سفر به اردبیل از آن سفرهایی است که خاطره‌ای باور نکردنی برایتان رقم می‌زند ما در این مطلب قصد داریم، با برنامه‌ی سفر ۳ روزه به اردبیل، همسفرتان شویم؛ بهشتی از ایران با قدمتی ۴۰ هزار ساله که پر از چشمه‌های جوشان و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری‌ست. از آن‌جایی که اردبیل زمستان‌های سرد، با بارش برف سنگین دارد، بهترین فصل سفر به آن، بهار و تابستان است. تصور کنید، در خنکای بهار، در حوضچه‌های آب‌گرم نشسته‌اید و آب خنک طبیعی کوهستان‌ سبلان را می‌نوشید، حس معرکه‌ای‌ست که فقط در اردبیل خواهید داشت. با سفرزون همراه باشید.

saadatrent

روز اول؛ جاده‌ی اسالم به خلخال

جاده‌ی اسالم به خلخال| زیبا‌ترین جاده‌ی ایران
جاده‌ی اسالم به خلخال| زیبا‌ترین جاده‌ی ایران

سفر به اردبیل را از شهر «آستارا» شروع کنید و از مارپیچ‌های افسانه‌ای جاده‌ی اسالم به خلخال لذت ببرید. از این جاده به‌عنوان «بهشت جاده‌های ایران» نام می‌برند. این جاده از گیلان شروع می‌شود و از میان شالیزارهای سرسبز، آبادی‌ها و خانه‌های بسیاری عبور می‌کند تا به خلخال در جنوب اردبیل می‌رسد. هرچه جلوتر می‌رویم، درخت‌ها، رودخانه‌ها و دره‌ها زیباتر می‌شوند.

مسیر جاده اسالم به خلخال روی نقشه گوگل

اقامت در هتل پرنیان

هتل پرنیان| اقامتگاهی دنج در سرزمین چشمه‌های جوشان
هتل پرنیان| اقامتگاهی دنج در سرزمین چشمه‌های جوشان

پیشنهاد ما برای اقامت روز اول، هتل «پرنیان» است؛ بهترین هتل اردبیل برای کسانی که مسیرشان جاده‌ی اسالم-خلخال است. این هتل وسط دِه سرسبز «خِمس» قرار دارد.

روستایی خمس با قدمت ۵ هزار ساله، در ۱۵ کیلومتری خلخال قرار گرفته و از اولین روستاهای اردبیل است؛ منطقه‌ای کوهستانی که پر از باغ‌های سیب، گردو، آلو و زردآلو است. هتل پرنیان و روستای خمس با داشتن طبیعت بکر و آب و هوای مطبوع، در همه‌‌ی فصل‌ها پذیرای گردشگران بسیاری‌ست. برای آن‌هایی که اهل سکوت و آرامش‌اند، خمس جذاب‌ترین قسمت سفر به اردبیل است.

آدرس هتل پرنیان اردبیل روی نقشه گوگل

 

مسجد علیای روستای خمس

مسجد علیا| بنای به‌جامانده از دوره‌ی قاجار
مسجد علیا| بنای به‌جامانده از دوره‌ی قاجار

«مسجد علیا»ی روستای خمس از آثار باستانی‌ست که به دوره‌ی «قاجار» برمی‌گردد. تونل‌های زیرزمینی روستا از اسرار سر به مهری‌ست که علت وجودشان هنوز بر کسی روشن نیست. اگر به روستای خمس رفتید، حتماً به مسجد علیا هم سربزنید.

آدرس مسجد علیا اردبیل روی نقشه گوگل

راه رفتن روی پل معلق پیرتقی

پل معلق پیرتقی| ترس، هیجان و لذت در مسیر اردبیل
پل معلق پیرتقی| ترس، هیجان و لذت در مسیر اردبیل

از روستای خمس به سمت «هشجین» حرکت می‌کنیم. داریم به ترسناک‌ترین قسمت سفر به اردبیل نزدیک می‌شویم. در دره‌های عمیق و زیبای این شهر، «پل معلق پیرتقی»، یکی از بلندترین پل‌های معلق ایران، وجود دارد. همانند تصوری که از پل‌های معلق بلند و خطرناک داریم، پلی به طول ۷۰ متر و عرض یک متر و ارتفاع ۶۰ متر از رودخانه در انتظار ماست. عبور از روی پل در کنار صدای خش خش چوب‌های خشک و صدای آبی که از دل کوه آرام آرام بیرون می‌ریزد، فضای مهیجی برای‌تان می‌سازد. اگر اهل خطرکردن هستید و ترس از ارتفاع هم ندارید، به‌تان پیشنهاد می‌کنیم، تجربه‌ی متفاوت پیاده‌روی روی پل معلق پیرتقی را از دست ندهید.

