چیزی به شروع جام جهانی روسیه درست بغل گوش‌مان نمانده است. اگر اهل فوتبال و سفر هستید، یک دقیقه را هم نباید از دست بدهید. از همین الان باید برنامه‌ی‌ سفر به روسیه را بچینید، تا هم فوتبال‌‌ها را از دست ندهید و هم از زیبایی‌های روسیه بی‌نصیب نمانید. همه‌ی فوتبال‌دوست‌ها و اهل سفرهای دنیا عزم‌شان را جزم کرده‌اند، که امسال تابستان به سرزمین تزارها بروند و حسابی خوش بگذرانند.

saadatrent

اگرچه ما ایرانی‌ها با تیم‌های اسپانیا، پرتغال و مراکش که ابرقدرت‌های قاره‌های‌شان هستند، هم‌گروه شده‌ایم اما جای شکرش باقی‌ست که حداقل در شهرها‌یی بازی می‌کنیم که از لحاظ زیبایی و تاریخی تک‌اند و هر توریستی آرزو دارد یک‌بار هم شده این شهر‌ها را ببیند. سفرزون برای همه‌ی بچه‌های تیم ملی بهترین را آرزو می‌کند.

برنامه‌ی بازی‌های ایران در جام جهانی روسیه

گروه ایران در جام جهانی روسیه
گروه ایران در جام جهانی روسیه

 

ایران – مراکش

تاریخ برگزاری: ۲۵ خردادماه ۱۳۹۷

ساعت ۱۸:۳۰

محل برگزاری: ورزشگاه سن پترزبورگ

……………..

ایران – اسپانیا

تاریخ برگزاری: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

ساعت: ۲۱:۳۰

محل برگزاری: ورزشگاه کازان آرنا شهر کازان

…………..

ایران – پرتغال

تاریخ برگزاری: ۴ تیرماه ۱۳۹۷

ساعت: ۲۱:۳۰

محل برگزاری: ورزشگاه موردویا آرنا شهر سارانسک

 

سلام بر چهارمین شهر پرجمعیت اروپا

سفر به جام جهانی روسیه | سن‌پترزبورگ
سفر به جام جهانی روسیه | سن‌پترزبورگ

به چهارمین شهر پر جمعیت اروپا، تاریخی‌ترین شهر روسیه و نماد مدرنیسم در این کشور خوش آمدید. این‌جا سن‌پترزبورگ است، شهر رویایی تزارها، موزه‌های بی‌انتها و معماری‌های عظیم. هرچیزی که این‌جا می‌بینید رنگی از طلا و مرمر دارد؛ از مجسمه‌ی پتر کبیر، بنیان‌گذار سن‌پترزبورگ بگیرد تا موزه‌ی هرمیتاژ، عظیم‌ترین موزه‌ی دنیا.

سن‌پترزبورگ در کناره‌ی خلیج فنلاند قرار گرفته و رودخانه‌ی بزرگ «نوا» از میانش می‌گذرد. به همین‌خاطر آب‌و‌هوای سن‌پترزبورگ سرد و خنک است.  اگر از آن دسته توریست‌هایی هستید که یکی دو روز زودتر به روسیه رسیده‌اید، پس وقت کمی برای تلف کردن و استراحت دارید. جاهای زیادی هست که باید ببینید.

شب‌های سفید ، یادآور داستان‌های روسی

سفر به جام جهانی روسیه | شب‌های سفید سن‌پترزبورگ
سفر به جام جهانی روسیه | شب‌های سفید سن‌پترزبورگ

شاید سفر به جام جهانی روسیه تنها به قصد دیدن از بازی‌های جام‌جهانی باشد، اما نباید از دیدنی‌های این کشور خودتان را محروم کنید. یکی از این دیدنی‌های هست که هر سال فقط یکبار ظاهر می‌شود و حسابی هم معروف است، پس نباید از دستش داد.

حتما شما هم کتاب «شب‌‌های سفید»، نویسنده‌ی مشهور روس، «داستایوفسکی»، را خوانده‌اید یا شاید فیلم ایرانیش «شب‌های روشن» را دیده باشید. شب‌های روشن بیش‌تر از آن‌که روایت رابطه‌ای مثلثی باشد، داستان زیبایی‌هایی سن‌پترزبورگ است. هرسال در تابستان (تقریبا ۲۱ خرداد تا ۱۱ تیرماه) پدیده‌ی عجیبی در شمال روسیه و به‌خصوص سن‌پترزبورگ رخ می‌دهد که به نام شب‌های سفید خوانده می‌شود. این دقیقاً هم زمان با جام جهانی و بازی‌ ایران در این شهر است.

شب‌های سفید یا شب‌های روشن به حالتی گفته می‌شود که در آن آسمان شب روشن‌ است یا حالتی گرگ‌ومیش دارد که به‌خاطر نزدیک شدن زمان طلوع و غروب خورشید در مدارهای بالای زمین است. در حقیقت خورشید به‌طور کامل در افق غروب نمی‌کند و در حالتی شبیه غروب باقی می‌ماند. ۲۵ خردادماه ۹۷ اوج شب‌های سفید سن‌پترزبورگ است و اصلا نباید این فرصت طلایی را از دست بدهید.

