روشن‌ترین تصوری که از مراکش در ذهن داشتم سایه روشن‌های فیلم کازابلانکا بود. تا سال‌‌های بعد که دوستی از این کشور پیدا کردم و در خصوص زیبایی‌های وطنش بیشتر یاد گرفتم. پس از آن هرگاه به این کشور می‌اندیشم گویی که در میان بازارهای شلوغش با همهمه‌ی گرم فروشنده‌های عرب ، لابه لای عطرها و طعم‌ خوراکی‌ها یا در هوای بارانی‌ای که بوی مدیترانه و اطلس می‌دهد ایستاده‌ام. در حالی‌که موسیقی بی تکرار مغربی با درهم آمیختگی سوز آفریقایی و شور اسپانیایی در گوشم زمزمه می‌شود به سازه‌های بی ادعا و پر شکوه اسلامی _ اروپایی چشم سنجاق کرده‌ام. برای تجربه‌ی این حس بی‌نظیر با راهنمای سفر به مراکش در مجله‌ی سفرزون همراه شوید.

saadatrent

شرایط دریافت ویزا مراکش

سفر به مراکش
همه چیزهایی که باید درباره ویزا مراکش بدانید

اگر قصد سفر به مراکش را دارید باید ویزای توریستی این کشور را دریافت کنید.

سفارت مراکش در ایران

نشانی: تهران -پاسداران، نارنجستان ششم، پلاک ۲۹

  • تلفن سفارت مراکش: ۲۶۱۵۱۶۶۴
  • ساعات کاری سفارت مراکش: ۰۸:۰۰ الی ۱۲:۰۰

مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی مراکش

همه‌ی مدارک نیاز به ترجمه انگلیسی دارند اما نیازی به تائیدیه‌ی دادگستری و امور خارجه ندارند.

۱. اصل پاسپورت با امضا ، به همراه گذرنامه ­های قبلی.

الف) مدت اعتبار حداقل ۶ ماه از تاریخ ورود.

ب) ارائه پاسپورت جداگانه برای هر نفر الزامی است.

۲. شش قطعه عکس ۳ در ۴ رنگی، تمام رخ با زمینه سفید، کاملاً از روبرو، بدون لبخند، بدون عینک، گردی صورت کاملاً مشخص باشد، حداکثر برای ۶ ماه اخیر (عکس با پاسپورت و ویزاهای قبلی یکی نباشد.)

۳. اصل شناسنامه به همراه کپی از کلیه صفحات آن.

۴. اصل گواهی حساب بانکی با مهر و امضاء بانک فقط به زبان انگلیسی (ارائه گردش حساب و گواهی تمکن الزامی است و زمان صدور گواهی حساب بانکی حداکثر دو هفته قبل از تاریخ تحویل مدارک به سفارت باشد و سایز پرینت بانکی A4 باشد)

الف) حساب‌های جاری: کارکرد سه ماه اخیر به زبان انگلیسی

ب) سپرده‌های بانکی به همراه گردش سه ماهه‌ی سود

* ارائه گردش حساب سود سپرده بلند مدت به زبان انگلیسی از طرف بانک، همراه با مهر شعبه و امضاء بانک

* باید حداقل موجودی حساب یا سپرده برای هر نفر ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال باشد.

اصل و ترجمه مدارک شغلی در دریافت ویزا

سفر به مراکش
چیزهای مهمی که نباید فراموش کنیم

الف) پزشکان: پروانه مطب یا حکم کارگزینی از بیمارستان، پروانه دائم پزشکی، کارت نظام پزشکی

ب) وکلا: پروانه وکالت.

ج) مشاغل دولتی: حکم کارگزینی، آخرین فیش حقوقی یا نامه از سازمان مربوطه با ذکر مدت اشتغال، سمت و میزان حقوق دریافتی، تاییدیه مرخصی و سابقه بیمه تامین اجتماعی با مهر سازمان.

د) بازنشسته‌ها: ارائه حکم بازنشستگی، ارائه آخرین فیش حقوقی.

ه) مشاغل غیردولتی: گواهی اشتغال به کار از شرکت مربوطه به همراه فیش حقوق و سابقه بیمه تامین اجتماعی با مهر سازمان

و) در صورت خویش فرما بودن: جواز کسب / آخرین آگهی تغییرات.