آدرس پل معلق پیرتقی روی نقشه گوگل

آب گرم گیوی

روستا و آب‌گرم گیوی| یکی از مقاصد سفر به اردبیل
روستا و آب‌گرم گیوی| یکی از مقاصد سفر به اردبیل

سمت روستای «گیوی» بروید. این‌جا اولین روستایی‌ست که در سفر به اردبیل ، به چشمه‌های جوشان آب‌گرم می‌رسید. آب‌گرم گیوی برای درمان بیماری‌های پوستی و رماتیسم مفصلی بسیار مناسب است. رودخانه‌ی گیوی و باغ‌های اطرافش یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که حسابی طرفدار دارد.

آدرس روستا و آبگرم گیوی روی نقشه گوگل

روز دوم؛ ویندکلخوران

ویندکلخوران| شهری پنهان شده در میان صخره‌ها
ویندکلخوران| شهری پنهان شده در میان صخره‌ها

روز دوم از برنامه‌ی سفر به اردبیل را با حرکت به‌سوی دهکده‌ی سنگی «ویند کلخوران» شروع کنید. این روستا در ۵ کیلومتری خلخال است و با دیوارها و خانه‌های سنگی تراش‌خورده‌اش یکی از پدیده‌های خاص معماری و تاریخی اردبیل است. روستای ویندکلخوران با ظرافت بسیاری در دل کوه و صخره‌ها تراشیده شده و خانه‌ها و سنگ قبرهای دیدنی‌اش که به‌شکل حیوان در آن قرار گرفته، این روستا را به موزه‌ی طبیعی تبدیل کرده است.

آدرس ویندکلخوران اردبیل روی نقشه گوگل

روستای آلوارس

الوارس | سفر سه روزه به اردبیل
الوارس | سفر سه روزه به اردبیل
الوارس | سفر سه روزه به اردبیل
الوارس | سفر سه روزه به اردبیل

به روستایی ییلاقی «آلوارس» در ۱۲ کیلومتری «سرعین» می‌رویم. حضور در دامنه‌های کوه «سبلان» و طبیعت سرسبز، روستای آلوارس را به یکی از جاهای گردشگری اردبیل تبدیل کرده. این روستا در ارتفاع بلندی قرار گرفته، جوری‌که وقتی به آن‌جا می‌رسید، انگار روی ابرها قدم برمی‌دارید. پیست اسکی، حضور عشایر منطقه در فصل بهار و تابستان، خانه‌های قدیمی و مسجد، از جاذبه‌های گردشگری آلوارس‌ است. اگر به این روستا رفتید، آب روان کوهستان سبلان، سرشیر و نان محلی و آرامشش را از دست ندهید. سعی کنید، صبح زود در این روستا باشید تا بیش‌تر از لذت‌های طبیعی‌اش استفاده کنید.

آدرس الوارس روی نقشه گوگل

کباب اردبیل

کباب اردبیل| کباب با گوشت تازه از محبوب‌ترین غذاهای اردبیل است
کباب اردبیل| کباب با گوشت تازه از محبوب‌ترین غذاهای اردبیل است

به جاهای خوشمزه‌ی سفر رسیده‌ایم. حتماً بعد از این همه گردش حسابی گرسنه‌اید، پیشنهاد ما برای‌تان چلوکبابی معروف «فرزاد» است؛ یکی از بهترین رستوران‌های اردبیل. رستورانی با فضای صمیمی و دوستانه که شاید ظاهری لوکس و مدرن نداشته باشد، ولی غذاهایی با کیفیت و قیمت مناسب به‌تان می‌دهد. غذا را که میل کردید، فراموش نکنید، شما در چند کیلومتری سرعین هستید، پس می‌توانید به‌راحتی از ترکیب طلایی کباب و آب‌گرم لذت ببرید.

