همه ما با بندر چابهار آشنایی داریم و حداقل یک بار نام آن را شنیده‌ایم. بندر چابهار در جنوب شرق کشور و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. بندری بودن این شهر زیبا را می‌توان مهم‌ترین و تنها علت رشد آن دانست. این بندر در مقایسه با بنادر دیگر اطراف خود، مثل بندر گواتر، رشد و توسعه بسیار بیشتری داشته. تبادلات تجاری زیادی در این منطقه انجام می‌شود. به همین دلیل اکثر مسافرانی که قصد سفر به چابهار را پیدا می‌کنند، اکثرا به خاطر خرید کالای خارجی با قیمت مناسب است. اما این تنها جاذبه‌ بندر چابهار به حساب نمی‌آید. بلکه این منطقه آزاد و زیبا، دیدنی‌های بی‌شماری دارد. از جمله جاذبه‌های طبیعی این بندر، می‌توان به ساحل صخره ای چابهار اشاره کرد. پس با سفرزون همراه باشید تا این ساحل منحصر به فرد را بهتر بشناسید.

saadatrent

 

ساحل صخره ای چابهار کجاست؟

ساحل صخره ای چابهار
ساحل صخره ای چابهار کجاست؟

ساحل صخره ای چابهار در بندر چابهار و استان سیستان و بلوچستان واقع شده. جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی در این شهر بندری جنوب کشور ما وجود دارد. از این میان می‌توان به تالاب‌های مختلف، باغ‌های موز، باغات انبه، بازارهای آزاد بین المللی، کوه‌های مریخی و نمای زیبای رو به دریای عمان اشاره کرد. اما بین تمام جاذبه‌های نام برده از این بندر، ساحل صخره ای چابهار یک زیبایی منحصر به فرد دارد. ما ایرانیان اکثرا از ساحل انتظار زمینی شنی را داریم. این در حالی است که ساحل صخره ای چابهار اصلا همانند سواحلی که تا کنون در زندگی خود دیده‌اید نیست.

شاید در این سواحل نتوان لذت پا برهنه بر شن راه رفتن را چشید، اما نمایی بسیار زیبا و منحصر به فرد را شاهد خواهید بود. ساحل صخره ای چابهار به دلیل ارتباطش با آب‌های اقیانوسی، منظره‌ای بی‌نظیر را در اختیار شما قرار می‌دهد. شاید به جرات بتوان این ساحل صخره ای را، زیباترین ساحل تمام ایران دانست. موج‌های خروشانی که از بادهای موسمی بر می‌خیزند، با صخره‌های بزرگ این ساحل برخورد می‌کنند. مردم محلی به برخورد این موج‌های خروشان با ساحل، موج فشان یا فواره آب می‌گویند. گاهی طول برخورد این موج‌ها به ۱۵ متر هم می‌رسد. تنها کافیست لبه یکی از این صخره‌ها نشسته و از پاشیده شدن قطرات ظریف آب به روی صورت خود لذت ببرید.

چرا باید ساحل صخره ای چابهار یا همان ساحل دریا بزرگ را انتخاب کنیم؟

چرا باید ساحل صخره ای چابهار یا همان ساحل دریا بزرگ را انتخاب کنیم؟

سفر به چابهار، سفری طولانی خواهد بود، مخصوصا اگر با وسیله نقلیه شخصی خود قصد سفر داشته باشید. اما ساحل صخره ای چابهار جاذبه‌ای نیست که کنار جاذبه‌های دیگر و به صورت سطحی از آن بازدید کنید. ساحل دریا بزرگ ساحلی است که ارزش آن را دارد که تنها به خاطر دیدن آن، قصد سفر پیدا کنید. صخره ها‌ی بزرگ با رنگی تیره ، همانند سربازانی نیزه به دست، از این ساحل زیبا و مردمان شهر حفاظت می‌کنند. خزه‌های سبز، نشان از پایداری و قدمت این صخره‌های عظیم الجثه دارند. از طرف دیگر نیروهای آب نیز با قطره قطره خود تلاش می‌کنند تا این صف دفاعی را در هم بشکنند. صدای مهیب برخورد این دو لشگر بزرگ، همیشه به گوش می‌رسد. نه آب از حمله ناامید می‌شود و نه صخره از دفاع دست بر می‌دارد.