ی) معلمان، اساتید و اعضاء هیئت علمی دانشگاه: اصل حکم کارگزینی یا گواهی اشتغال به کار به همراه فیش حقوق و سابقه بیمه تامین اجتماعی با مهر سازمان

ز) دانش آموزان، دانشجویان، (اصل و ترجمه نامه اشتغال به تحصیل)

سایر مدارک لازم برای سفر به مراکش

* برای دانش آموزانی که در سال تحصیلی قصد سفر دارند، علاوه بر نامه اشتغال به تحصیل، ارائه اصل و ترجمه رضایت‌نامه کتبی از مدیر مدرسه با ذکر تاریخ سفر الزامی است.

* برای فرزندان زیر ۱۸ سال که بدون همراهی یکی از والدین سفر می‌کنند، رضایت‌نامه محضری الزامی است و نیاز به ترجمه به زبان انگلیسی دارد.

*اصل و ترجمه مدارک شغلی و مالی همسر برای خانم‌های خانه‌دار.

* اصل مدارک تا زمان بازگشت مسافر از سفر، نزد آژانس باقی می‌ماند.

* چک رمزدار یا ضمانت­نامه بانکی حداقل به مبلغ ۵۰۰‌,۰۰۰,۰۰۰ ریال در وجه آژانس محل ثبت نام برای ضمانت حسن اجرای تعهدات.

* کپی مدارک باید روی برگ A4 و در یک نسخه ارائه شود.

با توجه به مدارک ارائه شده و نظر سفارت، ممکن است مدارک دیگری از مسافر در خواست شود که تهیه و ارائه آنها برای گرفتن ویزا الزامی است.

نکات مهم ویزا برای سفر به مراکش

۱- حضور متقاضی ویزا در زمان تشکیل پرونده ویزای مراکش الزامی است. برای درخواست‌کنندگان زیر ۱۶ سال، الزامی است که هر دو نفر از والدین فرم درخواست ویزا را امضا کنند.

۲- فرم ویزا را حتما یک ماه قبل از ورود به سفارت مراکش تکمیل و امضا کنید و از تمامی مدارک قبل از ورود به سفارت کپی تهیه کنید. توجه داشته باشید که اگر خانوادگی سفر می‌کنید، برای دریافت ویزای مراکش برای هر کدام از اعضای خانواده، باید فرم جداگانه‌ای پر شود.

۳- هر گونه عمل متقلبانه و غیر قانونی، جعل مدرک و ارائه مدارک مخدوش توسط متقاضی ویزای مراکش، موجب رد درخواست، عدم امکان ورود به سفارت مراکش و در نظر گرفتن محرومیت‌های طولانی مدت برای اخذ ویزای مراکش می‌شود.


در سفرزون بخوانید: ۱۵ کاری که باید در سفر به بارسلون انجام دهید


چگونه به مراکش سفر کنیم

سفر به مراکش
خنکای مراکش

بهترین فصل برای سفر به مراکش، ابتدای بهار، اواسط پاییز تا اوایل زمستان است.

برای این سفر بهترین گزینه استفاده از حمل و نقل هوایی است. علاوه بر پروازهای مستقیم اما محدودی که برای سفر به این دروازه‌ی اروپایی آفریقا وجود دارد، سایر پروازها از ایران به کشورهای ترکیه،قطر،دبی و.. است و در فرودگاه‌های آن کشور، پرواز دوم به سمت مراکش یا کازابلانکا صورت می‌گیرد. در بهترین شرایط طول پرواز از ۷تا ۱۰ ساعت با توجه به موقعیت‌های آب و هوایی است.

سفر به مراکش ، شاخ آفریقا

سفر به مراکش
شنزارهای مراکش

در متونی که به زبان آمازیغی موجود است از این سرزمین به عنوان “سرزمین خدا” یاد شده. تاریخش راوی فراز و فرودهای بسیاری است، از استعمارش توسط فرانسه و اسپانیا می‌گوید تا امروز که سرزمینی آزاد است و حکومت پادشاهی مشروط به پایتختی شهر “رباط” دارد.

مراکش، محل تولد نور و رنگ

سفر به مراکش
رنگرزی در مراکش

معماری این کشور میراث تلفیق‌ها است و رنگ‌ها میزبان نور و روشنی‌اند. باد‌های فصلی برگ نخل‌های رشید خیابان‌ها را به رقص می‌آورد. همه‎ی  زیبایی‌های بی‌نظیر در سفر به مراکش تجربه‌ای بی‌تکرار برای شما می‌آفرینند. از میان شهرهای مغرب (مراکش) ؛ کازابلانکا، مراکش و شفشاون به واسطه‌ی سابقه‌‌ی تاریخی، افسانه‌ها، و جاذبه‌های مختلف مقصد مسافران این دیار هستند.

