وقتی بحث سفر به ترکیه می‎‌شود، اولین شهری که به ذهن ما خطور می‌کند، استانبول است. حتی شاید بسیاری از ما بارها و بارها به مقصد ترکیه بار و بندیل بسته باشیم، ولی هیچ شهری جز استانبول را ندیده باشیم. ترکیه شهرهای جذاب دیگری هم دارد که می‌توانیم یک تعطیلات رویایی را در آن‌ها بگذرانیم. یکی از این شهرها آنکاراست. سفر به آنکارا جذابیت‌های خاص خود را دارد و مطمئن باشید کیفیت این سفر کم‌تر از سفر به استانبول نخواهد بود. برای آشنا کردن شما با این شهر پرطرفدار و توریست جذب‌کن، سفرزون یک مطلب خاص درباره‌ی سفر به آنکارا آماده کرده است. با ما همراه شوید.

saadatrent

آنکارا شهر تجارت و تاریخ و هنر و تفریح

برای لمس زیبایی‌های ترکیه حتما باید سفر به آنکارا را در لیست سفرهای‌تان قرار دهید
برای لمس زیبایی‌های ترکیه حتما باید سفر به آنکارا را در لیست سفرهای‌تان قرار دهید

در سال ۱۹۳۲، آتاتورک آنکارا را به‌عنوان پایتخت کشور ترکیه تعیین کرد. آنکارا یک مرکز اقتصادی پر جوش و خروش و زنده و مدرن است. در این شهر، آسمان‌خراش‌های خوش‌تراشی در هم بافته شده‌اند و خیابان‌های عریض و تمیز پرتکاپو و زنده‌اند. اما شهری با ظاهر مدرن و اروپایی تنها تصویری نیست که در سفر به آنکارا با آن مواجه خواهید شد. تعدد کافه‌ها و رستوران‌ها در آنکار به‌طرز چشمگیری زیاد است. کلا اگر چند روزی را در آنکارا سر کنید، احساس می‌کنید مردم این شهر اصلا در خانه‌های‌شان غذا نمی‌خورند. همین‌طور بعضی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های ترکیه هم در آنکارا قرار دارند.

جدا از همه‌ی این‌ها هنرمندان بسیاری از سراسر ترکیه در این شهر جمع می‌شوند یا کارهای هنری‌شان را در گالری‌های این شهر عرضه می‌کنند، پس سفر به آنکارا عیشی کامل برای دوست‌داران هنر و هنرمندان هم خواهد بود.

در سفر به آنکارا به کدام موزه‌ها سر بزنیم

یکی از موزه‌های آنکارا که باید از نزدیک ببینید
یکی از موزه‌های آنکارا که باید از نزدیک ببینید

در سفر به آنکارا به‌هیچ‌وجه موزه‌های «تمدن آناتولی» و  «موزه‌ی آنتی کبیر» را از دست ندهید. موزه‌ی تمدن آناتولی در جنوب قلعه‌ی آنکارا بنا شده است. در کنار این موزه یک بازار قدیمی و یک مسافرخانه هم قرار دارد. آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه کل ادوار تاریخ ترکیه، از دوره‌ی پارینه سنگی تا دوران عثمانی‌ها، را شامل می‌شوند. این موزه جز پرطرفدارترین موزه‌های ترکیه است.


در سفرزون بخوانید: معروف ترین غذاهای ترکی در رستوران های محبوب آنکارا


بازدید از کدام آثار باستانی را در سفر به آنکارا از دست ندهیمدر موزه‌ی آنتی کبیر هم بخش‌های مهمی از تاریخ معاصر ترکیه به روایت اشیا و مدارک به تصویر کشیده شده است. همچنین، در این موزه متعلقات شخصی و وسایل آتاتوک، رهبر ترکیه‌ی مدرن، به نمایش گذاشته شده‌اند.

Temple of Augustus | معبدی به‌جا مانده از دوران روم باستان
Temple of Augustus | معبدی به‌جا مانده از دوران روم باستان

معبد آگوستوس را حتما ببیند. این معبد در سال ۲۵ قبل از میلاد مسیح بنا شده است و به روشنی تاریخ آن دوران را بازگو می‌کند. در کنار این معبد، ستون معروفِ ژولین هم قرار دارد که یکی از مشهورترین آثار باستانی ترکیه است. همین‌طور مسجد «کوچاتب» را هم در لیست جاهایی دیدنی سفرتان به آنکارا قرار دهید. این مسجد با گنجایش ۱۰۰ هزار نمازگزار یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان است. معماری این مسجد متعلق به دوران نئوکلاسیک دوران عثمانی است.

یکی دیگر از جاهای دیدنی آنکارا که حتما باید ببینید، «آنکارا کلسی» است. دیوارهای این برج منظره‌ای بی‌نظیر دارند و دیوار غربی بیش‌تر شبیه عرشه‌ی یک کشتی به نظر می‌رسد تا دیوارهایی معمولی یک برج. همچنین از بالای این برج چشم‌اندازی بی‌نظیر به «برج عثمان» خواهید داشت. به‌محض عبور از دروازه‌های آن هم به ۱۰۰ سال قبل پرتاب خواهید شد و سفر جذابی در تاریخ را تجربه خواهید کرد.

چند توصیه ظریف برای سفر به آنکارا


  • بهترین فصل برای سفر به آنکار فصل های حراج هستند. در تابستان دمای هوا گرم است.
  • محصولات دست‌سازِ مسی جزو سوغاتی‌های پر طرفدار آنکاراست؛ پس گشت و گذار در بازارهای سنتی آنکارا را حتما در برنامه‌تان بگنجانید.
  • در هنگام خرید چانه زدن را فراموش نکنید. یادتان نرود فرهنگ ایران و ترکیه بسیار به هم نزدیک‌اند.
  • از نوشیدن آب از شیرهای آب خودداری کنید. البته این آب‌ها آلوده نیستند، اما نوشیدن آب شیر کاری نیست که خود محلی‌ها توصیه کنند.
  • در رستوران‌ها، پرداخت مبلغ به گارسون‌ها متداول نیست. اگر از کیفیت خدمات یک رستوران یا کافه خیلی راضی بودید، بهتر است ۱۰ درصد مازاد صورت حساب را به صندوق پرداخت کنید.
  • برای حمل و نقل می‌توانید از اتوبوس استفاده کنید. البته آن‌ها در ساعاتی که کارمندان به سر کار می‌روند و یا به خانه برمی‌گردند خیلی شلوغ هستند. حواس‌تان باشد کرایه تاکسی هم بعد از ساعت هشت شب گران‌تر می‌شود.