ساحل صخره‌ای چابهار ، ساحلی زیبا که حتما باید از آن دیدن کرد

ساحل صخره‌ای چابهار ، ساحلی زیبا که حتما باید از آن دیدن کرد

به جرات می‌توان گفت که نظیر چنین ساحلی به هیچ وجه در ایران وجود ندارد. حتی ساحل‌های سنگی انزلی نیز به این زیبایی نیستند. این ساحل نه در بین مسافران، بلکه در میان مردم محلی نیز از شهرت زیادی برخوردار است. مردم محلی ترجیح می‌دهند غروب‌های جمعه را در اینجا سپری کنند. البته دیدن لاک پشت‌های کوچک و خرچنگ‌های دریایی را نمی‌توان نادیده گرفت. همچنین لذت دیدن پرندگانی که بال می‌گشایند و در هوایی پاکیزه به اوج آسمان می‌روند نیز مثال زدنی است.

برخی از افراد دیدن صحنه غروب آفتاب را بر فراز این صخره‌های ۱۰ متری ترجیح می‌دهند. این در حالی است که دیدن طلوع آفتاب بر روی این صخره‌ها، تجربه‌ای بسیار رویایی است که اصلا نباید از دست دهید. شما می‌توانید ساعت‌ها بر روی این صخره‌ها بنشینید و نظاره‌گر این همه زیبایی باشید. شاید با دیدن تصاویر این ساحل تصور کنید که همه چیز را درباره زیبایی آن می‌دانید. اما اصلا اینطور نیست. زیبایی ساحل صخره ای چابهار را با هیچ چیز نمی‌توان توصیف کرد. تنها باید آنجا باشید و از نزدیک با حواس پنجگانه خود آن را احساس کنید.

اکوسیستم منحصر به فرد ساحل صخره ای چابهار

اکوسیستم منحصر به فرد ساحل صخره ای چابهار

یکی از پوشش‌های گیاهی منحصر به فرد این منطقه، فرش خزه است. خزه‌های زیادی در طول زمان روی صخره‌ها را پوشانده‌اند. بسیاری از افرادی که از این سواحل دیدن کرده اند، عکس‌های زیادی را به یادگار کنار این خزه‌ها گرفته‌اند. یکی از زیبایی‌های اینجا که حتما باید ببینید، ماهیان کوچکی هستند که بر اثر جزر و مد، در چاله‌های کوچک این صخره‌ها به دام می‌افتند. این ماهی‌ها بسیار رنگارنگ و دیدنی هستند. همچنین صدف‌های کوچک و بزرگی را می‌توانید در میان این صخره‌ها پیدا کنید که نسبت به صدف‌های شمال ایران متفاوت هستند.

دیدن این همه زیبایی ساعت خاصی ندارد. به همین دلیل پارک ساحلی چابهار، به صورت شبانه روزی باز است و از مسافران پذیرایی می‌کند.

اقامت در چابهار

اقامت در چابهار

مکان‌های اقامتی زیادی در چابهار پذیرای مسافران این شهر هستند. هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره‌ای در این شهر حضور دارند که می‌توانند اقامت آرام و راحتی را برای شما فراهم کنند. جالب است بدانید که به دلیل حضور تاجران و افراد قدرتمند در این شهر، هتل‌های لوکس و مجللی نیز در آنجا وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

چه فصلی را برای سفر به چابهار انتخاب کنیم؟

فصل پاییز را می‌توان بهترین زمان برای سفر به چابهار دانست. در این فصل هوا بسیار معتدل است و پرنده‌های مهاجر مهمان این شهر هستند.

چه فصلی را برای سفر به چابهار انتخاب کنیم؟

البته فصل تابستان نیز به دلیل وجود بادهای موسمی، برای موج‌سواری و لذت بردن از صدای خروش موج‌های عظیم‌الجثه، بسیار مناسب است. در فصل بهار و ایام نوروز، یا ایام پیش از عید به منظور خرید، این شهر بسیار شلوغ می‌شود و هزینه‌های اقامت در آن نیز افزایش پیدا خواهند کرد.

چه غذاهایی را باید در چابهار بخوریم؟

چه غذایی بخوریم؟

هر منطقه‌ای را به غذاهای محلی منحصر به فرد خودش می‌شناسند. در مورد چابهار نیز این موضوع صادق است. البته در این شهر بندری، جز غذاهای دریایی تازه، نباید انتظار غذای خوشمزه دیگری را داشته باشید!