شهرهایی که باید در سفر به مراکش ببینید

کازابلانکا یا سرای سفید که به عروس شهرهای آفریقا مشهور است بزرگ‌ترین شهر مراکش و مهم‌ترین بندر تجاری این کشور محسوب می‌شود که در مجاورت اقیانوس اطلس قرار گرفته. همچنین نخستین فرودگاه مهم مراکش در این شهر بنا شده که “محمد پنجم” نام دارد و در سال ۲۰۰۶ به واسطه ی حضور انبوه گردشگران به پر رفت و آمدترین فرودگاه این کشور تبدیل شد. در سفر به مراکش می‌توانید از دیدن بناهای مدرن کازابلانکا لذت ببرید.

سفر به مراکش
کازابلانکا ، سرای سفید

مراکش را به دلیل ساختمان‌های سرخ رنگش سرزمین سرخ می‌نامند. این شهر پیش از این پایتخت بود و هنوز هم در بسیاری از متون از کلیت کشور مغرب تحت عنوان مراکش یاد می‌شود. این شهر دومین فرودگاه مهم را به نام” منارا” در قلب خود دارد که در سفر به مراکش می‌توانید ابتدا به این شهر قدم بگذارید.

سفر به مراکش
مراکش ، شهر سرخ

شفشاون شهرکوهستانی وجادویی کوچکی است در شمال مراکش که تمام آن به رنگ روح نواز آبی نیلی در آمده و شهرت خود را از همین گرفته است. این شهر در سال ۱۹۳۰ پناهگاه یهودیان بوده. در خصوص یک رنگی آن قصه‌های بسیاری نقل شده اما معروف‌ترین آن‌ها بهشت و آسمان پردیس است که آبی نیلی نماد این دو است. در سفر به مراکش بازدید از این دریای روح‌نواز را فراموش نکنید.

سفر به مراکش
همسایگی دریا و معماری

از میان شهرهای مهم دیگر می‌توان به رباط، فاس و طنجه در نزدیکی جبل الطارق اشاره کرد.

تفریح و خاطره سازی در سفر به مراکش

بازارها برای عاشقان خرید بهترین محل گشت و گذار  و خرید سوغاتی هستند اما باید همواره به یاد داشته باشید که با صاحبان مغازه‌ها و غرفه‌ها بر سر قیمت‌ چانه زنی کنید و این کار بسیار نتیجه بخش است. موزه‌ها و آثار تاریخی برای آنان که می‌خواهند در تاریخ  مغرب قدم بزنند مکانهای جذابی هستند.

سفر به مراکش
رنگ‌ها در بازار مراکش

کافه‌های بی نظیر و دنج گوشه کنار خیابان‌ها که مملو از موسیقی و نوا‌های محلی است نظر گردشگران را جلب می‌کند. از معروف‌ترین کافه‌ها می‌توان به  “کافه ریک”  اشاره کرد. کافه‌ای که در فیلم کازابلانکا از آن نام برده می‌شد و اما در واقعیت وجود نداشت! که در نهایت در سال ۲۰۰۴ این کافه ساخته شد تا جادوی سینما را جاودانه کند.

سفر به مراکش
کافه ریک ، یادگار سینما

از دیگر جاذبه‌های شهری می‌توان به غرفه‌های غذا فروشی اشاره کرد که غذاهای سنتی را با قیمتی مناسب ارائه می‌کنند و توصیه می‌شود برای کم کردم هزینه‌ها از همین غرفه‌ها غذا بخرید و در طول سفر بیشتر از غذاهای کبابی استفاده کنید. همچنین غار هرکول،فانوس‌های دریایی، شهرک سینمایی و صحرای سرخ مراکش که می‌توان بوسیله‌ی شترها از زیبایی آن دیدن کرد جزئی از چشم نوازی‌های این کشور است.

جاذبه‌های دیدنی مراکش

بازارچه‌های منطقه‌ی قدیمی شهر ( سوق مدینه)

سفر به مراکش
بازارهای سنتی مراکش را از دست ندهید

برای بسیاری از گردشگران، شهر قدیم مراکش که به آن مدینه می‌گویند، یکی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های مراکش است. گذرگاه‌های باریک این منطقه، ترکیبی جذاب از رنگ و عطر و صدا و میزبان جذاب‌ترین آثار تاریخی و نمودهای فرهنگی اهالی شهر است.

