تبریز یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران است و جاهای دیدنی‌اش چند روزی وقت می‌خواهد، ولی متاسفانه این روزها بیش‌تر مردم زمان چندانی برای گردش ندارند. بنابراین، اگر قبل از سفر یک برنامه‌ی حساب شده داشته باشید، بیش‌تر از گردش‌تان لذت می‌برید. در این‌جا، با هم سفر به تبریز را در ۳ روز تجربه می‌کنیم. در این برنامه‌ی سفر کوتاه در سفرزون، بیش‌تر جاذبه‌های گردشگری تبریز را برای‌تان قرار داده‌ایم.

saadatrent

روز اول سفر به تبریز

روز اول حسابی وقت دارید و سرحال‌اید، پس وقت‌تان را به گشت‌وگذار در «بازار تبریز» بگذرانید. قبل از تبریزگردی هتلی خوب برای اقامت پیدا کنید. اگر خیلی اهل هتل‌های گران نیستید، اما جای تروتمیزی می‌خواهید، «مهمانسرای تبریز» را امتحان کنید. در غیر این‌صورت هتل‌های مدرن و البته گرانی، مطابق سلیقه‌تان پیدا می‌شود .

بازار تبریز

بازار تبریز| بزرگ‌ترین بازار سقف‌دار دنیا
بازار تبریز| بزرگ‌ترین بازار سقف‌دار دنیا

همان‌طور که گفتیم، معمولاً در روز اول انرژی بیش‌تری دارید و هیجان دیدن شهر جدید باعث می‌شود کم‌تر احساس خستگی کنید. روز اول‌، روز پیاده‌روی و بازارگردی‌ست. این بازار بزرگ‌ترین بازار سقف‌دار تاریخی جهان است و قسمت‌های مختلفی مانند: بازار «طلافروشان»، «فرش‌فروشان»، «شیشه‌گرخانه» و «کفاشان» را دارد. از صبح تا بعدازظهر روز اول‌تان مخصوص خرید سوغات تبریز از این بازار است.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز| این بنا به مسجد جامع کبیری هم معروف است
مسجد جامع تبریز| این بنا به مسجد جامع کبیری هم معروف است

پس از گردش در بازار تبریز، سراغ «مسجد جامع» شهر بروید. این مسجد در دوره‌ی «سلجوقی» ساخته شده و تا دوره‌ی «قاجار» بازسازی شده و قسمت‌های مختلفی به آن اضافه شده‌ است. مسجد جامع تبریز در کتاب‌های تاریخی، «جامع کبیری» هم نامیده شده است. بازار تبریز اطراف این مسجد شکل گرفته، برای همین رفتن از بازار به مسجد وقتی از‌تان نمی‌گیرد.

خانه‌ی مشروطه

خانه‌ی مشروطه| از محل‌های اجتماع مشروطه‌خواهان
خانه‌ی مشروطه| از محل‌های اجتماع مشروطه‌خواهان

روز اول‌تان را با دیدن «خانه‌ی مشروطه» تمام کنید. خانه‌ی مشروطه یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین خانه‌های تاریخی تبریز است که در دوره‌ی مشروطه، محل هم‌فکری و گرفتن تصمیم‌های مهم مشروطه‌خواهان بوده. امروزه این خانه‌ی تاریخی به «موزه‌ی مشروطه» تبدیل شده. دیدن تندیس مشروطه‌خواهان بزرگ، نامه‌نگاری‌ها و نوشته‌های تاریخی و فرمان مشروطیت، حس خوبی به‌تان از ایرانی بودن می‌دهد و برای‌تان روز اول‌ سفر به تبریز را به‌یادماندنی خواهد کرد.

روز دوم سفر به تبریز

روز دوم با تاریخ‌گردی شروع می‌شود. مسجد «کبود» و «موزه‌ی آذربایجان» از جاهایی تاریخی‌ای هستند که در سفر به تبریز، حتماً باید به‌شان سربزنید. این مسجد و موزه نزدیک به‌هم، در مرکز شهر (خیابان‌ امام خمینی (ره)) قرار گرفته‌اند.