شاید در ابتدا این موضوع برای کسانی که علاقه‌ای به این گونه غذاها ندارند، اصلا خوشایند نباشد. اما در حقیقت حتی کسانی که از ماهی متنفر هستند هم، عاشق این غذاها می‌شوند. البته تنها اشکال این موضوع در آن است که توقع و انتظار آنها از تمام غذاهای دریایی بالا خواهد رفت!

اگر به این شهر زیبا سفر کردید، حتما در کنار ساحل به سراغ چرخ‌های غذای خیابانی بروید. این چرخ‌ها ماهی‌های صید روز را برای شما به سبکی بسیار منحصر به فرد درست می‌کنند که باید هنگام میل کردن آن مراقب انگشتان خود باشید. در ضمن ساندویچ کوسه نیز در اینجا بسیار شهرت دارد و محلیان منطقه حداقل هفته‌ای یک بار خودشان این غذای محبوب را درست می‌کنند. پس از آن غافل نشوید. همچنین اگر به دنبال هیجان بیشتر هستید، می‌توانید میگو، لابستر یا حتی هشت پا و خرچنگ و لاک پشت را نیز در منوی رستوران‌های کنار ساحل پیدا کنید.

غذاهای مردم سیستان و بلوچستان، بسیار پر ادویه و اغلب تند است. به همین دلیل بهتر است حتما با غذای خود، چند نوشیدنی سفارش دهید! حتی اگر به آشپز تاکید کنید که غذای شما تند نباشد، باز هم غذایی را برای شما تهیه می‌کند که از غذاهای تند ما چند بار تند‌تر است! پس تصور کنید که غذاهای محلی با سس تند چه طور می‌شود!

جاذبه‌هایی که باید دید

جاذبه‌هایی که باید دید

همانطور که در بالا اشاره کردیم، ساحل صخره ای چابهار ، تنها یکی از جاذبه‌های دیدنی چابهار به شمار می‌آید. به همین دلیل بهتر است در سفر خود به این شهر بندری زیبا، حتما از جاذبه‌های دیگر آن نیز دیدن فرمایید. جاذبه‌هایی مثل کوه گل افشان، کوه‌های مینیاتوری یا همان کوه‌های مریخی، تلگرافخانه انگلیسی‌های چابهار، تالاب لیپار و پلاژ ساحلی تیس که دیدن هیچ یک از آنها خالی از لطف نیست و حتی از قایق سواری در دریا نیز لذت ببرید.

دسترسی به ساحل صخره ای چابهار

آدرس ساحل صخره ای روی نقشه گوگل

برای دسترسی به ساحل صخره ای چابهار، می‌توانید از داخل شهر به وسیله بلوار امام خمینی، یا از طریق جاده‌ای که ترمینال اتوبوس‌ها در آن قرار دارد، خودتان را به میدان هیئت سه نفره برسانید. از آنجا باید بلوار اقیانوس را به سمت جنوب بروید تا به فلکه مادر برسید. از فلکه مادر کمی دیگر که به سمت جنوب بروید، به یک فلکه بزرگ خواهید رسید. از آنجا باید وسیله نقلیه را ترک کرده و پیاده به سمت ساحل بروید. البته این مسیری بود که با وسیله نقلیه شخصی خود باید پشت سر بگذارید. اما اگر به وسیله هواپیما، اتوبوس یا قطار به چابهار آمده‌اید، بهترین مسیر دسترسی به ساحل صخره ای، استفاده از تاکسی‌های درون شهری خواهد بود. البته از جاده رمین نیز به صورت مستقیم به بلوار ساحلی راه وجود دارد.

در ضمن بازدید از پارک ساحلی به صورت شبانه روزی مقدور است. همچنین برای ورود به این پارک نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست.

خب سفرزونی عزیز، نظر شما در مورد ساحل صخره ای چابهار چیست؟ آیا به نظر شما از نظر زیبایی این ساحل با سواحل اروپا قابل مقایسه نیست؟ به نظر شما بندر چابهار تنها برای خرید در بازارهای بین المللی مناسب است یا ارزش دیدنی جاذبه‌های طبیعی را نیز دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه انتظار دیدن نظرات شما را می‌کشیم! پس ما را منتظر نگذارید!


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های چابهار کلیک کنید.