میدان جامع الفناء (Djemaa El Fna) ، قلب تپنده‌ی مراکش

سفر به مراکش
زندگی در میدان جامع الفناء

این میدان بزرگ در ورودی بخش قدیمی شهر یعنی مدینه قرار دارد و قلب زندگی شهری در مراکش است. این میدان پرشور و هیجان، میزبان غرفه‌های موقتی، نوازندگان محلی، فالگیران و نقالان و مارگیرانی است که هیچ‌ وقت استراحت نمی‌کنند. اگر از گشت و گذار در میدان خسته شدید، می‌توانید در یکی از رستوران‌ها و کافه‌های روی بام بناهای اطراف استراحت کنید و از بالا شور و شوق زندگی اهالی را ببینید.

مسجد جامع الکتبیه ، پیوند دین و معماری

سفر به مراکش
نماد رفیع مراکش

 

مسجد جامع الکتبیه با مناره‌ی بلند ۷۰ متری، یکی از مهم‌ترین و مشهورترین نمادهای شهری مراکش است که مناره‌ی آن از فواصل دور از جهت‌های مختلف قابل مشاهده است. طبق افسانه‌های محلی، وقتی این مسجد ساخته شد، اولین موذنی که بر فراز مناره‌ی آن اذان می‌گفت، نابینا بود چون این مناره به قدری بلند بود که از بالای آن حرم‌سرای حاکم شهر پیدا بود. مسجد در سال ۱۱۶۲ ساخته شده و یکی از موفق‌ترین نمونه‌های معماری دودمان موحودون است. غیر مسلمانان اجازه‌ی ورود به نمازخانه‌ را ندارند.

مدرسه بن یوسف ، میراث سعدیان برای مراکش

سفر به مراکش
معماری شگفت انگیز اسلامی در قلب

این مدرسه در سال ۱۵۶۵ توسط سعدیان، ساخته شده است و بزرگترین مدرسه‌ی علوم اسلامی در مراکش است. حجره‌ها و اتاق‌های این مدرسه در کنار هم در اطراف صحن‌های کوچک مرکزی قرار گرفته‌اند درست مانند آنچه که در بسیاری از نمونه‌های معماری اسلامی دیده‌ایم. کاشی‌کاری‌های زلیج و خط کوفی، در فضای داخلی این بنا برای تزیین به کار رفته است و یکی از ویژگی‌های معماری این مدرسه است.

موزه‌ی مراکش ، قصه‌ی روزگار مغرب

موزه های مراکش، همنشینی معماری و تاریخ

موزه‌ی مراکش، مجموعه‌ای گلچین شده از آثار متنوع است؛ از هنر معاصر تا کتیبه‌های قرآنی، آثار سرامیکی محلی، منسوجات و سکه‌هایی از دوران مختلف تاریخی. برای بسیاری از گردشگران، بنایی که موزه در آن واقع شده، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است. این بنا در قرن بیستم میلادی ساخته شده و خانه‌ی یکی از وزرای مراکش بوده است. معماری این ساختمان، ترکیبی موزون از معماری محلی آفریقای جنوبی و عناصری از معماری پرتغال است. حیاط مرکزی و بزرگ این مجموعه، با چلچراغ‌های زیبا، زینت داده شده است.

باغ ماژورل (Majorelle) ، تلفیق طبیعت و نقاشی

سفر به مراکش
ماژول ، یک یادگار فرانسوی

این باغ‌های گیاه شناسی سرسبز، پر از کاکتوس، نخل و سرخس، کاری از هنرمند نقاش فرانسوی، ژاک ماژورل (Jacques Majorelle) است. این هنرمند اصالتا متعلق به شهر نانسی فرانسه است که به مراکش سفر کرد و بعد از مدتی به خاطر نقاشی‌هایش از زندگی روزمره‌ی اهالی مراکش، به شهرت رسید. مشهورترین کار او، این باغ و کارگاه آبی رنگ اوست که اکنون این رنگ با نام آبی ماژورل شناخته می‌شود.

باغ مناره ، مکانی برای شناخت بیشتر مردم

سفر به مراکش
باغ مناره، محبوب خانواده‌های مراکشی

این باغ، گوشه‌ای دنج در شلوغی مراکش است. اهالی شهر و گردشگران برای دوری از ازدحام شهر و لذت بردن از آرامش و سکوت به این باغ سر می‌زنند. یک استخر بزرگ در مرکز این باغ دیده می‌شود که در حاشیه‌ی آن پنج عمارت در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده است.

برای بسیاری از خانواده‌های مراکشی، اینجا مقصدی عالی برای یک پیک‌نیک آخر هفته است. بنابراین اگر دوست دارید زندگی اهالی شهر را از نزدیک ببینید و با آنها رابطه برقرار کنید، این باغ را در فهرست جاذبه‌های مورد نظر خود قرار دهید.

