذیرش دانشگاه، مدرک اسکان، رزومه تحصیلی، رونوشت‌های دانشگاه، رسید پرداخت هزینه ثبت‌نام در کالج فرانسه و بیمه مراقبت‌های بهداشتی را به همراه داشته باشید.
  • درخواست ویزای تحصیلی از دولت فرانسه؛ زمانی که گواهی عدم اعتراض خود را دریافت نمودید، می‌توانید درخواست ویزای تحصیلی خود را در VFS فرانسه ثبت نمایید.

با گذراندن این مراحل شما می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به مدرک زبان در دانشگاه‌های فرانسه تحصیل نمایید. چنانچه می‌خواهید در مورد دیگر شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در فرانسه بدون نیاز به مدرک از جمله چگونگی ورود به کالج فرانسه یا نحوه مصاحبه با کالج فرانسه بیشتر بدانید، می‌توانید به وب‌سایت مؤسسه حقوقی سفیران ایرانیان مراجعه نمایید.

آیا تحصیل در فرانسه با زبان انگلیسی امکان‌پذیر است؟

برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور فرانسه را دارند، مسلماً تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی می‌تواند یک فرصت عالی برای آنها باشد؛ چراکه در فرانسه کیفیت آموزش بسیار بالا و همچنین شهریه‌های دانشگاهی مقرون‌به‌صرفه است. اما قبل از تصمیم‌گیری درباره شرایط و چگونگی تحصیل در فرانسه آن هم به زبان انگلیسی بهتر است اطلاعات کافی درباره این موضوع داشته باشید، به‌هرحال هنگامی که برای ادامه تحصیل به فرانسه مهاجرت می‌کنید، به طور حتم با مردم این کشور در ارتباط خواهید بود و باید چگونگی ارتباط برقرار کردن با آنها را یاد بگیرید تا بتوانید در فرانسه راحت‌تر زندگی نموده و معاشرت نمایید. البته در شهرهای بزرگ‌تر فرانسه بسیاری از مردم به زبان انگلیسی مسلط هستند و این موضوع می‌تواند امکان ورود به اجتماعات انگلیسی زبان را در این کشور برای شما فراهم نماید.

در خصوص مدارک لازم برای اینکه بتوانید با زبان انگلیسی در دانشگاه‌های کشور فرانسه به تحصیل بپردازید، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • داشتن مدارک مقاطع تحصیلی مثل گواهی دانشگاهی، کارنامه کلی و فهرستی از ریز نمرات درس‌هایی که گذرانده‌اید.
  • درخواست معرفی‌نامه از اساتید داخل کشور که مسلماً هرچه اعتبار اساتیدی که شما را به دانشگاه مقصد معرفی می‌کنند بیشتر باشد، شانس پذیرش شما در دانشگاه مربوطه بالاتر خواهد بود.
  • ارائه کارت شناسایی بین‌المللی
  • ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل؛ برای اینکه بتوانید با زبان انگلیسی در فرانسه تحصیل کنید، لازم است مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل را با حداقل نمره قبولی در اختیار داشته باشید.

با زندگی در کشور فرانسه و حضور در اجتماعات مختلف شما کم‌کم می‌توانید با زبان فرانسوی، لغات و اصطلاحات آن آشنا شوید، اما اگر می‌خواهید در زمینه تحصیل و کار در این کشور موفقیت بیشتری داشته باشید، حتماً به سمت یادگیری زبان فرانسوی بروید و تلاش کنید این زبان را هم در کنار زبان انگلیسی بیاموزید تا در فرانسه راحت‌تر بتوانید زندگی کنید. اما اگر تمایل داشتید درباره ادامه تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های معتبر این کشور بیشتر بدانید و شرایط هر کدام از آنها را بررسی کنید، حتماً به وب‌ سایت مؤسسه حقوقی سفیران ایرانیان سری بزنید.

چرا لازم است دوره‌های زبان فرانسوی را بگذرانیم؟

اگرچه امکان ادامه تحصیل در کشور فرانسه هم بدون مدرک زبان و هم با داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس و تافل برای دانشجویان متقاضی در دانشگاه‌های این کشور فراهم است؛ اما گذراندن دوره‌های زبان فرانسوی می‌تواند شرایط بهتری را ضمن تحصیل در این کشور برای شما فراهم آورد؛ چراکه شما می‌توانید برای گذراندن اوقات فراغت به راحتی در مکان‌های مختلفی از جمله کافه‌ها، بسیاری از گالری‌های هنری و موزه‌ها حضور پیدا کنید و هنگام ارتباط برقرار کردن با مردم این کشور به درستی دستور زبان فرانسوی را در ساختار جملات و واژگان تلفظ نمایید.

از طرفی با گذراندن این دوره‌ها که در حدود یک سال زمان می‌برد، با دریافت مدرک B2 زبان فرانسوی راهکارهای متعددی پیش روی شما قرار خواهد گرفت از جمله:

  • امکان پذیرش گرفتن در دانشگاه‌های معتبر فرانسه برای شما فراهم می‌شود که در پی آن ویزای شما دوباره تمدید خواهد شد.
  • از لحاظ کاری هم چنانچه شما بتوانید کاری مناسب را برای خود در این کشور پیدا کنید، هم می‌توانید ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید و هم با گذشت ۴ سال، به راحتی خواهید توانست اقامت دائم کشور فرانسه را دریافت کنید.

بنابراین در صورتی که تمایل دارید قبل از هرگونه اقدامی با چگونگی گذراندن دوره‌های زبان فرانسوی در فرانسه، شرایط و مزایای آن بیشتر آشنا شوید، حتماً با مشاوران مؤسسه حقوقی سفیران ایرانیان در ارتباط باشید تا شما را در این خصوص راهنمایی نمایند.