مسجد کبود و موزه‌ی آذربایجان

مسجد کبود| از آثار استثنایی دوره‌ی اسلامی در تبریز | سفر به تبریز
مسجد کبود| از آثار استثنایی دوره‌ی اسلامی در تبریز

این مسجد کهن با نمای کاشی‌های آبی‌رنگ انرژی بسیاری به‌تان می‌دهد. درست در کنار این مسجد، موزه‌ی آذربایجان قرار دارد که پس از «موزه‌ی ملی تهران»، دومین موزه‌ی باستان‌شناسی ایران است. این موزه‌ی ۳ طبقه، آثاری از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر را به‌تان نشان می‌دهد.

میدان ساعت و ارگ علیشاه

پس از دیدن موزه‌ی آذربایجان به «میدان ساعت» بروید و کاخ‌موزه‌ی «شهرداری» تبریز را هم ببینید. این موزه در یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های شهرداری‌های ایران قرار دارد. پس از این میدان، به خیابان «مقصودیه» بروید و با پیاده‌روی در این خیابان و خیابان‌ انتهای آن، خانه‌های تاریخی مشهور تبریز مانند خانه‌ی «نیکدل»، «بهنام» و موزه‌ی استاد «شهریار» را هم ببینید.

ارگ علیشاه| یکی از آثار تاریخی که در سفر به تبریز حتماً باید به آن سربزنید | سفر به تبریز
ارگ علیشاه| یکی از آثار تاریخی که در سفر به تبریز حتماً باید به آن سربزنید

روز دوم‌تان را با دیدن «ارگ علیشاه» به شب برسانید. این ارگ هنگام غروب آفتاب و زیر روشنایی نورافکن‌ها شکوه فوق‌العاده‌ای دارد. ندیدن این ارگ در سفر به تبریز پشیمان‌تان خواهد کرد، از دستش ندهید.

روز سوم سفر به تبریز

امروز از شهر بیرون بزنید و به سمت روستای معرکه‌ی «کندوان» بروید و بعد از گذراندن چند ساعتی در آن، برای خداحافظی با سفر ۳ روزه‌تان به تبریز برگردید. البته اگر بیخیال برنامه‌ی ۳ روزه شدید، بیش‌تر از یک روز هم می‌توانید در این روستا بمانید. کندوان هتل‌های بسیای دارد که حداقل قیمت‌شان برای یک شب حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

روستای کندوان

روستای کندوان| روستای زیبا در 60 کیلومتری تبریز
روستای کندوان| روستای زیبا در ۶۰ کیلومتری تبریز

روستای کندوان در ۶۰ کیلومتری تبریز است. بیش‌تر مردم روستا در خانه‌هایی در دل صخره‌هایی به شکل «کله‌قند» زندگی می‌کنند. علاوه بر جذابیت معماری، این روستا فروشگاه‌های سنتی‌ای دارد که خوراک خرید سوغاتی و یادگاری‌ست. سفر به تبریز و کندوان در فصل‌های سرد سال، برای مسافرهایی که عادت به سرمای شدید ندارند، غیر ممکن است، اما در فصل‌های بهار و تابستان سفر بی‌نظیری برای‌شان خواهد شد.

ایل‌گلی

سفر به تبریز

پس از این‌که روستای کندوان را دیدید، برای کمی استراحت به جاهای تفریحی تبریز برگردید؛ «ایل گلی» (شاه‌گلی) و «عون‌بن‌علی» بهترین‌شان هستند. پیاده‌روی در میان درخت‌ها، استراحت کنار استخر، پذیرایی رستوران‌ها و کافه‌ها و همچنین تجربه‌ی هیجان «سورتمه» و «تله‌کابین»، پایان این ۳ روز را برای‌تان به‌یادماندنی‌تر خواهد کرد.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های تبریز کلیک کنید.