پارک ملی توبکال ، بلندای طبیعت مراکش

سفر به مراکش
طبیعت مراکش

این پارک میزبان بلندترین کوه مراکش و آفریقای شمالی یعنی کوه توبکال است. علاوه بر این کوه مرتفع، مسیرهای زیادی برای پیاده‌گردی در کوهستان وجود دارد. اگر از علاقه‌مندان به کوه‌نوردی هستید می‌توانید به کوه ۴۱۶۷ متری توبکال صعود کنید یا از همین مسیرهای پیاده‌روی، چشم‌اندازهای زیبای اطراف را تماشا کنید و لذت ببرید. این پارک ملی در ۵۷ کیلومتری مراکش قرار دارد.

حمل و نقل عمومی در مراکش

سفر به مراکش
قطارهای شهر رباط

برای رفت و آمد در شهر می توانید از وسایل نقیله عمومی مختلفی مانند:  کالسکه، موتور، دوچرخه‌های اجاره‌ای، تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. بهترین سیستم حمل و نقل مربوط به شرکتCTM است.بهتر است پیش از حرکت بر سر قیمت به توافق نهایی برسید چرا که در این منطقه قیمت‌ها در لحظه تغییر می‌کنند و ممکن است هزینه ی سفرتان را بالا ببرد.

همچنین برای حضور در مکان های عمومی از پوشش های مناسب استفاده کنید چرا که کشور میزبان شما سرزمینی اسلامی است و این کار سبب حس احترام آن ها به شما می‌شود.از دیگر زیبایی‌‎های محلی می‌توان به پوشش مردم اشاره کرد که مانند کشورشان پر از رنگ‌ها و حس زندگی است.

در سفر به مراکش کجا اقامت کنیم

سفر به مراکش
هاستل های رنگارنگ مراکش

هتل‌های چند ستاره و لوکس با سرویس‌های مختلف محلی برای اقامت راحت است اما جذاب‌ترین بخش سفر،  اقامت در هاستل‌ها یا به‌قول محلی‌ها “ریات” است که با داشتن محیطی صمیمی و پشت بام‌ها و تراس‌های بی نظیری که دیدی واضح از زندگی روزمره‌ی ساکنین ارائه می‌دهند، بهترین مکان برای اقامت هستند تا از نزدیک با مردم مراکش آشنا شوید.اما بازهم در این مرحله توافق قطعی بر سرقیمت اتاق‌ها را فراموش نکنید.

در سفر به مراکش چه چیزهایی بخوریم

سفر به مراکش
غذاهای هایجان انگیز مراکش

اغلب غذاهای مراکشی که بسیار چرب و پر ادویه‌اند با نان، میوه و سالادمصرف می‌شوند. همچنین شیرینی‌ها و دسرهای محلی بخشی از سفره‌های هر وعده هستند. از محبوب‌ترین غذاهای مراکشی می‌توان به تاگینه، ماهی چرمولا، پاستیلا (پای مرغ یا کبوتر) و ماکودا اشاره کرد.

سفر به مراکش
لذت نوشیدن چای مراکشی را از دست ندهید

غذا در ظروف محلی که پر از نقش و نگار هستند سرو می شود که معمولا از جنس سفال اند. یکی دیگر از جذایبت‌های غذایی این منطقه سالادی است که بسیار به سالاد شیرازی ما ایرانیان شباهت دارد اما آن‌را با نان می‌خورند. از دیگر بخش های جدا نشدنی خوراک مردم انواع چای است که با تزینات میوه‌ها و برگ‌های معطر نوشیده می‌شود و بسیار محبوب است.

هزینه‌ های سفر به مراکش

سفر به مراکش
درهم مراکشی

 بودجه پایین (کمتر از ۵۰۰ درهم)

اتاق دوتخته معمولی (با حمام مشترک): از ۵۰ درهم

قیمت یک ظرف سوپ یا ساندویچ: ببین ۴ تا ۳۰ درهم

سفر چهارساعته با اتوبوس‌های خود منطقه: ۶۰ درهم

بودجه متوسط (بین ۵۰۰ تا ۱۴۰۰ درهم)

ورودیه مکان‌های دیدنی: ۱۰ تا ۱۵ درهم

اتاق هتل: ۴۰۰ تا ۸۰۰ درهم

یک وعده غذای اصلی: ۷۰ تا ۱۵۰ درهم

بودجه بالا (بیشتر از ۱۴۰۰ درهم)

کرایه ماشین: ۳۰۰ درهم

تور روزانه: ۳۰۰ درهم

اتاق دو تخته در خانه‌های سنتی شهرها: از ۱۰۰۰ درهم