موزه‌ی هرمیتاژ و دیدار با تاریخ روسیه

سفر به جام جهانی روسیه | موزه‌ی هرمیتاژ
سفر به جام جهانی روسیه | موزه‌ی هرمیتاژ

سفر به جام جهانی روسیه با بازی جذاب ایران و مراکش شروع می‌شود. این بازی راس ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه شروع می‌شود. پس بهتر است قبل از آن سری به موزه‌ی «هرمیتاژ» بزنید و با آثار تاریخی که در آن از ایران می‌بینید، حسابی وطن‌دوستی خونت‌تان را بالا ببرید.

آرمیتاژ یا هرمیتاژ، یکی از معروف‌ترین موزه‌های دنیاست که بیش‌تر از ۳ میلیون اثر هنری و تاریخی در آن وجود دارد. آثار تاریخی از دروه‌های تمدنی مختلف که البته دوره‌ی رنسانس آن از جایگاه بسیار ارزشمندی در تاریخ هنر برخوردار است. گفته می‌شود برای دیدن همه‌ی آثار آرمیتاژ سال‌ها زمان نیاز است. برای همین به‌دنبال این نباشید که همه‌ی موزه را ببنید، بلکه به‌دنبال علاقه‌های‌تان بروید. احتمالا بخش ایران با گنجینه‌ی منحصربه‌فردش انتخاب اول شما خواهد بود؛ قدیمی‌ترین فرش جهان با نام «پازیریک» که قدمتش به دوره‌ی هخامنشی بازمی‌گردد در این موزه قرار دارد. همین‌طور آثار ارزشمندی از دوره‌ی صفویه و قاجاریه در این موزه جا خوش کرده که نباید دیدن‌شان را از دست بدهید.

بخش دیگری که باید آن را ببینید دوره‌ی رنسانس و آثار نقاشی و تجسمی است. در این بخش معروف‌ترین تابلوهای نقاشی دنیا را می‌بینید؛ مجسمه‌های مرمرین «میکل آنچژ»، تابلوهای خاص «داوینچی» و البته آثار امپرسیونیست‌های بزرگی مثل «ونسون ون‌گوگ». آرمیتاژ در حقیقت کاخ زمستانی تزارهای روسیه بوده، که در زمان انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه به تصرف بولشویک‌ها درآمد و تزار در آن دستگیر شد. بعدها در دوره شوروی سابق آثار تاریخی مانده در کاخ به نمایش عمومی گذاشته شد. امیدوارم بعد بازدید از موزه و البته بعد از بازی فوتبال تا این‌جای سفر به جام جهانی روسیه حداقل یک پیروزی یا مساوی گیرمان آمده باشد.

جادو در کلیسای سنت ایزاک سن پترزبورگ

کلیسای سنت ایزاک | از زیباترین کلیساهای شرق اروپا
کلیسای سنت ایزاک | از زیباترین کلیساهای شرق اروپا

روز بعد از بازی ایران و مراکش زمان خوبی برای دیدار از بناهای تاریخی و منحصربه‌فرد سن‌پترزبورگ است و حسابی سفر به جام جهانی روسیه را برای‌تان دلچسب می‌کند.

دین رسمی در روسیه مسیحیت «ارتدوکس» است و یکی از مظاهرش کلیسای «سنت ایزاک» یا کلیسای اسحاق. معماری این کلیسا آن‌قدر خاص و عجیب است که کل روزتان را عوض می‌کند. فضای داخلی عجیب‌و‌غریب که تا مدت‌ها فکر و ذکر توریست‌ها را به قوس و طاقش مشغول می‌کند. اولین چیزی که به ذهن‌شان می‌رسد این است که دوست دارند بدانند پشت آن محراب طلایی چه خبر است. سفر به جام‌جهانی روسیه فرصت خوبی برای دیدن این غول زیباست.

کلیسای جامع سنت ایزاک را معماری فرانسوی به نام «آگوست دمانفراند» ساخته است. گنبد طلایی در حاشیه‌ای از رنگ‌های سبز اکسید مس آنچنان غریب است که ناخوداگاه خودتان را برای دیدن یک شگفتی در درونش آماده می‌کنید. غافل از این‌که هرچه قدر هم تخیل‌تان قوی باشد غیر ممکن است آن‌همه رنگ و آب‌وتاب را بتوانید در ذهن‌تان تصور کنید. در یک کلام آماده‌ی جادو شدن در سنت ایزاک سن‌پترزبورگ باشید.