آب‌گرم سبلان

مجتمع آب درمانی سبلان| فضایی مدرن و امکان آب‌گرم درمانی
مجتمع آب درمانی سبلان| فضایی مدرن و امکان آب‌گرم درمانی

حتماً به مجتمع «آب درمانی سبلان» سری بزنید. آب‌گرم سبلان یکی از بهترین آب‌گرم‌های سرعین است که امکانات پیشرفته‌ای مثل چند استخر بزرگ، سونا و جکوزی، وان‌های اختصاصی و بخش درمانی و فیزیوتراپی دارد. این امکانات باعث شده‌ این مجتمع خاص‌ترین مرکز آب درمانی در کل خاورمیانه و آسیا باشد.

آدرس آبگرم سبلان روی نقشه گوگل

روز سوم؛ آخرین روز سفر به اردبیل

حمام ظهیر السلام| موزه‌ی زنده‌‌ی از تاریخ اردبیل
حمام ظهیر السلام| موزه‌ی زنده‌‌ای از تاریخ اردبیل

روز سوم گردش را با «موزه‌ی مردم‌شناسی» حمام «ظهیرالاسلام» آغاز کنید. این حمام، «آقانقی» هم نامیده می‌شود. حمام آقانقی در دوران «ایلخانی» توسط ظهیرالاسلام بنا شده و در زمان قاجار توسط آقانقی، «موتمن‌الرعایا»، خریداری و بازسازی شده است. پیشینه‌ی هنر معماری و توجه بسیار به جزئیات، در گوشه گوشه‌ی این موزه، نگاه هر گردشگری را به‌خود جذب می‌کند. مجسمه‌های دیدنی «مومی» برای نمایش شیوه‌ی زندگی، سنت‌ها، پوشش و خوراک مردم اردبیل در این موزه قرار گرفته‌اند.

بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی

بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی| هنر معماری صفویه |سفر به اردبیل
بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی| هنر معماری صفویه |سفر به اردبیل

«بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی» با معماری ایلخانی و تیموری و الهام از فلسفه‌ی صوفیانه، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مقبره‌ی «شاه اسماعیل» صفوی و همسرش را در دل خود جا داده. کاشی‌کاری معرق و مقرنس، خطاطی دوران صفویه، طلا و نقره‌کاری، تنگ‌بری، گچ‌بری و… از هنرهایی‌ست که در این بنا به‌کار رفته. اشیا، کتاب‌ها، فلزها و جواهرهای قدیمی و قیمتی در رواق یا قندیل این بنا قرار گرفته‌ و آن را زیباتر کرده‌اند. توصیه می‌کنیم، هرگز دیدن این بقعه‌ی را از دست ندهید.

آدرس بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی روی نقشه گوگل

موزه‌ی اردبیل

موزه‌ی اردبیل| تاریخ زنده‌ی تاسیس صفویه‌
موزه‌ی اردبیل| تاریخ زنده‌ی تاسیس صفویه‌

کم‌کم به پایان برنامه سفر به اردبیل نزدیک می‌شوید. موزه‌ی باستان‌شناسی مقصد بعدی‌‌ست؛ مجموعه‌ای از آثار و اشیای تاریخی، از دوره‌های مختلف. این موزه‌ شما را با تاریخ ایران به‌خصوص دوران صفوی آشنا می‌کند.

آدرس موزه باستان شناسی اردبیل روی نقشه گوگل

بازار اردبیل

بازار اردبیل| معماری دوران صفوی
بازار اردبیل| معماری دوران صفوی

وقتش رسیده سراغ بازار قدیمی اردبیل بروید. این بازار از گذشته تا امروز محل تجارت و داد و ستد مردم بوده. معماری این بازار مربوط دوران صفوی‌ست و در سده‌های ۷ و ۸ هجری قمری رونق فراوانی داشته. در نیم قرن گذشته بخش‌های عمده این بازار خراب شده و ارتباط بازارچه‌ها با یکدیگر از بین رفته، اما هنوز رونق گذشته را دارد. محصولات چرمی مرغوب ایرانی، آذربایجانی و ترکیه‌ای را می‌توانید در این بازار با قیمت‌ مناسب پیدا کنید.

آدرس بازار اردبیل روی نقشه گوگل