قلعه‌ی پیتروپال و یک شاهکار معماری در سن پترزبورگ

سفر به جام جهانی روسیه | قلعه‌ی پتروپال
سفر به جام جهانی روسیه | قلعه‌ی پتروپال

ظهر روز دوم سفر به جام جهانی روسیه زمان خوبی برای دیدار از ساحل بکر سن‌پترزبورگ و البته شاهکارهای معماریش است. قلعه پتروپال یکی از آن‌هاست که برای حفاظت از سن‌پترزبورگ توسط پتر کبیر ساخته شد. این قلعه‌ی غیرقابل فتح در دهانه‌ی دریای بالتیک و رود نوا روی جزیره‌ی «زایاچی» بنا شده است. معماران این قلعه «دومینیکو ترزینی» ایتالیایی و «کریستوفر مینیخ» آلمانی بودند. آن‌ها این قلعه را به شکل یک شش ضلعی ساختند. این قلعه در جنگ‌های زیادی در برابر سوئد، ناپلئون و هیتلر نقش داشته و امنیت سن‌پترزبورگ را حفظ کرده است.

زمان بازدید از قلعه را طوری برنامه‌ریزی کنید که حتما راس ساعت ۱۲ در آن‌جا باشید، چون در این زمان توپ‌های قلعه شلیک می‌شود.

کلبه‌ی پتر کبیر ، جایی برای سفر در تاریخ

سفر به جام جهانی روسیه | کلبه‌ی پتر کبیر
سفر به جام جهانی روسیه | کلبه‌ی پتر کبیر

به کلبه‌ای می‌رویم که تنها در ۳ روز ساخته شد و اولین ساختمان سن‌پترزبورگ به‌حساب می‌آید. این کلبه را سربازان روس برای تزار بزرگ روسیه، پتر کبیر ساختند و نامش هم به کلبه‌ی پتر کبیر معروف شد. کلبه‌ای به مساحت کم‌تر از ۶۰ متر که بر فراز تپه‌ای در کناره‌ی رود نوا ساخته شد و پتر از آن‌جا بر ساخت زیباترین و نوین‌ترین شهر روسیه نظارت می‌کرد.

شاید اولین چیزی که به ذهن‌تان بیایید، ساده‌زیستی پتر باشد که البته پر بیراه نیست. پتر پس از ۵ سال از این کلبه به کاخش نقل مکان کرد و کلبه که از چوب ساخته شده بود از جای قبلی به مکان امروزی برده شد. بعدها و زمانی که چوب‌ها کم‌کم نابود شدند، بنای ساختمان کلبه از چوبی به آجری تغییر کرد. هنوز وسایل شخصی پتر در این کلبه وجود دارد و برای دیدار از آن باید چیزی نزدیک به ۲۰۰ روبل روسیه پرداخت کنید.

کاخ کاترین و تزارسکویه سلو و یک رویای آبی

سفر به جام جهانی روسیه | کاخ تابستانی یا کاخ کاترین
سفر به جام جهانی روسیه | کاخ تابستانی یا کاخ کاترین

در آخرین روزهای اقامت‌ سن‌پترزبورگ در سفر به جام جهانی روسیه هستیم. قبل از این‌که این شهر زیبا را ترک کنید جایی هست که حتما باید ببینید. کاخی عظیم آمیخته با رنگ آبی که در بستر سبز چمن‌ها و درخت‌های باغ بزرگی جا خوش کرده اولین تصویری است که در مواجه با کاخ کاترین در «تزارسکویه سلو» می‌بینید. پس از بنای سن‌پترزبورگ توسط پتر کبیر، تزار به همراه خانواده‌اش به مجموعه بناهای در روستای پوشکین در ۲۵ کیلومتری این شهر رفت. این مکان با عنوان تزارسکویه سلو یا «دهکده‌‎ی تزارها» معروف شد. در زمان جنگ بزرگ پتر با سوئد که به پیروزی روسیه انجامید، کاترین اول، همسر پتر، سنگ بنای کاخ بزرگش را گذاشت.

کاخ کاترین | اتاق کهربایی ساخته شده از هزاران قطعه کهربا
کاخ کاترین | اتاق کهربایی ساخته شده از هزاران قطعه کهربا

زیبایی این کاخ باور نکردنی است. در عین سادگی در ساخت و استفاده‌ی هوشمندانه از رنگ به‌شدت مجلل است و درونش از انواع جواهرات، طلا و نقاشی‌های منحصربه‌فرد استفاده شده. کلیسای خصوصی طلایی، اتاق‌های خواب سلطنتی، سالن‌های بزرگ رقص و پایکوبی و… همگی تنها قسمتی از این شاهکار هنر روسیه است. یکی از اتاق‌های کاخ کاترین تماما از کهربا ساخته شد و آنچنان در نور صبحگاهی می‌درخشد که ورود به آن هر بازدیدکننده‌ای را به دنیایی دیگر می‌برد. این کاخ در تابستان مورد استفاده‌ی خانواده‌ی سلطنتی بود و از مهمانی‌های شب‌های تابستانی آن روایت‌های بسیار جالبی به ادبیات روسیه وارد شده است.